Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirdosering  (Luettu 7469 kertaa)

sonja

• Vieras
Levemirdosering
« : Helmikuu 10, 2006, 16:58:19 ip »

Ska försöka på diskussion med modersmål denna gång..
Vad har ni för dosering på levemir? Har en gosse på 11 år med levemir 14 enh morgon och kväll. Hba1c 7,0, diabetes i 6 år.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
Re: Levemirdosering
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2006, 18:55:57 ip »

Gratulerar, balansen tycks vara ganska fin. Doseringen är så individuell, att går knappast att jämföra med andra.

Fint är, om den håller jämn, insulinbehovet kann växa med åldern, men hoppas, att det stannar regelbundet (alltså lika från dag till dag).
Lycka till !
Kirjattu

Milla B

• Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2006, 17:36:18 ip »

Hej Sonja!
Jag har använt Levemir 1 år och 3 månader. Tar 16 enheter på morgonen. Har minimalt insulinbehov på natten, därför tar jag bara 1 dos/dygn. Hba1c har hållits under 7 i snart 4 år. Senast 6,8.
Levemir är bra om jag lever regelbundet (bara är hemma). Så fort jag gör något annat, tex motionerar, går och shoppar (!), städar lite mer än vanligt, kommer hypona som på beställning. Dessutom ligger jag lågt en längre tid efter ett punttisali pass tex. Det är jobbigt. All fysisk ansträngning verkar direkt. Men, mina läkare har sagt att jag har en superkänslig diabetes. Suck.  
Du frågade ju egentligen om doseringen. Håller med signaturen nenne om att fysisk träning gör att man måste minska på doserna om man vill undvika hypon. Jag är inte alls bra på det! Eftersom en halv enhet redan ändrar märkbart på sockret är det svårt. Dessutom tar det dagar för min kropp att vänja sej vid den ökade/minskade doseringen.
Kirjattu

nenne

• Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2006, 22:40:37 ip »

Hej!

Själv har jag använt Detemir insulinet ända sen november. Håller ännu också på och försöker få doserna rätta. Motion, ingen motion, alkohol mm. inverkar ganska mycket. Om ja hinner/orkar sporta 3-4 dagar i veckan hålls insulindoserna ganska så samma och bs hålls också stabilare. Men måste akta mig för hypon. De veckor jag sportar färre än 3 gånger, växer insulinbehovet ganska märkvärdigt, i alla fall kvällsdosen + att även hormonerna spelar en viss roll. (har inte ännu riktigt fattat vilken)

Men doserna är i varje fall;

veckor med 3 eller > 3 ggr sport 18-19 + 5-6
veckor med < 3 ggr sport 19-20 + 8-9

Så att de e lite ännu hakusessa, men så småningom kanske...
Kirjattu

seaman

• Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2006, 15:42:02 ip »

Hejsan!

Vår flicka fyller också 11 om ett par veckor, och har haft levemir i snart ett halvt år. Vi har varit med i svängen i snart 8 år och levemir är det roligaste som hänt sedan humalog/novo rapid (vi använder novo rapid eftersom humalogen bara har dosering med 1 enhets intervall - synd)

Hba1c har varit otroliga 6,3% sedan vi började med levemir, och det är nog de jämna nätternas förtjänst. Om man gör ett jättejobb i början med att lära sig hur t.ex. motion påverkar doseringen kan man vinna mycket på fina nattvärden med levemir. Obs, detta är säkert individuellt liksom doserna. Vår flicka är modell liten och lätt så hennes basdoser är för tillfället 6 enheter till natten och 3,5-4 enheter till dagen.

Hoppas alla, särskilt föräldrar till barn med diabetes läste artikeln om njurkomplikationer i senaste Diabetestidningen. Äntligen något att glädja sig åt: mycket bättre prognoser vad gäller komplikationer än väntat!
Kirjattu

Linkkejä