Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417181 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hej, inga problem?  (Luettu 13251 kertaa)

Konrad

• Vieras
Hej, inga problem?
« : Marraskuu 09, 2005, 19:40:00 ip »

Det är inte verkligen mycket livligt här. Är det så, att de svensktalande med diabetes går så bra eller vad?

Konrad (ingen språkgräns, talar dock hellre finska)
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
Re: Hej, inga problem?
« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2005, 21:52:00 ip »

Haj på dig du Kondrad.
Hur står det still.
Sju sköna sjuksköterskor sköter mig här på sjukan
och hemma.
Hälsningar en Tonni.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2005, 22:13:00 ip »

Hej Tonni,

Allt går bra för mej. Jag är bara bekymrad om våra svensktalande diabetesvänner. De är så tyst.
Kirjattu

nenne

• Intoilija
« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2005, 10:16:00 ap »

Hej,
har också undrat att finns det ingen som diskuterar på svenska här, men tydligen finns det 2 st.  
Kirjattu

päivikki

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2005, 11:32:00 ap »

Jag tyckte också delta till svenska diskussion, dock jag själv talar finska hellre, men är det så att de svenskspråkiga kan också finska och är med i finska länkar?

Det vore roligt att öva sina språkkunskaper, det är nämligen över 15 år, då jag har läst språk i handelsskolan, och behöver det mycket sällan i vardagslivet.  
Kirjattu

seaman

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2005, 19:03:00 ip »

Jag tror det ligger till så att vi med svenska som modersmål är så få att det inte blir någon ordentlig diskussion, så vi försöker så gott vi kan på finska. Jag har också varit och kollat på Sveriges mötesplatser, och ni må tro att man känner sig purfinsk där. Deras helt annorlunda sätt att sköta diabetes (få sysslar med kolhydraträkning t.ex.) förundrar, och dessutom saknar jag den finska råa humorn....
Kirjattu

nenne

• Intoilija
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2005, 20:01:00 ip »

Jag också varit och kollat på några svanska sidor, men märkte att jag tyckte dom var lite för "fina i kanterna", alltså saknade också den råa humorn    

Finksa går lika bra för mig (är bara van o prata svenska om diabetes med min fd läkare), men man vänjer sig med allt..  
Kirjattu

rosa

• Matkailija
« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2005, 22:41:00 ip »

Hej

Jag har försökt få igång diskussioner på svenska ett antal gånger, men det har inte lyckats så bra, så nuförtiden läser jag mest de finska diskussionerna och skriver inte så mycket själv.
Men skulle ju vara trevligt om det kunde bli något av de svenska diskussionerna också.
Det är väl nog som Seaman skriver, att vi med diabetes och svenska som modersmål är så få till antalet så det blir inga riktiga diskussioner.
Eller vad tror ni andra?
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2005, 00:05:00 ap »

Mitt hustru är nästan tvåspråkigt, hennes mamma var hemma från Hangö. Vi har några svenskspråkiga släktningar i Österbotten. Jag har lite samma känsla i den svenskspråkiga discussionen som Tina har. Jag förstår allt och jag kan delta i vardagssamtal, men när discussionen går till professionella eller mycket personliga äranden, har jag en hög tröskel att öppna munnet. Jag ger mitt hustru gärna sköta talandet. Jag har inte tillräckligt ord. Samma känslan har jag inte, när man pratar på engelska.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

nenne

• Intoilija
« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2005, 09:59:00 ap »

Jep, så är det, alltså att vi är så få att det inte sen kanske blir så mångfaldiga diskussioner.
Men kan ju alltid försöka.. Fast alltid ha en diskussion i taget    
Vad tycker ni andra?
Kirjattu

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2005, 12:53:00 ip »

Ganska själklart att man söker information där man lättast finner den, oavsett språk. Dom som har svårt för att skriva på finska eller annars bara föredrar svenska har ju alla möjligheter att komma med sina inlägg här.

Vi som har svenska som vårt modersmål skulle ju säkert gärna kommunicera på vårt egna språk men faktum är att 99% av oss åndå klarar av att göra det på finska och bryr oss sålunda inte om att föra dubbla diskussioner bara för språkets skull.

Vill nån nu sen förbättra sina språkkunskaper är det ju bara att öppna diskussioner här o se om nån "hoppar på"...verkar ju funka ganska bra just nu åtminstone!

Eller Konrad, så kan det ju bara vara att vi finlandsveskar är så blyga av oss...
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2005, 12:57:00 ip »

Just så, o genast ett skrivfel, alltså skrivs ju finlandssvenkssk...aarhg, med två s, FINLANDSSVENSK!!
Äääh, parempi varmaan vaan pysyä suomenkielessä...
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 11, 2005, 13:30:00 ip »

Hej!
Vad roligt att det blivit en diskussion på svenska äntligen. Tack Konrad! Själv har jag inte varit o kollat på diskussionsforumet varken på svenska eller finska sidan på väldigt länge, men försöker uppdatera mej i diskussionerna så småningom.
Tina, det var trevligt att träffa dej i Grankulla. Hoppas hemresan gick bra. Har själv också försökt starta nån diskussion på svenska ibland, men det ahr verkat så dött så jag har nästan gett upp hoppet på den svenska spalten.
Vi kan väl göra ett nytt försök och återuppliva denna spalt.
ett riktigt trevligt veckoslut till alla önskar MiniMi  
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 11, 2005, 16:24:00 ip »

Det är bra att ni svensktalande inte är lika
dumma som jag, som sitter vid dator oavbrutet.
Jag fick nämligen överraskande e-mail av min hustru som hade rest bort.

Till medvetande:
Jag har anställt en ung flicka som kommer att ha hand om dig och huset medan vi är borta. Hon kommer att städa, fylla på din kaffekopp och servera dina måltider vid skrivbordet, precis som du vill ha det.
Jag hoppas att du och datorn kommer att ha det bra medan vi är borta. Jag kommer att sakna dig. Tänk på oss medan datorn startar om.

Kram, din hustru.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2005, 18:37:00 ip »

Hej!
Konrad, det är nog faktiskt inte så att allt går bra för oss svensktalande med diabetes   . Vi måste tydligen föra lite mera oväsen och höras lite bättre! Men, som de andra redan skrivit så får man snabbare och flere svar om man frågar något på finska. Roligt att du Konrad började med denna viestiketju, vad det nu sen är på svenska vet jag inte.
På Sveriges diabetesförbunds sidor är folk väldigt otrevliga mot varandra. Direkt oförskämda faktiskt och där tycks finnas många som bara "häiriköi". Vilket fint finskt ord    !
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07