Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416933 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Löpning  (Luettu 4929 kertaa)

rosa

• Matkailija
Löpning
« : Toukokuu 09, 2005, 15:15:00 ip »

Hej

Har någon av er sprungit marathon el. skidat något längre skidlopp och hur har det gått under loppet? Några problem med för låga blodsocker värden?
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
Re: Löpning
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2005, 23:11:00 ip »

Hej Tina!
Tyvärr kan jag inte hjälpa men ville ändå kommentera då jag tycker det är roligt att nån skriver på svenska   . Jag är så känslig på allt sätt att enkel uthållighetsträning i konditionssal/2 ggr/vecka redan drar ned blodsockret ordentligt. Hade idag igen en hypo trots att jag tankade ordentligt efter träningen och minskade på Humalogdosen före träningen. Jag skulle aldrig klara av någon löpning överhuvudtaget tror jag. Såg att du har pump. Kan man lättare reglera insulinet då vid träning? Hoppas du får svar av någon som vet nånting!
Hälsningar Milla B
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

rosa

• Matkailija
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2005, 11:03:00 ap »

Hej

Jag blev så glad när någon läst min fråga på svenska. Tack för svaren. Ska läsa vidare på maraton länken som skickades till mig.

Och ja Milla, jag tycker det är mycket enklare att reglera insulin doserna under träning med pump. Skulle inte kunna tänka mig att vara utan den längre. Och inte bara när det gäller träning, utan i det dagliga livet också. Det är så mycket enklare att leva med den enligt mig.

Fortsätt gärna att skiva. Det är ok att svaren, diskussionerna skrivs på finska också.

Ha det bra.
H. Tina
Kirjattu

Primrose

• Aktiivinen
  • D1 vuodesta 1989 VEO-pumpussa Apidra
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2005, 14:16:00 ip »

Hej,
Jag har inte sprungit  marathon, men jag har löpning som hobby.Jag tycker om att springa men vid diabetes, upplever jag  ibland problem med låga blodsocker vid sport. Jag har pump, och jag tycker också, att det är mycket lättare att reglera insulindoserna med pump. Under träning sänker jag insulindosen- så  jag reducerar basaldosen redan en stund före motionspasset och håller kvar den reducerade dosen även efter motionspasset. Jag har testat blodsockret före, under och efter träningspasset och så jag har funnit ut hur mycket  insulindosen behöver sänkas.Och enligt mitt tycke det som är viktigt är att äta extra under motionspasset om det varar mer än 30 minuter-15-30 gr kolhydrater  var 30:e minut.

Lycka till med din sport  
Kirjattu

seaman

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 24, 2005, 16:51:00 ip »

Jag har själv sprungit 5st maraton, har dock inte diabetes själv (min dotter har) och jag rekommenderar att du tar kontakt med Markku Saraheimo, ett bekant namn i diabeteskretsar. Han är en verklig expert även vad gäller "extremsporter" som maraton (pratar även svenska)

Ett maratonlopp tar nog musten ur vilken kropp som helst, men jag rekommenderar det varmt bara du bara förbereder dig noggrant!
Kirjattu

Linkkejä