Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Tekniska leksaker.  (Luettu 6078 kertaa)

Lindi¹

• Intoilija
Tekniska leksaker.
« : Helmikuu 02, 2005, 09:47:00 ap »

Här i åbo delas ut nya Accu-chek compact blodsockermätare år oss diabetiker. Jag fick höra av sköterskan att denna mätaren kan även användas med en IR port för att trådlöst flytta över prov resultaten till en bords PC och Accu-cheks egna diabetes uppföljnings program.

Då priset inte var mera än 21 euro så tänkte jag att jag tar och testar systemet.

I packetet fanns inte dess mera bruksanvisningar, men i sin korthet kopplar man bara in IR-sensorn i en 9-pins serieport som finns backom datoren och installerar mjukvaran i från CD-rommen. Efter det kan man följa instruktionerna som kommer up på skärmen.

Allt fungerade på första försöket och Accu-cheks program verkar ganska funktionellt också, fast att jag inte har nått att jämföra med i från tidigare, kanske det faktiskt finns nåt ännu bättre ute på marknaden.

För mera information om aacu-chek mätare följ länken: www.accu-chek.com

Jag har märkt att detta tekniska hjälpmedlet har lyft min motivation att mäta blodsockret, för det bor en lite nerd innuti mig.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
Re: Tekniska leksaker.
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2005, 10:27:00 ap »

Hej Lindi¹
I mej bor också en liten "nerd" trots att jag är så gammal ren.    Jag blev också intresserad. Roligt med trådlösa grejer. Jag tror tyvärr att jag inte kan få mätaren här där jag bor. Jag väntar istället på OTU Smart som borde komma så småningom.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2005, 10:57:00 ap »

Hej! Jag har en Dex-mätare och använder dataprogrammet Winglucofacts till mätaren.
Samma här; det har också lyft min motivation och "nörden" i mig har vaknat...

Det jag saknar t ex i Wing är möjligheten att få en insulinkurva parallellt med bs-kurvan. Har pump och bolusdoserna går att sätta in men inte basalen. Dessutom brukar jag stänga av pumpen i en timme vid träning och t ex vid "låga" värden (orkar inte alltid äta) och detta måste jag bokföra manuellt.

Något jag ytterligare saknar är att kunna föra in kolhydrater och få en sammanställning av dem. Till det använder jag ett annat dataprogram. Sedan försöker jag föra in alltihop till excel och...

Jag har än så länge inte forskat vidare vilka fler alternativa datapr det finns på marknaden.

Det skulle vara intressant att höra vad accu-chek-programmet erbjuder eller något annat program och vad ni som använder tycker är bra resp mindre bra.

Ps. win-pr är på engelska.
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2005, 11:07:00 ap »

Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2005, 16:01:00 ip »

Argh försökte hitta screenshots och bilder på accu-chek programmet, med tyverr är inte nätkopplingen på jobbet den bästa. dvs. den visar inte alla bilder och länkar.

Det är ganska svårt att surffa då inte man inte ser länkarna på sidorna.

Anyway Accu-chec compact är ju bara en blodsockermätare, inte en insulinpump så vill man ha en insulin kurva brevid så får man väll bara jämnföra tiderna manuelt. Är inte dock riktigt säker om detta, måste ta och prova i kväll då jag kommer hem. Det är allt så nytt för mig ännu.

Skall sätta ett inlägg om det senare, kanske även lite screenshots om det lyckas på detta forumet.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2005, 18:08:00 ip »

Kian - OTU Smart är One Touch Ultra Smart-mätaren. Jag har den gamla OTU-n och den nya använder samma teststickor så därför tror jag att det blir den jag får. Jag vill ha en sån mätare som har ljus eftersom jag så ofta är tvungen att mäta på natten.
Jag har tagit ledigt från det mesta som har med diabetes att göra just nu. Så långt som det är möjligt... Och det är ju inte så långt som vi alla vet! Man måste ju ta sitt insulin och kolla sockret ibland och även den här Kohtauspaikkan    Men man måste också ge sig tid att leva lite friare och tänka på nånting annat ibland!  
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2005, 09:19:00 ap »

Joo lite ledigt i mellanåt är ju bra, fast förra midsommaren visade att man inte kan leva på öl och korv mycket längre än två dygn, sen måste man sätta ner sig mäta blodsockret och sova ordentligt.  

Nojuu i alla fall jag har tagit mig själv i nacken nu då dom gav det här Lantus insuliinet åt mig. Det har inte riktigt gått smärtfritt, sockret är antingen ganska högt eller sen super lågt. Inte nog med att jag har stressat med det där blodsockret så har jag också knäppt bort ca. 3 månaders teststrips. Så nu hamnar jag sen antagligen köpa till för egna pengar. 34 st kostar 33 euro på diabetesföreningen och dom lär vara billigast just nu.
Kirjattu

Linkkejä