Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416942 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pendra-blodglukosmätare  (Luettu 6615 kertaa)

tapsa

• Lentävä kynä
Pendra-blodglukosmätare
« : Joulukuu 14, 2004, 11:39:00 ap »

Läste från www.diabetes.se/debattforum:

Namn (som svarar): Mikael Cederhag
Hej Micke (som ställde frågan "hur är läget med Pendra-armbandsmätare"), nu vet jag ju inte om jag vågar svara men tar chansen i alla fall. Det är ju i alla fall en direkt fråga på denna sida. Företaget som tagit fram den här produkten kommer att genomföra en test av själva utprovningen på patienter och detta ska starta i Österrike i Wien. Tanken var att detta skulle vara igång redan nu, men har försenats för att man inte fått protokollet till denna test validerat och godkänt. Nu har man fått det och alla godkännanden i etiska och vetenskapliga råd är klara. Men, man vill inte starta innan julhelgerna. Därför kommer detta test att starta i början på 2005. Sen, efter det att en del svar kommit från denna test i Wien kommer vi att genomföra samma typ av test i Sverige. Om jag får gissa så kommer denna att starta under februari eller mars 2005. Det kommer att genomföras på ett enda sjukhus i Sverige. Helt ny teknik kräver speciellt genomförda tester under mycket kontrollerade former. Därför blir det bara en klinik till en början. Pendra kommer alltså inte att finnas tillgänglig för någon utanför detta test tills vi vet att den nya tekniken verkligen håller vad den lovar. Hälsningar Micke på Rubin Medical
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Milla B

• Aktiivinen
Re: Pendra-blodglukosmätare
« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2004, 14:19:00 ip »

Tack Tapsa. Har följt med Pendras hemsida och förstått att allting är ordentligt försenat pga många orsaker. Få se när vi får möjlighet att bekanta oss med Pendran. Om några år kanske...?  
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2004, 00:00:00 ap »

Tusen tack för att du berättade detta Tapsa!

Firman ABBOTT håller också på att utveckla en kontinuerlig blodsockermätare. Deras plan var från början att lansera det i Tyskland redan under år 2005. Men jag har förstått att det blivit förseningar. Låt oss hålla tummarna att det är inom snar framtid verklighet med kontinuerliga bs-mätare.

Jag blev rent ut sagt nästan för---ad på diabetesläkaren på Hucs vars mottagning jag var på. Då jag frågade honom ifall de på Hucs fått höra något om denna mätare. Så svarade han bara kort att han inte vet något om den, MEN tillade sedan att han tycker att en sådan mätare är en DÅLIG sak som bara kommer att STRESSA diabetiker mer. Hans åsikt var att det bara leder till stress att veta sitt blodsocker hela tiden. "Huh, huh" säger jag. Lätt för honom som INTE har diabetes att säga något sådant!!! Blir så arg på sådant där struntprat! För mig är det miljoner gånger stressigare att sticka mig i fingret för varje gång man känner sig trött/yr/illamående. Och att vareviga gång man "känner sig konstig" tex när man står i en fullpackad kassakö måsta börja gräva fram mätare och sticka sig i fingret. Jo, jag försökte förklara för läkaren att det beror väl på patienten och att för mig vore en dylik mätare räddningen.
Nu kan man ju tycka att det inte har ngn skillnad vad en enstaka läkare tycker- men började bara fundera vad en sådan attityd kan ställa till med om tex en sådan läkare ingår i expertgrupp (hemska tanke!) som ska uttala sig huruvida dessa mätare skall understödas av tex KELA eller om man ens får hämta in apparaten i Finland.

Pihla
Kirjattu
Paradigm sensoripumppu, silloin tällöin itse maksettu sensori
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2004, 00:01:00 ap »

Skulle tillägga att ABBOTTs kontinuerliga (framtida) mätare kallas för Navigator.

Pihla
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2004, 08:45:00 ap »

Pihla-Usch vilken läkare. Ju längre man lever med den här sjukdomen destu bättre märker man hur lite vårdpersonalen egentligen förstår eller vet...tyvärr. Ingen annan än vi själva kan förstå just den där känslan som du beskrev att kan komma i kassakön. Det du berättade om läkaren var det dummaste jag hört på länge!  :mad:
Ska fråga om dessa mätare av min läkare nästa gång. Hur han förhåller sej och när han tror att vi kan få dem. För mej skulle det vara en STOR lättnad att ha en sån på armen.
Kirjattu

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #5 : Joulukuu 15, 2004, 15:23:00 ip »

Hej MillaB!

Bra om du frågar din läkare. Det är nog bra om vi diabetiker skulle tala om vad vi tycker är bra/dåligt för läkarna, så att de inte kommer med sådana där "grodor" i sitt prat. Jag önskar jag skulle ha sagt åt på skarpen åt läkaren vad jag tyckte om hans struntprat. Men för det första blev jag så paff och för det andra var jag lite stressad för jag hade min 3 månaders bebis med mig och hon började se ganska otålig ut. Så jag sade nog vad jag tyckte, men önskar jag sagt till ännu tydligare...
Då jag var gravid skulle jag verkligen ha önskat mig än en kontinuerlig mätare.
Sen tycker jag att även om jag brukar sticka mig på alla möjliga ställen så tycker jag att det inte är så roligt. Jag hatar att sticka mig i just tex kassakön och vissa gånger kan man ju inte sticka sig. Tex som veterinär så då man tvättat och klätt sig sterilt för att utföra eller vara med som assistent vid operation på patient så då blir det ju att man håller bs högre (inte bra) eller genast tar snabba kolhydrater om man känner sig minsta lilla konstig (jo, det går lättare att tex dricka läsk sterlit med sugrör med assistent som hjälper än att börja ta av sig alla sterila handskar och grjor och börja mäta bs). Blev bara så störd av tanken att sådana där läkare kan ingå i expertgrupp som ska utala sig om mätarens finansiering...

Pihla
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Joulukuu 15, 2004, 17:16:00 ip »

Hej Pihla!
Du har ju faktiskt ett sådant arbete att du verkligen skulle behöva en Pendra eller liknande mätare. Jag förstär att du var stressad av situationen när bebisen var med. Skall nog prata med min läkare som har mycket att göra med diabetesforskning osv. Han kan säkert berätta hur sådana beslut fattas. Berättar sen här i denna "viestiketju" vad han sa. Men det är ännu 4 veckor tills jag träffar honom, tyvärr. Jag tycker inte heller alls om allt stickande. Mina fingertoppar är ömma och lite svarta just nu...
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 15, 2004, 21:02:00 ip »

På tapsas link är de lite svårt att hitta Pendra diskussion men här är link som går direct på dikusion.

tapsan linkistä on vähän vaikea löytää Pendra keskustelua mutta tapsahan taisi kopioida mitä oli lukenut naapurimaan vastaavasta forumista Mikael Cederhagin vastauksen.

Tässä kuitenkin suora linkki Pendra vs. mittarikeskusteluun.
 http://diabetesfsg.funkanu.se/forum/viewmsg.asp?id=11819&ForumId=36

Viljolta ei kirjoittaminen på svenska enää oikein luista joten meni lähes kokonaan suomeksi.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Joulukuu 16, 2004, 09:29:00 ap »

Fölåt mig, jag tänkte inte skriva link, utan bara berätta, varifrån jag hittade informationen.
Men www.diabetes.se fungerar, och välj där Debattforum, och vidare diskussion enligt rubriken.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä