Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Frågor till typ ettor  (Luettu 7358 kertaa)

Pihla

• Intoilija
Frågor till typ ettor
« : Lokakuu 30, 2004, 15:17:00 ip »

Hej allihop!

Kanske skulle ni som har typ 1 diabetes kunna svara på mina frågor? Jag känner mig ärligt talat ibland väldigt konfunderad över hur man BORDE sköta sin diabetes så det vore kul att höra andras åsikter. Ibland är det att man ska äta helt som alla andra och ibland får man höra att man borde äta ett berg sallad före varje måltid och enbart hålla sig till fullkorn. Mitt HbA1c är för det mest bra, men jag tycker att bs ändå svänger och ganska ofta kan jag ha allt från 2,5mmol/l till 14mmol/l.

1. Har någon av er varit på Diabetesförbundets kurs? Erfarenheter?

Med följande frågor menar jag att fråga hur du gör FÖR DET MESTA:

2. Vad äter ni andra, äter ni vanligtvis fullkorns pasta istället för vit pasta? Äter ni grovt fullkornsbröd så gott som varje dag?

3. Skippar du vanligtvis potatismos och annan mat med snabba kolhydrater?

4. Äter du godis och glass? Hur ofta?

Tack på förhand!

Pihla
Kirjattu
Paradigm sensoripumppu, silloin tällöin itse maksettu sensori
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

45beni

• Intoilija
Re: Frågor till typ ettor
« Vastaus #1 : Lokakuu 30, 2004, 18:21:00 ip »

Hei Pihla!
Ber om ursäk för min dåliga svenska, trots att det är mitt modersmål, är jag inte vidare van att skriva på svenska.

Mitt sätt att sköta min diabetes, är inte det aldra vanligaste. Jag har undet mina 44-år som diabetiker sett så monga förändingar, att jag blivit litet skeptisk för tanken "det här är der ända rätta sättet att sköta sig"
Själv räknar ja inte kolhydrater, har aldrig gort det. De senaste 8 åren har mit HbA1c varit mellan 7,1-7,5. Vilket både jag och min läkare anser helt ok.

Själv är jag nöid om bl. hålls mellan 4-10, och inte går över 15 i någåt schede.

1. Nej, jag har inte gåt på diabetes kurs sedna
-71. Har inte haft behov, eller intresse.
Diabetes är bara ett av mitt problem/sjukdom, så det blir en  hel del kurser att gå på i allafall.

2,Jag tycker mera on mörk pasta, och de gånger ja äter pasta, äter ja hällre mörk.
Älskar ordentligt gammaldags rågbröd, utan tillsats av vetemjöl som Samsaras rågbrödslimppa.

3.Kan inte tåla potis! Så det äter jag nästan aldrig, mos är gott, men det äter jag kanske 3-6 gånger i året, det blir inte riktigt av.
Jag undviker snabba kolhydrater lite beronede på vad jag tycker om.

4.Ja, jag äter godis. Ibland 1 gång i veckan, ibland kan det gå några veckor helt utan sötsaker.

Pesonligen har jag aldrig trott jätte strikta dieter. Man måste ju också kunna njuta av livet, och leva. Om man hela tiden stressar, mår man ju verkligen inte bra, och sjukdomen blir en större börda änn nödvändigt.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2004, 18:35:00 ip »

Så roligt stt få svara på svenska!
- Nej, tyvärr. Inte en enda gång på 34 åt...

2. Vad äter ni andra, äter ni vanligtvis fullkorns pasta istället för vit pasta? Äter ni grovt fullkornsbröd så gott som varje dag?
- Nej det gör jag inte. Varken fullkornspasta eller -bröd. En rågbrödssmörgås försöker jag äta 1/dag. Resten av brödet är graham eller liknande. Kanske 4 skivor/dag.

- Nej, jag älskar potatismos. Inte skippar jag annat heller. Jag äter lite av allt jag tycker om.

- Choklad varje dag. Glass sällan, karkki ytterst sällan. Bara lite salmiak.  

Mitt senaste Hba1c var 6,7. Jag har inte övervikt och inga följdsjukdomar så jag är inte så "tiukka" med maten! Men liksom du har jag stora svängningar, mellan 2-20. Då jag lägger mej måste sockret vara minst 15 annars kommer hypon på natten (använder Lantus 1 gång/dag). Tröttsamt!  :confused:
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2004, 00:53:00 ap »

Tjänixen Pihla. De flesta av oss vet väl ungefär hur vi borde äta o sköta oss, men såsom du sa så blir skötandet ofta på "borde" stadiet...Har själv minskat en hel del på mat som innehåller snabba kolhydrater, just potatis(mos), mikromat, nudlar, etc. Jämnast verkar det gå då jag äter ett ordentligt morgonmål (en stor portion havregrynsgröt), och fullkornsbröd + sallad o frukt under resten av dan. En varm måltid är nuförtiden inte nåt jag avnjuter dagligen eftersom jag märkt att jag under hela mitt liv härtills har ätit onödigt mycket. Bröd (med massor av pålägg!) räcker mer än väl för att fylla magen...

Emellanåt vill man ju ändå avnjuta nåt gott o ohälsosamt och viss unnar jag mig det också, alltför ofta. Emellanåt blir det glass eller choklad, men för det mesta gäller det nog nåt saltigt som chips eller nötter. Nötter kan det bli tom flera gånger per vecka, chips ca 1-2 ggr per månad. Oftast dock efter att jag fastat nästan hela dan...

Det här med bröd har varit lite problematiskt för mig eftersom jag har celiakis, men nuförtiden brukar jag ändå rätt ofta köpa det hutlöst dyra glutenfria fullkornsbröd som finns o få eftersom det håller blodsockernivån så konstant.

Har för övrigt inte varit på nån kurs, visserligen var jag på diabetesläger för ca 15 år sen...men inget sen mer på "äldre" dar.

O visst kastar blodsockret, det hör välan till saken, men det beror ju ändå också på en massa andra saker än bara på vad för mat man stoppar i sig. Verkar som att ända sättet att hålla blodsockret jämnt är att leva alla dar på exakt samma sätt, rutin ut o in all evighet...vem tusan orkar med det! Enligt min mening är en fiffig grundinställning till det man äter mycket viktig, men viktigt är också det att man lär sig tolka kroppens signaler i olika situationer, o framför allt godkänner att man inte alltid klarar av att tolka dem utan blodsockermätarens hjälp. Blodsockernivån är som livet, stundvis så jämnt o stadigt att man inte förstår hur det nånsin kunnat vara på nåt annat sätt...o stundom, ja, precis tvärtemot!

Nåja, that's life, live and learn...

-J
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2004, 14:28:00 ip »

Nej har jag inte varit, men kanske ska jag försöka att komma med nästa år

Jag har alltid gillat mer fullkorn pasta, ris och bröd. Bröd av vete är ingenting för mig!

Mest jag äter varmt mat i skolan och då är ju potatis lite osäker val. Helst äter jag ris. Men maamas potatismos äter jag fortfarande  

Det finns veckor jag äter godis nästan varjedag. Jag vet att det inte är bra, men... Min läkare i Tyskland sade bra: Godis kan man äta, men om man äter dem för mycket, faller tänderna och man blir tjock - helt så som de friska  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2004, 21:50:00 ip »

Nej, det har jag inte varit. Insjuknade för så länge sen, att jag tror dessa fanns inte då. Senare har jag inte haft tid eller vilja. Lärde mig sköta om mig huxflux på egenhand, när jag blev gravid. (läs: började bry om saken) Jag blev faktiskt bjuden till en diskussionsgrupp i H:fors för ungdomar med diabetes i början av 80-talet, men kunde inte förstå, hur jag skulle kunna sitta och diskutera med andra 20-åringar våra SJUKDOMAR? Det gjorde ju gamlingar...

Ja, jag väljer fullkorn och graham alltid. Kan inte tänka mig att äta "franskbulle", som man sade när jag barn. Det smakar ju ingenting! Rågbröd rules!

Nej, jag älskar potatimos. Min man brukar laga väldigt god mos.(Det var jag som lärde honom i början, men han har utvecklat det till konst)
Vad det gäller andra snabba kolhydrater se ovanför

Bara glass, högst en gång i veckan (och sällan det). Därför att riktig glass med grädde och socker smakar bäst. Ska man ätä glass, ska man äta riktig glass, har jag altid tyckt. Jag insjuknade -79, och då skulle man inte äta någonting med socker i. Så godis vill jag inte ens ha.
När jag hade fått diagnosen, gick jag in i affärer. Där fanns ju massor med produkter med texten "osockrad". När jag berättade det här till d-sköterskan, sa hon:"Men snälla du, det ska ju stå "osötad" på produkten" Så gick jag igen i ICA mm., tittade - och grät.
Mest osötade eller osocrade produkter har jag sett när jag var på en kurs i Öst-Berlin 1987, men jag hade faktist inget behov för osockrad likör...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2004, 12:11:00 ip »

Det var konstig att att i Öst-Berlin fanns det mera osötade produkter än i västen!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2004, 09:50:00 ap »

Hej Pihla och andra,
jag behöver också be om ursäkt för min svenskan... fast det är fint att ha en möjlighet å åtminstone försöka använda den gamla skolsvenskan...

Jag tycker att varje diabetiker måste så småningom själv bara hitta systemet, som fungerar. Man kan ge råd, men det finns inte en enda sanning.

Nej, jag har inte varit på några kurser

Vanligen väljer ja fullkorns pasta och ris, fast ibland (ganska sällan ändo) låter jag mig äta också lite vanligt pasta eller ris - i risotto - för att jag älskar italiens mat. Men då motionerar jag lite mer än vanligt också. Vit bröd äter jag aldrig, bara fullkorn och inte mycket med det heller.

Ja, det gör jag. Jag har aldrig tyckt om snabba kolhydrater, och nu med tre års D1 -historia bakom mig har jag ännu mer ursak till det. Potatis äter jag mycket sällan, kanske 3-4 gång / året.

Jag älskar glass, det MÅSTE jag ha åtminstone på somrarna då och då. Jag tycker väldigt mycket om salmiak och lakrits också, fast försöker undvika dem... andra sötsaker äter jag inte, till exempel har aldrig tyckt särskilt mycket om chokolad.
Kirjattu

...necesse est.

• Matkailija
« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2004, 14:39:00 ip »

Jag var på en kurs våren -94, den var ok och med tanke på min livssituation då faktiskt mycket bra, det var den tiden då jag började bry mej mera om min hälsa och sjukdom (man är ju tvungen då man blir förälskad    ).
Nu skulle jag gärna gå på nytt nåt tag, och gärna kanske också ta en del av familjen med.

Jag är allätare, och väljer varken till eller bort något p.g.a. diabetes. Det borde jag ju faktiskt skämmas för, men jag hör nog till dem som sist och slutligen väljer livskvalitet framom livskvantitet. (hoppas jag inte ångrar mig någonsin...    )

Tyvärr(?) inte. Känner mej också lite skamsen varje gång man är i matkön med någon besserwisser efter sej, och man vet att man borde räkna kolhydrater och... Blääh! Vill inte! Men till all lycka har värden varit relativt ok de senaste 10 åren, så....

Jo, jag äter godis och glass när jag känner för det, men det är nog inte ofta. Choklad tycker jag faktiskt inte om just alls - eller mer sällan, och kan inte äta mycket på en gång. Det beror så mycket på situationen och humöret vad man äter, till biosalongen köper jag nog alltid en påse godis, men har inte varit på bio på mannaminne nu.    Annars brukar jag aldrig köpa godis hem åt mej själv, men nog glass, för det gillar barnen med.
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2004, 17:27:00 ip »

...necesse est.- På tal om att räkna kolhydrater så har min läkare sagt till mej många gånger att det inte är nödvändigt. Han sa att han kanske inte borde säga det eftersom han är läkare men att han anser så. Det är väldigt individuellt hur kolhydraterna höjer blodsockret. Dessutom kan t.ex. 20 g kh höja blodsockret mycket en dag och tvärtom nästan sänka det en annan dag. Det vet vi ju nog också, eller hur? Jag har aldrig tidigare räknat dem och ändå klarat mej helt bra. Tänkte försöka börja men min läkare tyckte det var onödigt. Nå, vi gör väl alla så gott vi kan och orkar.  
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #10 : Marraskuu 13, 2004, 22:25:00 ip »

Det hä är ju verkligen intresant! Alltså att någon annan än jag inte räknar kolhydrater! Jag har heller aldrig räknat, under dessa gångna 44-år. Men som sagt, klarar jag det bra endå.
Min ägen läkare tyckte att jag borde räkna, sä jag försöker göra det ibland, men den gamla vanan att inte räkna sitter nog i!
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2004, 08:15:00 ap »

Jag har inte heller räknat kolhydrater, utom sporadiskt i olika etapper. Äter så gott som allt vad magen tillåter (min gastropares och colon irritabile begränsar mera mitt ätande än vad själva diabetesen gör). Har varit på D-kurs två gånger: första gången i slutet av 70-talet nånstans i Åbotrakten o sist tror jag det var -93 på Diabetescentre i Tammerfors. Det var trevligt och nytigt att vara på kurs och jag skulle gärna gå på nytt, men har inte hittat nån kurs som skulle passa mej eller intressera mej tillräckligt.    MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Linkkejä