Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: finns det mammor eller pappor här  (Luettu 4316 kertaa)

mamma

• Vieras
finns det mammor eller pappor här
« : Lokakuu 26, 2004, 17:15:00 ip »

Jag blev så glad när jag märkte att vi har fått en spalt på svenska. Min lilla dotter på sex år insjuknade för tre år sen. Vi bor i en tvåspråkig stad och är själv tvåspråkiga och den service och hjälp som vi har fått har gjort vårt liv mycket lättare.

Tanterna i dagis och nu i förskola har varit jätteduktiga. De har lärt sig allt möjligt och det har varit självklart att de bär sitt ansvar.
På hälsocentralen har vi en tvåspråkig hälsovårdare så att både mamma och pappa kan sköta ärenden på sitt språk.

På sjukhuset har personalen alltid talat finska för vi brukar vara där med hela familjen. Ändå har de vanligtvis på något sätt reagerat på det som jag och barnet talar oss emellan. Senaste gången var annorlunda när de på labben på inget sätt visade att de skulle ha förstått vad vi talade om. Så löjligt som det låter så blev jag skrämd för att jag glömmer vad allt heter på finska och att jag inte kan hjälpa mitt barn. Nog gick allt bra men det gav mig något att tänka på.

Jag skulle gärna höra hur andra föräldrar har upplevt situationen. Får ni det som ni behöver också på svenska?
Kirjattu

...necesse est.

• Matkailija
Re: finns det mammor eller pappor här
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2004, 19:04:00 ip »

Nja... vi bor i en enspråkigt finsk stad, men i ett sådant distrikt att vårt sjukhus skall kunna ge service på svenska - men i praktiken skulle det inte gå. Redan då man anmäler sig vid luckan är man tvungen att byta språk. Jag var glad att jag fick föda på TYKSen då mitt barn togs in på spädbarns-akuten för observation under en vecka efter förlossningen, eftersom han föddes lite för tidigt. Där talade de flesta sköterskorna svenska, så det kändes egentligen inte alls illa att vara där fast situationen kanske annars var något påfrestande.
Min läkare på sjukhuset här anstränger sig att tala svenska med mej, - vilket jag uppskattar mycket i sig - men jag vet nog att jag skulle få ännu BÄTTRE service om jag talade finska med honom, för det blir ju lätt så att läkaren låter bli att tala om sådanan saker med mej som han inte finner ord till. Men vi ger inte upp. Eftersom det finns en efterfråga borde det också finnas utbud...  
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Pihla

• Intoilija
Re: finns det mammor eller pappor här
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2004, 15:03:00 ip »

Hejsan!

I vår tvåspråkiga familj är det jag, mamman i familjen, som har diabetes. Vi bor i huvudstadsregionen.
Jag måste medge att för det mest så talar jag finska med läkaren om jag inte vet att de talar BRA svenska. Visst kanske det är så att man borde tala svenska så att inte svenska servicen försvinner. Men... nu låter jag kanske elak... så tycker jag att jag inte får ut något av läkarbesöket om läkaren stapplar sig fram på knagglig svenska. Jag är just nu lyckligt lottad på så sätt att på Hyksen där jag går på diabetes polikliniken så finns några svensktalande läkare, dem talar jag alltid svenska med. Ett par har svenska som modersmål och åtminstone en är finsk men talar utomordentlig (läs: perfekt) svenska.

Ett tips för gravida diabetiker som vill gå privat (dvs utöver de normala poliklinikbesöken i universitets sjukhus) hos svenskspråkig gynekolog/förlossningsläkare:
Proffessor Kari Teramo på Femeda (fd överläkare på Kvinnis) som forskat mycket i ämnet diabetes och graviditet är svenskspråkig.
Kirjattu
Paradigm sensoripumppu, silloin tällöin itse maksettu sensori
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Linkkejä