Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417402 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ung & sjuk  (Luettu 4320 kertaa)

...necesse est.

• Matkailija
Ung & sjuk
« : Lokakuu 22, 2004, 13:48:00 ip »

Hej allesammans!
Detta har irriterat mej ngt. på senaste tiden: Jag har varit tvungen att skära ner på min arbetstid och rensa bort en del av arbetsuppgifterna p.g.a. hälsoskäl (diabetes m.m.). Samtidigt har det varit en annan på arbetet (dubbelt äldre än jag) som berättat om en kommande lång sjukledighet p.g.a. en annan "osynlig" sjukdom som hon nyligen insjuknat i. Reaktionerna på jobbet har varit rätt olika: Jag tycker att mina sjukdomar inte tagits på alvar, utan snarare betvivlats, medan man beklagat situationen och visat mycket mer hänsyn till den 60 + -åriga nyligen insjuknadde kollegan...
Jag har inte kunnat undvika känslan av avundsjuka med tanke på att kollegan har ju i alla fall haft 60 kärnfriska år, medan jag redan nu är dubbelt så sjuk, och har varit det redan över 20 år! Men ändå tycks attityden vara att jag borde jobba på MINST lika hårt som de övriga!
Det känns alltså rätt svårt att få nånslags känsyn till att man verkligen kan vara ung men ändå förhållandevis mycket sjuk  - fast (och speciellt kanske just för att!) det inte direkt syns utanpå.  
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

MiniMi

• Lentävä kynä
Re: Ung & sjuk
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2004, 17:31:00 ip »

Hej!
Visst är det jobbigt att vara ung och sjuk, men vem har sagt att det är något lättare att vara gammal och sjuk? Eller att vara ung och frisk? Allt är så relativt och det beror nog främst på sin egen och andras inställning och attityder än på själva sjukdomen. Allt känns så j***igt jobbigt emellanåt, o det hjälper ju inte när det känns som om inte människorna omkring en stöder en (såsom dom på ditt jobb för tillfället).
Jag tycker inte du ska jämföra dej med din äldre kollega o det ska inte dom andra heller göra. Hon är en helt annan individ med sina egna hälsoproblem o minst lika stor rätt till minskad arbetstid som du har. Fasat hennes krämpor är "osynliga"betyder det ju inte att dom inte är ytterst jobbiga för henne. Hur hon sedan hanterar det och uttrycker sej gällande sin sjukdom är  en annan sak....
Jag förstår också att det är lättare för dina arbetskamrater att känna medlidande för din äldre kollega. Hon är ju trots allt mycket äldre och dom har kanske varit medvetna om hennes hälsoproblem längre än dom vetat om ditt hälsotillstånd- Du är ju ung och ser frisk ut. O så går du inte omkring o ojar o vojar dej om ditt jobbiga liv när du är så hiskeligt sjuuuuuk! Lär dej säga ifrån! Några andra råd kan jag inte ge dej just nu.... nu måste jag gå o rädda hunden som just riskerar att bli uppäten av grannenn Rotweiler. later, MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

...necesse est.

• Matkailija
Re: Ung & sjuk
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2004, 23:07:00 ip »

Nja, jag hade verkligen inte den utgångspunkten då jag började denna spalt att det skulle vara något roligare att insjukna vare sig man är 4 eller 84, men försökte mera problematisera samhällets syn på NÄR och AV VAD det är ok att vara sjuk.
Det verkar bara som om det är lättare för mina kolleger att förhålla sig till någon som är nära pensionsåldern och insjuknar - för det anses kanske numera nästan oundvikligt, typ "såklart en 60+ person åtminståne har högt blodtryck om inte rent av fula åderbrock!" - men det att en yngre person har några betydande och bestående åkommor anses på något sätt oacceptabelt i mångas ögon.
Och därför vill/kan de kanske inte hantera situationen med den hänsyn de borde.
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Linkkejä