Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Tid att sköta sig?  (Luettu 4543 kertaa)

Guest

• Vieras
Tid att sköta sig?
« : Syyskuu 09, 2004, 13:23:00 ip »

Hej, jag märkte just att det öppnatts en spalt här på svenska, så den måste vi ju ta ibruk!
Jag tänkte fråga hur många av er upplever att dagens jäktiga tempo förhindrar er från att sköta er diabetes så bra som ni skulle önska?
Dvs. då det alltid är så bråttom överallt, så kan man ju lätt glömma att mäta blodsockret, ta insulinsprutan, motionera tillräckligt, atä regelbundet osv.
Visst är ju allt en prioriteringsfråga, men hur ser ni på era egna möjligheter just nu? FÅR MAN TA DEN TID MAN BEHÖVER FÖR ATT SKÖTA SIN HÄLSA PÅ T:EX DIN ARBETSPLATS?
Själv upplever jag att fallet inte är så  
Kirjattu

mp

• Vieras
Re: Tid att sköta sig?
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2004, 14:24:00 ip »

Hej!
För min del så måste jag säga att min arbetsplats är nog inte något hinder att sköta min diabetes. Visserligen har jag ett mycket stressigt jobb, men har det ändå som tur flexibelt.
Däremot känner jag att min diabetesskötare är ett hinder, t.ex. att få stickor till blodsockermätare måste jag alltid hitta svepskäl till. Dessutom har jag haft en del problem med mina ögonbotten, vilket har lett till att jag har fått laserbehandling. Tyvärr så är sjuksköterskorna som sköter om tidsbokningen MYCKET ovänliga på alla sätt. För det första så vill de precis "slänga" en till den ena och den andra läkaren och jag är av den åsikten att jag vill gå till en och samma läkare så att jag kan få den bästa behandling. Hon som jag anser att är MIN ögonläkare är trevlig, lyssnar på en, har förståelse, säger uppmuntrande saker, kan psykiskt lunga ner en osv. Jag får helt enkelt "strida" varje gång jag skall till henne. För det andra har sjuksköterskorna ljugit för att hon skall vara där och när man har kommit så har hon inte varit på plats. Jag har visserligen talat med MIN ögonläkare om detta och efter en tid är sjuksköterskorna sitt gamla jag igen. Personligen tycker jag detta är MYCKET otrevligt, dessutom blir man arg och förbannad vilket leder bl.a. att blodsockret stiger. VAD SKALL MAN GÖRA???
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2004, 19:58:00 ip »

Jag måste också skriva för att visa att också den här rubriken "Diskutera diabetes på svenska" kommer i användning...
Jag jobbar inte just nu men jag har nog alltid försökt hinna med att också sköta min diabetes. Men faktum är att jag vanligtvis hållit blodsockret högre på jobbet för att inte hamna ut för otrevliga hypon under arbetsdagen. Trots det har det ju nog hänt en och annan gång...
Mina arbetsgivare och arbetskamrater har stött mej väldigt bra och jag har fått gå till läkare och dylikt på arbetstid. Då jag var yngre berättade jag inte alls om min sjukdom och tog således inte prov på jobbet. Men ätit har jag nog alltid då jag tyckt att jag behöver det.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2004, 13:13:00 ip »

Oj, vad roligt med svenskspråkig diskussion! Måste av den glädjen helt enkelt delta   )!

Jo, jag tycker att det är svårt att helt enkelt hinna med att sköta sin diabetes. Just nu beror det på att jag har en liten 2-månaders underbar dotter att ta hand om. Amningen ställer dessutom till med att det kan vara svårt att hålla så stabila värden. Men dock är det lättare att hålla värdena ok nu då jag är hemma med bebisen än då jag jobbat.

Jag är ännu studerande, men har jobbat som kommunalveterinär och det har varit näst intill omöjligt att hålla bra värden. Oregelbundet jobb, ingen dag är den andra lik. Man borde själv besluta att nu tar jag lunch, men det är lite svårt om det samtidigt ringer en störtförskräckt ägare som säger att "hunden blivit påkörd" eller "att kossan krampar". Sen om man ska operera så blir det lätt att man helldre ser till att sockervärdena är för höga så att man säkert inte drabbas av hypo (i kommunen har jag ingen assistent). På privata kliniker kan tempot ofta vara väldigt snabbt, det gäller att få skött möjligast många patienter och då är det ju förstås lunchen och de andra pauserna som man sparar in på för att hinna med. Att få vara praktiserande veterinär som tar hand om sjuka djur har varit min dröm, men tyvärr tror jag att det i framtiden blir något mer monotont veterinär arbete för min del. Lyckligtvis finns det mycket att välja på tex forskning etc. Nu när jag fått min underbara dotter så vill jag kunna vara möjligast frisk för att kunna ta bra hand om henne och få se henne växa upp.

Då jag var gravid studerade jag och det var LÄTTARE att vakna exakt en viss tid och äta ungefär exakt vid samma tidpunkt, men inte gick det varje dag. Tycker att det är svårt att hålla jämna värden. På svenska diabetes-forumets sida har de pratat om att värdena alltid ska vara under 8mmol/l. Jag tycker att det var jätte svårt också under graviditeten och omöjligt nu.

Hoppas den svenskspråkiga diskussionen fortsätter!
Kirjattu
Paradigm sensoripumppu, silloin tällöin itse maksettu sensori
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2004, 15:15:00 ip »

Hej Pihla! Du måste ha ett otroligt intressant jobb!
Hur kan någon hålla värdena under 8? Omöjligt tycker jag. I typ 1 diabetes i alla fall. Mitt Hba1c är 6,6 men det betyder faktiskt inte alls att värdena alltid skulla hållas under 8. De senaste dagarna har jag haft flera värden runt 10 och 14. Ibland går de upp till 20 och som vi alla vet är orsaken till dessa höga värden ofta omöjlig att förstå! Så vi gör så gott vi kan och orkar...
Kirjattu

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2004, 20:09:00 ip »

Hej Milla B!
Håller absolut med dig, även om man har bra HbA1c så betyder det inte att varje värde är bra. I ett skede av min graviditet var mitt HbA1c 4,8%. Då var jag så in i norden nogrann och mätte blodsockret säkert 20gånger om dagen. Trots detta kunde blodsockret sticka iväg till över 10mmol/l. Så även om långtidsvärdet är bra så är det så in i norden svårt att få värdena tex efter lunch att hållas i styr. Visserligen tycker jag att det var svårare än normalt under graviditeten. Men ändå det är ju näst intill omöjligt att hålla värdena under 8mmol/l- som nu åtminstone vissa läkare i Sverige verkar rekomendera åt ALLA diabetiker?!- om jag försöker med det så blir det väldigt lätt hypo. Jag önskar verkligen att de skulle uppfinna en pump som själv skulle kontinuerligt mäta blodsockret.

Ha en bra söndag och nästa vecka allihop!
Pihla
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2004, 09:02:00 ap »

En spalt på sevenska.
Kliffaa hei !

Pihla skrev:
Jag önskar verkligen att de skulle uppfinna en pump som själv skulle kontinuerligt mäta blodsockret.
--------------
Och automatiskt reglera insulinen efter mätresultaten.
Det vore toppen, de har säkert redan gjort såna prövningar.
Det tar bara sin tid att säkerhetsställa funktionen så att denna typ av apparater kan marknadsföras.

Heh, det här var bara en prov att skriva på svenska,
ber om ursäkt alla skriv och stavnings fel.

Hälsningar "Tonni"
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2004, 14:14:00 ip »

Du är ju en riktig höjdare på svenska Tonnin!!! Bra jobbat!  

Hälsningar, Pihla
Kirjattu
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2004, 15:36:00 ip »

Vad roligt att denna svenska spalt äntligen öppnats! Den har man ju väntat på en bra stund.... Jag kom just tilbaka från en veckas semesterresa och blev mycket positivt överraskad över denna nya spalt.
Till själva ämnet: Just nu har jag semester och har märkt hur mycket lättare det är att sköta sin diabetes under ledigheten. Dom senaste veckorna har värdena varit idealiska o allt har funkat prima. O detta beror nog långt på att jag har sluppit all stress o jäktande som vanliga arbetsdagar o -veckor för med sej. oj, nu tänkte jag nästa glömma en bokad träff, så jag får fortsätta senare....    MiniMi
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

ninahj

• Vieras
« Vastaus #9 : Syyskuu 22, 2004, 11:28:00 ap »

Ja du MiniMi (och alla andra), semester är toppen det! Jag mådde också som en prinsessa hela semestern när man rörde på sig hela tiden och inte satt klistrad vid en dator minst 8 timmar... Benen sväller, ögonen torkar och inte minst är man sugen på nåt att äta hela tiden, eftersom man är uttråkad och längtar hem/bort...Blä!
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 13, 2004, 20:13:00 ip »

Ej mycket aktivt här?  
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2004, 19:51:00 ip »

Nej Konrad, du har så rätt. Vi är väl mer eller mindre med i de finskspråkiga diskussionerna (nästan) allihopa. Ändå är det bra att det finns en möjlighet att skriva på svenska också .
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2004, 21:05:00 ip »

Jo, såsom Milla B skriver så är jag också mera aktiv på dom finska spalterna. Ändå tycker jag det är viktigt att det fins en svenskspråkig spalt tillgänglig för alla itresserade.
 Min aktivitet på hela "Fohtauspaikka" har nog blivit ganska gles på sisita tiden o det beror främst på att jag ibland tycker att jag redan har berättat allt om mej själv o mina problem....
Hoppas svensaka spalten blir mera aktiv o flera hittar hit. Tills dess får vi få väl hålla denhär spalten vid liv    MiniMi
Kirjattu

Linkkejä