Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416567 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa  (Luettu 2983 kertaa)

1000

• Jäsen
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
« : Kesäkuu 03, 2004, 23:55:00 ip »

Hei,

Nuorena diabetekseen sairastuneella henkilöllä hoidon vastuun ottavat usein vanhemmat, jotka säännöstelevät esim. insuliinin tarkkaan kellonaikaan. Sitten he rajoittavat kielloilla ja käskyillä lasta syömästä ettei verensokeri nousisi.
Valitettava totuus on, että liian ankarien sääntöjen vallitessa lapsi alkaa syödä salaa. Verensokeriarvoja hän saattaa muutella omaseurantavihkoon=>pyöristelee alaspäin, että säästyisi "valitukselta".

Jos oltaisiin vähän hellämielisempiä ja annettaisiin joskus lapselle ylimääräinen pistos pikainsuliinia, jotta lapsi saisi syödä kunolla vaikkapa synttärikakkua ilman "kyyläystä". Niin hoitotaso saattaisi parantua.
On kuitenkin muistettava, että juhla on juhla ja arki on arki.

P.S. Vinkki vanhemmille, joiden lasten omaseurantavihkossa sokeriarvot on loistavat, mutta ghba1c-arvo huitelee pilvissä.

Lopulta nuorena varastettu keksi muuttaa muotoaan ja vanhuksena voi pähkäillä sairaalan osastolla dialyysi-laitteessa oliko makuelämys tämän väärti?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2004, 09:34:00 ap »

Hei, olen samaa mieltä sinun kanssasi 1000. Meillä on 6-vuotias d-poika.Sairastui n.vuoden vanhana. Olen ollut hirveän tarkka kellonaikojen hh-määrien yms suhteen. Olen kieltänyt ja huutanut sokerien noususta. Nyt kun ikää on jo tuonkin verran, ja käytössämme on tämä ihana pikainsuliini, olen joustanut. Jos on hyväskää tehnyt mieli tai tiedossa on ollut juhlat, tavallista ruokaa on syöty hieman vähempi ja pikainsuliinia on pistetty enempi jotta sinne se hyväskäkin mahtuis mukaan. Tai sit korjattu hyvän syönnin päälle, kun on tarkistettu mitä arvot näyttää. Ja toistaiseksi näyttää ainakin ihan hyvin toimivan. Jos ollaan kaupassa ja hän haluaa karkkiaskin. Ostan, sillä tiedän että pojalle riittää kun se on ostettu. siellä kotona se sit makaa laatikon pohjalla viikkokausia, ilman että siitä on otettu mitään. Tärkein asia vain oli sen ostaminen. Kyllä purnauksiakin on tullut ja valituksia, että miksi minä en saa ja muut saa ja pahaa mieltä. Se sattuu aikuiseen eniten. Niistä on sit yritetty keskustella ja hakea kompromissiratkaisuja. En todellakaan haluaisi törmätä siihen ongelmaan, että sit syödään myöhemmällä iällä salaa ja ollaan kooman partaalla.
Kirjattu

RM

• Matkailija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2004, 01:38:00 ap »

No enpä nyt tuosta tiedä nykyajan hoidoilla. Meillä poika sairastui 10 vuotiaana. Aluksi oli Actrapid + Protaphan hoito, jolloin tuli tsekattua tarkkaan mitä poika söi. Mutta noin puolenvuoden jälkeen siirryttiin pikainskaan, joka vapautti menoa tosipaljon.
Nykyään poika syö karkkia kun haluaa (tosin minä estän, koska yleensä meillä on ollut yksi karkkipäivä viikossa), synttärijuhlissa samaa mitä muutkin, paitsi limuna light-limu, eikä ruokailu enää ole niin ajantarkkaa. Toisinsanoen samalla tavalla kuin terveetkin lapset liikaa kuitenkaan ahmimatta. Osaa pitää rajansa herkuttelemisella, eikä tarvi enää huomautella.
Ja siihen omaseurantavihkoon tulee juuri ne arvot mitä mittari näyttää. Niitä on vaikea valehdella, kun mittarissa on muisti. Minä ainakin tsekkaan ne joka ilta, en tiedä tarkistavatko muut vanhemmat. Pitkäaikaisokeri ollut n. 7,5 % alkutason korkean jälkeen.

Nyt kun on tulossa murrosikä saa nähdä mihin suuntaan hoitotasapaino menee. Mutta se on lapsesta kiinni, minkälainen persoona on. Mutta jos on aina estetty syömästä niin silloin kait se kostautuu.

Milloin sinulla "1000" on todettu D1? Ehkäpä joskus, milloin hoitomuodot olivat erilaisia ja kiellettiin kaiken makean syönti.
Kirjattu

1000

• Jäsen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 05, 2004, 01:56:00 ap »

olen sairastanut tyypin 1 diabetesta vuodesta 1987 lähtien.
Kirjattu

hansmor

• Matkailija
« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2004, 02:33:00 ap »

Älkkääpäs nyt...iski ahistus päälle...
Kirjattu

wumbaaja

• Intoilija
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2004, 15:07:00 ip »

yleensä on hyvä kanssa muistaa että jos antaa syödä vaikka reilummin kakkua synttäreillä, ja on laitettu vaikka 2 yksikköä inskaa lisää, ja silti sokeri kohoaa, ni kun kerran tiedetän että mistä johtuu ja että se oli poikkeus ni mitäpä sitä enää valittelemaan? ja synttärit ei kuitenkaan ole niin yleisiä ellei ole liikaa ystäviä (ei ole mulla ollut   ) eli kannattaa joustaa, elämlaadun takiakin  
Kirjattu

*lintu-90*

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2004, 11:13:00 ap »

Mun vanhemmat on eronnu ja kun olen kotona äityn kanssa ei se vahi mitä syön kysyy vaan että muistanko pistää tarpeeksi.
eri asia on kun oon isälläni, hän vahtii hyvin tarkkaan kaiken. Jos esimerkiksi pidetään puoli siskon synttäreitä perheen kesken ja on leivottu kakkua ja jotain muuta herkkua, niin isä saattaa ihan kieltää syömästä enempää luin yhden palan.
aika ikävää kun molemmat pikku sisarukset saavat syödä vieressä.
Kirjattu

Linkkejä