Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416567 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: alkoholi  (Luettu 4797 kertaa)

Marko87

• Vieras
alkoholi
« : Maaliskuu 05, 2004, 18:54:00 ip »

Diabetes- lehdestä luin erään äidin kirjoittaman jutun lapsensa vaikeasta nuoruudesta ja kokeiluista alkoholin kanssa. Jutussa äiti totesi että lapsensa olisi kuollut ellei äiti olisi koko yötä jaksanut syöttää ja juottaa humalaista lastaan kotona eräiden kotibileiden jälkeen. Itse en juo, enkä ole ajatellut aloittaakaan. Te ketkä juotte, miten varmistatte, ettette te kuole humalaisena kotisohvalle. Kerrotteko vanhemmillenne tai kavereillenne, että aiotte nyt juoda että tietävät pitää teistä huolta?
Kirjattu

rock*

• Intoilija
Re: alkoholi
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2004, 21:15:00 ip »

onneksi olen oppinut mittailemaan sokereitani parin tunnin välein vaikka en muusta maailmasta tajuaisikaan mitään.
 Ja illalla (aamuyöllä) en mene nukkumaan jos sokerit on alle 10.
Kirjattu
*D1 vuodesta 1994
* 04/07 ja 11/08 prinsessojen äiti

Ronja

• Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2004, 21:22:00 ip »

Minä kannan baarissa aina käsilaukussa glukoositabletteja tai muuta sokeripitoista sekä vs-mittaria. Se on kyllä jännä miten sitä automaattisesti mittaa verensokereita baari-illankin aikana vaikka yrjöäsi samalla...    Ja ihmiset joiden kanssa baareissa yleensä liikun tietävät kyllä sairaudestani. Joskus kun on ollut tosi heikko olo baarissa, olen napannut kaveria hihasta ja ollaan menty grillille syömään ja jatkettu sitten. Mutta krapuala-aamuna saa skarpata sokeriarvojen kanssa, tuntuu ettei millään kestä normaaleissa. Pahimmillaan tais olla kerran ku heräsin krapula-aamuna ja mittasin verensokerit...oli 1,7. Sillon oli kyl aika järkky fiilis. Asun viel yksin et heikosti olis käyny jos en ois heränny. Mut onneks oli sokeria ihan käden ulottuvilla.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2004, 03:24:00 ap »

Hyvät nuoret: kannattaa aina muistaa kertoa vanhemmilleen olevansa diabeetikko, että nämä tietävät miten toimia..
Kirjattu

MR_

• Intoilija
« Vastaus #4 : Maaliskuu 06, 2004, 07:56:00 ap »

Kyllä minun vanhemmat ainakin tietävät että olen diabeetikko    Ehkä olisi parempi kertoa seurueelle, jos nyt eivät muuten tiedä  
Kirjattu
Kompassi rikki,
kartta revennyt,
ei ihme, että
elämä kulkee
omia teitään!

Mirkku

• Matkailija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2004, 10:11:00 ap »

Itse juon niin vähän kerralla etten ole koskaan ollut humalassa. Kaverit tietävät mitä tehdä jos sokeri alkaa mennä liian alas ja aina on paljon syömistä mukana. Yleensä juon vain kotona joten vanhemmat ovat silloin paikalla. Sokereita mittaan aina kun siltä tuntuu.
Kirjattu

tiuku

• Jäsen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2004, 16:10:00 ip »

Tää on oikeasti tosi tärkeä kysymys! Kaikki nuoret (siis etenkään alaikäiset) eivät voi tai halua juoda vanhempien läsnäollessa kotona, tai edes kertoa vanhemmilleen että juovat alkoholia. Onhan ne ekat kokeilut kuitenkin aika järkytys monille vanhemmille, että näinkö nuortena ne jo alkaa..

Usein ne kokeilut on muutenkin aika holtittomia (kokemuksen syvällä rintaäänellä...), ei aina tulla ajatelleeksi että ne sokerit voisikin yhtäkkiä tippua tosi alas vaikka kiskoo jotain imelää omppuviiniä ja syö normaalisti. Usein myös ollaan jossain ulkosalla, puistossa tai kotibileissä, eli ei minkään baarihenkilökunnan valvovan silmän alla. Eli on tosi tärkeää, että kaverit tietävät mitä tehdä, jos jotain sattuu. Varmaan verensokerin mittauskin olisi hyvä opettaa kavereille, eri asia onko kukaan sitten siinä kunnossa että ymmärtää alkaa mittailemaan. Mutta ihmeen hyvin sitä kavereista yleensä huolehditaan, oli D tai ei.

Minulla ainakin hyvänä hypojen ennaltaehkäisijänä toimii se, että matkalla baarista kotia tullaan lähes aina grillin kautta. Kunnon roskaruoka-annos nostaa sokerit niin, että matalille mennään vasta aamulla/aamupäivällä kun on jo selvinnyt sen verran, että hypon tuntee. Ja en siis pistä yhtään pikaa sille grilliruoalle, minulla ainkin alkoholi laskee tosi tehokkaasti sokereita. Mutta kokeilemalla ja mittailemalla löytyy se itselle paras tapa selvitä.. varovaisuutta vaan mukaan!
Kirjattu

LauraKin

• Intoilija
« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2004, 15:32:00 ip »

-Että pidän itseni aina senverran kuosissa että osaan sokerit mitata ja löydän kotiin ja muutenkin on harkintakyky tallella.
-Että ympärillä on ihmisiä jotka osaa auttaa jos jotain sattuu.

Tärkeimpänä pidän kuitenkin sitä että ITSE PITÄÄ ITSESTÄÄN HYVÄÄ HUOLTA.
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

kire

• Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2004, 17:21:00 ip »

Sen verran oin sanoo ett kannattaa syoda joku patukka eli mars tai mysli-patukka ennnen nukkumaan menoa ja se laskeutuu mulla aina alle kymmeneen... riippuen tietysti jos on korkeella ennen nukkumaan menoo.. eli jos on korkeella jo valmiiks niin mulla ei laske paljon ollenkaan..

kuten sanoi tiuku niin kannattaa kokeilla mutt aina siten etta heitatte enemman hiilihydraatteja peliin kuin luulet ett riittaa...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2004, 18:26:00 ip »

kyllä alkoholia voi ottaa mutta kanataa syötä hyvin en suositele roska ruokaa kunon moni vija leipä pitää sokerit tasaisena ns mehuun kanataa lisätä malto tesriiniä itse laitan noin 5%SEOSEN   MALTO VAIKUTAA HITAASTI ITSELÄNI ON PALJON HUONOJA KOKEMUKSIA .ONKO KELÄÄN PUTKA KOKEMUKSIA SAIN 2VIIKOA SITEN KOHTAUSEN JOUTUN PUTKAAN OTIVAT AJO KORTIN POIS KOSKA PITÄTYSIÄ OLI 3 PUOLEN VUOTEN AIKANA JOUTUI 3KKSEURANTAA KORTI VOITAAN KUULEMA OTTAA TÄLLÄ PERUSTEELLA POIS
Kirjattu

fabledgirl

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2004, 23:59:00 ip »

Mutsi kyl tietää, kun oon lähös juomaan. Itselläni on kolmipistoshoito ja iltayhdeksältä on ´päivän viimeinen piikki pistettävä. Sen jälkeen voin jo ottaa rennommin. En siis ikinä juo paljoo ennen yheksää. Ja osaan juoda kohtuuden rajoissa, koska tiiän, et mun on ite selvittävä himaan asti (asun ihan eri paikas kun frendini).
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2004, 17:53:00 ip »

Se on kyllä aika paha tilanne, jos sammuu ja joutuu putkaan. Ainakin jos ei ole diabeteksesta kertovaa rannesysteemiä mukana, niin sielläpä saa maata ihan rauhassa ja kuolla pahimmassa tapauksessa. Ja sekin vielä, että tuskin poliisi erottaa tavallista sammumista tajuttomuuteen johtaneesta matalasta verensokerista. Eli kannattaa kyllä pitää jotain diabetestunnusta mukana.

Kokenut käyttäjä, minun mielestäni yksittäisen hypon takia ei pitäisi ottaa ajokorttia pois, mutta tietenkin, jos sinulla on muuten jotain muita ongelmia, niin että olet ollut pidätettynä monta kertaa noin lyhyen ajan sisällä niin en ihmettele... Mutta omapa on asiasi.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 21, 2004, 23:56:00 ip »

En oo enää niin nuori, joten kokemuksia on ehtiny kertyy. Kun täytin 18 heräsin seuraavana aamuna ensi-avusta ja naapurin täti istu sängyn vieressä...
Olin vasta aloittelemassa Kuningas Alkoholin käyttöä, joten hypo pääs yllättämään. Aamulla olin ollu hereillä ja juonu litran tuoremehua ja syöny jotain. Menin kuitenkin takas nukkumaan, enkä heränny tuntemuksiin. Onneks oli kavereita yökylässä, kun porukat oli tietysti häädetty pois kotoo.
Aiemmin pistin juhlailtana protaa vähemmän kun yleensä--> seurauksena korkeet sokerit takuuvarmasti seur. päivänä.
Nykyään pistän normaalisti illalla. Seurailen sokeria ja syön hyvin ennen kun käyn nukkumaan. Yleensä grilliruokaa, leipää, mysliä yms. Yösyömisen kanssa en pistä yhtään. Hyvin on pysyny suhtsopivissa arvoissa. Mielestäni saa olla aamulla/seurpäivänä 7-15 välillä.
Aamulla pistän protan normaalisti, mutta en pistä humalogia vaikka syön. Vasta puolenpäivän/ heräämisen jälkeen alan pistää sitä.
Juomisissa vältän tosi makeita mehuja, limsoja ym. drinkkien lisukkeita, yleensä juon kevytsiideriä (makeutettu ilman sokeria). Jos tuntuu et on matalalla, niin tilaan baarissa pelkkää tuorehehua.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 25, 2004, 15:36:00 ip »

Itse jos juon humala hakuisesti jossain muualla kuin kotona (niinkuin yleensä näin onkin)...
Syön kotona lähtiessä tarpeeksi ja laitan insuliinia hieman vähäemmän mitä yleensä. Laukussa on mukana aina jotain hätätilanteisiin. Ja kun taas on selviydytty kotiin, kyllä sitä tulee syötyä vaikka olisi minkälaisessa kunnossa. Kyllä ne läheisimmät ystävät tietää sairaudestani ja kotonakin kyllä huomataan jos kännissä kotiin tulen, osaavat vähän valvoa sitten. Että näin.
Kirjattu

Linkkejä