Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kahden kerroksen väkeä  (Luettu 14630 kertaa)

Edvard

• Aktiivinen
Kahden kerroksen väkeä
« : Tammikuu 05, 2006, 17:29:00 ip »

Minua hiukan ihmetyttää tämä Kohtauspaikan ilmapiiri. Täällä on ikään kuin kahden kerroksen väkeä. On talonväki ja vieraat.

Muilla vertaistukipalstoilla tasavertaiset ihmiset etsiytyvät tasa-arvoisesti toistensa seuraan. Kaikilla on oikeus ja vapaus tuoda murheensa jakoon. Mutta ei Kohtauspaikalla. Kun tänne ilmaantuu uusi ihminen huolineen ja murheineen, paikalle kiirehtivät aina samat ihmiset, samoine neuvoineen.

Uusille ei tehdä edes tarpeeksi tilaa, kun jo paikalle pyöräilee aktivisti, joka puhuu kaikkien diabeetikkojen nimissä. Hän yrittää määrätä, mistä on lupa puhua ja mistä ei. (Minusta olisi parempi, jos jokainen puhuisi vain omissa nimissään.) Tässä ilmeisesti syy siihen, miksi uudet yrittäjät vaikenevat; kuka hitaammin, kuka nopeammin ja taloon jäävät bailaamaan ne yhdet ja samat vuodesta toiseen.

Minusta tämä ei oikein ole sitä, mitä minä ymmärrän vertaistuella. Jo sana vertainen tarkoittaa tasa-arvoista.

Antakaa ihmisille tilaa etsiä tukea ja jakaa murheitaan. Tukea minä olen täältä hakemassa, mutta en tietenkään niiltä, jotka ovat joka asiasta kanssani eri mieltä.

Edvard Saksikäsi
Kirjattu

Konrad

• Vieras
Re: Kahden kerroksen väkeä
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2006, 19:17:00 ip »

Eetvartti

Taululla on mielestäni hyvä henki. Yleensä ei provosoiduta liikaa. Joku joskus voi polttaa päreensä syystä tai toisesta, mutta sopu melkein aina löytyy. Toisen loukkaaminen on mielestäni kauttaaltaan tahatonta.

Uudet ihmiset tulevat taululle vastasairastuneina tai muuten tietoa vailla. Kokeneemmat pyrkivät vastaamaan kokemuksensa ja tietämyksensä mukaan. Tosin välillä tuntuu, että ei viitsisi taas kerran selittää asiaa, jonka vähän aikaa sitten on jo kertonut tiedä monennenko kerran.    Toisaalta vanhoista viestiketjuista voi olla hankalaa löytää vastausta itselleen akuuttiin asiaan. Itse olen pyrkinyt vastaamaan ainakin silloin, jos ei muut vastaa ja asia kuuluu jollakin lailla kokemus- tai jopa tietämykseni piiriin. Usein vastaukseni on myös vain mielipide.  

Olen samaa mieltä kanssasi, että asioita joista keskustellaan, eivät saa rajoittua pelkästään tiukasti diabetekseen. Vertaistuki on ymmärrettävä laajasti.

Vaikka olet ollut rekisteröityneenä suhteellisen vähän aikaa, olet jo tuonut paljon Kohtauspaikalle. Jatka samalla tavalla!
Kirjattu

Edvard

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2006, 19:24:00 ip »

Kiitos Konrad!
Pelastit päiväni.

Eetvartti
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2006, 19:31:00 ip »

Toivottavasti et tarkoittanut sitä, että "vanhat" vaietkoon..?  
Itse ainakin tykkään kirjoittamisesta, joten olen täällä välillä jatkuvasti. Pyydän sitä anteeksi ainakin omalta kohdaltani, jos olen liikaa "äänessä" - kuten nytkin. Lupaa hillitä itseni tästä lähtien. En ymmärtänyt, että vien tilaa uusilta...

Keiju
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2006, 19:51:00 ip »

Keiju

Mielestäni miehet eivät yleensä pääse tarpeeksi ääneen täällä. Joku poikkeus on kyllä, joihin meikäläinenkin lukeutuu, mutta olinkin tuon Yleisessä osiossa olleen testin mukaan sukupuolineutraali.  
Kirjattu

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2006, 19:57:00 ip »

Mun mielestä täällä on päässyt ääneen niin uudet kuin vanhatkin, on autettu ja tsempattu puolin ja toisin. jokainen kai saa kirjoitella oman aktiivisuutensa mukaan...toiset nyt vain sattuvat olemaan ahkerampia kirjoittelijoita kuin toiset.
ilmapiiri on mun mielestäni ollut hyvä.  
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

liisukka

• Veteraani
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2006, 20:29:00 ip »

Oikeesti olemme kuin yhtä suurta perhettä...
 http://www.nobodyhere.com/justme/tower.here
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2006, 20:46:00 ip »

Mä kyllä tykkään jos syntyy keskustelua. Eri asia tietysti, jos joku tuntee itsensä syrjityksi, se ei ole kivaa.  
Itsekin olen yrittänyt välillä tarkoituksella pysytellä taka-alalla, mutta kun tämä on niin kiva paikka... Suonette anteeksi kirjoitusintoni?  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Lalli

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Tammikuu 05, 2006, 20:56:00 ip »

Tulipa tuossa mieleeni että olisiko tarpeen oma osio vastasairastuneille? Ettei me vanhat saatais kommentoida sinne mitään! Nimimerkki "aina äänessä"
Kirjattu

liisukka

• Veteraani
« Vastaus #9 : Tammikuu 05, 2006, 21:06:00 ip »

Kyllä "vanhoilta konkareilta" tulleet vinkit on olleet tosi hyviä ja tarpeen. Jos untuvikot keskenään pähkäilisivät asioita, niin ei siitä olisi niin suurta hyötyä kuin kokeneempien opastuksesta.

Uskoisin, että näitä harmistuksia tulee aina silloin tällöin. Muistan kun kysäisin joku aika sitten, kuinka usein mittaatte verensokeria ja hyvä ettei kuolo hypännyt ruudulta kimppuuni    

Mielestäni tämä kohtauspaikka on toimiva kokonaisuus - me kaikki olemme yhdenvertaisesti oikeutettuja aloittamaan uuden keskustelun ja ottamaan osaa vanhoihin juttuihin.
Kirjattu
//// / \\\
/// ¨o` \\
/// <> \\\
////I I\\\\\Elämä on ihanaa!

Edvard

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2006, 21:37:00 ip »

Kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja puhetta. Minä en ole rajoittamassa kenenkään puheoikeutta. Minä annan muiden ajatella ja pitää omat mielipiteensä.

Siitä en pidä, että minun perässäni ruvetaan kulkemaan ja natkuttamaan. Näin on tapahtunut tänä lyhyenä aikana, kun olen täällä ollut jo parikin kertaa. Ensimmäisellä kerralla haluttiin päättää jopa siitä, mitä minä saan tuntea.

Yksi puheenvuoroni jo sensuroitiin, kun erehdyin sanomaan ***** ihan vain hupimielessä. Mikäli olen havainnut oikein tämäkään häveliäisyys ei koske kaikkia. Tämä viimeksi mainitsemani asia on toissijainen.

Tärkeämpää on se, että jokaisen keskustelijan omaan arvostelukykyyn luotetaan eikä kenelläkään ole oikeutta nälviä toisia.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Eetvartti
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 05, 2006, 23:39:00 ip »

Hei Edvard ja muutkin!

Kyllä täällä kohtauspaikalla kaikki rekisteröityneet voivat suheellisen vapaasti kohtauspaikan ohjeiden ja sääntöjen mukaan kirjoitella ja kysellä ja kertoa kokemuksiaan.

Monet rekisteröityneet eivät ilmoita itsestään käytännössä mitään tietoja että olisi helpompi keskustella.

Sinunkaan (Edvard) tiedoista ei edes perus-tiedot eikä mitään diabeteksesta käy selville ja keskustelu ja vertaistuen antaminen on vaikeaa.

Uusilla on yhtä paljon tilaa kun meillä monta vuotta kirjoittaneilla.

Olen täysin erimieltä käsityksistäsi vertaistuen puuttumisesta.

Monet meistä ns. aktiivi kirjoittajista tuovat keskusteluissa paljon vinkkejä diabetes-hoitoon ja yrittävät parhaansa.

Useita vuosia kohtauspaikkaa seuranneena olen havainnut että täällä todella on diabeteshoidosta paljon tietoa ja täältä saa kysymyksiinsä nopeasti vastauksia.

Uusista hoitovälineistä ja lääkkeistä kohtauskaikan kautta tiedon minä olen saanut paljon nopeammin kuin hoitopaikastani.

Olet vähän turhan "tiukkapipo" asettaessasi kohtauspaikan "väen" kahteen kerrokseen.

Uudet kohtauspaikkalaiset,tulkaa vaan rohkeasti mukaan.

Edvard Saksikäsi taitaa puhua "potaskaa".

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Edvard

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2006, 23:49:00 ip »

Potaskaa tai, mutta minusta vertaistuki ei ole sitä, että joku vain antaa ja toinen saa. Minusta vertaistuki on parhaimmillaan vuorovaikutusta. Tietojen antaminen ei kai ole pakollista?
Toivoisin tuon asiattoman nimittelyn loppuvan myös.
Kostoksi Kyylä!
Edvard Saksikäsi
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 06, 2006, 11:01:00 ap »

Tuosta tietojensa antamisesta kirjoiteltiin aikoinaan paljon ja monta hernettä meni moneen nenään.
Mutta Viljo on kyllä oikeassa siinä, että hyväntahtoiset auttajat eivät koe oikeana sitä, että kysytään asioita, joihin on annetuilla tiedoilla mahdotonta vastata järkevästi.
Jos tietoja ei löydy rekisteröitymistiedoista, ne kannattaisi kartoa kysymyksen yhteydessä.
En minä ainakaan uskoisi vastaukseen, joka on annettu aivan umpimähkään, varsinaiseen ongelmaan liittyviä taustatietoja tuntematta.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2006, 11:10:00 ap »

Eetu, eikö hyvän vuorovaikutuksen tunnusmerkkejä olekin avoimuus ja rehellisyys puoleen ja toiseen?  
Sinäkin olet avannut monta hyvää keskustelua ja saanut paljon puhetta aikaan. En oikein ymmärrä, miksi olet noin vihainen meille paljon äänessä oleville?  :confused:
Heitä turha niuhotus nurkkaan ja liity porukkaan sillä tilaa on vielä yhdelle joka käyttää.... KEKSIKÄÄ ITE!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29