Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mitä haittaa ollut Kohtauspaikasta?  (Luettu 10598 kertaa)

vivianv

• Vieras
Re: Mitä haittaa ollut Kohtauspaikasta?
« Vastaus #45 : Helmikuu 03, 2005, 21:52:00 ip »

Täällä voi saada kirjoituskohtauksen. Parempi sekin kuin saada diabeteskohtaus, niinkuin sai laatujulkaisu Helsingin Sanomien mukaan se mies juuri ennen kun ajoi autolla tieltä ulos.

Laitoinpa muuten sinne palautetta asiasta. Vastaukseksi sain tylyhkön viestin, että matalan vs:n sijaan diabeteskohtaus selventää tilannetta paremmin suurelle yleisölle.  
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #46 : Helmikuu 03, 2005, 23:37:00 ip »

Hei vivianv!

Olipa tyly vastaus Helsingin Sanomilta. Kohta ei ainakaan kukaan tiedä mikä on alhainen verensokeri, jos oikeilla nimillä ei voida puhua. Sekoittaa vaan entisestään niitä, jotka eivät diabeteksesta paljoa tiedä. Hyvä kuitenkin, että yritit korjata asiaa, vaikka eivät siitä opiksi ottaneet  
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Helmikuu 04, 2005, 09:25:00 ap »

Hmmm... Millainenhan olisi diabeteskohtaus?

Keiju - aina kirjoituskohtauksessa
Kirjattu

Rinkeli

• Jäsen
« Vastaus #48 : Helmikuu 04, 2005, 10:04:00 ap »

Diabeteskohtaus = tämän aamun PARKAISU kun odotetun 5 mmol/l sijasta mittarin näytössä möllötti 19,0. Lantus lakannut vaikuttamasta? Flunssa tulossa?

(Sitä seurasikikin sitten perhekohtaus kun mieheni tokaisi että mitä siitä lapsenteostakin tulee kun tuo tasapaino on tuollainen. Neljä tuntia kommentista je edelleen itkettää    )
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #49 : Helmikuu 04, 2005, 10:43:00 ap »

Voi että Rinkeli. Varmasti harmittaa tuollaiset sanomiset. Minä vaihdoin lantuksen just vauvakuumeen lakia levemiriin. Ajattelin tässä kuukaudessa laittaa sokrut kuntoon ja vauvan alulle. Noh, nyt on mieli aika mustana, kun ei se niin helppoa ollutkaan.

Ei miehesi varmaankaan tarkoittanut pahaa. Hän vain haluaa lasta tosi paljon ja purkaa yleistä harmitustaan tuollaisilla puuskahduksilla. Voisitko puhua asiasta sitten kun olet hieman tasoittunut ja pyytää enemmän tukea ja rohkaisua. Näin lopputulos on varmastri parempi, kun paineiden kasaamisen sijaan lohdutetaan. Ei kai meistä kukaan, kuumeilija tai ei, hanki korkeita sokruja tahallaan.
Kirjattu

Rinkeli

• Jäsen
« Vastaus #50 : Helmikuu 04, 2005, 10:58:00 ap »

Kyllähän sen järjellä ymmärtää että mies purki turhautumistaan siihen, että miksi Lantus on aiemmin toiminut luotettavasti ja juuri nyt alkaa vaikuttaa ihan miten sattuu.

Ei siis tarkoittanut syyllistää, mutta tunnepuolella sitä reagoi välillä järjettömästi  

Tsemppiä sinulle Vivianv Levemirin kanssa ja kiitos rohkaisusta  
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #51 : Helmikuu 04, 2005, 11:08:00 ap »

Niinpä. Suuria tunteita herättävät jo yksin diabetes tai vauva. Ne kun yhdistää, niin ruutitynnöri on valmis ja paukahtamaisillaan pienimmästäkin. Meillä tämä tynnöri on vasta mun pään sisällä, mutta mitä tapahtuukaan, kun se nostetaan sieltä olkkarin keskilattialle.

Ken elää, se näkee.
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Helmikuu 04, 2005, 11:26:00 ap »

Minä sain d-kohtauksen tiistaina. Yli vuoden olen yrittänyt hiki päässä saada sokruja vauvakuntoon. Tässä on vaihdettu insuliinia, pistosmääriä, pistosaikoja, pistospaikkoja, punnittu ruokia, mitattu, mitattu, mitattu... Alkoi tuntua, että on just sopivasti kaikki ja vs oli loistava (nukkumaan mennessä 5-6, aamulla alkoi 4:lla). Sitten alkoi jakso, että koko ajan korkeita. Kantapään kautta siinä opin, että mulla vaikuttaa kk-kierto, vaikka olen aina toisin väittänyt.

No tiistaina en ollut tätä vielä tajunnut vaan mittasin jälleen mielestäni järjettömän korkean. Pistin Humalogia tuloksetta. Sitten iski tolkuton suuttumus, ahdistus, väsymys ja masennus. Miehelle en viitsinyt valittaa, on kuunnellut sitä jo niin paljon. Otin kännykän ja laitoin tekstarin jokaiselle, jolle kehtasin ja kerroin että just nyt tulen hulluksi diabeteksen kanssa ja olen niin loppu, että järki lähtee.

Samana iltana tajusin korkeiden syyt ja aloin miettiä, että tulikohan turhaa dramatiikkaa terveiden ihmisten luettavaksi. Piti sitten selitellä, että olen vielä elossa ja järjissäni...

Tämä on siis diabeteskohtaus!  
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Helmikuu 04, 2005, 13:13:00 ip »

Kiitos Maarit selvennyksestä! Minä saan siis diabeteskohtauksia säännöllisesti.  
Hyvä tietää, jos joku kysyy.

vivianv: Aiotko siis yrittää vauvaa Levemirin kanssa? Ymmärsin, ettei sitä vielä suositella raskausaikan, kun ei ole tutkimustuloksia? Vai olenko ihan hakoteillä?

Keiju - joka TAAS vaihteeksi unohti pistää eilen illalla Levemirin ja aamu aloitettiin arvolla 22,5 ja hevosannoksella Humalogia. Mä saan kohta diabeteskohtauksen!!  
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #54 : Helmikuu 04, 2005, 13:32:00 ip »

Tämä kuuluisi varmaan d ja raskaus -osioon, mutta minulle ainakin äitipolin lääkäri sanoi, ettei Levemiriä vauvahaaveiselle.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #55 : Helmikuu 04, 2005, 13:44:00 ip »

Moi!

Joo. kyllä mä yritän levemirin kanssa saada sokerit vauvakuntoon. Mulle lekuri (HYKS) sanoi, ettei tutkimustuloksia levemir-raskauksista ole, eikä niitä tehdäkään tutkimuskohteen luonteen vuoksi, vaan tuloksia tulee vähitellen sitten, kun levemir-vauvoja alkaa syntyä. Kait se vs-taso on kuitenkin tärkeämpi kuin se, millä insuliinilla ne vs:t saa alas. Jonkun täytyy vaan ensin uskaltaa tehdä päätökset ekana.

Onpas tässä tavoitetta kerrakseen. Se lisäksi, että minustakin voisi tulla äiti, minusta voisi tulla Suomen eka levemir-äiti.  
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #56 : Helmikuu 04, 2005, 13:53:00 ip »

Yksittäiset ihmisethän ne ratkaisut tekevät ja kokemusta kartuttavat. En halua pelotella, mutta en itse uskaltaisi pitää uuttaa lääkettä yhtä tuttuna ja turvallisena kuin ennen käytettyjä. Lääketieteen historiasta löytyy esimerkkejä, että uusi lääke voi tehdä muutakin kuin on osattu odottaa.

Mutta tämä on minun varovainen asenteeni. Onnea matkaan rohkeammille!
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #57 : Helmikuu 04, 2005, 14:28:00 ip »

Maaria: Niin, mulla ei oikeastaan ole vaihtoehtoja, jos haluan saada oman nyytin. Lantuksella ja Protalla HbA1c ei alle kasin mulla painu.
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #58 : Helmikuu 04, 2005, 15:15:00 ip »

Ymmärrän. Ja toisaalta joku rohkea minunkin insuliinimerkkini on testannut. Ja toisaalta onhan jokaisessa raskaudessa riskejä muutenkin.

Pidän peukkuja!  
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Helmikuu 04, 2005, 15:49:00 ip »

Kun tässä on keskustelun aloittaja laittanut aiheeksi "Mitä haittaa ollut Kohtauspaikasta"

Näyttää aika helposti meillä keskustelut siirtyvän aihe-alueesta toiseen.

Mahdollisesti haittaa saattaa aiheutua ei kohtauspaikasta vaan siitä että diabeteksesta vain vähän tietävä ei mahdollisesti ymmärrä keskustelujamme kun emme riittävän yksinkertaisesti osaa asiaamme kirjoitetulla tekstillä ilmaista.

Levemiristä ollaan keskusteltu niin kuin se olisi täysin uusi insuliinilääke.

Viljon mielestä Levemir ei ole mikään uusilääke vaan tämä tuntuu olevan parannettu versio siitä "vanhasta" sinkkiprotamiini-insuliinista jolla minunkin hoito aloitettiin vuonna 1965.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54