Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mitä hyötyä ollut Kohtauspaikasta?  (Luettu 3266 kertaa)

zebra1

• Vieras
Mitä hyötyä ollut Kohtauspaikasta?
« : Tammikuu 04, 2005, 10:45:00 ap »

Pistetäänpäs tänne yksi yltiöpositiivinen ketju, kun tuota negatiivista on ollut niin paljon. Eli mitä hyötyä teille on ollut Kohtauspaikasta?

Mä olen saanut valtavasti tietoa omasta sairaudesta, mitä edes mun lääkärini ei ole osannut tai ymmärtänyt kertoa. Esimerkiksi tietoa:

- hormonien vaikutuksesta sokereihin
- uusien insuliinien käyttäytymisestä
- proteiinien vaikutuksesta sokereihin

Tietoa on tullut myös asioista, jotka eivät ainakaan toistaiseksi kosketa itseä:

- tosi paljon tietoa lisäsairauksista - ja mikä tärkeintä -  niiden kanssa selviämisestä
- tietoa 2-tyypin diabeteksesta (myönnetään: kuvittelin aiemmin sen olevan lähes ainoastaan itse aiheutettu, "helppo" versio diabeteksesta - nyt tiedän vähän paremmin)

Olen saanut vahvistusta omille kokemuksille, esimerkiksi:

- miten stressi voi vaikuttaa sokereihin
- että hiilareiden hienovarainen vähentäminen voi olla mulle hyvä ratkaisu
- että liikunta voi paitsi laskea, myös nostaa sokereita

Mulle on kehittynyt diabeetikon identiteetti vasta näiden Kohtauspaikalla vietettyjen vuosien aikana. On ollut tärkeää myös tavata teitä livenä. Diabeetikon identiteetistä on ollut mulle se hyöty, että motivaatio hoitaa tätä sairautta on kasvanut vaikeissakin tilanteissa.
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
Re: Mitä hyötyä ollut Kohtauspaikasta?
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2005, 11:24:00 ap »

No mulle Kohtauspaikan tärkein anti on ollut vertaistuki ja se, että olen huomannut, että meitä on muitakin kuin minä  

Tietoni diabeteksen laajasta kirjosta on myöskin laventunut paljon.

Ja sitten olen ihan konkreettisestikin saanut uusia ystäviä tän palstan kautta  
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2005, 08:44:00 ap »

Jos unohdamme tuon mielenpurkausfoorumin roolin, niin myös asiallisen infon osalta koen, että ainakaan minä en saa tarpeeksi tietoa ns. viralliselta taholta, d1:n perusasiat olen kyllä lukenut ja kysellyt ja varmaan ymmärtänytkin vuosien varrella.
Mutta ongelmana on, että oma diabetes ei toimi ns. virallisten keskimääräisten ohjeiden mukaan, vaan heittelyjä tapahtuu suuntaan jos toiseenkin. Antaa mukavasti tukea omille ajatuksille, kun lukee, että joku toinen on kokenut saman ongelman ja se kenties hänellä ratkennutkin tietyllä tavalla.
Tätä vihjettä ei sitten pidä suinpäin mennä kokeilemaan, vaan itse harkita ja kysyä vaikkapa siltä omalta hoitotiimiltä. Mutta jos ei olisi kuullut, ei osaisi myöskään kysyä.
Harvan kokemukset täälläkään ovat omasta päästä, vaan niiden takana on hänen oman hoitotiiminsä tieto ja kokemus.
Tämän asiapitoisen kokemuksen välittämisessä tämä foorumi on parhaimmillaan. Se tieto kun ei oikein tahdo kulkea virallisten organisaatioiden kautta yksityiskohdissaan riittävän herkästi.
Ja ne kokeneet ajattelevat diabeteslääkärit ovat edelleenkin vaikeasti tavoitettavissa ja harvinaisia. Samoin sellaiset d-hoitajat.
Kirjattu

marjalehti

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2005, 09:32:00 ap »

Tämän palstan vertaistuki on todella tärkeää!

Useimmat d-lääkärit ja -hoitajat eivät tätä sairasta, vaikka muuten ovat asiaan perehtyneitä, niin silti se omakohtainen kokemus puuttuu. Täällä ihmiset ovat saaneet erilaisia vinkkejä ja ohjeita (mahd.hoitohenkilökunnalta), joita täällä on kerrottu. Jokainen tietysti oman harkintansa ja omalla vastuullaan kokeilee toisten vinkkejä. Ja tuosta tapsankin mainitsemasta mielenpurkausfoorumista; täällä ymmärretään d-aiheisia ongelmia puolesta sanasta ja jengi aika mukavasti tsemppaa niitä jotka kokee olonsa huonoksi tämän aiheen takia.

Täältä saa todella nopeasti vastauksia itseä askarruttaviin kysymyksiin, ei tartte odottaa viikkoja ennenkuin pääsee vastaanotolle. Ja vastauksia saa myös sellaisiin kysymyksiin, joita ei olisi edes hoksannut kysyä.

Minun on ainakin pakko joka päivä tsekata tämä palsta!
Kirjattu

Viljo

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2005, 11:09:00 ap »

Epävirallisten kuulemieni tietojeni mukaan diabeteshoidoista vastaavat jotkin lääkärit ja diabeteshoitajat lukevat näitä meidän keskusteluja ja ovat kuulemma oppineet paljon lisää diabetes-hoidon ongelmista.

T: Viljo
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2005, 18:22:00 ip »

On lisännyt valtavasti tietämystä, ei ehkä niinkään oman D2:n osalta, mutta D1:n ja yleensäkin insuliinilääkityksellä olevien osalta. On kyllä joitakin tietoja tullut oman tabelettikäyttöisen sairaudenkin osalta, mutta ei kovin merkittävästi. Kaikkien esiintuoma vertaistuki on kuitenkin ehdottomasti paras anti. Huomaa, että ei ole yksinään kamppailemassa ongelmiensa kanssa.
Kirjattu

Cassandra

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2005, 17:15:00 ip »

Viljo, siinäpä vasta oivallus  
Täytyypä kysäistä omalta lääkäriltäkin, vieraileeko hän täällä mahdollisesti useinkin !
Kirjattu

pulla

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2005, 19:20:00 ip »

Täytyy myöntää,koukussa ollaan!

Pakko käydä päivittäin katsomassa kuka ja mitä.

Kun en polta ja juominenkin on vähäistä,olen kysyjille aina vastannut harrastavani "antoisampia paheita".
Tämä luettakoon niihin.
Kirjattu

Milla B

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2005, 20:47:00 ip »

Minulle Kohtauspaikasta on ollut todellista hyötyä ja apua. Olen saanut neuvoja ja tukea monelta, esim. Levemirkäyttäjiltä    sekä Antsu1:lta   . Kiitos!
Olen myös monesti nauranut kippurassa lukiessani esim. Tonnin juttuja. Mielenkiintoista myös lukea näiden nuorempien kirjoittajien mietteitä. Pulla kirjoitti: Täytyy myöntää,koukussa ollaan!
Niin minäkin.
Kirjattu

paulina

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2005, 23:57:00 ip »

Kun meillä lapsi sairastui, tämä oli ensimmäinen paikka missä näin oikeasti että samassa tilanteessa on muitakin. On ihmeellistä miten sellainen tieto auttaa.
Kirjattu

45beni

• Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2005, 22:35:00 ip »

Luutiheysmittauksen mahdollinen tarve d1, oli mulle ihan uus juttu, eikä lääkärinikään ollut siitä kuullut. toisaalta, mittaustilanteessa d1 nähtiin vain yhtenä osatekijänä, ei välttämättä riskinä. Niin tai näin, täältä sain idean mennä, eipä tarvitse miettiä missä kunnossa luusto on.

Vt'ä en oikeen tunne täältä löytäväni, olen kai liian erilainen diabetikko, sekä elänyt tämän kanssa jo niin kauan. Mutta ihan mielenkiintoista lukea juttuja siitä huolimatta, vaikka oma näkemys olisikin erilainen.
Kirjattu

mok-I

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2005, 12:45:00 ip »

tietoa ym. sellaistahan - epäiltävääkin - täältä saa ja ehkä oppii ymmärtämään kaiken maailman erilaisuutta - myös diabeteksen suhteen. Tärkein asia minulle kuitenkin on se, että nuokkuminen palstalla on itselleni merkki siitä, että välitän tästä sairaudesta, yritän tulla sen kanssa uudella(kin) tavalla toimeen. Tämä tuli mieleen siitä, että pitkät ajat olin paljolti omillani (tosin jatkuvassa melko hyvässäkin hoidossa), mutta suurista kokonaisuuksista piittaamaton.

Yritänkö siis sanoa, että kyseessä on suuri turhuus, johon sisältyy toivonkipinä?
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2005, 17:11:00 ip »

tähänpä vastaan mielelläni.

Niinkuin tuossa jotkut jo sanoitte, mullekin tämä on osa diabetekseni hoitoa, merkki siitä, että välitän hoitaa itseäni. Niinpä en täällä ole vähään aikaan käynytkään, kun jo hyvin alkaneet hoidonpreppaussysteemit pumppuineen menivät tulehduksesta sekaisin ja motivaatio nollautui.

Nyt yritän uusin voimin, josko noissa sokereissa voisi sittenkin olla jotain tolkkua, ja osa tätä yritystä on taas tulla tänne. Tämä on siis osa diabeetikkoidentiteettiäni; motivaation ollessa nollassa yrittää unohtaa olevansa diabeetikko, tänne tuleminen on sen hyväksymistä ja tunnustamista. Ja täältä saan taas intoa lisää yrittää uudelleen. Ja lohtua muiden samanlaisista kokemuksista sille, että diabetekseni on niin labiili kuin on, eikä vika välttämättä ole vain minussa.

Kyllä minulle palsta on osoitus uuden teknologian inhimillisistä sovellusmahdollisuuksista - muilla keinoin en olisi, ainakaan näin nopeasti ja helposti, saanut näin paljon vertaistukea ja yhteyksiä samassa tilanteessa oleviin ihmisiin, mitä vuosikausia olin kaivannut.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 11, 2005, 19:12:00 ip »

On tää tosi tärkee palsta.
Mää en vaan ymmärrä tota kättelyä; Miten niin negatiivista?
Enkä mä kyllä ymmärrä sitäkään, et miks tääl sensuroidaan ihan hyviä keskusteluja, kun ne kaikki olis ainakin vaikuttanu positiivisesti mun haluuni hoitaa itteeni ja vaatii oikeuksiani.
Mellu
Kirjattu

Nikka

• Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 11, 2005, 21:33:00 ip »

Ihan äkkiä tuli mieleeni,että enemmänkin ovat hyötyneet omaiseni,jotka eivät jaksa tai ymmärrä kuunnella noita:" sokerit kakskymmentäviis, mitäsöin, mitäteen"- juttuja..

Ehkä eniten olen hyötynyt siitä ihmisten käytännön hoitotiedosta ja kokemuksesta ja ajatuksista, mitä täältä saa joka päivä. Omille pähkäilyille ja havainnoille on tullut vahvistusta.

Lisäksi kysymyksiin saa yleensä useita ja nopeasti vastauksia. Suodatan niistä sitten sen omasta mielestä toimivan ja joko kokeilen kotona tai isommissa jutuissa ensin kysyn hoitopaikasta ja sitten kokeilen.

Kun sairastuin sillon joskus yli 30 w sitten,ei tällasta paikkaa ollut omaisille..olisi kamalan hyvä,jos meidän kauan sitten sairastuneitten lasten vanhemmille olisi nytkin joku tuuletuspaikka. Sillon elämän ennuste oli niin paljon huonompi,että joskus kaipaisi samaa mahdollisuutta vertaistukeen omille omaisilleen mitä on täältä itsekin saanut.

Kun aikanaan aloin kirjotella tänne,oli tilanteeni paljon synkempi ja huonompi kun nyt.Hoitomotivaatiota ei ollut, tasapaino oli olematon ja lisäsairaudet ja ennen kaikkea niitten tuoma masennus,hätä ja kaikki se p**ka täytti n.27 tuntia päivästä.
Lisäksi jouduin olemaan diabeteksen tuoman jalkavaivan takia kävelemättä ja kotona yli 4 vuotta(yhteensä 5 vuotta) ja jos ei olisi ollut tätä foorumia, olisin ampunut pääni seinälle.

Tilanteeni oli ihan toinen,kun vaikka kymmenen vuotta sitten sairastuneen,joka on voinut toteuttaa elämäänsä paljon enemmön omilla ehdoilla tai sellaisen tyypin,jolla ei lisäsairauksia vielä ole. Alussa tämä oli ainoa paikka missä tuulettaa omaa pahaa oloa ja purkaa omia kauhuja. Se näkyi varmaan myös siinä,miten usein tai paljon vastasin tai itse kirjoitin tänne.

Tuli mieleeni tuolta jostain toisesta ketjusta,kun vasta sairastunut hiiltyi siitä,miksi esim.hoitotietojen esiin laittaminen olisi jonkun mielestä tärkeää. Ei se sinänsä olekaan. Mutta on helpompi suodattaa jutut ja neuvot ja omat vastaukset sen mukaan milloin toinen on sairastunut ja onko hoito suunnilleen samoilla linjoilla kuin oma. Tai se on ainakin helpompaa kuin poimia ko.jutut toisen teksteistä.

Eli edelliseen liittyen: tämä palsta on tuonut Zebran sanoin sen diabeetikon identiteetin minullekin hyvällä tavalla. Ainoita paikkoja ehkä oman hoitopaikan lisäksi,missä ei tarvitse vääntää kaikkea rautalangasta, kysyä lupaa olla tällanen kun on tai selittää ja selittää kaikkea.

Juontaa varmaan juurensa siitä,miten vaikeeta meillä kotona oli aikanaan vanhempien käsitellä näitä"lapsenne ei elä aikuiseksi, tulee sokeutumaan ja jalat katkotaan,omia lapsia ei tule eikä ammattia"-juttuja. Sen takia vanhemmat ei osanneet myöskään puhua lapsen/minun kanssa näistä ahdistuksista,joista monet ovat sittemmin jo toteutuneetkin..

Joten tietoa, vertaistukea hyvinä ja pahoina aikoina ja yksinkertaisesti hyvää seuraa  
Kirjattu

Linkkejä