Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja liikunta  (Luettu 5274 kertaa)

Konrad

• Vieras
Diabetes ja liikunta
« : Lokakuu 13, 2004, 20:02:00 ip »

Liikunta on varsinkin kakkostyyppisille tärkeä hoitokeino ruokavalion ja lääkinnän lisäksi. Insuliiniresistenssin ja rasva-arvojen parantamiseen liikunnan pitäisi auttaa puhumattakaan muusta hyvinvoinnista. Uskon, että liikunta on myös ykköstyyppisiä koskettava aihe. Kommentteja!! Onko ainesta uudeksi aihealueeksi?
Kirjattu

Konrad

• Vieras
Re: Diabetes ja liikunta
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2004, 18:03:00 ip »

Kun asia ei ole saanut edes yhtään kommenttia, täytyy vastata itse ja todeta, että liikunnasta ei ole nähtävästi aihealueeksi.    Jatkan omalta osaltani tarvittaessa liikunnan vaikutusten käsittelyä Diabetes yleensä - ja Tyypin 2 eli aikuistyypin diabetes -tauluilla.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2004, 18:43:00 ip »

Kyllä liikunta varmaan olisi oman aihealueen väärtti.
Mutta toisaalta sen harjoittaminen on 1-tyypille aika erilaista kuin 2-tyypille, joten ehkä sitä kuitenkin on yhtä järkevää käsitellä itse asiasta riippuen joko Diabetes yleensä, 1-tyypin diabetes tai 2-tyypin diabetes aihealueilla ja turvata vain viestin otsikkoon.

Voisin kyllä silti tukea Konradin ajatusta omaksi aihealueeksi.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2004, 02:38:00 ap »

Liikunta on meille kaikille ensisijaisen tärkeää ja mielestäni siitä pitäisi kyllä puhua. Itse olen yrittänyt innostaa muutaman kerran porukkaa mukaan harrastamaan jotain mutta kaikilla tuntuu olevan omat kuvionsa eikä näköjään helpolla lähdetä vieraiden kanssa urheilemaan. Jos olisi oma aihealueensa niin ehkä porukka tottuisi paitsi keskustelemaan asiasta myös harrastamaan sitä vähän enemmän, ja avoimemmin...Tämä siis 1-tyyppiläisen suusta.
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

reeta

• Jäsen
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2004, 09:03:00 ap »

Minä ainakin haluaisin keskustelua.Harrastan paljon liikuntaa mutta mulle on käymässä nyt niin, että en uskalla harrastaa. Mun pitäisi lähteä hiihtoporukan kanssa leirille, en oikein viitsi, kun en osaa tuota syömistä oikein vielä suunnitella. Viimeksi, kun lähdin vaeltamaan tankkasin väärin. Olisi kyllä kiva lukea muiden juttuja liikkumiseta ja syömisestä ja insuliinimäärästä jne..
Kirjattu

Dia79

• Matkailija
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2004, 16:03:00 ip »

Multa löytyy ainakin kannatusta uudelle aihealueelle. Kyllä 1 ja 2 tyyppi voi olla samassa(parempi kiun tämän hetkinen tilanne) vaikka poikkeavatkin toisistaan.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2004, 03:16:00 ap »

Hei Reeta,

Älä vaan jätä liikkumista diabeteksen vuoksi.
Kun opit miten kroppasi käyttäytyy ja minkäverran tankkausta tarvitset, voit tehdä kaikkea mitä ennenkin.
Sitä ei opi kuin kokeilemalla ja välillä vähän erehtymälläkin.

Oletko jutellut sua hoitavan lääkärin kanssa hiihtoleirista ja urheilusta?
Ehkäpä lääkärisi voisi auttaa sinua näin alkuun, suunnnitella hoidon hiihtoleiriä varten kanssasi ja käydä läpi miten voit korjata tilanteen jos insuliiniannos tai tankkaus ei osunut ihan nappiin. Jos liikut paikassa jossa kännykät kuuluvat, voisit kenties kysyä suostuisiko diabeteslääkärisi siihen että voisit soittaa hänelle vaikkapa kännykkään leiriltä  jos tarvitset apua.

Minulla oli tällainen järjestely oman lääkärini kanssa aluksi. Siitä oli konkreettista hyötyä  ja olokin oli paljon turvallisempi  ja rauhallisempi kun tiesi että asiantunteva apu oli vain puhelinsoiton päässä.

NN
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2004, 21:23:00 ip »

Minustakin tämä olisi hyvä ja kannatettava aihe!
Liikuntahan ei ole vain hyväksi verensokereille, vaan myös pitää huolta siitä että ei tule tarpeetonta jäykyyttä, ja mielialakin pysyy parempana, joka sitten vaikuttaakin jo verensokereihin.

Keskustelu on hyvä asia, kunhan ei ruveta tuputtamaan ja syyllistämään.
Itse olen himoliikkuja, koska hyperaktiivisena on vaikea pysytellä paikoillaan!
Minua siis kiinnostaa kaikki liikkumiseen liityvä, jos vaikka saisi uusia kivoja ideaoita!
Kirjattu

Sokeritoppa

• Jäsen
« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2004, 14:58:00 ip »

Vastaan nimenomaan Reetalle:
Älä tosiaan jätä liikuntaa vaikka sinulla onkin nyt iso D todettu. Liikunta on tosi hyvä juttu diabeetikoille ja meille kaikille oli sitten diabetesta tai ei. Älä vaadi itseltäsi heti täydellistä hoitoa, ei siihen kukaan alussa pysty, hyvä jos pystyy edes ajan kanssa. Tietysti pitkiin liikuntarupeamiin pitää varautua, ilman sitä ei saa lähteä.
Kirjattu

reeta

• Jäsen
« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2004, 20:42:00 ip »

Kiitos vastauksista. Enhän minä voi liikuntaa jättää pois, kun en osaa elää ilman sitä. Juuri tulin hiihtämästä. Kyllä kai sitä jotakin jo alkaa oppimaan. Ainakin sen, että ei sitä tarvitse koko ajan syödä vaikka liikkuu. Koulun jälkeen tulee hieman kiire, kun pitäsi vissiin pari tuntia olla syönnin jälkeen lepoa ja sitten vasta lähteä hiihtään. Sitten onkin ja pimeää. en kuitenkaan nälissäni uskalla lähteä lenkille. Jos, otan eväitä kouluun, niin nekin jäätyvät.
Miten sen voisi ratkaista, että jos on kotona 15.30 ja sitten syö. Lenkille kannattaa lähteä varmaan joskus 17.30 silloin on pimeää. Olenko tajunnut väärin tänkin jutun. Vai söiskö jotain ihan pientä ja vasta lenkin jälkeen päivällisen.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 23, 2004, 09:22:00 ap »

Reeta; syö vähän, mutta älä pistä, jos lähdet heti koulun jälkeen hiihtämään tai muulle lenkille.
Mittauksilla selviää sopiva "hiihtotankkaus".
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

kaisa a nurhonen

• Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2004, 22:21:00 ip »

Liikunta on ainakin minulle 2 D:lle auttanut silloin, kun olin vielä pelkällä ruokavaliolla ja silloinkin kun olin tableteilla.  Ison sairaalan lääkäri (tutkimus)ihmetteli HBA1C-arvojani.  Se on vain ja ainoastaan liikunnan ansiota, että arvot ovat siedettäviä.  Olen 30 ylimääräisen rasvakiloni alla aktiiviurheilija, kun sen vain saisi esille ja peffan ylös kiikkutuolista.  Aikanaan koira oli hyvä keino: kolme kertaa päivässä loma-aikoina kaupunginkatselukierros ja sokerit olivat ihan kunnossa.  Keppikävelykin on ollut hyvä ainakin mittausten perusteella.  Mittaa sokerit ennen ja jälkeen vakiolenkkisi, niin tiedät, missä mennään ja vararuoka taskuun, niin ei tarvitse pelätä, jos rupeaa heikkous hivelemään.  Hyvä lenkkiaika on ainakin minulla ollut tunnin kuluttua syönnistä, jolloin korkeita sokereita ei tule ollenkaan.  Työaikana tämä kaikki ei tietenkään ole mahdollista.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 15, 2004, 19:59:00 ip »

Minäkin olen saanut liikunnalla diabeteksen osalta hyvää aikaiseksi. Yhdistettynä matalahiilihydraattiseen ruokavalioon tuloksenana on, että verensokeriarvoni ennen ruokailua ja 2h jälkeen ovat yleensä terveen ihmisen lukemissa. Pyrin kuntokävelemään noin 10 km/vrk 2-3 osassa. Joka päivä ei saa pidettyä määrästä kiinni. Vakaa uskoni on, että insuliiniresistenssi vähin erin vähenee. Painoni on nykyään normaali. Isoimmillaan painoin melkein 30 kiloa enemmän.

Verensokererini eivät laske koskaan alle neljän. Aamulla rankka liikuntakaan ei pudota verensokeria yhtään. Mutta toisaalta silloin glukoosiherkkyyteni on suurimmillaan. Silloin ei siedä monta grammaa hiilihydraatteja. Lääkityksenä on metformiini.

Noilla kävelylenkeillä on osunut koiranulkoiluttajia vastaan. Useimmilla on sen tasoista liikkumista, että ei sillä kuntoa ylläpidetä, mutta ehkä kuitenkin saadaan hyvää mieltä ja raitista ilmaa.  
Kirjattu

Linkkejä