Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417771 viestiä  •  19977 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi baltrem60, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: diabeteshoitajaksi...?  (Luettu 13256 kertaa)

saana

• Vieras
Re: diabeteshoitajaksi...?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 17, 2005, 23:17:00 ip »

Vuoden alussa aloitettiin tosiaan yhtenäinen "diabeteshoittajia koulutus" osana dehko-projektia. Opintojen laajuus 30 opintopistettä. Opiskelua järjestää edellä mainitun Stadian lisäksi myös ainakin Tampere, Pori (missä itse opiskelen) ja pari muuta kaupunkia, jotka ei nyt tule mieleen. Itse lähdin opiskelemaan mielessäni "virallisen" pätevyyden saaminen ja kakkostyypin paremman tietotaidon saaminen. Täytyy myöntää että yllättävän kovaa hommaa tuo opiskelu on, vaikka omakohtaista tietoa alalta paljon onkin useammalta vuodelta.
Vuodenvaihteessa alkaa varmaan taas uudet kurssit, joten Erica79 mukaan vaan, kyllä opiskelu kannattaa aina!
Kirjattu

MR_

• Intoilija
« Vastaus #16 : Heinäkuu 18, 2005, 00:29:00 ap »

Pakko näsäviisastella: 30 op ei missään tapauksessa ole 30 ov!!! Lähemmäs 15 ov:ta, en nyt tarkkaa lukua jaksa laskea!
Kirjattu
Kompassi rikki,
kartta revennyt,
ei ihme, että
elämä kulkee
omia teitään!

admin

• Vieras
« Vastaus #17 : Heinäkuu 18, 2005, 10:35:00 ap »

Diabeteksen ehkäisyn ja hoidon ammatillisista erikoistumisopinnoista on artikkeli Diabetes ja lääkäri -lehden helmikuun numerossa. Koko lehti on ladattavissa pdf-tiedostona   osoitteessa www.diabetes.fi, Lehdet -osiossa, alakohdassa Diabetes ja lääkäri -lehti.
Opintojen laajuus on 30-60 opintopistettä.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Heinäkuu 18, 2005, 14:29:00 ip »

Tiedoksi kaikille, että kuluvan vuoden alusta siirryttiin korkeakoulumaailmassa (siis myös ammattikorkeakoulut)opintoviikoista opintopisteisiin yleiseurooppalaisen yhtenäistämispyrkimuksen takia.

Vanhat 20 opintoviikon kokonaisuudet ovat nykyisin 30 opintopisteen kokonaisuuksia.

Siis kerroin on 1,5 siirryttäessä o-viikoista o-pisteisiin.

Joitakin opintokokonaisuuksia on saatettu samassa yhteydessä uudistaa siten, että o-pistemäärät ovat muuttuneet ja samalla tuo vastaavuus ov:hin.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

1000

• Jäsen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2005, 23:21:00 ip »

Erica
Olet sairaanhoitaja ja sinulla on diabetes. Jos olisin potilaasi, niin minulle tulisi tunne, että yrität hoitaa minua, kuten itseäsi ja hoidon yksilöllisyys kärsii.

(tätä kutsutaan myös skitsofreniaksi:)
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2005, 23:44:00 ip »

Ööh tuota, kumman kapteenin kyydissä olisit mieluiten laivassa? Sen kapteenin, joka on lukenut paljon laivan luotsaamisesta vai sen joka on lukenut mutta on myöskin paljon seilannut laivoilla kapteenina...?

Näitä "minä tekisin/ osaisin-tyyppejä" enimmäkseen juuri niissä, jotka tietävät miten homma hoidetaan teorissa mutta eivät tiedä käytännösta mitään...

t. timo
Kirjattu

Erica79

• Vieras
« Vastaus #21 : Heinäkuu 25, 2005, 01:17:00 ap »

Olen tällä hetkellä psyk puolella töissä ja myös siellä diabeetikkojen määrä lisääntyy hurjasti. Siellä korostuu nimenomaan yksilöllisyys ja se, että tärkeintä hoidossa on se, että pitää tehdä se, mikä on mahdollista, ei tavoitella kuuta taivaalta. En oikein ymmärrä kommenttia että yrittäisin hoitaa muita niinkuin itseäni, ajatuksena minulla koko asiassa on se, että kukaan muu kuin toinen diabeetikko ei voi ymmärtää miksi kaikki menee niin usein pieleen vaikka kaikkensa yrittää. Diabeteshoitajan tärkein tehtävä on kuitenkin olla diabeetikon tuki ja turva sairauden hoidossa, ei vain pelkästään jakaa tietoa, vaikka sekin tärkeää on.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Heinäkuu 25, 2005, 14:27:00 ip »

1000, minusta Erica ajattelee oikein fiksusti halutessaan D-hoitajaksi. Ei sen D-hoitajankaan tarvitse kaikille asiakkaille kuuluttaa omasta diabeteksestaan, vaan tehdä se valikoidusti ja asiakkaat huomioonottaen.
Olen itse hoitanut nuoria diabeetikkoja ja saanut monilta esim. pistospelon häviämään omalla esimerkilläni. En tietenkään heti toitottanut heille omaa sairauttani, vaan toin sen esiin hienovaraisesti ja vain tarvittaessa. Olihan se toisaalta hauskaakin todeta olevansa myös D, kun myrtsit hoidettavat laukaisivat näsäviisaasti: "Hyvähän sun on sanoa, kun oot terve...!"    
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

pähkinä -73

• Aloittelija
« Vastaus #23 : Heinäkuu 25, 2005, 16:06:00 ip »

Tervehdys!
Olen itse sairaanhoitaja ja DM! ja sama on kiinnostanut..
Ei vaan ole tullut opiskeltua, koska pieni lapsi kotona jne.. mutta ehkä joskus sitten.
Tampereella Diabeteskeskus ainakin järjestää koulutusta, en tiedä onko oltava paikanpäällä, mutta ilmeisesti koulutus kestää vain jokusen päivän. Sitten tietty voi soittaa diabetesyhdistykseen p.09-58605230 ja tiedustella mitä siellä tietävät. Toi Stadian 30 OV:n koulutus on joku tosi laaja. En usko sitä vaadittavan diabeteshoitajalta..
Kirjattu
dm1 v-84
pumppuhoidolla vuodesta -07

Konrad

• Vieras
« Vastaus #24 : Heinäkuu 25, 2005, 22:31:00 ip »

Erica79 kertoi:

"Diabeteshoitajan tärkein tehtävä on kuitenkin olla diabeetikon tuki ja turva sairauden hoidossa, ei vain pelkästään jakaa tietoa, vaikka sekin tärkeää on. "

Tuossa on ydin. Diabetes on elinikäinen sairaus. Sen omahoito on diabeetikon omia voimavaroja kysyvää. On todella hyvä, jos diabeteshoitajalla on kokonaisvaltaista näkemystä. Diabeetiikko rasittuu psyykkisesti todella paljon. On hyvä, jos hoidossa tämä osataan huomioida. Ihminen ei useinkaan osaa tätä tuoda itse esiin.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #25 : Heinäkuu 28, 2005, 13:06:00 ip »

Diabetesliitto tosiaan järjestää koulutusta, mutta erikoissairaanhoitajan palkkaukseen se ei enää nykyisin tietääkseni riitä (aiemmin ilmeisesti kyllä), siksi 30op kannattaa hankkia, jos pystyy. Nettikoulutuksesta kyllä monella opistolla on hirveän vähän kokemusta. Minusta on upeaa, että diabeetikko hakee diabeteshoitajan töihin (ainakin on omaa kokemusta, miksi "normaali" hoito ei autakaan!), tosin omat hoitajanikin ovat olleet hyviä.
Kirjattu

Mdai66

• Matkailija
« Vastaus #26 : Lokakuu 13, 2005, 23:02:00 ip »

Hei, täällä olis yksi kappale diabeteshoitsuksi opiskellu ykköstyypin diabeetikko ! Opiskelin ns. vanhalla kaavalla eli 20 ov:n mittaisen opintosuunnitelman mukaan Satakunnan amk:ssa v.-98-99 ja sain tittelin koulutuksen loputtuakin..! Tällä hetkellä teen koulutusta vastaavaa työtä - diabeteshoitajan työtä - diabetesta sairastavana. En koe oman diabetekseni olevan kompastuskivi työssäni, pikemminkin rikkaus ! Eli kaikille, jotka haluavat diab.hoitsuiksi, onnea matkaan! Nyt Suomen 5 amk:ssa on juuri käynnistynyt yhtenäinen diabeteskoulutusohjelma, joka tähtää tähän ammatilliseen pätevyyteen...TSEMPPIÄ !
Kirjattu

Mörri

• Intoilija
« Vastaus #27 : Syyskuu 03, 2006, 21:31:28 ip »

Tästä alkuperäisestä viestistä on kulunut paljon aikaa, mutta  kysyisin, että saitko vastausta tuohon dm hoitaja koulutusjuttuun? Olen miettinyt itse samaa.  
Kirjattu

Erica79

• Vieras
« Vastaus #28 : Maaliskuu 07, 2007, 03:14:33 ap »

Koulut tuli käytyä, Kuopiossa käväisin. Tosin hieman eri linjoilla opettajan kanssa, tuumasi että diabeetikko-diabeteshoitajan tulisi täysin sulkea oma diabeteksensä pois. No joo, vissiin täytyisi vain hienoja teoreettisia viitekehyksiä kehitellä ja unohtaa realismi tai se, mitä diabeetikon käytännön arki on. Ei-diabeetikkohan sen näköjään tietää...
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2007, 09:24:51 ap »

Onnittelut!  
Kummallinen tuo opettajan linjaus : Niitä teoreetikko-diabeteshoitajia mahdottomine hoitovaatimuksineen on joskus tullut tavatuksi.

Muuttaako tuo koulutus jollakin tavalla työnkuvaasi/näkyykö palkassa?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16