Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: diabeteshoitajaksi...?  (Luettu 13875 kertaa)

Erica79

• Vieras
diabeteshoitajaksi...?
« : Kesäkuu 28, 2005, 21:04:00 ip »

Kuka tietäisi missä voi opiskella nyt sen "virallisen" diabeteshoitajan pätevyyden? Ja onko mahdollista opiskella vähän kauempaa netin välityksellä? Onko tietoa milloin koulutus alkaa ja vieläkö kerkeää mukaan?
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
Re: diabeteshoitajaksi...?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2005, 00:56:00 ap »

Diabeteshoitaja on sairaanhoitaja,joka on erikoistunut sisätauteihin ja sitten vielä hankkinut erikoistiedot diabeteksesta.Jotenkin näin se menee...
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2005, 01:02:00 ap »

Ai, sori vaan,luin hätäseen kysymyksesi,ja vastasin varmaan johonkin jonka jo tiedätkin.En kyllä tiedä missä/miten voi erikoistua diabeteshoitsuksi.Toivottavasti joku viisaampi tietää.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2005, 12:28:00 ip »

Sairaanhoitajaksi ei valitettavasti voi vielä opiskella netin kautta. Kysypä lähimmästä sairaanhoito-oppilaitoksesta, voiko osan kursseista suorittaa etäkoulutuksena käymällä vain tenteissä. Siellä myös osataan neuvoa, mistä muiden koulujen etäkoulutusvaihtoehtoja voisi kysellä (yleensä liikealan koulutus ainoastaan). Lapin sairaanhoitopiirillä on sh-erikoiskoulutusta etäkoulutuksena, eli sieltä voisit myös kysellä. Tosin peruskoulutusta tuskin löytyy sieltäkään.
Kirjattu

Kanerva*

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2005, 00:41:00 ap »

^Erica79 näkyy tietojensa mukaan olevan jo sairaanhoitaja  

Erica, oletko kysynyt omalta diabeteshoitajaltasi? Vai onko hänkään "virallinen" diabeteshoitaja? Minun entinen diabeteshoitaja suoritti jotain pidempään kestävää diabetekseen liittyvää koulutusta viime vuonna. Valitettavasti en vaan muista mitä ja missä, enkä enää voi kysyäkään kun muutimme vuoden alussa. Mutta diabetesliitostahan voi aina kysyä asiasta, heidän kyllä luulisi asiasta tietävän.
Kirjattu

Raija

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2005, 16:29:00 ip »

Hei
Ainakin Kuopion ja Oulun AMK järjestää diabeteshoitajakoulutusta.  Vaatimuksena on sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan tutkinto.
Kysele em. kouluista milloin kurssit alkavat, ainakin talvella 2004-2005 on Kuopiossa ollut em. kurssi.
Kirjattu

Erica79

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 04, 2005, 00:29:00 ap »

jep, hoitsupa hoitsu    tuntuu niin tyhmältä lähteä lukemaan näitä samoja tuttuja asioita saadakseen jonkun "virallisen" puolen kuntoon. Kyselin työpaikkani ylihoitajalta että mitä tarvitaan että voi käyttää d-hoitajan nimikettä; periaatteessa kuka tahansa sh voi sitä epävirallisesti käyttää jos on asiasta kokemusta, mutta että olisi ihan virallinen d-hoitaja ja saisi sen mukaista palkkaa, vaaditaan just jotain erikoistumisopintoja ja tietysti kokemusta. lasketaankohan tällainen omakohtainen 13 vuoden kokemus sitten varsinaiseksi, en tiedä. Mutta ilmeisesti tämä asia on vähän mietinnän alla muutenkin nyt kun näitä koulutuksiakin alkaa olla. Täytyypä kysellä kouluista, kiitos vinkeistänne!
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 05, 2005, 21:48:00 ip »

Erica ja muut keskusteluun osallistuneet,

Olen seurannut mielenkiinnolla tätä diabeteshoitajan pätevyyttä koskevaa tiedonvaihtoa.

Kun itse kakkosena siirryin työverveyshoidosta terveyskeskushoitoon, niin jossakin vaiheessa heräsi omalääkäri/omaterveydenhoitajan käsittelyn jälkeen halu päästä d-terveydenhoitajan puheille. Hän kertoi, että hän on d-hoitaja sillä perusteella. että käy kursseilla ja esittelyissä ja kertoo sitten annin muille omavastuualueterveydenhoitajille. No nyt viimeksi, kun olin puhelinyhteydessä omahoitajaani, hän kertoi olleensa D-liiton kursilla ensimmäistä kertaa ja pursui intoa ja tietoa.  

Aikaisemmin oli jo itselläni perstuntuma. että virallista d-hoitajapätevyyteen johtavaa koulutusta ei ole. Tämä keskustelu vahvisti asiaa.

Erica, tuo omakohtainen diabetes ja sen hoito on todella vahva pätevyys d-hoitajauralle. Osaamista olisi varmaankin hyvä kehittää kakkostyypin osaltakin, ainakin jos tuleva toimesi on terveyskeskuksessa.

Hyvää jatkoa Erica d-hoitajan urallesi!
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 05, 2005, 21:52:00 ip »

Erica tarkoittaa Erica79. Anteeksi kömmähdys.

Konrad (pahoittelee epätarkkuuttaan)
Kirjattu

Erica79

• Vieras
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2005, 00:02:00 ap »

Eipä mitään, Erica ja Erica vuosimallilla on yksi ja sama ihminen, unohdin vaan salasanat ensimmäisestä kirjautumisesta...
Sen olen huomannut, et lisää tarvitsisi tietoa kakkostyypistä, koska siitä ei sitä näppituntumaa ole. Se on kyllä totta, että monesti diabeteshoitajat eivät aina ole ihan perillä kaikesta, koska ei ole mitään vaatimustasoa olemassa. Mutta toivottavasti tähänkin tulee muutos!
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2005, 00:38:00 ap »

Jotenkin tullutkin sellainen mielikuva, että useimmat d-hoitajat ei tiedä tästä taudista juuri mitään. Olisi todella hyvä, että diabeetikot hakeutuisivat niihin hommiin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2005, 10:34:00 ap »

Meidän tk:n diabeteshoitaja on pyytänyt minua mukaan  1-tyypin diabeetikoille tarkoitettuun tapaamiseen. Diabeteshoitaja on ajan tasalla oleva ammattilainen, mutta hänen mielestään olisi hyvä, että mukana olisi myös "oikea" D opastamassa mm. ruokavalion ja insuliinihoidon saloihin.
Hänen mielestään ei riitä, että asia kerrotaan vain teoriassa, silloin se ei mene kaikilla perille. Olen lupautunut mukaan ja oikeastaan olen aika innoissani!    Kerrankin saan puhua rauhassa ja muut kuuntelevat, hihhih...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2005, 14:23:00 ip »

Olen kysynyt asiaa sairaanhoitajaliitosta 7.7., eli pian voin toivottavasti laittaa vastauksen tänne.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #13 : Heinäkuu 11, 2005, 11:29:00 ap »

Vastaus sairaanhoitajaliitosta: Suomessa ei ole kattavaa ja yksiselitteistä erikoistumisopiskelua millään hoitotyön erikoisalalla. Ammattikorkeakoulut järjestävät erikoistumisopiskelua, mutta ei ole olemassa mitään säännöstä, jonka mukaan esimerkiksi
diabeteshoitajaksi tulisi kouluttautua. Esimerkiksi Stadiassa järjestetään
erikoistumisopinnot 30 op " Diabeteksen ehkäisy ja hoito":
 http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/aikuiskoulutus/index.asp  
Tuo on kuitenkin 30ov, eli kannattaa ehkä hakea. Eiköhän se erikoistumisesta (palkkaus) käy.
Kirjattu

Erica79

• Vieras
« Vastaus #14 : Heinäkuu 11, 2005, 23:12:00 ip »

niin vähän uumoilinkin... mutta eipä koulutus haittaakaan tee, ainakun ei jaksa selostaa omaavansa 13 vuotta omakohtaista kokemusta asiasta. Luulisi ainakin että opiskelu ei näin diabeetikkona kovin vaikeaa ole!
Kirjattu

Linkkejä