Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416944 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ehdotus diabetesliitolle  (Luettu 8115 kertaa)

maikki69

• Aktiivinen
Ehdotus diabetesliitolle
« : Toukokuu 25, 2005, 20:01:00 ip »

Tässä kun olimme kurssilla ,sattui aika paha sokki eräälle diabeetikolle niin tuli mieleeni, että kun on nyt juhlavuosi daibetesliitolla ja-keskuksella niin olisko mahdollista teetä jonkin näköinen "isku", jossa kerrottaisiin miten pitää toimia diabeetikon kanssa joka on hypossa tai kunnon shokissa.

Olisi minun mielestäni hyvä jos joku näyttelisi shokkia ja näytettäisiin mitten asiassa kuuluu toimia.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

msk

• Jäsen
Re: Ehdotus diabetesliitolle
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2005, 22:06:00 ip »

Ikävä juttu. Diabeteskeskuksessahan on ympärivuorokautinen päivystys, joten toivottavasti asiantuntevaa apua saatiin nopeasti paikalle.

Hyvä ehdotus, täytyy viedä eteenpäin.

Diabetesliiton varapuheenjohtaja
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2005, 08:20:00 ap »

Yksi asian mitä mietimme oli se, ett' annetaanko aina ulkopuolisille hoitajille, jotka tulvat  eim. musilin tai näkövammakesuksen kautta kursseille hoitajiksi jonkin näköinen ohjaus miten shokki tilanteessa toimitaan. Viime kurssin aikana luultavasti eräs hoitaja ei luultavasti ollut saanut ohjausta.
Kirjattu

Humalog pumpussa

admin

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2005, 12:57:00 ip »

Tässä yksi esimerkki, jota Diabetesliitto on tiedotusosaston kautta tehnyt asian hyväksi. Olemme tehneet Ensiapu-esitteen (koko A4, toisella puolella tekstit suomeksi, toisella ruotsiksi), joka on toimitettu viime vuoden lopussa kaikille Suomen poliisilaitoksille ja poliisikouluille. Esite on ilmainen ja sitä voi kuka tahansa tilata.

Diabetesliiton tiedotus
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2005, 14:24:00 ip »

Ei kuulu suoraan aiheeseen, mutta kerron silti  

Itse kuulun työpaikkani ensiapukoulutettuun työntekijäryhmään ja käyn myös muutaman vuoden välein SPR:n kertauskurssilla. Olen kyseisellä kurssilla saanut parikin kertaa esittää shokkiin/pahaan hypoon joutuvaa diabeetikkoa ja kurssin vetäjät ovat todenneet, että onpa kerrankin asinatunteva "näyttelijä" (siis toki en ole aitoa sokkia tilanteeseen itselleni järjestänyt    )
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Lalli

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2005, 17:00:00 ip »

KÄSITTÄÄKSENI DIABETESKESKUKSESSA ON AINA HENKILÖKUNTAA PAIKALLA JUURI MAHD. HYPOJEN YM. VARALTA, KURSSILAISTEN MUKANA OLEVAT HOITAJAT EIVÄT TIETÄÄKSENI OLE KURSSILAISISTA "VASTUUSSA" VAAN NIMENOMAAN KESKUKSEN OMAT HOITAJAT JA HENKILÖKUNTA!
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2005, 18:46:00 ip »

Hoitajista kenestä puhun tarkoitin muista järjestöistä esim. daibetesliitto tekee yhteistyötä
muiden liittojen kanssa esim.musili ja minusta heidän pitäisi osata tehdä sokki tilanteissa tarpeellinen.Nämä hoitajat myöskin lasketaan hoitavaan henkilökuntaan, koska he ulkoilevat esim. sokeiden kanssa.
  Tapausta josta puhuin hoiti juuri ulkopuolinen henkilö, joka oli sokeiden ja muiden näkövammaisten kanssa.
Kirjattu

Humalog pumpussa

Tiina56

• Matkailija
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2005, 21:57:00 ip »

Henkilö, joka joutui shokkiin oli saanut juuri siltä ulkopuoliselta henkilöltä 7 siripiriä ja mehua ja joutui silti shokkiin, näin kurssillemme asia henkilökunnan taholta kerrottiin. Shokki kesti kauan koska henkilön oma maksan sokerivarasto oli tyhjä. Ikävä asia ja keskutelutti keskuksessa olleita kahden kurssin väkeä, mutta siitä selvittiin.
Tiina56, yksi kurssilaisista
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2005, 22:44:00 ip »

Kun olin n. 15 vuotta sitten kurssilla diabeteskeskuksessa, heräsin yöllä hypoon. Lähdin etsimään ruokaa jostakin ja kurssikaverini veivät minut keittiöön josta yhdessä löysimme mm. mehua ja leipää. Yhtään hoitajaa ei silloin ollut paikalla enkä olisi selvinnyt ilman näitä kavereitani, jotka onneksi sattuivat olemaan hereillä.
Onko kurssilaisilla joku "hoitajien herätys-systeemi" öisin vai miten valvonta nykyisin toimii?
Olisi mielenkiintoista tietää. Kiitos vastauksista!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2005, 23:10:00 ip »

Meillähän oli tuossa keväällä kurssilla täysi sotatila käynnissä: oli yhtä aikaa kakkosten ja ykkösten kurssi.Kakkosissakin oli insuliinihoitoisia mutta enemmän tablettilaisia ja ruokavaliojoitoisia.

Insuliinihypoileville oli massiiviset eväät jääkaapissa hätätilanteen varalle.Useamman kerran(selityksistä huolimatta miksi ne eväät siellä on) oli joku ei-piikkiläinen juomassa tuoremehuja janoonsa ja tekemässä huikopalaa   _) Nyt huvittaa mutta ei sillon,kun keskellä yötä konttaa hiki päässä kymmenen hypoissaan yhtä aikaa hakemaa´n mehua,jota ei ole,koska se on juuri juotu janoon..

Harvinaisia kai nämä tällaiset riidat on,mutta aina ei valistuskaan auta tai se,että ruokaa on ollut alkuillasta mutta ei tosipaikan tullen..

Meillä ei silti tainnut mitään shokkitilannetta olla,muistaakseni mutta matalissa viiletimme kai useammankin kerran viikon aikana..
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2005, 23:14:00 ip »

Nykyään KElA vaatii yövalvojan, jolla on koulutus
hoitaa mm. diabeetikoita.Samoin KELA vaatii saunomis ja uinti aikaan valvonnan.
Kirjattu

Humalog pumpussa

kaisa a nurhonen

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 26, 2005, 23:18:00 ip »

Olen antanut itselleni kertoa, että poliisille annetaan monipuolista ensiapukoutusta.  Hyvä hypojen hoidon ea-hallinta toisi varmuutta virkakunnallekin, eikö vain. Olisiko tässä yhteistoiminta-asia d-yhdistyksille.  Käsittääkseni kaikissa toimissa verkostoituminen on valttia, miksei hypojenkin hoidossa.  Humalainen ja hypo ovat varmaan sellainen yhdistelmä, jonka poliisi tavallisesti tapaa.  Ratissa varmaan harvemmin, vai kuinka?
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Toukokuu 28, 2005, 18:12:00 ip »

D-liiton hypo-ohjeissa on minun kannaltani se ongelma, että suositeltu 10-20 g hh ei koskaan riitä nitistämään hypojani. Itse tilasin tuon ohjeen, mutta en ole sitä mihinkään tai kenellekään antanut, koska niillä ohjeilla en minua auteta.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2005, 22:14:00 ip »

Maaria, onko totta että ohjeissa on 10-20 g hh? Se ei kyllä riitä minulle hypoissa alkuunkaan. Silloin kyllä tajuttomuus voisi viedä mennessään...  
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 28, 2005, 22:34:00 ip »

Yksilöllistä, minulle ainakin riittää vallan mainiosti    Siis tuo ohjeen hiilarimäärä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä