Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418058 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitä konkreettista liitto aikoo tehdä turvatakseen liuskojen riittävän saannin  (Luettu 11835 kertaa)

Ellu

• Vanha tekijä

Paljon onkin tullut asioita, miksi liuskoja tarvitsee. Vielä lisäisin jatkoksi yhden. Itse asun avoliitossa, mutta esim. kun viime viikonloppuna oli yksin kotona, oli heti turvattomampi olo sokereiden vuoksi. Mittasin siis muutaman kerran enemmän, kuin mitä yleensä mittaan. Ajatus siitä, että menee sokkiin, eikä kukaan ainakaan vähään aikaan huomaa, tuntuu pelottavalta. Moni kuitenkin asuu vakittuisesti yksin. Kun vielä yksin asuvalta kielletään riittävä omaseuranta, tuntuu ajatus todella hurjalta. Alkaa taas suututtaa tämä joidenkin kuntien liuskapihtaus. Toivottavasti asia edes joskus korjaantuu, ettei tarvitse vaativan omahoidon lisäksi murehtia vielä hoitovälineiden riittävyydestä  
Kirjattu

Guest

• Vieras

Mitähän otsikkoa minä luin äsken, kun luulin kirjoittavani ohi aiheen  :confused:

Hyvä Ellu, että otit vielä tuon yksin olemisen esille. Sitten kun vielä yhdistelee näitä kaikkia asioita niin varmasti on enemmän ja vähemmän liikkuvia ja yksin asuvia diabeetikoita, yksinhuoltajadiabeetikoita ja diabeetikoita, jotka aina silloin tällöin ovat syystä tai toisesta yksin eikä hypo missään noista tilanteissa ole todellakaan koskaan tervetullut.

Päättäjien on myös hyvä muistaa, että hypot aiheuttavat myös helposti eri asteisia psyykkisiä ongelmia itse diabeetikolle, hänen lapsilleen tai läheisilleen.

Myös sairaspäivät kuluttavat liuskoja tavallista enemmän ja minä ainakin olen säästynyt muutamalta sairaalareissulta ahkeran mittaamisen ansiosta tuolloin. Eihän se sokereitten mittaaminen mitään mukavaa puuhaa ole kipeenä ollessa, jos kuume huitelee yli 38° eikä muutenkaan jaksaisi olla mitenkään päin.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä

Juu, siis keskimäärin 25 liuskaa per viikko. Ja siis nimenomaan keskimäärin eli siihen mahtuu niin "yli käyttäjät" kuin "alikäyttäjäktin".

Siis sehän ei suinkaan ole mikään maksimimäärä niinkuin olemme hyvin huomanneet. Minä olen ymmärtänyt, että useimmissa paikoissa ainakin lääkärin lapulla saa yli tuon määränkin, jopa Turussakin, kun vielä itse rustaa anomuksen mukaan...

Äsh - nyt mulle saa suuttua. Mä vaan olen niin peruspositiivinen ihminen, että välillä ottaa päähän tää jatkuva valittaminen tai siis negatiivinen asenne. Enkä nyt mitenkään tarkoita tätä palstaa tai täällä kirjoittavia vaan ihan yleensäkin, esim. osa työkavereista (samoissa hommissa kuin itsekin olen) on niin stressaantuneita ja täynnä negatiivisia ajatuksia, että välillä oikein pahaa tekee. Ehkä mä siksi tunnen pärjääväni niin hyvin, koskapa etsin aina niitä positiivisia näkökulmia asioihin (vrt. "häntäluu murtuneena ei yhtään keljuta seisoa ruuhkabussissa"    ).

Eli olen "tekopyhä" hurskastelija ym. ym. - antakaa tulla vaan. Ja nyt sokereita mittaamaan    (muuten tänään neljäs kerta) - ja meinasin kyllä hävittää tän tekstin, mutta "sen minkä kirjoitin, sen kirjoitin"...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ellu

• Vanha tekijä

Hienoa, että joku jaksaa olla iloinen  

Mulle on vaan tullut kiukku tätä liuskarumbaa kohtaan, koska olen niin monta vuotta niistä liuskoista vääntänyt välinehuollon kanssa. Poikkeuksena täytyy mainita vuosi Helsingissä, jossa sain liuskoja tarvitsemani määrän ja sekä lääkäri että D-hoitaja oikein kehottivat mittaamaan  

Nykyisessä opiskelukaupungissani olen viime D-hoitajalla käyntiini saakka saanut nihkeästi tavitsemani määrän liuskoja, joskin on aina valitettu, kuinka ylettömän mittaamiseni (5-8 kertaa/vrk) tulee loppua. viimeksi kuitenkin hoitaja sanoi, että tämä saa loppua. Tästä lähin saan saman määrän, kuin mitä muutkin diabeetikot. Hoitaja vielä sanoi, että jos aina haen enemmän ja minulle niitä annetaan. niin kohta rahahanat tiukkenevat entisestään, ja saan liuskoja entistä vähemmän. En oikein jaksa olla iloinen tästä "kannustavasta" tavasta suhtautua omahoitoon.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä

Eli vaikka siihen 25 liuskaa/vko mahtuukin sekä "yli- ja alikäyttäjiä", niin ainakaan meidän hoitopiirissä sitä ei huomioida. Sanotaan vaan että kun en ole raskaana/vaihatanut insuliinia/juuri sairastunut eli "poikkeustapaus", minulla ei ole oikeutta mitata enempää. Sitä ei tosin huomioida, että tasapaino ei mulla pysy muutamalla päivittäisellä liuskalla missääm järkevissä rajoissa. Eikä myöskään huomioida näitä muita juttuja, joista tässä viestiketjussa on puhuttu.
Kirjattu

Guest

• Vieras

Mullahan ei ole ongelmia liuskojen saannissa, mutta ajattelin laittaa - en valittaa - noita mieleen tulevia asioita liuskojen saannin tarpeellisuudesta lähinnä päättäjiä tai heille menevää tietoa varten, että kaikki muutkin diabeetikot ympäri Suomen, joilla vain suinkin riittää hoitomotivaatiota ja tarvitsevat liuskoja enemmän saisivat sen määrän, minkä tarvitsevat.

Antsu, tuo peruspositiivisuus on hyvä juttu, mutta mulle on joskus tullut mieleen sellainenkin ajatus, että olisi ehkä jollain tapaa helpompaa, jos ei aina vaan jaksaisi uskoa ja toivoa...

terv. silti peruspositiivinen Siiri  
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä

Antsu1, niin vielä siitä kun kirjoitit, että meinasit hävittää tekstisi. Hyvä ettet hävittänyt, jokaisella saa olla mielipiteitä. Siitähän keskustelu juuri suntyy    Ja ehkä iloisuutesi tarttuu tällaiseen ikuiseen liuskakiukuttelijaan  
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä

Vaikka joillakin menisi hyvin se ei tarkoita, että kaikilla menisi hyvin hoitotarvikkeiden saannin kanssa. Kaikkien pitäisi osata vaatia tasapuolista hoitotarvikejakelua kaikille. Kun isommalla porukalla puolustetaan etuja tuloksia tulee paljon enemmän.  Vai onko asia niin ,että kun itse saan tarpeeksi niin mitäpä muista?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä

Näiden edellisten perustelujen lisäksi mä ajattelen, että ollakseni yhteiskunnan tuottava ratas mä tarvitsen niitä liuskoja.

Yritän pitää työkuviot niin tasaisina kuin suinkin, mutta työhön kuuluvat matkat, esiintymiset ja muu stressi pakottavat mittaamaan.

Jos en voi mitata, en uskalla mennä yksin työmatkoilleni, enkä silloin voi tehdä työtäni, enkä myöskään maksaa veroja, joilla maksetaan mun liuskoja.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä

Minäkin ihan konkreettisesti keräsin useamman paperillisen työpaikallani nimiä siihen lääkekorvausadressiin, niin ja nimet sain myös diabeteslääkäriltäni ja diabeteshoitajaltani (olin ihan varma, että heiltä oli jo nimiä pyydetty, kun oli jo keräyksen viimeiset päivät menossa, mutta eipä oltu)  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä

Mielestäni on väärin myös se, että joillakin paikkakunnilla diabeetikkonaisen pitäisi olla raskaana saadakseen tarpeeksi liuskoja. Hieman kärjistetysti tulee mieleen, että onko hän arvokas ainoastaan "tuottaessaan" lisää veronmaksajia. Sitten kun uusi veronmaksaja on tuotu maailmaan, sopii diabeetikon taas vajota rauhassa huonoon hoitotasapainoon.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

skedepunk80

• Vieras

Riitta Koivunevalle!

No, johan se nyt selvisikin: Diabetesliitto ei ole edunvalvontajärjestö, vaan perässäjuoksija ja vallan peesaaja. Mitä hyötyä on suosituksista, kun ei edes lain toteutumista kyetä valvomaan. Ja tämä oli tietysti vain retorinen kysymys. Ei voisi enempää naurattaa.
terveisiä kaikille juoksupojille :-D
Veera
Kirjattu

Luottomies

• Vieras

Kysymyshän oli siitä, mitä konkreettista (käsinkosketeltavaa, kouriintuntuvaa) aiotaan asian eteen tehdä. Ja pitäisikö perustaa uusi diabeetikkojen etuja valvova järjestö.

Tähän ei tullut vastausta, sen sijaan Koivuneva tarjoilee puolipoliittista leuanlouskutusta ammattimaisin ottein kuitenkaan vastaamatta kysymykseen, koska tarkoituksenaan oli lopettaa keskustelu aiheesta aihetta koskevalla keskustelufoorumilla.
"Oletko, Misty, tietoinen,..."
Ovat muka tehneet niin paljon, että pitäsi olla tyytyväisiä?
Spektaakkelia kaikkine Liittoineen, Järjestöineen sekä Hallinto-oikeuden Päätöksineen.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä

Itse olen ollut täysin sitä mieltä, etten halua maksaa d-liiton jäsenmaksua, koska siitä ei ole mitään hyötyä enkä koe liiton tekevän mitään 1-tyyppiläisten hyödyksi, mutta äitiliini maksaa, kun itse en suostu...

Itse tarvitsen ainakin 5 liuskaa päivässä:
1. aamulla, jotta tiedän, pitääkö vs:ia laskea
2. lounaalla, jotta uskallan pistää inskaa
3. iltapäivällä, koska välillä romahtaa ja välipalaa varten tarvii tietää. Lisäksi yleensä iltapäivisin liikun, ja en uskalla tehdä sitä ilman mittausta!
4. päivälliselle, jotta uskallan pistää
5. illalla, jotta uskallan mennä nukkumaan...

Ja lisäksi aterioiden jälkeisiä mittauksia - ilman niitä ei olisi selvinnyt, että aamupäivisin tarvitsen 1,5 -kertaisen määrän pikaa ruoalle kuin normaalisti. Eli HBA1c olisi varmaan 10 kieppeillä...

En ymmärrä, miksi liuskoja ei voida jakaa juuri sitä määrää, mitä halutaan, koska tuskin kukaan ihan huvin vuoksi mittailee...

Lisäksi esim OTU välillä valittaa, ettei verta ole ollut tarpeeksi (alkaa mittaamaan heti, kun liuskassa on puolet vaaditusta määrästä, ja itse en aina ainakaan osaa arvioida, onko pisara tarpeeksi iso...). Tämän vuoksi minulla menee viikottain parikin liuskaa hukkaan.

Kyllähän d-liitto jaksaa muistutella omahoidon ja mittaamisen tärkeydestä esim. lehdessään (valitin aiheesta jo tuolla yleisellä osastolla), mutta mitään konkreettista ei tehdä, jotta tämä voisi toteutua. Ainakin minulle tästä tulee paha mieli, vaikka, ainakin vielä, olen aina saanut liuskoja, kun niitä olen pyytänyt.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä

Sama syy miksi itse en kuulu liittoon, on että liitto ei ole etujärjestö. En halua maksaa turhasta, kun rahalle ei saa vastinetta. Vaikka kuinka liitto yrittää vedota siihen, että kannattaa liittyä niin voidaan suuremmalla porukalla vaikuttaa asioihin, en liity ennen kuin näen liiton puolelta jotain käytännön pitkän tähtäimen toimia.
Kirjattu

Linkkejä