Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418058 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitä konkreettista liitto aikoo tehdä turvatakseen liuskojen riittävän saannin  (Luettu 11834 kertaa)

Misty

• Lentävä kynä

En voi muuta kuin järkyttyneenä lukea, miten pieniä määriä esimerkiksi Turku myöntää diabeedikoille liuskoja! Nuo myönnetyt määrät ovat suorastaan rikollisen pieniä!

Kysynkin nyt mitä konkreettista liitto aikoo tehdä turvatakseen edes hoitosuositusten mukaisen liuskojen saatavuuden kaikille diabeedikoille asuinpaikasta riippumatta? Koska esimerkiksi noilla määrillä mitä Turku myöntää ei ihminen voi elää.

En voi mitään sille, mutta minusta tuntuu, ettei liitto osaa/kykene/ ajamaan diabeedikoiden etuja. Vai pitääkö meidän perustaa toinen etujärjestö?
Kirjattu

Riitta Koivuneva

• Vieras

Turun terveystoimen verensokerin mittausliuskojen jakeluohjeet ovat syksyltä 2003. Turun seudun Diabetesyhdistys ry ja Diabetesliitto myötävaikuttivat yhdessä painokkaasti siihen, että ohjeet parannettiin nykyiseen muotoonsa niitä edeltäneestä vielä tiukemmasta käytännöstä.

Nykyisten ohjeiden suurin hankaluus on liuskojen hakemismenettelyn moniportaisuus. Käytännössä Turussakin diabeetikolla on oikeus saada yksilöllisesti tarvitsemansa määrä liuskoja, Turun kaupunki ei voi omilla hallinnollisilla ohjeillaan rajoittaa tätä oikeutta. Tietyn kiintiön ylittävältä osalta lääkärin kuitenkin on erikseen kirjoitettava suositus ja potilaan tehtävä anomus perusterveydenhuollon ylilääkärille, jotta potilas voisi saada tarvitsemansa liuskat. Tätä hankalaa käytäntöä voi pitää epäkohtana.

Verensokerin omaseurannassa tarvittavat välineet ovat yhtä oleellinen osa diabeteksen hoitoa kuin lääkityskin. Niinpä Diabetesliitto on käynnistänyt aloitteen tyypin 2 diabeteksen valtakunnallisen Käypä hoito -suosituksen aikaansaamiseksi ja päivittää parhaillaan tyypin 1 hoitosuositusta. Suosituksiin kirjataan entistä selvemmin omaseurantavälineiden rooli osana hoitoa. Käypä hoito-suositukset toimivat tukena lääkärin käytännön työssä ja ovat perustana laadittaessa alueellisia hoito-ohjelmia. Näin voidaan parantaa hoidon laatua ja vähentää hoitokäytäntöjen vaihtelua.

Oletko, Misty, tietoinen, että juuri diabetesyhdistysten ja Diabetesliiton voimin meillä on tänä päivänä nuo 3 korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, jotka velvoittavat kunnat -Turunkin- jakamaan diabeteksen hoidossa tarvittavat välineet jokaiselle diabeetikolle maksutta ja yksilöllisen tarpeen mukaisesti?

Riitta Koivuneva
sosiaali- ja terveyspoliittinen sihteeri
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä

Oletko, Misty, tietoinen, että juuri diabetesyhdistysten ja Diabetesliiton voimin meillä on tänä päivänä nuo 3 korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, jotka velvoittavat kunnat -Turunkin- jakamaan diabeteksen hoidossa tarvittavat välineet jokaiselle diabeetikolle maksutta ja yksilöllisen tarpeen mukaisesti?

Tuo on tietysti hieno juttu, mutta ei varmaankaan lämmitä niitä turkulaisia, jotka eivät siitä huolimatta niitä liuskoja saa.  

Keiju
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä

Siis eikö lääkärit Turussa suostu kirjoittamaan suositusta isommasta määrästä vai jääkö se oma anomus tekemättä tai lähettämättä?

Eli siis mistä kiikastaa? Pitäisikö edelleen lähteä oikeuteen? Onko sulle Keiju tarkempaa tietoa?

No jokatapauksessa tuollainen henkilökohtaisten anomusten kirjoittelu on epäkohta, kuten Riittakin totesi. Luulisi, että lääkärin kirjoittama suositus riittäisi.

Byrokratiaa mikä byrokratiaa  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä

Ei minulla mitään tarkempaa tietoa ole, mutta jatkuvastihan turkulaiset valittavat ettei liukoja tipu! Siinä ei näköjään hallinto-oikeuden päätökset paljon paina!

Keiju
Kirjattu

marjukka

• Vanha tekijä

hei

itse sain lisäliuskoja Turussa oman lääkärini tekemällä lomakkeella (jossa oli perustelut tarpeeseen) jonka vein hoitotarvikejakeluun. onneksi lääkärini oli samaa mieltä että lisää tarvitaan ja otti todesta sen että motivaatiota on, vaikka on pumppuhoito ja silti epätyydyttävä tasapaino. en joutunut itse tekemään erillistä hakemusta, mutta minua kyllä informoitiin että se saattaisi olla mahdollista.

toki ensi vuonna on sama homma uudelleen.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä

Alla oleva lainaus on poimittu diabetesliiton sivuilta ja koskee ykköstyyppiläisiä. Ihmettelen kuitenkin suuresti, kuka on tuon liuskatarpeen määritellyt. Väitän, että 3,6 liuskaa päivässä on liian vähän suurimmalle osalle diabeetikoista, jos pyritään saamaan HbA1 alle 7,5. Vaikka juttu jatkuu niin, että käytännössä liuskantarve on yksilöllinen, niin eipä tuota juuri oteta huomioon, kun liuskoja jaetaan kunnissa. Miksi pitää edes laittaa tuollaista 25 liuskan keskiarvoa, eikö säännöksi riittäisi yksilöllinen tarve. Harva diabeetikko huvikseen niitä sokereita mittaa. Itse en mittaisi ollenkaan, jos ei olisi pakko! Koska kuitenkin D1 on ja haluan pitää HbA1:n hyvänä, joudun mittaamaan 5-8 kertaa päivässä verensokerin. Alla siis lainaus diabetesliiton sivuilta:  

"Talousarvion perustaksi sopiva laskennallinen arvio insuliinihoitoisten diabeetikkojen keskimääräisestä verenglukoosin mittausliuskojen tarpeesta on 25 liuskaa/viikko. Käytännössä seurannan tarve on hyvin yksilöllinen, ja diabeetikko itse on usein oman sairautensa paras seurantatarpeen asiantuntija."
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä

Parempi suositus laskennalliseksi viikkotarpeeksi olisi vähintään 35 liuskaa/viikko, mieluiten enemmän...
Kirjattu

Xenia

• Intoilija

Turkuun kelpaa pelkkä lääkärin kirjoittama lappu liuskatarpeesta, niin kuin Marjukka kirjoitti, 25 liuskaan per viikko. Mutta jos lääkärin suosittelema määrä ylittää tämän, täytyy potilaan itse kirjoittaa anomus lääkärin suosituksen liitteeksi. Anomuksen käsittelee se Riitan mainitsema ylilääkäri. Sitä en osaa vielä kertoa, että minkälaisen vastauksen anomukseen saa, mutta se selvinnee minulle lähiviikkoina...

Anomuksen kirjoittaminen oli mielestäni kohtuullisen pieni vaiva. Itse liitin anomukseen kopiot vs-seuranta lomakkeista. Jos siis saan anomukseeni myöntävän vastauksen olen asiaan ainoastaan hirveän tyytyväinen.

Se 10 liuskaa per viikko, mitä Turku normaalisti jakaa on minunkin mielestäni lähinnä huono vitsi... sen 25 liuskaa/vko voisi jakaa kaikille ilman mitään lääkärin lausuntoja. Kaupungin kannattaisi oikeastaan oikein tuputtaa niitä liuskoja, se maksaisi kyllä itsensä takaisin. Ei kai niitä liuskoja kukaan huvikseen kotiin raahaa.
Kirjattu
---------------
Xenia, D1, pumppuilija

annami

• Intoilija

Aika suuri ongelma on ilmeisesti se, etteivät kovinkaan monet tiedä että anomalla liuskoja voi Turussa saada lisää. Mulle ainakin asia on tullut täytenä yllätyksenä! Liekö yksi tapa vähentää kuluissa, että vain tarpeeksi fiksut yksilöt osaavat pyytää lisää... Jos käytäntöä mainostettaisiin laajemmin, joutuisi kaupunki pian antamaan kaikille suositusten mukaisen määrän liuskoja. Se olis jo paha!  
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

RAR

• Lentävä kynä

Tuli mieleen, että kuinkakohan iso prosentti diabeetikoista ei mittaa sokereitaan lainkaan..? Eivätkä näin ollen tarvitse myöskään välineitä?Eli käsittääkseni on niitä, joiden sokerit pysyy hienosti ilman tätä mittausrumbaakin ja lisäksi niitä jotka vähän välittävät hoidostaan? Allekirjoittanut kuului aikoinaan viimeksi mainittuun ryhmään. Ja nyt kulutan sitten hyvällä omalla tunnolla liuskoja senkin ajan edestä.  

Meinaa, että jos ihan jokainen diabeetikko kuluttaisi yhtä paljon liuskoja kuin minä, voisi kunnat ja kaupungit olla helisemässä budjetteineen.

Keiju
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä

Liitto on varmasti vaikuttanut edistävästi liuskojen saantiin, mutta diabeedikkona toivoisin liitolta enemmän aktiivista näkymistä kentällä -> eli olemalla paremmin etujärjestö. Loistava esimerkki aktiivisesta liitosta mielestäni on Näkövammaisten keskusliitto, joka on omalla toiminnallaan onnistunut parantamaan näkövammaisten asemaa merkittävästi (tämä esimerkkinä vain liiton etujärjestönä toimimisesta, en ota kantaa miten näkövammaisten asiat pitäisi järjestää)

Mutta täytyy sanoa, että on ilahduttavaa lukea, että Turussa saa tarpeeksi liuskoja nykysin! Se on hieno juttu se!  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä

Jos minun pitäisi yrittää pärjätä 25 liuskalla/viikko, niin päivät olisi pelkkää sen miettimistä, missä välissä jätän mittaamatta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

45beni

• Intoilija

On se kummaa, että byrokratiaan kyllä syydetään rahaa,  :mad: , kuten esim. siihen että joku lukee anomuksia, ja miettii hylkääkö, vai hyväksyykö hoitavan lääkärin, siis asiantuntijan, ja sairastavan, siis asiantuntujan, näkemyksen, vai onko paras asiantuntija se, jokapapereita selaa?!!? Kummallinen maa tämä Suomi!

Nurinkurista kylläkin, mutta tämä säästäminen voi pitkällä aika jänteellä olla hyväksikin, terveyden huollon on pakko alkaa miettimään miten rahoja käytetään, eikä ainoastaan laatia byrokraattisia järjestelmiä, joissa sairaalan/terveyskeskuksen omat lääkärit pomottelevat, ja tekevtä joskus suorastaan ällistytäviä ratkaisuja.

Julkinen terveyydenhuolto ei toimi kuten sen pitäisi, ja raha ei taida olla ainoa ongelma alalla, vaan myös asenteet.
Kirjattu

Guest

• Vieras

Mulla on vähän sama juttu kuin d1-nainen kirjoitti. Jos saisin vain tuon 25 liuskaa viikossa, niin ainakin omalla kohdallani jäisi päivän liikuntasuoritukset tekemättä ja sen sijaan murehtisin neljän seinän sisällä näitä kaikkia vaivoja ja tätä elämän kurjuutta. Eipä ainakaan matalat sokerit pääsisi yllättämään kovin helposti  

Ainakin omalla kohdallani pätee hyvin se, että mitä enemmän ja useammin liikun, sitä enemmän kuluu liuskoja ja sitä vähemmän tarvitsen ulkopuolisten apua. Hankalilta matalilta olen toistaiseksi välttynyt hyvin ja suurin syy siihen on varmasti se, että olen saanut liuskoja niin paljon kuin tarvitsen. Nykyisin liuskoja kuluu päivittäin 6-10 kpl ja verensokerimittari kulkee aina mukana myös liikuntasuorituksissa, koska yllättävien hypojen välttämiseksi esim. hiihtoladulla on pakko mitata välillä sokeri. Jos taas sokeri on vähänkin korkeammalla liikkuessa, tuntuu sille, että voimat loppuvat eikä liikkuminen ole enää mukavaa.

Taisi mennä vähän ohi varsinaisen otsikkoaiheen, mutta kelpaisiko vaikkapa yhdeksi perusteluksi, että kaikki diabeetikot saisivat tarvitsemansa määrän liuskoja.
Kirjattu

Linkkejä