Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6984 jäsentä  •  418372 viestiä  •  20018 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi JokkeVantaa, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ministeri Mönkäre  (Luettu 14735 kertaa)

D2

• Vieras
Ministeri Mönkäre
« : Helmikuu 21, 2005, 23:10:00 ip »

sanoi tänään uutislähetyksessä että 2-tyypin diabetes on elintapasairaus.
Eli, ihan turhaa syyttää perintötekijöitä, omaa syytämme tämä sairaus.
Voisiko joku asiantuntija liitosta valistaa lääketieteen ja kirurgian tohtori Mönkärettä että perintötekijöillä saattaa olla jotakin tekemistä insuliiniresistenssin kanssa?
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
Re: Ministeri Mönkäre
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2005, 07:52:00 ap »

Kyllä Mönkäre sen tietää, koska hänellä itsellään on myös perintötekijöiden takia riski sairastua kakkoseen. Taudin puhkeamista voi kuitenkin siirtää elintapamuutoksilla (n.90 %). On aivan eri asia sairastua 5-kymppisenä kuin vasta eläkkeellä.

t. timo
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2005, 09:00:00 ap »

Ehkä ministeri Mönkäre puhuu myöskin omista kokemuksistaan.

Hän kertoi jossakin haastattelussaan havahtuneensa itse, kun terveystarkastuksessa oli tullut esiin hänen riskinsä (perintötekijät?) sairastua D2:een ja verenpainetautiin. Hän kertoi laihduttaneensa ja lisänneensä liikuntaa ja näin pyrkivänsä enneltaehkäisemään/siirtämään mahdollista taudin puhkeamista.

En väitä, että ministerit olisivat aina oikeassa, mutta JOSKUS taustalla voi olla tietoakin.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2005, 10:46:00 ap »

Olisiko ihan mahdotonta uskoa, että maailma ei ole mustavalkoinen. Siis 2-tyypin diabetes voi olla sekä perintötekijöistä että elintavoista riippuva.

Vain elintapoihin voi itse vaikuttaa.

1-tyypin puhkeamiseen voi olla vaikeampi elintavoilla vaikuttaa, etenkin kun se tulee usein jo lapsena, eikä ole niin selvää oikeaa elintapaohjettakaan. Mutta 1-tyypin kanssa eläminen on mitä suurimmassa määrin elintapa-asia, vaikkei komplikaatioitakaan aina onnistuta täysin torjumaan.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2005, 15:03:00 ip »

Mielestäni ministeri Mönkäre oli täysin oikeassa. 2-tyypin diabetes on suurelta osin tauti, jonka puhkeamiseen elintavoilla on suuri merkitys. Haastattelu oli hyvin asiallinen ja mielestäni on oikein hyvä että ministeri muistutti, että itse ihmiset voivat vaikuttaa tuleeko heille 2-tyypin diabetes vai ei.
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2005, 16:01:00 ip »

Kylläpäs taas ykkös-dippikset saivat mielenkiintoista miettimistä.
Kyl sen Mönkäreen nyt ainakin täytyy tietää et kakkoset on itse syypäitä tauteihinsa, onhan se oikeen tohtoris ihminen.
Tässä vähän muitakin viisauksii joilla
sosiaaliministeri Sinikka Mönkäre (SD) on avautunut:
"Kuuluisa Thaimaan-matkani on muisto vain. Nyt askartelen taas köyhyyden ja syrjäytymisen estämiseksi".
kunhan stailarin luota ennätän.
Yli kymmenen vuotta eri hallituksissa turhaan askarrellut Mönkäre lausui samalla uuden, sdp:stä, vasemmistoliitosta ja vihreistä koostuvan yleispuolueen alkusanat ja sen neljän kohdan puolueohjelman, joka menee seuraavasti:

1. Mennään Thaimaahan golfaamaan (ex-vihreät menevät Balille etsimään itseään,
ex-vasemmistoliittolaiset jäävät kotiin okaamaan).

2. Mennään Ere Kokkosen kevätrevyyhyn. (ex-vihreät menevät KOM-teatterin ensi-iltaan,
ex-vasemmistolaiset jäävät kotiin dokaamaan).

3. Mennään Thaimaahan golfaamaan (ex-vihreät menevät Balille etsimään itseään, ex-vasemmistoliittolaiset jäävät kotiin dokaamaan).

4. Jossain välissä
askarrellaan jotain jonkin D2:n estämiseksi.
Syytellään jo sairastuneita ja poistetaan köyhyyttä ja syrjäytyneisyyttä suomesta.

Kyllä se siitä.
TonninStiflat.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2005, 17:43:00 ip »

No, toisaalta Mönkäreen lausunnossa on vinha perä, siis osittain, eli elintavoilla on suuri osuus tähän kakkostyyppiin. Ja kyllä se täytyy rehellisesti sanoa, että en haluaisi olla ministerin paikalla, muuten kuin palkan osalta. Tee niin tai näin, aina tulee turpaan.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2005, 19:16:00 ip »

On niin paljon asiantuntijan tuntuisia  vastauksia ja kommentteja, että uskallan heittää tiukan kysymyksen joten pyytäisin yhtälailla asiaa tuntevilta vastausta!
Kysymys kuulu, missä vaiheessa (ikäisenä) lapsena sairastuneena 2-tyypin diabeteksen ilman sukurasitetta sairas muuttuu elintaso sairaudeksi ? En kyllä tykkää pahaa vaikka ministeri Mönkäre vastaisi.
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2005, 19:34:00 ip »

Noista elintavoista kun aina puhutaan.
Rupeaa jo kuulostamaan samalta kun puhutaan että "markkinat" on sitä ja tätä mieltä ja "markkinat" sanoo kuinka tehdään jne.

Toinen kummajainen on tämä "elintavat".
Heitetään vaan ilmoille tämä "elintavat" ja elintapa-sairaus. mites olis jos puhuttas aineenvaihdunta häiriöistä tai sairauksista.?
Mitä esimerkiksi 2:s-diebeetikot tekee sellaista mitä 1:s-diabeetikko tai vaikkapa joku terve ihminen ei tee. Siis ennen sairastumistaan. Voisko joku tarkentaa.
Joo mä tiedän, Lihoo!
Mutta miksi kaikki eivät tule esim.lihaviksi vaikka elävätkin suunnilleen samoin.
Ja miksi kaikki lihavatkaan eivät kuitenkaan sairastu d2:seen.

Mä en tiedä miksi tää aina alkaa mua jyrsimään kun 1:set alkavat parijonossa toitottamaan noista "elintavoista" joita tuskin itsekkään hallitsevat. Ei ainakaan palstalla olevien juttujen perusteella ajateltuna.

Mitä niinku tarkoitetaan ihan tarkasti kun sanotaan että elintapasi ovat olleet syynä sairastumiseesi d2:seen.

TonninStiflat
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2005, 19:52:00 ip »

Minä en liity tuohon parijonoon, vaan haluaisin nyt faktaa siitä, mitä "sammakoita" se Mönkäre on sitten päästänyt suustaan? Vaikka makoilen tylsänä kotona flunssan kourissa, tuo Mönkäreen haastattelu on nyt mennyt jotenkin ohi. (Vaikka olen katsonut telkkarista ostos-tv:stä lähtien kaikki ohjelmat ja valmis ostamaan jo kaiken maailman  kirsikankivenpoistimet...)    

Keiju
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2005, 19:56:00 ip »

Niin Tonni miksi 2-tyypin diabeeteksen yhteydessä aletaan nurista elintavoista? Mielestäni suurin syy (ainakin omalla kohdallani miksi näin teen) on, että ihmiset, joilla ei tätä tautia ole ja jotka ovat riskissä sairastua että heillä on MAHDOLLISUUS VALITA ja MAHDOLLISUUS ITSE VAIKUTTAA tulevaisuuteensa. Meistä ykkösistä kukaan ei sitä mahdollisuutta tämän taudin osalta saanut.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2005, 20:13:00 ip »

Ja eihän kukaan syyllistä kaikkia D2:ia yksilöinä, eikä ole syytäkään. Mutta kuten sanoin, se on OSALTAAN elintasosairaus ylipainon, vähäisen liikunnan ja perintötekijöiden jne. ansiosta ja käsittääkseni koko ajan lisääntymään päin. En minä ainakaan lähtisi ketään yksittäistä ihmistä tuomitsemaan, vaan kyse lienee paremminkin siitä, että yhteiskunta voi mm. valistuksella tuoda esille keinoja vähentää D2:een sairastumisen riskiä.

D1 on asia erikseen, siihen ei itse juurikaan voi vaikuttaa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2005, 20:13:00 ip »

Misty
Mistä tiedät että on mahdollisuus valita.
Kumpi tulee ensin lihavuus vaiko diabetes.
Johtuuko lihominen ainoastaan elintavoista vai voiko olla muitakin syitä.

Miksi kakkos diabeteksen syntyjä syviä ylipäätään edes tutkitaan kun kerran syyt siihen ovat noin päivänselviä.

Tonni
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2005, 20:30:00 ip »

Voisiko kuitenkin ajatella, että se D2 ei sinänsä ole ongelma, vaan ne sen rinnalla esiintyvät verisuoni-, sydän-, jalka- tms. ongelmat.

Ja niihin niillä elintavoilla voi ainakin yrittää vaikuttaa.

Vaikkei sukuaan eikä vanhempiaan voisikaan itse valita.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2005, 21:11:00 ip »

Tapsa
Tuosta olen aivan samaa mieltä.
Silloinhan me "ykköset ja kakkoset" keskustellaankin samalta viivalta.
Molempia plaatuja tulee hoitaa kiinnittämällä suurta huomiota "terveisiin" elintapaoihin.

Tonni
Kirjattu

Linkkejä