Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416957 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ravitsemus tiede  (Luettu 9184 kertaa)

Guest

• Vieras
Re: Ravitsemus tiede
« Vastaus #15 : Elokuu 04, 2004, 11:37:00 ap »

Ehkä tämä ei ihan kuulu varsinaisen otsikon alle, mutta vastaanpa kuitenkin. Minä vaihtelen itse päivittäin sekä boluksia että basaaleja sen mukaan mitä teen ja miten liikun. Katsoin taulukostani kuluvan vuoden vuorokauden keskimääräisen insuliiniannoksen molempia (basal+bolukset)yhteensä eli 20,1 yksikköä/vrk ja vaihtelut oli 14,4 - 27,3 yks./vrk eli liikuntapäivinä kuluu insuliinia lähes puolet vähemmän kuin sohvapäivinä ja käytössä on Humalog. Sama systeemi oli käytössä myös ennen pumppua ja liikunta oli yksi syy miksi jaoin itse Protan neljään osaan, jolloin elimistössä ei ollut kerrallaan kovin isoja annoksia pitkävaikutteista eikä näin tarvinnut olla jatkuvasti syömässä kun liikkui.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Elokuu 04, 2004, 15:20:00 ip »

Karkitaren kyssäriin vastauksena:

itse minäkin insuliinini mietin & pistän. Raskausaikana joutui sekaantumaan keskussairaalajärjestelmään, jossa joku onneton lääkäri vielä luuli määräävänsä insuliinini, mutta saahan sitä sanoa mitä vaan, tein sitten oman parhaan tietoni mukaan ;-)

Aiheeseen yleensä: Ravitsemuksesta ja sen hyödyntämisestä taudin hoidossa ei välttämättä tuputeta hirveästi tietoa (riippuu paljon siitä, kenen kanssa juttelee), mutta toisaalta kuka estää itse aktiivisesti etsimästä tietoa, tsekkaamata sen jälkeen lääkärin/ravintoterapeutin kanta asiaan ja sitten toimia itsensä kannalta valistuneella tavalla.

Joskus vaan pitää uskaltaa kokeilla asioita (toki riskit minimoiden) ja katsoa mikä sopii itselle ja mikä ei.

Esim. raskaussuunnittelussa sain erittäin pätevää opastusta HYKSin ravintoterapeutilta ja vinkin mm. lisätä foolihappoa ravintoon, jotta diabeetikkoja usein foolihapon vaivaava puute ei aiheuta vauvan kehitykselle probleemia. Samoin, ihan lehdissäkin noteerattujen tutkimustulosten perusteella voi miettiä, kannattaako kokeilla karpalomehua virtsatietulehduksen iskiessä (lienee yleisempiä d-naisilla kuin keskimäärin väestöllä muuten) vai tarvitaanko aina antibioottia.

Se, onko Diabetesliiton asia julkaista tietoja usein ristiriitaisistakin tai vain tietyyn osaan diabeetikoista liittyvistä tutkimustuloksista onkin toinen juttu.

Itse ainakin pidän linjasta, jossa ei turhaan kailoteta viimeisistä virtauksista tai osatotuuksista (esim. tuo surullisenkuuluisa netissä levinnyt aspartaamihössötys), vaan se, mitä liiton nimissä tuodaan esiin on usein rankemman kautta testattua juttua, jonka perustelut ovat myös julkaisukelpoisia ja päteviä.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

upi

• Veteraani
« Vastaus #17 : Elokuu 07, 2004, 01:24:00 ap »

Ope
Sinun taitosi yleensä on/ovat korkeammalla
tasolla keskivertaista palstoilla kulkijaa.
"Säälittävä" kielenkäyttäjä kuitenkin kysyi
ihmisiltä jotain hänelle tärkeää asiaa, olettaen
samankaltaisten ihmisten vastaavan asiallisesti.
Hänen onnekseen palstoilta löytyi asiallinen
tyyppi kertomaan äidinkielen suurista asioista.

Vastausta kysymykseensä hän ei kai sittenkään
saanut, vai saiko?
Haitanneekohan tuo mitään.
Saitpahahan elvistellä.

upi
Kirjattu
..niin se käy..

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #18 : Elokuu 08, 2004, 15:58:00 ip »

Vastauksena itse asiaan. Pärjään hyvin pienellä lääkityksellä, kun syön paljon ruisleipää, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja. Hyvin vähän lihaa ja pikkuisen kalaa. Yleensä en voi syödä mitään, millä on silmät tai mikä valittaa. Hillun laspsenlasteni kanssa ja huilaan.
Viimeksi pitkäsokeri oli 6.1. Olen hyväosainen.
Upille (ja vaimolle) paljon rakkaita terveisiä.
Lauttakylän kirjastosta ;-)
terveisin Veera
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Elokuu 17, 2004, 19:10:00 ip »

alkuperäiseen aiheeseen

on myös vitamiineihin yms lisä ravinteisiin erikoistuneita lääkäreitä

Itse kävin yhden pakeilla 80 luvulla atoopisen ihottuman ja jatkuvan väsymyksen takia, Ihan reseptillä sai popsia parikourallista päivässä. Löytyi muuten apu siihen uneliaisuuteen ubikinonista, jota silloin sai vain reseptillä. Temppu perustuu hivenaine pitoisuukien mittaamiseen -> sitä poskeen mitä puuttuu. Voi yrittää kaivella lekurin nimeä muistista jos joku siitä on kiinnostunut.

Näistä ajoista on jäänyt tapa popsia 500 mg C.tä, yksi B tabu, ubikinoni, ja möllerin tuplaa aina kun muistaa ostaa. Kun todettiin tämä d2 ja ymmärsin sen olevan valtimon kovetustauti rupesin vielä popsimaan veren kierron parantamiseksi superman pillerietia (vitamiini hivenaine coctail)
Tuntuu toimivan.

ps jos kynnet halkeilee voipi kokeilla piimax ceetä.

Miksi helkkarissa en hidastaisi valtimoiden kovettumista valmisteilla joiden tiedeteään siihen selvästi vaikuttavan???

Ihmettelen itsekin näiden lisäravinteiden ja muutenkin ravinnon "lääkinnälisen" käytön ohittamista vaieten tai väheksyen. Omasta kokemuksesta voi sanoa että ainakaan niistä ei ole ollut haittaa, samoi sairastelu on kyllä kohtalaisen harvinaista näilläkin elämän tavoilla.

Ei se niiden lääkkeiden "mainostaminen" ole täysin kiistatonta sekään. Meille kakkosille näyttää olevan vaikea löytää sopivia pillereitä. Ainakin muutama on vaan pahetanut tautia, kritiikkiä siis niihinkin!

Kannatatan vahvasti sitä että liitonkin toimintaan otettaisiin nämä ravintotekijät - niin ruoka kuin vitamiinit yms -  yhdeksi keskeiseksi osaksi valistusta. Jos ei muuta niin aloitettakoon omakohtaisten kokemusten keräämisellä! ja keskutelulla niistä.

Lääkärit tuntuvat tosiaanolevan varovarovaisia ottamaanpostiivisesti kantaa kaikkeen ruokavaliojuttuun. Omani sentäs myönsi että vähä hiilarisella ruokavaliolla sain hyviä tuloksia ja että näyttäisi siltä että sen avulla on helpompi laihduttaa ja parantaa rasva-arvoja.... Vaikutti radikaalisti lääkitykseenkin

kirivireistä vitulla on typrää

itse kirjoitan kaksois sokko järjestelmällä- eli en katso ruutua enkä näppäimiä -  noin seitsemällä sormella kohtuullisen nopeasti enkä jaksa joka sanaa tavata jälkikäteenuudestaan kun ei tässä netissä  ole sitä oikolukijaa, jos ei saa selvää voi jättää lukematta
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

minttumaria

• Vieras
« Vastaus #20 : Elokuu 17, 2004, 21:09:00 ip »

Kun lapseni sairastui kolme vuotta sitten 1v ja 10 kuukauden iässä, vein hänet nopeasti vaihtoehto lääkärille, joka käyttää vitamiini- ja hivenaine hoitoja lisäksi. En edes muista mitä kaikkea aluksi käytettiin, mutta kyllä niitä purkkeja oli paljon.

Nykyään käytän amerikkalaisia lapsille tarkoitettuja monivitamiini valmisteita ( ei saa suomesta ostettua) päivittäin omin päin, kun olen asioihin vähän perehtynyt ja lisäksi mm. kalaöljyjä , "maitohappobakteereita" ja greipinsiemenöljy kapseleita kolmen päivän välein.
Lapsi voi hyvin ja hoitotasopaino on ollut erinomainen kokoajan.

Kun lapseni sairastui yritin vaatia laajoja verikokeita otettavaksi sairaalassa mahdollisten puutostilojen havaitsemiseksi, mutta ei niitä tietenkään otettu, olisi ollut kuulemma turhaa. Lääkäri kyllä sanoi, että lisäravinteita/ vitamiineja voi syödä, jos tuntuu, että niistä on apua! Lisäksi olen käyttänyt hoidon tukena myös muita vaihtoehtohoitoja.

Ruokailu tottumuksia muutin aluksi tosi radikaalisti eli vähensin mahdollisimman paljon hiilareita, nykyään olen vähän löysempi.

Kyllä itse täytyy asioista ottaa selvää, ei sairaalan henkilökunta ole kiinnostunut tämän kaltaisista asioista
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #21 : Elokuu 20, 2004, 20:56:00 ip »

Nyt näyttää, että vähähiilihydraattisesta dieetistä alkaa tulla ihan kunnon tutkimuksia hyvissä lehdissä. Tutkimustulokset eivät vain näytä tukevan vähähiilihydraattista dieettiä. Toivottavasti liitto ei anna periksi muotidieettien edessä.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 21, 2004, 15:48:00 ip »

Tämä ei ollu tutkimus vaan yhden miehen mielipide. Tutkimuksia tosiaan löytyy KUNNON lehdistä:

www.annals.org
Kirjattu

Linkkejä