Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416944 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ravitsemus tiede  (Luettu 9174 kertaa)

45beni

• Intoilija
Ravitsemus tiede
« : Heinäkuu 21, 2004, 15:24:00 ip »

Saatan olla väärässä, mutta minulla on se käsitys että diabetesliitto ei ole kovin kiinnostunut ravitsmus lääketiettestä. Lääkäreillähän ei yleensä ole juurikaan koulutusta tällä alalla.

Kuitenkin on useita tutkimuksia, jotka viittavat lisä ravinteiden hyviin vaikutuksiin, eilen kuulin uutisissa taas uudesta tutkimuksesta kala öljyn hyvistä vaikutuksusta sydämen häirötoiminassa. Ja paljon on myös tutkittu B6 sekä B12 vitamiinien vaikutusta sydän infarktiin.

Olen myös ymmärtänyt että on useita tutkimuksia, jotka osoittavat että diabetikoilla  esiintyy hiven ja vitamiini puutoksia, jotka mahdollisesti selittäisi osan lisä sairauksista.

Vitamiinit ja hiven aineethan ovat turvallisia, suositusten mukaan otettuna. Ja Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaanhan terveillä ihmisillä esiintyy C vitamiinin puutosta.
Tuntuu siis loogiselta ajatella että kroonisesti sairaalla ihmisellä tilanne voi olla vieläkin huonompi.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Ravitsemus tiede
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2004, 16:47:00 ip »

C-vitamiinin puutosta suomalaisilla? Olisikohan kyseessä kuitenkin talvisajan D-vitamiinipuutos? Keripukki kun on nyky-Suomessa kuitenkin suhteellisen harvinainen tauti..
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2004, 19:36:00 ip »

Minulle ei ainakaan ole tähän mennessä (1,5 vuotta) yksikään lääkäri oikeastaan antanut mitään vinkkejä ruokailuun saatika edes tiedustellut ruokailutottumuksiani...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 22, 2004, 20:32:00 ip »

45beni, sinun kielitaitosi on järkyttävässä kunnossa. En meinannut tajuta mitään viestistäsi, niin paljon yhdyssana- ja muita virheitä siinä on. Taisi jäädä peruskoulu kesken.. Toisin kuin lääkäreillä. Kyllä he lääkiksessä opiskelevat myös ravitsemukseen liittyviä asioita. Ravitsemusterapeutit ovat kuitenkin sitä varten, että diabeteslääkäri voi lähettää sinut juttelemaan asiantuntijan kanssa ravinnostasi. Ei kai ole tarkoituksenmukaistakaan, että esimerkiksi hammaslääkärit tietäisivät kaiken sukupuolitaudeista?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2004, 00:10:00 ap »

Lääkäri kuitenkin määrää insuliiniannokset, jotka riippuu osittain hiilihydraattimääristä. Esim. itselläni yhdessä vaiheessa lääkäri vain määräsi suurempia ja suurempia insuliiniannoksia samaan aikaan kuin d-hoitaja käski välttämään hiilihydraatteja. Lääkäri ei näyttänyt tietävän lainkaan hiilihydraattien vaikutuksesta verensokereihin, sanoi vain, että ei hiilihydraattiannoksilla ole mitään merkitystä.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 23, 2004, 11:04:00 ap »

Tietysti lääkärin koulutukseen kuuluu tietty määrä ravitsemustieteitä, mutta koska erikoistumisen kanssa koulutus kestää 7v ->  ja on laaja, tuskinpa kukaan pystyy kaikkea muistamaan. Luullakseni myös lääkärit helposti ja mieluusti siirtävät vastuun ravitsemusterapeuteille tässä asiassa.

OPE: Mistä noin negatiivinen asenne???? Taisin itse loukkaantua 45benin puolesta!
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #6 : Heinäkuu 23, 2004, 13:42:00 ip »

Kiitos Miepä vaan!!

Ope: toivottavasti ett loukkaa oppilaitasi (?) yhtä kömpelösti. Oletko kuullut lukihäiriöstä? En siis ole sen enenpää tyhmä kuin laiskakaan, vaan minulla on diabeteksen lisäksi AD/HD, Joten toivoisin hieman suvaitsevaisuutta.

C-vitamiinista, tämä tutkimus tehtiin Suomessa, en muista mikä yliopsiton tutkimus oli kyyseessä, siitä tuli uutisissa.
Mutta tutkijoiden yllätykseksi Suomessa esintyy miehillä, C-vitamiinin puutetta!
Sinäänsähän puute ei välttämättä oireile alkuvaiheessa, vaan voi olla piilevänä pitkään.

On hyvä jos lääkäreille nykyään on tietoa ravitsemuksesta, se on sitten uutta, ja ymmärrän kyllä että kaikkea ei voi opiskella, ja ennen kaikkea, tidellakin tietoa on niin valtavasti!
Mutta on surullista jos sairauden tila pahenee, koska ei ole tietoa.
Kuten tässä aikaisemmin on todettu niin lääkäreiden, terapeuttien/hoitajien ajatukset eivät aina mene yhteen.

Kuitenkin vitamiinien käyttö on turvallista, ei ole sivuvaikutuksia, kun noudatetaan suosituksia.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 23, 2004, 16:10:00 ip »

Eikös  palstalla jo tässä aiemmin sovittu, että ne herneet niistetään pois ja kunnolla?

Kyllä kai hyvä hammaslääkäri osaa tunnistaa potilaansa hampaissa kupan vaikka ei sitä nimetä osaisikaan. Samalla tavalla hyvä opettaja löytää itse asian vaikka ulkoasu olisi muotoiltu miten.
Asiahan tässä tuli selväksi.

Täälläkin palstalla on moni kertonut erilaisista hahmotushäiriöistä, erikielisyydestä (siis ei-suomenkielinen ) ja vaikka aivoverenkiertosairauksista,joitten takia kirjoittaminen ei mene putkeen. Lisäksi ihmiset ilmaisevat puhuessaankin itseään eri tavoin persoonallisuuden mukaan. Minusta palsta ei ole sopiva paikka oikeakielisyyden kaiveluun.

Lääkärin koulutukseen kuuluu ravitsemustiedettä jonkin verran.Jotkut kuitenkin näyttävät painottavan ravitsemusasioita hoidossa enemmän kuin toiset. Aika monissa paikoissa varsinaisen ravitsemusneuvonnan hoitaa ravitsemusterapeutti.

On hyvä ,että keskustelua vaihtoehtoisista tai varsinaista koululääketiedettä tukevista hoitomuodoista viritellään.Ymmärrettävää silti on,että kovin räväkästi ei liitto tai virallinen taho ota kantaa tai esittele niitä ennen kun ne ovat jollain lailla vakiintuneita hoitoja.
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #8 : Heinäkuu 23, 2004, 16:34:00 ip »

Hei kurre orava!
Olet aivan oikeassa, ja ajatukseni oli juuri saada keskustelu aikaseks, hyvä siis näin. Miksi tällä "osastolla"? Mietin asiaa niin, että olisi kiva saada liiton näkemys asiaan, jos mahdollista, ja ajattelin myös että se ehkä hukkuu tuonne muualle(?).

Ja tärkeintä kaikessa on kumminkin se jos joku innostuu vaikkapa kalaöljystä, ja siitä on hyötyä, itse uskon ja toivon saavani apua siitä sekä diabeteksen suhteen, joka on vaikeampi arvioida "mutuna", kuin AD/HD'n suhteen, joka tuntuu olotilassa selvästi.
Eli toivon hieman lisä potkua kun tuo Ad/HD lääke ei ihan mulle riitä, enkäö haluaisi lisätä annosta.
Kirjattu

Toisinajattelija²

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Heinäkuu 27, 2004, 21:15:00 ip »

Arvoisa  45beni  ja  muut varsinaisesta asiasta kiinnostuneet.

Miksi Diabetesliitto ei ole kiinnostunut ravitsemuslääketieteestä??
En tiedä, tässä kuitenkin mututuntuma arvailuja.
Suomen Korkein lääketieteellinen johto, liekö nyt nimeltään lääkelaitos, on päättänyt että suomalaisiin ei voi vaikuttaa mikään ravitsemushoito.  Kun on totaalinen  MÄÄRÄYS, kenenkään  terveydenhoidon kanssa jotenkin tekemissä olevan  ei pidä  sanoa mitään myönteistä ravitsemushoidoista, pahoja seuraamuksia välttääkseen.  Kun diabetesliitto haluaa olla "salonkikelpoinen" oman etunsa vuoksi, sen on syytä vaieta. Vapaasti voi puhua  diabeteksen ehkäisyssä vain painon pudotuksesta, vaikka maailmalla on paljon muutakin tietoa.
On  parasta olla ärsyttämättä  ISOJA HERROJA!  "Diabetes" kirja (1.p)  esimerkiksi sanoo että diabeetikon  ei ole mitään syytä nauttia  lisävitamiineja, toisessa kohdassa tosin annetaan lupa talvella syödä vähän D-vitamiinia.
Varsinkin nuorten lääkärien on tarkkaan harkittava mitä kirjoittaa tai sanoo julkisesti, jos haluaa uralla eteenpäin, toki itse voi käyttää jos osaa olla hiljaa.   Vanhemmat kirurgit voivat kyllä syöpäleikkauksen jälkeen suositella potilaalle esimerkiksi 5 g C-vitamiinia ja muita antioksidantteja, syövän uusiutumisen ehkäisyyn, ohje annetaan kahden kesken suullisesti.  
Olen noin 20 vuotta seurannut "virallisen lääketieteen" kannanottoja antioksidanttihoidosta, niin kuin  ravintotekijähoitoa silloin nimitettiin. Monet kerrat näitä hoitoja suorittavat lääkärit ovat joutuneet kuulusteluihin, on koitettu saada  lääkärinoikeudet pois, ym kapuloita rattaisiin.  Kun on kyseessä isojen herrojen arvovalta, potilaan etu ei siinä paljon paina.  
Nyt maailma muuttuu nopeasti, netistä vyöryy tiedon tulva periaatteessa kaikkien saataville, varsinkin kielitaitoisten saatavilla on enemmän tietoa kuin ehtii omaksumaan.
On mielenkiintoista nähdä kuinka kauan suomalaisille voidaan syöttää "viralliselta taholta" valheita, että ravintotekijähoito ei auta esimerkiksi 2:tyyppiläisillä yleisen sydänvian ehkäisyssä.
Kyllä kieltojen pato joskus murtuu, totuus kalvaa sen perustukset.  Itse 72 vuotiaana tuskin sitä  näen, teillä nuoremmilla  se on mahdollista, tarvitaanko siihen 10 – 20 vaiko 30 v?  Kyllä se joskus tapahtuu, murtui kommunismikin.
Omasta tilanteesta: Aloitin diabeteksen hoidon  -96  sylfonyyliureaa 10 mg ja metformiiania 1 g  nyt on lääkityksestä jäljellä sylfonyyliureaa 5 mg.  B-GHb-A1c ollut 3 v. alle 6:den.  Diabeteksen "normaalin" kulun mukaan, pitäisi nyt kaiketi aloitella insuliinihoitoa.  Hyvään diabeteksen tilanteeseen lienee syy siinä, että syövän nujertamiseksi olen käyttänyt entistä runsaampaa ravintotekijähoitoa, miten itse syövän  siinä käy, on vielä arvoitus.

Onnea Teille tiedon etsintään ja ravintotekijähoitoihin.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2004, 08:48:00 ap »

Moro!
Kyllä ihmettelen todella suuresti, miten ylläpito sallii noinkin asiattoman puheenvuoron kuin tämän open. Meillä on maassamme paljon maahanmuuttaneita, lukihäiriöisiä tai muutoin vain vähemmän kirjoittavia ihmisiä. Asia tuli harvinaisen selväksi, miksi siis puuttua muotoseikkoihin. Arkipäivän rasismia...
terveisin Veera
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #11 : Heinäkuu 31, 2004, 12:17:00 ip »

Kiitos Toisinajattelija2, mielenkiintosesta kertomuksestasi. Toivon sen herättävän ajatuksia muissakin kuin minussa.

Veera, kiitos kannustuksestasi, en taida olla ainutlaatuinen siinä suhteessa että haukut huonosta kirjoitus taidosta sattuvat pahasti. Niitä kun tuli koulusssa ihan riittämiin.
Kommenttisi vieraskielisyydestä, on myös osuva ja tärkeä. Minukaan äidin kieli ei ole suomi.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 02, 2004, 20:29:00 ip »

Eipä kestä kiittää. Jokaisella on oikeus olla juuri sellaisena kuin on.
Yhdessä iloisesti eteenpäin.
terveisin Veera
P.S. Tärkeintä on että ihmiset ymmärtävät toinen toisiaan:)
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Elokuu 03, 2004, 12:09:00 ip »

Diabetesliittoa taitaa kiinnostaa enemmän lääkefirmoilta tulevat sponssirahat. Korkeahiilarinen ruokavalio kun tuppaa hyödyttämään vain lääketehtaita!  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2004, 10:43:00 ap »

Mielenkiinnosta kysäisisin, kun sattui d1-naisen kirjoituksesta silmään: kuinka monella lääkäri vielä "määrää" insuliiniannokset? Itse olen jo vuosia määrännyt omat annokseni. Lääkäri on korkeintaan kysyessäni neuvonut, mihin kellonaikoihin kannattaa mitata verensokeria ja tarkistaa, ovatko annokset sopivia.
Kirjattu

Linkkejä