Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Päivän polttavaa  (Luettu 8436 kertaa)

TonninStiflat

• Lentävä kynä
Päivän polttavaa
« : Toukokuu 11, 2004, 18:51:00 ip »

Eläkevakuutuskiista jatkui eduskunnassa
Tiistai 11.05.2004 17:15
Eduskunta jatkoi tiistaina jo viime viikolla alkanutta kiistelyä yksityisiä eläkevakuutuksia koskevista muutoksista. Pääministeri Matti Vanhanen (kesk) puolusti valiokuntakäsittelyyn lähetettyä hallituksen esitystä kokoomuksen kiivaalta arvostelulta.

Vanhasen mielestä vastuullisten päätöksentekijöiden on uskallettava tehdä päätöksiä eläkkeellesiirtymisajan venyttämiseksi. Kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä ei hänen mukaansa jäädä 58-vuotiaana terveenä eläkkeelle.

Lähes puoli miljoonaa aktiivisessa työiässä olevaa ei Vanhasen mukaan voi tehdä valtion tuella säästöjä, joiden nimenomaisena tarkoituksena on jäädä 58-vuotiaana eläkkeelle.

Kokoomuksen ryhmänjohtaja Ben Zyskowicz syytti hallitusta eläkesäästäjien verotuksen kiristämisestä 130 miljoonalla eurolla vuodessa. Hän muistutti, ettei kukaan voi myöskään taata, että eläkkeiden verotus tapahtuisi esimerkiksi 20 vuoden kuluttua pääomatulona tai että se olisi nykyistä kevyempää.

- Tämä lainsäädäntö on poliittisesti moraalitonta, koska se puuttuu 400 000 ihmisen vanhoihin, voimassa oleviin sopimuksiin.

Useat kokoomuksen puhujat moittivat hallitusta taannehtivan lainsäädännön tekemisestä. Sen enempää Zyskowicz kuin perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok) eivät kuitenkaan halunneet ennakoida, millaisen lausunnon valiokunta asiasta antaa.

Oikeusministeri Johannes Koskinen (sd) kiisti, että esitys puuttuisi vanhoihin sopimuksiin. Ne voi jättää sellaiseen tilaan kuin ne uudistuksen voimaantullessa ovat. Uusissa pääomaverotukseen perustuvissa sopimuksissa eläkkeelle voi jäädä aikaisintaan 62-vuotiaana
STT:n uutisia.

Ja heti perään radiosta kuultua.

Callupin mukaan eläkeläistet tuntevat itsensä terveemmiksi kuin ennen.
Tämäkin STT:ltä

TonninStiflat (Aina ajan hermolla)
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

TonninStiflat

• Lentävä kynä
Re: Päivän polttavaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2004, 19:09:00 ip »

Niin.
Onko liitolla kantaa tähän yksityiseen
eläkesäästämiseen.
Sekä eläkkeelle siirtymisen ajankohdasta.
Ajankohtainen asia monelle nyt eläkesäästämisen
aloitusta suunnittelevalle.

TonninStiflat
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2004, 21:33:00 ip »

Hyvä kysymys.
terveisin Veera
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2004, 12:49:00 ip »

Liitolla ei ole kantaa eläkesäästämiseen.

Riitta Koivuneva
sosiaali- ja terveyspoliittinen sihteeri
Suomen Diabetesliitto ry
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2004, 15:22:00 ip »

Eikö olisi aihetta ottaa asiaan kantaa
nyt kun vielä päätöksiä ei ole tehty.
Huonontaisihan tämä monien diabeetikkojenkin etuja
jotka ovat sijoittaneet varojaan juuri siitä
lähtökohdasta että voisivat siirtyä itse rahoittamalleen eläkkeelle jo 58 vuotiaana.
Kysymys ei siis koskenut eläkesäästämistä sinänsä
mikä on vapaaehtoista.
Vaan jo annettujen etujen karsimista.
Itse täytän 58 vuotta tänä vuonna.

TonninStiflat
Kirjattu

MaNy

• Matkailija
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2004, 22:45:00 ip »

Minusta on hyvä, jos Diabetesliitto toimii diabeetikkojen etujärjestönä ja keskittyy niihin asioihin, jotka aiheutuvat diabeteksestä.  Eläkesäästjänä olen itsekin vähän pottuuntunut, mutta se taas on laajempi kysymys kuin tästä aineenvaihduntahäiriöstä johtuva. Kun paukkuja on kuitenkin suht. vähän, kannattaa keskittää ne niihin asioihin, joita kukaan muu ei kumminkaan hoida, ja joissa ollaan asiantuntijoita. terveisin kuivan asiallinen MaNy  
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2004, 13:17:00 ip »

Mitäs väliä sillä itse asiassa on, onko liitolla mielipidettä vai ei ? En nimittäin oikein usko, että hallitus lähtee muuttelemaan yksittäisistä sairauksista kärsivien ihmisryhmien etuja suhteessa muihin, koska sitten niitä eri saurausryhmiä ilmaantuisi 1000 muutakin. Eläkesäästäminen on vapaaehtoista, ja kai se on niin, että ne ehdot on oltava diabeetikoille samat kuin terveille, keliaakikoille, sydänsairaille yms. muillekin.

En halua olla pessimisti, mutta näin se kuitenkin on.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2004, 14:15:00 ip »

Jape
Eläkesäästäminen on vapaaehtoista, ja kai se on niin, että ne ehdot on oltava diabeetikoille samat kuin terveille, keliaakikoille, sydänsairaille yms. muillekin.

Aivan.
Ongelma on kuitenkin se että nämä
eläkevakuutukset aikoinaan markkinoitiin
juuri näillä eduilla.
Mikä sai suuret joukot tarttumaan tähän
mahdollisuuteen. Parikymmentä vuotta eläkevakuutuksia jo maksettuaan etu otetaankin  pois.
Etu ei ole vain diabeetikkojen vaan kaikkien yhteinen. Useille erilaisista kroonisista sairauksista kärsiviville se kuitenkin on erityisen tärkeä jo maksetun edun menetys.
Tästä syystä luulin että eri sairas-etujärjestöillä mm. diabetesliitolla olisi ollut mielipide asiasta.
Toki ymmärrän että asia on sama niin terveille kuin sairaille rahansa turhaan sijoittaneille.
Ammattiyhdistykset ovatkin jo älähtäneet ja tuoneet mielipiteensä esille.Myös jotkin poliitikot.
Toivoisin että muutkit suuret järjestöt antaisivat kuulua itsestään.
Vaikka asia ei suoranaisesti sairauksiin liityisikkään.

TonninStiflat (Väärässä kuten tavallisesti)
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 13, 2004, 14:28:00 ip »

Pieni tarkennus.
Ko.muutos ei saisi koskea taannehtivasti niitä vakuutuksen ottaneita jotka jo ovat sopimuksensa tehneet ja siitä maksaneet.

Uudet vakuutukset erikseen jos ne nyt joitakin vielä jaksavat kiinnostaa.

TonninStiflat
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #9 : Toukokuu 13, 2004, 15:24:00 ip »

Hmm, oikiassapa olet. Kai sitä on ollu niin sinisilmänen tai vanahuus tuntunu niin kaukaselta ettei ole ollenkaan aatellu etteikö kestäs työelämässä normaalieläkeikään. Oikiastaan asia tuli mieleen vasta tässä taannoin ko siittä puhuttiin palstalla, tai sillon puhuttiin työkyvyttömyyseläkkeistä, siis että saattaaki olla jonkinnäkönen työkyvyttömyys eessä joskus.

Ja kait sitä on takaraivossaan aatellu että kyllä hyvinvointivaltio sairaistaan huolen pitää että pääsee sitte jollekki viralliselle eläkkeelle jos jaksu pettää... siihen ei kai vaan nykyaikana ole  enää luottaminen?

Mutta tollanen yksilöllinen varhaseläkehän oliski ollu hyvä ratkasu, varmaan moni on sen siinä uskossa ottanu että pääsee sitte aiemmin poies? Kuinkahan yleistä se on meijän diabeetikkojen saati muiden pitkäaikaissairaiden keskuudessa? galluppi?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 13, 2004, 19:51:00 ip »

Itsekin meinasin pari vuotta sitten, juuri ja juuri alle kolmekymppisenä, aloittaa vapaaehtoisen eläkesäästämisen, mutta sitten aloin miettimään, että vielä 30 vuotta eteenpäin on pikkuisen liian pitkä aika, varsinkin kun ei ole perhettä joka voisi sitten hyötyä jos itse sattuu kuukahtamaan. Varsinkin kun ehdot näissä vakuutuksissa ovat sen verran tiukat, että säästöjä ei ennenaikaisesti kovin helpolla sieltä poiskaan saa. Niinpä päätin tänää ryhtyä ihan säästövakuutussäästäjäksi pienellä kuukausimaksulla. Ei tarvitse sitoa itseään koko loppuiäksi.

Jotenkin kyllä uskoisin, että jos halua olisi, niin jo tehtyjen sopimusten ehdot voitaisiin pitää
voimassa. Mutta vastarintaa se vaatisi.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2004, 10:19:00 ap »

Minä olin lukevinani juuri eilen, oisko ollut Hesarista, että ne, jotka ovat jo aiemmin sopimukset tehneet ja rahoja säästäneet, saavat ne myös ulos vanhan aikataulun mukaan ja vanhalla verotustavalla. Ja olikohan se vielä niin, että vuoden 2005 aikana säästetty summa menisi vielä noiden vanhojen ehtojen mukaisesti. Vasta jatkosta muuttu verotus ym. asiat vanhoilla ja tietty sitten myös ihan uusissa sopimuksissa.

Mutta itse olen toiminut kuten Jape eli halusin pitää vapauden nostaa itse kerättyjä "eläkerahoja" silloin kun itse niitä eniten tarvin. Eli säästövakuutusta, rahastoja ja muuta pientä pienellä kk-summalla.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 14, 2004, 11:04:00 ap »

Antsu ja Jape

Tuo teidän tapanne säästää taitaakin
olla se järkevin tapa nykyään.
Summa myös kertyy jo veroitetuista rahoista.
Joten sitä ei mitkään lait voi muuttaa.
Aikanaan voi myös itse ratkaista koska
alkaa "eläkettä" nostamaan ja mikä parasta
verot ovat silloin jo maksettu joten
"eläkkeen" kuukausi summankin voi itse päättää.
Vaatii vain hyvää itsekuria.
Muitakin säästämismuotoja on kuin suora pankkiin säästäminen esim. erilaisia korko sekä muita rahastoja.

TonninStiflat (Kalkkis)
Suosittelen.
Kirjattu

upi

• Veteraani
« Vastaus #13 : Toukokuu 14, 2004, 23:32:00 ip »

Jape
Ihan pari vuotta sitten itsekin olin
kolmekymppinen! Nyt, parin kolmen vuoden
mentyä kuuskymmentä on ihan liian liki!

TonninStiflat
Paha ottaa kantaa, mutta onko näillä
yksityisillä eläkevakuutuksilla alunperinkään
ollut valtion takuita?
Onko kyseessä ihan yksityisoikeudellinen juttu!

upi
Kirjattu
..niin se käy..

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 16, 2004, 15:59:00 ip »

Pieni tarkennus muuten tuohon säästövakuutussäästämiseen. Se ei ole suinkaan verovapaata, vaan pääomavero siitä kertyneestä säästöstä peritään sitten kun säästöaika on ohi.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14