Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6973 jäsentä  •  418236 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hanttapoika, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hesan uusi hoitovälinejakelu - miten toiminut?  (Luettu 20199 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Hesan uusi hoitovälinejakelu - miten toiminut?
« Vastaus #45 : Tammikuu 04, 2006, 14:40:00 ip »

Tämä "puolijumala" on kuulemma koko apuvälinejakelun "ylilääkäri". Näin olen ymmärtänyt.

Ja tuota ns. säästöä mekin D-hoitajani kanssa ihmeteltiin. Jos lääkärit/erikoislääkärit saaavat omia lähetteitään perustella ja argumentoida uusiksi ja uusiksi (ja meneekö sittenkään perille), niin luulisi siihen kyllä kallista aikaa kuluvan - ja rahaa juoksevan. Vai menisikö eri momentilta  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Tammikuu 04, 2006, 14:42:00 ip »

Keiju,
minä kirjoitin kunnallisen puolen d-porukan ohjeen. Ainakaan oma kunnallisen puolen d-lääkärini ei ala soittelemaan tässä vaiheessa minnekään.

Eli mun kirjoitus ei koske yksityistä puolta  
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Tammikuu 04, 2006, 14:48:00 ip »

vai menikö vain puurot ja vellit sekaisin eli kun kysymys on ykstyislääkäristä, kuten minulla ja zebralla, niin silloin oman lääkärin on perusteltava se liuskatarve?
ja jos on julkisella sektorilla, sitten on kirjoitettava se nootti itse?

Mikä ihmeen järki tuossakin on? Ja vielä sekin, että mahtaako ko. ylilääkäri jaksaa lukea kaikkien sähköpostia harkitusti vai onkohan hänellä assari sitä varten..?

Minä täällä jo "varsan selkää katkaisen" vaikka en ole vielä ko. jakelupistettä edes vielä edes käyttänyt. Sorry!   )

Keiju
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Tammikuu 04, 2006, 15:16:00 ip »

Keiju,
siis yksinkertaisesti kunnallisen puolen erikoislääkäri on todennut ainakin omassa hoitopaikassani, ettei hänen aikansa riitä lähteä kirjoittamaan uusia perusteluja (jonkinmoinen lääkärintodistus/lausunto) sen alkuperäisen lähetteen jatkoksi. Ei ainakaan vielä tässä vaiheessa.

Jos oma yksityislääkäri ehtii/suostuu ottamaan suoraan yhteyttä kyseiseen tahoon, niin hyvä juttu vaan  

Ja siksi siellä suositellaan potilaan omaa suoraa yhteydenottoa. Ja jopa julkisuuteen asian viemistä, koskapa heidän mielestään asia on niin väärin.

Muutama vuosi sitten on nimenomaan julkisuus tuonut parannusta johonkin asioihin, olisiko ollut kotikuljetuksiin ja ilmeisesti kyseessä oli silloinkin saman tahon kanssa väittely.

t. illalla "kirjallisia kykyjään" käyttävä Antsu1
Kirjattu
Antsu1

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Tammikuu 04, 2006, 15:41:00 ip »

Kuormitan ketjua toistamalla, että tuo mun sanomani versio on puhelimessa suoraan jakelijalta kuultu neuvo. Samoin varoitus, ettei itse pidä alkaa soittelemaan tuli jakelijalta. Nämä eivät siis ole mitenkään lääkärini mielipiteitä.

Pidän itsekin ihan älyttömänä, että lääkärit alkaisivat soitella suoraan. Mutta kun tällaisen ohjeen sain, niin minkäs sille voi.

Mutta pidän yhtä älyttömänä, että diabeetikot itse alkaisivat soitella ylilääkärille. Eihän hän voi alkaa tehdä päätöksiä liuskoista sen perusteella, mitä potilas sanoo, jos säännöksissä kerran sanotaan, että tarvitaan hoitavan lääkärin mielipide.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että viime vuoden puolella olisi pitänyt ohjeistaa lääkäreitä tosi selvästi, että PERUSTELUT ON KIRJOITETTAVA LÄHETTEESEEN. Silloin ne olisivat menneet ehkä jo ekalla kerralla läpi.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Tammikuu 04, 2006, 15:51:00 ip »

Antsu1, oliko sulla hylätyssä lähetteessä perusteluja? Jos oli, niin millaisia?
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Guest

• Vieras
« Vastaus #51 : Tammikuu 04, 2006, 16:05:00 ip »

Misty, mä olen saanut kaikki lähetteet HYKSin pumppupolilta paperilla ja nuo paperiversiot olen itse vienyt oman TA:n terveydenhoitajalle, joka taas teki pumppupolin lähetteiden mukaan uuden lähetteen tähän uuteen välinejakeluun, josta nyt sitten lupailevat täysiä määriä.

Vähän kyllä mietityttää voisiko nää omat asiat sujua näin helposti, kun lukee ja kuulee noita ei-pumppulaisten juttuja...
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Tammikuu 04, 2006, 16:13:00 ip »

Siiri riittikö sinulla liuskamäärien perusteluksi inskapumppu vai tarvittiinko vielä yksityiskohtaisempia tarinoita?  
Kirjattu

Sofia

• Matkailija
« Vastaus #53 : Tammikuu 04, 2006, 16:38:00 ip »

Meille sanottiin että ylilääkärin mielestä insuliinipumppua käyttävälle riittää 2 liuskaa per päivä mutta kun pyysin sain 6 per päivä.

Kuulema pitää jotenkin muutoin hankkia hoitotasapaino kuin vain "liiallisesti" mittaamalla. "Johan siinä menee sormet rikki kun niin usein mittaa".

Tämän ensimmäisen kerran saamma 6 per päivä mutta jatkossa pitäisi tuoda uudet lähetteet ja perustelut. Vaikka nykyisessä lähetteessä on määrätty 10 per päivä...

Kyllä on terveyskeskuslääkäri päässyt korkeaan asemaan kun voi tuhansia ihmisiä juoksuttaa uusilla lähetteillä ja perusteluilla ilman mitään muuta syytä kuin että kustannuksia pitää saada alas.  Pyysin kirjallista perustelua ja minulle vastattiin että saan perustelun vain kirjallisella valituksella.

Lisäksi mainittiin, että diabetesliiton omaa väkeä on ollut mukana sopimassa, missä, siitä en oikein saanut selvää.

Hyvin alkaa tämäkin vuosi.
Kirjattu
Vastarinta on luvallista. Jopa suotavaa.

Guest

• Vieras
« Vastaus #54 : Tammikuu 04, 2006, 16:44:00 ip »

Misty, hoitava lääkäri kunnalliselta sisätautipolilta on joskus aikoinaan kirjoittanut lähetteen suuremmalle liuskamäärälle ja se on mennyt TA:lle. Itse en ole lähetettä nähnyt, mutta on mahdollista, että siinä on maininta näistä mun muista vaivoista, jotka aiheuttavat hypon kaltaisia tuntemuksia.

Tuonne uuteen välinejakeluun ei tietääkseni ole laitettu muuta kuin katetri-, liuska- ym. määrät ja joku siellä on ilmeisesti onnistunut mun kohdalla laskemaan paljonko on 1+1  

Tässä samalla kuitenkin odottelen, joudunko minäkin kohta "rähjäämään", kun sain pumppupolilta lähetteen niihin "lappuihin", joita sulla oli pumppudemossa. Vein sen lähetteen TA:lle ja siellä se joutui ylilääkärin käsittelyyn ja mukaan piti laittaa vielä erilliset perustelut. Nyt vaan odotellaan toimiiko tuo sama 1+1 -matematiikka terveysasemalla ja jos ei toimi, niin sitten täytyy kait ruveta "opettamaan" sitä  
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #55 : Tammikuu 04, 2006, 16:51:00 ip »

Sofia, mulla ainakin on sormet pysyneet kunnossa, vaikka pistän 6-10 kertaa vuorokaudessa ja d-vuosia on takana 40!

Ihan alkuaikoina ei ollut vs-mittauksia, mutta heti kun kotikäyttöiset systeemit teräslansetteineen (?) tulivat, niin mun sormia on piikitelty ja äitini otti multa jo lapsena aika usein ympärivuorokautisia vs-käyriä kahden-kolmen tunnein mittausvälein. Täytyy vaan pitää huoli, ettei mittaa aina samoista sormista ja samoilta sivuilta.
Kirjattu

Mdai66

• Matkailija
« Vastaus #56 : Tammikuu 04, 2006, 16:55:00 ip »

Yksinkertaisesti kun kuuntelee niin kuullostaa siltä että hanuriksi meni koko jakelu...
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Tammikuu 04, 2006, 18:08:00 ip »

Eikäs T1DMHoitsu ollut itse sitä mieltä että 350 liuskaa riittää hyvin 3 kuukaudeksi ja jää vielä ylikin...? Voi olla. Joku voi pärjätä jopa 3 mittauksella/3kk. Monet eivät valitettavasti kuulu tähän joukkoon.

Keiju
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Tammikuu 04, 2006, 18:10:00 ip »

Tarkoitin siis edellisellä sitä, että jos D-ammattilaisetkin ovat tuota mieltä niin hyvin menee!  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Tammikuu 04, 2006, 19:01:00 ip »

Mulla saattoi asiaan vaikuttaa se, että kun viime kesänä yritin pärjätä 5 liuskalla / vrk, niin hba1 taas nousi 10,2:sta 13:een. Eli olen siis tosissani yrittänyt tulla toimeen vähemmillä liuskoilla ja kerroin sitten tuloksista.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14