Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Terveyskeskus kierrättää diabetesvälineitä  (Luettu 9450 kertaa)

delfiini

• Vieras
Terveyskeskus kierrättää diabetesvälineitä
« : Lokakuu 24, 2005, 13:04:00 ip »

Kävin tuossa hakemassa Keravan terveyskeskuksesta uuden
verensokerimittarin kun vanhaan ei enää saa liuskoja.
Sainkin hienon ja pienelköllä verimäärällä miittaavan
sekä runsaalla muistilla varustetun mittarin. Minulle
kerrotiin, että mittarien maahantuoja antaa niitä
edullisesti kun sillä tavalla saavat myytyä liuskoja.

No, mittari oli hieno ja toimii todella hyvin. Sitten
jossain vaiheessa aloin tarkastella mukana tullutta
lansettikynää jolla tehdään reikä sormeen näytettä varten.

Se oli käytetty! Aivan pölyinen ja mukana tullut piikkipussi
oli sen näköinen kuin olisi kierinyt lattialla ihmisten
asteltavana. Pussissa on myös joitain ruskehtavia tahroja
joiden arvelen olevan edellisen käyttäjän verta.

Onko näin, että terveyskeskusten budjetit ovat niin kehnot
ettei ole mahdollisuuta antaa käyttämättömiä lansettikyniä?
Kun soitin diabetesneuvojalle niin hän kertoi, että kyniä
kierrätetään jatkuvasti. Sanoi minulle, että vedellä pesu
riittää hyvin. Pesin siis sen mutta lisäksi pyyhin spriillä
koska pelkän vesipesun vaikutukseen en oikein luota. Olin
ehtinyt jo yseita päiviä käyttää lansettikynää ennen kuin
huomasin sen käytetyksi. Lieneekö aihetta huoleen? Ei kai.

Aiemman lansettikynäni ostin Meilahdesta jossa insuliinini
alunperin määrättiin ja jossa sain opastuksen. Kynä alkaa
jo olla hieman kulunut eikä se mahdu tämän uuden mittarin
laukkuun mutta kai minun se pitää ottaa käyttöön kun tämä
tuntuu välillä toimivan miten sattuu.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
Re: Terveyskeskus kierrättää diabetesvälineitä
« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2005, 14:56:00 ip »

Tuntuu kyllä tosi ihmeelliseltä, varsinkin kun on kyse toisten ihmisten verestä, jossa tunnetusti voi olla kaikenlaisia pöpöjä. En yleensä ole turhantarkka hygieniasta, mutta en kyllä haluaisi käyttää täysin tuntemattomien ihmisten välineitä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2005, 15:09:00 ip »

No en kyllä minäkään ymmärrä tuota kierrätystä - ja nimenomaan vielä lansettikynässä, jossa se verikosketuskin on ilmeisen yleistä (laitteen päähän tulee suoraan ihoa vasten...). Onneksi ainakin itse olen aina saanut uusia pakkauksia, siis laatikot teipattuina tms.    

En kyllä insuliinikynissäkään tuota kierrätystä ymmärtäisi, vaikka niissä tuo suora kosketus puuttuukin, kun on se neula kantoineen välissä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2005, 17:45:00 ip »

Sairaudet eivät lansettikynästä tartu, kunhan itse terä on uusi (haavan tulisi tietääkseni olla isompi, jotta tarpeeksi bakteereja ehtisi haavasta tulla; pistoreikä on liian pieni, vaikka kynä osuisikin reikään piston jälkeen). Silti outoa kierrätystä, Helsingissä saa aina uuden lansettikynän. Tosin HKI on rikkaampi kuin Kerava, sillä HKIssä ei mittarejakaan kierrätetä (kaupunki saa mittarit (lähes) ilmaiseksi toimittajalta, sillä perusteella että liuskojen osto on niin suurta). Onneksi kynän voi desinfioida, muualla Suomessa mittari- ja lansettikierrätys on varmaan yleistä.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2005, 18:27:00 ip »

Mistä näitä käytettyjä lansettikyniä oikein sikiää? Eikö jokainen käytä omansa loppuun? Kuolleilta henkilöiltä?

Eikö terveyskeskuksen välinehuolto kunnosta ja samalla puhdista käyttöön annettavat välineet? Lansettikynän puhdistus kyllä maksaa sen verran, että ei kannata.

Ei tämä mikään kustannuskysymys voi olla. Itse olen ostanut tietyn mittarivalmistajan mittarin, lansettikynän, lansetteja, kotelon ym. hintaan yksi euro. Toisen valmistajan aloituspakkauksen sain ilmaiseksi (sisälsi myös liuskoja). Itse en ole saanut terveyskeskuksesta kuin liuskoja ja lansetteja. Liuskoja kylläkin pihisti.

Konrad (ei pidä pienisieluisuudesta)
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2005, 19:37:00 ip »

Rupesin pohtimaan tuota, että tarttuuko desinfioimasta käytetystä lansettikynästä mitään... koska reikää pistettäessähän on mahdollista että kynään tulee roiskeita ja jos kynää ei desinfioida roiskeiden kautta bakteerit voivat välittyä seuraavan käyttäjään. (Ainakin samasta syystä ammattilävistäjät (lävistyspyssyjä käytetään kyllä esim kultasepänliikkeissä) eivät käytä lävistyspyssyjä korvareikien tekoon vaan lävistykset tehdään kertakäyttö neulalla)

Tämä nyt oli vain pohdiskelua näin teoriatasolla asianvierestä  
Kirjattu

delfiini

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2005, 19:44:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti D1-1978:
[qb]Sairaudet eivät lansettikynästä tartu, kunhan itse terä on uusi (haavan tulisi tietääkseni olla isompi, jotta tarpeeksi bakteereja ehtisi haavasta tulla; pistoreikä on liian pieni, vaikka kynä osuisikin reikään piston jälkeen)..[/qb]
Onko tämä nyt tietoa? Miten reiän koko voisi vaikuttaa viruksen kokoisen äärettömän pienen osasen siirtymiseen?
Kirjattu

nenne

• Intoilija
« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2005, 20:17:00 ip »

Jos niitä lansettikyniä nyt sitten pitää kierrättää, niin voisihan terveyskeskus ne edes puhdistaa ja desinfioida. Tai olisi pakko desinfioida ne. YÖK! Ja  kertoa myös käyttäjälle että se on käytetty. Todella outoa ettei hoitaja kertonut sinulle että se oli käytetty, vaikka sitä ei ollut edes puhdistettu.
En mäkään halua käyttää muiden käyttämiä hammasharjoja. No, ei ehkä ihan sama mutta....
Kirjattu

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2005, 21:42:00 ip »

Sain uuden verensokerimittarin ja sen mukana tuli uusi Microlet-kärki. En ole kuitenkaan käyttänyt sitä, koska Haemolance-kertakäyttökärki on huomattavasti parempi. Niitä kärkiä ei ainakaan ole käytetty. Tulevat laatikossa ja ovat helppoja ja mukavia käyttää.  

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

fillari

• Veteraani
« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2005, 22:21:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti delfiini:
[qb]
...No, mittari oli hieno ja toimii todella hyvin. Sitten
jossain vaiheessa aloin tarkastella mukana tullutta
lansettikynää jolla tehdään reikä sormeen näytettä varten.

Se oli käytetty! Aivan pölyinen ja mukana tullut piikkipussi
oli sen näköinen kuin olisi kierinyt lattialla ihmisten
asteltavana. Pussissa on myös joitain ruskehtavia tahroja
joiden arvelen olevan edellisen käyttäjän verta.
[/qb]
Ihme juttu, jos lansettikyniä aletaan kierrättää, aika erikoista, vaikka ne olisi desinfioitukin uudelle käyttäjälle. Kuluuhan niissä mekaniikka ja ei ne ikuisia ole, eikä ole mielestäni kierrätykseen soveltuvia, eikä niitä ole varmaan tarkoitettukaan siihen.

Mitenhän ne siellä sitten "katsastaa" lansettikynän iskukunnon, jos kerran kierrättävät niitä?

Ellei se ollut valmistajan uusi leopardi kuvioitu lansettikynä  

Kohta varmaan tarvii palauttaa lansettiterätkin desinfioitaviksi ja teroitettaviksi uudelleen käyttöön.

Ellei valmistajat keksi lansettikynien pikku pesuria ja teroituslaite yhdistelmää, henkilökohtaiseen käyttöön  

ps. koska muuten olette viimeksi puhdistaneet oman käytössänne olevan lansetti kynän ulkokuoren?  
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

delfiini

• Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 25, 2005, 11:19:00 ap »

Lainaus
[/qb]
Mitenhän ne siellä sitten "katsastaa" lansettikynän iskukunnon, jos kerran kierrättävät niitä?

Kohta varmaan tarvii palauttaa lansettiterätkin desinfioitaviksi ja teroitettaviksi uudelleen käyttöön.
[/QB][/QUOTE]

Kun soitin hoitajalle tiedustellakseni sitä onko kynä ollut jollain toisella ennen minua hän kysyi onko se toiminut kunolla. Sanoi, että jos ei toimi niin pitää vaihtaa. Olen hieman ihmetellyt kun tämä tuntuu toímivan huomattavasti epävarmemmin kuin Meilahdesta aikoinaan ostamani yksilö. Välillä tekee kunnon reiän ja välillä ei saa verta tulemaan juuri lainkaan. Joutuu välillä neljäkin kertaa pistelemään, että onnistuu. Ilmeisesti näissäkin on siis laatueroja. Kynä ei muuten näytä ulospäin kuluneelta. Se mikä herätti epäilykseni oli kynän uurteisiin kertynyt lika ja pöly.

Olen ehdottomasti kierrättämisen kannalla mutta rajansa silläkin. Kalliita laitteita toki voi kierrättää mutta kyllä ne pitäisi testata ja puhdistaa ennen seuraavalle käyttäjälle luovuttamista.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 25, 2005, 11:43:00 ap »

Kuulostaa todella oudolle tuo lansettikynien kierrätys hoitovälineissä  :confused:   Itse en kyllä ottaisi puhditamatonta ja desinfioimatonta kynää käyttöön ihan tuosta vaan, kun ei ole minkäänlaista käsitystä minkälaisessa käytössä ja kenellä se on ollut. Eikös ainakin aikaisemmin ole labroissakin ollut kielto käyttää samaa lansettikynää eri ihmisille ja sen vuoksi labroissa on ollut niitä pieniä kertakäyttöisiä piikittimiä.
Kirjattu

Sofia

• Matkailija
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2005, 14:15:00 ip »

Ragnar Hanasin kirjassa Type 1 Diabetes  kerrotaan että samaa lansettia ei tulisi käyttää eri ihmisillä infektioriskin vuoksi.

Viite: Douvin C, Zinelabine H, Wirquin V, Perlemuter C, Dhumeaux D. An outbreak of hepatitis B in an endocrinology unit traced to an capillary-blood-sampling device.
Kirjattu
Vastarinta on luvallista. Jopa suotavaa.

KatriM

• Intoilija
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2005, 14:53:00 ip »

Tuli ensin mieleen, että ehkä sait käytetyn vahingossa. tarkoittaako, delfiini, tuo viimeisin mailisi että d-hoitaja myönsi sen olevan käytetty ? Yök ! Mielestäni on oikeus kieltäytyä ottamasta käytettyä, sehän on ihan hygieniakysymys, eihän ne ole edes kauhean kalliita.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2005, 15:23:00 ip »

Siis kyllä tarttuu basiliskot ja muut mikrobit hyvällä tai pitäisikö sanoa huonolla tuurilla...
Itse olen hoitoalalla töissä ja osastokäytössä on lansettikynä, jonka koko pisto-osa vaihdetaan. Siis se pää siinä lansettikynässä otetaan joka kerta uusi. Eli sormeen osuu asiakkaalle aina uusi/käyttämätön/puhdas reijitin terineen. Olipas hankalasti selitetty, en muista mallin nimeä... Itselläni accu-chekin softclix ja siihenhän vaan vaihdetaan uusi neulaosa. Eli tällainen ei käy usealta mittaamiseen.

Ja silti,jos kyseessä on infektioepäily asiakas, aina omalla tähän tarkoitukseen varatulla lansettikynällä ja mittarilla otetaan b-gluk näyte. Ja tämän jälkeen mittari poistoon lansettikynineen.

Kyllähän niistä tarttuu vaikka mitkä, vaikka pistososa saattaisi olla puhdas, niin käsittelethän sitä reijitetyillä sormilla ja pöpöt pääsee vaikka mistä...

Uskomatonta touhua Suomessa! Laita valitusta eteenpäin asiasta!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59