Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?  (Luettu 7837 kertaa)

Maaria.

• Vanha tekijä
Re: Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?
« Vastaus #45 : Lokakuu 16, 2005, 00:55:00 ap »

Oletko Masa tietoinen, että aika moni diabeetikko maksaa omaan terveyteensä liittyviä kuluja muutenkin kuin liuskojen osalta? Itselleni opiskeluaikana liuskatkin olivat tosi kalliita.
Kirjattu

masaV

• Vieras
« Vastaus #46 : Lokakuu 16, 2005, 01:55:00 ap »

ok,vihellän tämän keskustelun ainakin omalta osaltani poikki,jokainen tekee niinkuin itse haluaa,itse olen vuosien saatossa päätynyt minimoimaan kaikki ylimääräiset kulut missä mahdollista.
joku maksaa tuosta paljon ja tästä vähän,toinen taas siitä vähän ja jostain paljon,itse toteutan valveutuneen kuluttajan (hieman aktiivisempi)tapaa ottaa kaikki erilaiset mahdollisuudet huomioon ja vertailla eri toimintatapoja eri tilanteissa/ostoksissa.
kukin tyylillään  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Lokakuu 16, 2005, 11:36:00 ap »

Halvin hinta, jolla oman mittarini liuskoja netistä löysin oli 34 euroa/paketti ja minulla menee ehkä kolme pakettia kuussa, niin että hinnaksi tulisi n. 100 euroa kuussa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Joulukuu 03, 2005, 17:32:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Antsu1:
[qb]Parilta lääkärin mukaan "hilkulla olevalta" olen mitannut (toisella oli normaali, toisella jopa yli 7 mmol/l ja häntä patistelin tarkistuttamaan terkkarilla vähän useammin).[/qb]
Nostanpahan tämän taas esille, koska nyt voin kertoa, että tuo yksi mittaus on sitten poikinut Suomeen yhden uuden 2-tyypin diabeetikon. Eli ystäväni todellakin otti onkeen vinkkini pyytää seuraamaan sokeriarvojaan ja toistuvat yli 7 mmol/l paastoarvot ovat saaneet aikaan sen, että viikko sitten tuli lääkitys.

Ja huomenissa olen menossa hänen luokseen käymään ja samalla "tuhlaan" taas yhden "yhteiskunnan" liuskan    Ystäväni eka d-hoitajan tapaaminen siirtyi d-hoitajan sairastumisen vuoksi, joten omaa mittaria eikä liuskoja ei vielä ole. Veikkaan muuten, että huomenissa jutellaan kahvikupin ääressä enempi näitä D-juttuja.

Ajattelin juuri käydä läpi vähän vanhoja Diabeteslehtiä ja katsoa, josko löytäisin niistä sellaisia, joissa olisi hyviä juttuja juuri 2-tyypin diabeteksesta, kun ystävälläni ei vielä oikein mitään materiaalia asian tiimoilta ole...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

millimommola20

• Jäsen
« Vastaus #49 : Joulukuu 03, 2005, 18:24:00 ip »

Jos on toimivia paikallisyhdistyksiä tai alueyhdistyksiä tai mitä ne sitten kunkin mielestä ovat, niin miksi ne eivät osta isoja määriä pääkallopaikoilta, vaikka tilausten mukaan. On monia jotka todella joutuvat ostamaan liuskoja kun eivät saa niitä muuten tai riitävästi.Huitsin kallita ovat.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Joulukuu 06, 2005, 21:54:00 ip »

Tjaa, minä mittailen silloin tällöin terveiltä ihmisiltä verensokereita tarpeen mukaan, yhteiskunnan kustantamilla liuskoilla - saa nakella kengillä ihan vapaasti    

Ei, en kanna huonoa omaatuntoa, koska ne liuskat mitä minä saan, eivät ole keneltäkään toiselta pois. Ts ei niitä muilta sen vuoksi pihdata, että minä niitä ylenmäärin ja ylimääräisiä saisin eikä niitä yhtään sen enempää jaettaisi muille, vaikka minä joskus ylimääräistä mittaisinkin.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Maxs

• Vieras
« Vastaus #51 : Joulukuu 08, 2005, 04:29:00 ap »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Maaria.:
[qb]Aina silloin tällöin tällä palstalla joku kertoo mitanneensa huvikseen tai opetusmielessä verensokereita terveiltä ihmisiltä. Olenko hirveän tosikko, kun minun mielestäni liuskoja pitäisi käyttää vain ja ainoastaan diabeetikon itsensä hoitoon? On vähän sellainen hytinä, ettei noita hommia ole tehty itse maksetuilla liuskoilla. Joudun jatkuvasti tappelemaan liuskoista ja olen niitä itsekin ostanut. Mm. opiskeluaikana ne reissut nostivat pintaan kiukkua ja kyyneleitä ja hätääntymistä.

Enkä tällä kommentoi ketään yksittäistä kirjoittajaa, vaan kyselen olenko yksin tämän periaatteeni kanssa.[/qb]
Kirjattu

Kati26

• Vieras
« Vastaus #52 : Joulukuu 08, 2005, 05:23:00 ap »

Minä saan juuri niin paljon liuskoja kun tarvin.
Ja minun lääkärini on pyytänyt minua mittailemaan lasteni verensokereita, koska toisella mm. on kohonneita sokeriarvoja.En tiedä sitten onko tämä tuhlausta, mutta varmasti voi monessa järkevämmässäkin asiassa säästää. Vai kukas teistä pystyy syömään juuri prikulleen oikein ettei tarvi pistää enempää insuliinia ja siinähän menee  neula ja insuliinia vai sitten taas pistää liikaa insuliinia ja sitten taas syödä enemmän.
 Eiks mistään muusta tänä päivänä voi säästää kuin  liuskoista????
Kirjattu

Maxs

• Vieras
« Vastaus #53 : Joulukuu 08, 2005, 07:50:00 ap »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Kati26:
[qb]Minä saan juuri niin paljon liuskoja kun tarvin.
Ja minun lääkärini on pyytänyt minua mittailemaan lasteni verensokereita, koska toisella mm. on kohonneita sokeriarvoja.En tiedä sitten onko tämä tuhlausta, mutta varmasti voi monessa järkevämmässäkin asiassa säästää. Vai kukas teistä pystyy syömään juuri prikulleen oikein ettei tarvi pistää enempää insuliinia ja siinähän menee  neula ja insuliinia vai sitten taas pistää liikaa insuliinia ja sitten taas syödä enemmän.
 Eiks mistään muusta tänä päivänä voi säästää kuin  liuskoista????[/qb]
Kirjattu

Maxs

• Vieras
« Vastaus #54 : Joulukuu 08, 2005, 07:53:00 ap »

Samaa mieltä kanssasi.
Rutisijat ovat yleensä ihmisiä jolla ei ole
mitään järkevää sanottavaa,mutta kumminkin  tuntevat itsesnsä tärkeäksi  päästessään ottamaan asiaan kantaa.

Eivät osaa keskittyä olennaiseen vaan spekuloivat sekundäärisillä arkumenteilla.
Kirjattu

Rikun äiti

• Vieras
« Vastaus #55 : Joulukuu 08, 2005, 14:23:00 ip »

Hei, tämä ketju on ollut erittäin antoisa ja jopa minulla on ymmärrys (toivottavasti) kasvanut. Kun lapsidiabeetikko saa niitä liuskoja niin paljon kun tarve vaatii, niin olen täysin unohtanut liuskojen saatavuuden tärkeyden ja merkityksen aikuisten parissa.

Tämä tuli erittäin selvästi esille kun syksyllä matkustimme Brysseliin. Poika mittasi koneessa sokerit ja unohti mittarin sinne (äiti ei ollut samalla lennolla mukana muistuttamassa). Minun suuri moka oli myös, etten pakannut varamittaria mukaan, hyi minua! No, aikuisella tuttavan tuttavallamme brysselissä on diabetes ja tietenkin tyhmyyksissäni luulin, että hän lainaa mittaria ja liuskoja, kunnes saamme oman mittarin suomesta. Mutta eihän se niin käynyt. Tämä tuttavan tuttava lainasi kyllä vanhan mittarin, mutta ilman liuskoja. Yhtään kertaa hän ei mitannut lapsemme sokereita omilla liuskoillaan.

Täytyy sanoa, että silloin se meinasi ihmetyttää. Mutta nyt ymmärrän paremin!

Jälleen kerran selvittiin tiukasta tilanteesta. Kolme päivää mittaamatta, ennen kuin paikalliseen apteekkiin tuli vanhaan mittariin tilatut liuskat. Sitten pari päivää kaavojen pyöritystä kun mittari näytti 445! Kuudentena matkapäivänä posti toi oman ihanan varamittarin suomesta, sen johon niitä liuskoja oli matkalaukku pullollaan.
Kirjattu

Miisamari

• Intoilija
« Vastaus #56 : Joulukuu 08, 2005, 15:40:00 ip »

Meidän kunnassamme lapsidiabeetikot saavat liuskoja tarpeen mukaan, meillä esimerkiksi niitä menee aika paljon. Joskus välinejakelussa on "nikotellen" tarjottu paria pakettia, mutta puhelinsoitto diabeteshoitajalle on ratkaissut tilanteen. Kuulin ällistyneenä, että aikuisdiabeetikkoystävälleni oli myönnetty 1 liuska/vrk meidän kunnassamme. Ystävälläni on hyvä pitkäaikaissokeriarvo, mutta se vaatii mielestäni paljon työtä ja hän joutuu mittailemaan useita kertoja päivässä. Vs sahaa korkealla ja matalalla, ja monipistoshoidon takia hän mittaa kaikki aterioita edeltävät arvot. Hänellä on kaksi pientä lasta, joita hän hoitaa kotona. Hän autoilee, harrastaa liikuntaa jne., joten sokereiden kanssa pitää olla tarkkana. Hän tuumasikin, että hänen on lakattava elämästä normaalielämää ja esimerkiksi luovuttava autolla ajamisesta, jos ainoa vuorokauden mittaus on tehty jo aamulla. Kotiäidin kukkarosta kalliita liuskoja ei liiemmin ostella, eli kyllähän siinä mittaukset vähenevät ja se näkyy tasapainossa. Tuon liskan tarpeen oli esittänyt diabeteshoitaja, syynä oli se että hänellä on niin hyvä tasapaino ettei enempää liuskoja tarvita. Hoitava lääkäri ei ottanut asiassa kantaa, myönsi kyllä että komplikaatioita tulee esiintymään...hän käski puhua "tyttöjen" kanssa, eli diabeteshoitajien. Silloin tuumin, että koska lapsemme saa "rajattomasti" liuskoja (toki nekin merkataan ylös ja kontrolloidaan menekkiä, emmekä tuhlaile tarpeettomasti hoitovälineitä tai mittaile ulkopuolisilta -lukuunottamatta vuoden ikäistä lastamme jolta olen pari kertaa mitannut koska oireet olivat niin samanlaiset kuin esikoisellamme hänen sairastuttuaan) ja saman kunnan asukkaalta liuskat evätään, niin taidan joskus viedä omia liuskojamme hänelle...Tietenkin olen hyvilläni että lapsemme mittauksia ei kunta ainakaan toistaiseksi rajaa, mutta olen syvästi pahoillani ystäväni puolesta. Diabetes on sama sairaus hänelläkin, ei ikä tee toisen ihmisen terveydentilaa vähäpätöisemmäksi! Häneltä oli jo evätty silmänpohjakuvaus ja jalkaterapeutilla käynti, ja nyt viedään liuskatkin!  Ystävälleni sanoin että meiltä saa tarvittaessa liuskoja tai jopa haen niitä hänelle, mutta hän kielsi tekemästä niin. Olen kyllä itse valmis syyllistymään satunnaiseen liuskanantovilppiin mikäli tarve vaatii, ja olen erittäin tuohtunut ystäväni tilanteesta. t.miisa
Kirjattu

knudsen

• Jäsen
« Vastaus #57 : Joulukuu 08, 2005, 16:32:00 ip »

Meillä ei ole liuskoissa rajoitusta. Olemme mitanneet omat verensokerit, muutaman ystävämme sokerit ja poikani on mitannut luokkakavereittensa sokrut jopa pariin kertaan. Minä en edes katso että joku niin sanotusti olisi lahjoittanut meille liuskat vaan olen ne itse maksanut. Veroprosenttini on 50 ja mieheni veroprosentti on 60 + maksamme omaisuusveroa sekä paljon Suomea korkeampaa kiinteistöveroa, täällä meitä veroitetaan myös oman asunnon vuokra-arvosta, vaikka et asuntoa vuokraa vaan asut siinä itse, pitää veroa maksaa. Jotainhan meidänkin pitää saada niillä rahoilla, jotka meiltä otetaan.
Ja onko kukaan ajatellut paljonko se yhteiskunnalle tulisi maksamaan jos kaikki nämä ihmiset, jotka toisten liuskoilla on mitattu, kävisivät itsensä lääkärissä mittauttamassa? Se nyt vasta kallista puuhaa onkin, maksaa varmaan enemmän kuin 1 Euron.
Kirjattu
Tekevälle sattuu

Linkkejä