Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?  (Luettu 7720 kertaa)

Maaria.

• Vanha tekijä
Re: Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?
« Vastaus #15 : Lokakuu 10, 2005, 15:18:00 ip »

Voisi myös kysyä, että jos liuskat tuntuvat niin edullisilta, että voi tehdä ylimääräisiä mittauksia, miksi kukaan ei tunnu ostavan niitä itse siihen käyttöön?
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Lokakuu 10, 2005, 15:22:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Maaria.:
[qb]- - - Virhemittaukset ovat eri juttu, koska eihän se ole diabeetikon tietoista toimintaa.[/qb]
Ainakin minun mittarailla saan hyvinkin helposti virhetuloksen/-tilanteen jos olen liian nopea. Joten kyllä sekin on tietoista toimintaa!  
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Lokakuu 10, 2005, 15:25:00 ip »

Mulla taitaa olla itselleni kelpo mittari (Freestyle mini), koska virheitä on tullut vaan paristojen vanhetessa. Ja mittaustyyli on mitä sattuu...    Tarkoituksella halusin kyllä mittarin, johon verta voi lisätä, ettei pienet määrät pilaa koko mittausta.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #18 : Lokakuu 10, 2005, 15:44:00 ip »

Siiri: keskustelu on tässä ketjussa. Koko juttu tässä tapauksessa lähti siitä, että tällä kesätyöpaikalla lähti hirveät huhut lentämään mun syövästä ja aidsista ja ties vaikka mistä.

Viimein huhut kantautuivat minunkin korviini ja jotta olisin voinut rauhassa ja ilman outoja selittämättömiä katseita hoitaa tautiani, avasin pelin reippaasti viikkopalaverissa ja kerroin, mitä teen ja miksi (plus demot).

Keskustelua virisi, ja pienen terveysvalistuksen (lähinnä mikä on ero d1 ja d2:n välillä) jälkeen yksi pyysi mittausta ja sitten se oli asenneilmaston räjähdysalttiuden vuoksi tarjottava kaikille, jotka halusivat ja jotka ilmeisesti kuuluivat riskiryhmään. Tämä ei käy tuosta ketjusta ilmi, joten selitän sen nyt tässä.

http://www.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=001341

Olen edelleen iloinen siitä, että ainakin nämä pari ihmistä pääsivät edes suhteellisen ajoissa hoitoon ja loputkin ehkä oppivat jotain. Huhumyllyn loppuminen oli tässä valossa loppujen lopuksi pieni asia, vaikkakin se helpotti sitä 8 viikkoa, jonka verran pestiä oli jäljellä.

Tässä työpaikassa vuositarkastuksessa otetaan verenpaine, paino, keuhkojen tilavuus ja kuulokoe. Sokeriseulaa ei ole.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Lokakuu 10, 2005, 16:00:00 ip »

Minä olen kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla mitannut äitini verensokerin muutaman kerran vuodessa omilla liuskoillani. Hänellä on matkaa terveyskeskukseen n.40 kilometriä ja nykyisillä bensan hinnoilla reissu tulisi aika kalliiksi.  
Aikanaan kun hän tunsi vointinsa huonoksi ja "oudoksi", sain mittaamalla kiinni korkeat sokerit. Ja äidin lääkäriin! Tässä tapauksessa olin vain iloinen liuskoistani, muuten hän tuskin olisi tänä päivänäkään d-kakkosensa vuoksi hoidossa.
PS. Olen tilannut hänelle joululahjaksi oman mittarin johon minun liuskani eivät käy.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Lokakuu 10, 2005, 16:22:00 ip »

Juu, noinhan se on Siiri, kunhan vielä nuo iäkkäätkin uskaltautuisivat unohtamaan "lääkäri-auktoriteetin". Siis sen, ettei sellaista ole olemassakaan, ainakaan enää nykypäivänä - tai ettei siitä ainakaan tarvitse välittää  

Ja Riksu, kyllä mun mittarillakin saa helposti virhetilanteen nopeudella. Mutta en siltikään myönnä, että se olisi mitenkään tietoista toimintaa (siis paljastan, että olen tämänkin vuoden kuluessa varmaan peräti kaksi kertaa saanut tuon errorin nopeuteni ansiosta)    Eli en siis myönnä tietoisesti käyttäväni tuota mittarin ominaisuutta hyväkseni  

Niin ja olenpahan saanut hävikkiä aikaan jopa laittamalla liuskapurkin kannen kiinni niin että liuska jäi väliin. Ja voimaakin oli sen verran, että liuska taittui pahan kerran  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Lokakuu 10, 2005, 16:46:00 ip »

TonninStiflat sen hienosti ilmoitti, mitä tapahtuu, jos tärvelee liuskan:
 http://www.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001411;p=2#000028

Keiju
Kirjattu

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #22 : Lokakuu 10, 2005, 18:23:00 ip »

Minä ilmoittelin joku aika sitten ylimääräisistä liuskoista, jotka voisin antaa pois.
Olen siitä onnellisessa asemassa, että saan lääkärin kirjoittamalla lisääntyneen hoidon tarve-lappusella niin paljon liuskoja kuin ikinä tarvitsen. Lappua ei ole uusittu moneen vuoteen, mutta silti tk:n kotihoito pitää sitä voimassa, ja olenkin siitä todella kiitollinen. Tämä on tietysti paikkakuntakohtaista. Ylimääräisiä jää, kun vaihdoin mittariin (otukseen) joka palvelee tarpeitani huomattavasti paremmin kuin entinen. En halunnut hetkeäkään käyttää enää vanhaa mittaria, ja kun tiedossa on se, ettei kaikki saa läheskään tarpeeksi liuskoja, miksi en antaisi niitä joita en itse tarvitse, sellaiselle jolle niillä on oikeasti käyttöä.
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Lokakuu 10, 2005, 20:49:00 ip »

Yleensä vieraammat ihmiset kyselevät, ottaisinko heiltä verensokerin, kun näkevät minun mittaavan itseltäni. En ota. Kerron liuskojen kalleudesta ja hyvin ovat ymmärtäneet. Mummoni joskus pyytää mittaamaan, en mittaa häneltäkään. Mummoltani on mitattu sokeri mittarillani ja liuskallani joskus parikymmentä vuotta sitten. Tuolloin tilanne oli kuitenkin se, että liuskapurkista meni suurin osa roskiin, kun parasta ennen päivämäärä umpeutui. Tuolloin mittari oli niin uusi ja outo kapine, ettei sillä juuri mittailtu ja liuskoja tuntui riittävän yhdessä purkissa loputtomiin. Pissaliuskat kun kertoivat tuolloin totuuden  
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #24 : Lokakuu 11, 2005, 10:23:00 ap »

Saan liuskoja niin paljon kuin tarvitsen, mutta olen ottanut kannan, että muilta en mittaa. Kotikunnassani oli pahimman laman aikana säästökampanja, jolloin ei saanut kuin 500 liuskaa vuodessa, jolloin päädyin tähän periaatteeseen (vaikken edes käyttänyt tuota 500 liuskaa vuodessa).

Sitkeimmille sukulaisvonkaajille olen sanonut, ettei minulla ole lansetteja mukana, johon yleensä vastataan, ettei heillä ole mitään hiviä... Minäpä olen inhottavana ihmisenä todennut takaisin, että mitäpä jos minulla on. Eipähän ole enää vonganneet   .

Sitäpaitsi minulle suositeltiin, ettei saisi käyttää toisen ihmisen kanssa edes samaa rei'itysvälinettä, vaikka lansetin vaihtaisi tautivaaran vuoksi.

Anteeksi, nyt hieman valehtelin, koska veljeltäni mittaan joskus, kun hän ei muista/halua/jaksa kantaa mittaria mukanaan (mitä se sitten kullakin teinillä on). Tästä en näe silti olevan haittaa, koska saman kunnan piikkiin saamme liuskamme.

Isältä olemme muutaman kerran mitanneet, kun hänellä on todettu labrakokeissa HbA1c:n olevan hieman kohollaan, mutta häntä ei silti ole vielä todettu D2:ksi (koska seuraavassa pitkäaikainen oli taas normaali ja sokerirasitus ei ole antanut aihetta). Tosin hänen tarvitsemansa n. 12 liuskaa vuodessa menee kahden ihmisen liuskoista, joten en näe sitäkään pahana.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Lokakuu 11, 2005, 11:01:00 ap »

Hmm. Omalta osaltani näitä extramittauskyselyjä (toisilta ihmisiltä utelua) tulee teoriassa n. kerran vuoteen, mikä ei edes tarkoita sitä, että mittausta oikeasti ollaan valmiita tekemään. Ja liuskoja saan itse tarpeeni mukaan (tai olen tähän mennessä saanut, joten puutetta ei ole joutunut kärsimään).

Tuosta syystä en ole nähnyt tarpeelliseksi ottaa mitään periaatteellista kantaa asiaan - jos nyt yksi liuska siihen kuluu kerran vuoteen, se sama voisi turhaantua jossain toisaallakin (virhemittaus, liuskan putoaminen, jne.).

Mutta saahan sitä olla periaatteellinen/tosikko tässä asiassa, jos siltä tuntuu. Vivianin ja muiden toiminta kun ovat muiltakin mitanneet sen sijaan on varmasti kontekstissaan ollut vain ja ainoastaan erittäin perusteltua, joten joskus voi olla hyvä myös joustaa periaatteissaan suuremman/yhteisöllisen hyvän nimissä, eikös?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Konrad

• Vieras
« Vastaus #26 : Lokakuu 11, 2005, 12:58:00 ip »

Olen tässä kolmen vuoden aikana, jolloin olen saanut liuskoja, käyttänyt korkeintaan viisi liuskaa muiden sokereiden mittaamiseen. Henkilöitä on ollut kaksi. He ovat olleet tyyppeinä D2-kuvaukseen sopivia. Huonoin arvo oli paastossa 6,0. Kehotin mittarin tarkkuuden vuoksi henkilöä tarkastuttamaan arvonsa terveyskeskuksen kautta.

Syntiä en tunne tehneeni.    Näin varsinkin, kun jouduin hankkimaan diabetekseni opiskeluvaiheessa itse liuskoja. Muuten olisi ollut mahdoton etsiä ruokavalio- ja liikuntatasapainoa. Ovatko "vieraisiin" mittauksiin käytetyt liuskat olleet omiani vai terkkarin, on epäselvää.  
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Lokakuu 11, 2005, 13:42:00 ip »

Pitää nyt sen verran vielä kommentoida, että en tarkoittanut keskustelun aiheeksi vain Vivianin kertomusta. Tarkoitin lähinnä tapauksia, joissa ei ole mitään d-epäilyjä, vaan sokeria mitataan silloin tällöin perheen lapsilta samalla kun isältä/ äidiltä vain siksi, että lapset haluavat. Ja muistaakseni kerran joku kertoi mitanneensa ulkona syödessään kokista tietääkseen, onko sokerista. Siis tarkoitin ihan kaikenlaisia ei-itseltä mittauksia, ei näitä d2-seulontoja.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 11, 2005, 16:14:00 ip »

TUNNUSTAN! Se olin minä joka niiden limujen kanssa läträili!  
En kyllä "tuhlaa" liuskoja turhaan, mutta tässä tapauksessa oli pakko testata kumpi on sokerista limsaa, kun makuaisti ei sitä erottanut.
Teoriassa en kannata liuskojen tuhlausta, mutta käytännössä tulee joskus lipsuttua.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

annami

• Intoilija
« Vastaus #29 : Lokakuu 11, 2005, 17:48:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Toukokuu1965:
[qb]TUNNUSTAN! Se olin minä joka niiden limujen kanssa läträili!    
En kyllä "tuhlaa" liuskoja turhaan,[/qb]
En mä kyllä tässä tapauksessa näe mitään turhaa limunkaan mittauksessa. Tilanne A: käytät yhden liuskan saadaksesi selville kumpi limu on laittia. Juot sen etkä sokerista, homma hanskassa. Tilanne B: Arvot limuista sen väärän, juot hyvässä lykyssä 1/2 l sokerilientä, jälkihoito vaatii 3-5 ylimääräistä mittausta. Eli siis käyttämällä sen yhden liuskan "turhaan", itse asiassa säästikin useamman.
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14