Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?  (Luettu 7726 kertaa)

Maaria.

• Vanha tekijä
Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?
« : Lokakuu 10, 2005, 11:51:00 ap »

Aina silloin tällöin tällä palstalla joku kertoo mitanneensa huvikseen tai opetusmielessä verensokereita terveiltä ihmisiltä. Olenko hirveän tosikko, kun minun mielestäni liuskoja pitäisi käyttää vain ja ainoastaan diabeetikon itsensä hoitoon? On vähän sellainen hytinä, ettei noita hommia ole tehty itse maksetuilla liuskoilla. Joudun jatkuvasti tappelemaan liuskoista ja olen niitä itsekin ostanut. Mm. opiskeluaikana ne reissut nostivat pintaan kiukkua ja kyyneleitä ja hätääntymistä.

Enkä tällä kommentoi ketään yksittäistä kirjoittajaa, vaan kyselen olenko yksin tämän periaatteeni kanssa.
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
Re: Olenko hirveän tosikko välineiden käytössä?
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2005, 12:03:00 ip »

Täällä toinen tosikko. Liuskat eivät riitä omiinkaan tarpeisiin, ja ostan joka kuukausi vähintään yhden paketin omalla rahalla. Pumpputarvikkeita käytän myös säästeliäästi: esim. joskus kanyylin tarra ei ota kunnolla kiinni ja teippaan sen ihoteipillä. Johan pysyy sen minkä pitääkin. Se mitä olen ihmetellyt, ovat nämä liuskat joita jaellaan kanssaihmisille, kun kaappiin on unohtunut(?) ylimääräisiä. Siis miten on mahdollista että on jäänyt käyttämättömiä liuskoja? Vaikka mittari vaihtuisikin, niin kai vanhat nyt käytetään ennen uusia. Minulle käy niin päin, että ajattelen omaavani vielä yhden purkin, ja kun ei sitä olekaan niin joudun taas ostamaan lisää...
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2005, 12:18:00 ip »

No enpä taida olla koskaan mittaillut ihan terveiltä ihmisiltä sokereita. Parilta lääkärin mukaan "hilkulla olevalta" olen mitannut (toisella oli normaali, toisella jopa yli 7 mmol/l ja häntä patistelin tarkittuttamaan terkkarilla vähän useammin).

En ole pahemmin asiaa edes miettinyt. Minusta on jotenkin itsestäänselvää, ettei niiltä kavereilta nyt alvariinsa sokereita mitata ja toisaalta parin liuskan käyttö tuohon "koulutukseen" ei myöskään mieltäni paina  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Guest

• Vieras
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2005, 12:44:00 ip »

Samaa mieltä täälläkin ja olen itsekin ihmetellyt, miten jollekin voi jäädä kaappeihin vanhentuneita liuskoja. Itselläni kyllä kuluvat kaikki liuskat ennen vanhentumista.

Ymmärrän kyllä sen yhden liuskan "väärinkäytön" tietyissä tilanteissa ja epäiltäessä sokerin koholla oloa. Muutenhan jokainen voi itse ostaa mittarin ja liuskat, myös ns. terveet. Itsehän me diabeetikot siitä kärsimme, jos jaamme omia liuskojamme muille.

Kerran on päässyt vanhentumaan alle 10 liuskaa, jotka olivat mittarin mukana ja kyseinen mittari tanssireissuilla olevassa laukussa. Tanssitauon jälkeen käytin kuitenkin liuskat, kun ensin muutin mittarin päivämäärää vuoden taaksepäin, jolloin mittari kelpuutti taas liuskat.

Tuolla aikaisemmin jossain ketjussa mainitsemani Accuchek Sensor -mittarin + liuskapurkin on antanut mulle eräs ystäväni sitä varten, että voin antaa mittarin jollekin tarvitsevalle, koska heillä ei ole sille eikä millekään muullekaan mittarille enää käyttöä. Voisin tietysti itsekin käyttää sen, mutta mullahan on jo omat mittarit, joten tarkoitushan on, että jos siitä mittaristakin olisi jollekin hyötyä.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2005, 13:11:00 ip »

Luulen, että tämä ketju kumpusi siitä, kun kerroin mitanneeni aamupaastoarvoja eräässä kesätyöpaikassa. Ylipainoisten myöhäiskeski-ikäisten setien ja tätien joukosta seuloitui 3 (mittauksia vain parikymmentä), joilla aamupaastoarvo muistutti meikäläisen semiepäonnistuneita aamuja! Kaksi näistä meni lääkäriin siltä istumalta ja diagnoosiksi tuli d2. Yksi empi, mutta lupasi yrittää laihduttaa ja harkita lääkäriä.

Väitän, että säästin pitkällä aikavälillä yhteiskunnalta huomattavia summia, näiden ihmisten elämänlaadusta puhumattakaan. Voisikin herätellä keskustelua, miksei seulontoja tehdä riskiryhmille laajemmmin. Monelle d2:lle on jo diagnoosivaiheessa ehtinyt tulla liitännäissairauksia.

Tässä työpaikassa työnantaja muuten tarjosi aina kahviaikana munkkeja tai viinereitä. Se tapa ei näihin mittaustuloksiin kylläkään kaatunut.

Bonus: sen ihmettely, mitä oikein puuhaan kaikkien piikkien ja koneiden kanssa, lakkasi kertaheitolla.
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2005, 13:43:00 ip »

Minusta tuo vie kuitenkin pohjaa siltä, että yhteiskunta pitäisi vakuuttaa näkemään liuskat elintärkeinä ja nykytilanne ongelmallisena. Omista tutuistani kukaan tuskin haluaisi olla mitattavana, koska tietää miten jatkuvasti lasken liuskojani otsa kurtussa. Itse olen joskus havainnollistanut mittarin käyttöä niin, että joku on mitannut minun sokerini. Eri asia on tuollainen Antsun mainitsema mittaus, kuin joukkotilaisuus tai mittaus ilman mitään epäilyä korkeasta sokerista. Siis minun mielestäni näin.

Enkä tosiaan erityisesti ruodi tuota yhtä tapausta, koska vastaavia on ollut monta muutakin.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2005, 14:15:00 ip »

No, minä en ole lukenut tuota vivianin mainitsemaa viestiä mittausprojektista, joten ihan omia mielipiteitäni kirjoittelin. En edes tiedä, missä ketjussa kyseinen viesti on ollut.

Ihmettelen edelleenkin, miksi ihmiset eivät itse välitä itsestään niin paljoa, että kävisivät itse mittauttamassa esim. terveysasemalla verensokereitaan, jos on pienikin epäilys diabeteksen olemassa olosta.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 10, 2005, 14:21:00 ip »

No, minun tilanteeni ei ole ongelmallinen. Saan ja olen aina saanut liuskoja tarvitsemani määrän ilman erityisempiä vakuutteluja.  

Tietenkin jos ei halua tai liuskoja ei saa, niin ei niitä tarvitse käyttää keneenkään toiseen, mutta en todellakaan usko, että kertaluontoisesti käyttämäni 20 liuskaa ja lansettia vie kotikaupunkiani konkurssiin.

Minusta se ei myöskään vie pohjaa siltä tosiasialta, että liuskat ovat elintärkeitä, päinvastoin. Laittoipa pikemminkin miettimään, kuinka paljon sairastavia kulkee edelleenkin "vapaalla jalalla" ilman seulontaa tai hoitoa kun yksistään vivianin seulaan jäi kolme selkeää tapausta.

Kyseisellä kokoonpanolinjalla oli valtaosaltaan ei-hyvinvoivan näköisiä ihmisiä, joilla ei vaikuttanut olevan mitään käsitystä ravinnon ja terveyden yhteydestä saati diabeteksesta ylipäätään. Minusta olisi varsin kohtuutonta vaatia heiltä oman mittarin+liuskojen hankintaa, mittauksien opettelua ja mittausten tulkintaa, siis ennen kuin mitään tautia on todettu.

Kuriositeettina tästä työpaikasta voisi mainita vaikkapa onneksi sokereiltaan terveeksi osoittautuneen hitsarin, joka oli porannut raitisilmamaskiinsa tupakanmentävän reiän.  :confused:
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 10, 2005, 14:38:00 ip »

Monissa kaupungeissa 20 liuskaa vastaa 4 - 5 päivän liuskakiintiötä. Mielestäni diabetesseulonnat kuuluvat työterveydenhuollon piiriin eikä yksityisten ihmisten huoleksi.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Lokakuu 10, 2005, 14:38:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Siiri:
[qb]Ihmettelen edelleenkin, miksi ihmiset eivät itse välitä itsestään niin paljoa, että kävisivät itse mittauttamassa esim. terveysasemalla verensokereitaan, jos on pienikin epäilys diabeteksen olemassa olosta.[/qb]
Mun täytyy kyllä nyt vähän moittia tuota terveydenhoidonkin puolta noissa verensokeriasioissa. Iäkäs ystävättäreni, jolla jossain vaiheessa mitattiin vähän huolestuttavia sokeriarvoja, käy kyllä muiden vaivojen vuoksi terveyskeskuksessa niin labrassa kuin vastaanotollakin. Jotenkin vaan tuo verensokeriarvo ei ole enää kuulunut tsekattavien asioiden listalle, joten ystävättäreni on kuvitellut sen puolen olleen "turha hälytys" ja asian kunnossa.

En tiedä mikä on tilanne juuri nyt, mutta ainakin hän lupasi mun  mittauksen jälkeen ottaa asian esille seuraavalla käynnillä...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Lokakuu 10, 2005, 14:41:00 ip »

Olen tosikko, mutta ajattelen itse tämän periaatteellisena kysymyksenä. Jos näpistän kaupasta jotakin pientä, ei sekään siihen kaadu. Tai jos teen pimeästi töitä, ei valtio siihen kaadu. Silti ne asiat ovat minusta väärin. Liuskoja jaetaan tiettyyn tarkoitukseen, ei siihen että saaja käyttäisi niitä kaikkiin hyviksi kokemiinsa hankkeisiin.

Mutta kuten sanoin, tämä on oma näkemykseni. Ja eri mieltä saa olla.  
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Lokakuu 10, 2005, 14:54:00 ip »

Olen sitä mieltä, että jos liuskojen saaja käyttää saamansa liuskat mielummin kanssaihmisten hyvinvointiin kuin omaansa niin siitä vaan. Kunhan ei ole sitten itsellen kinumassa liuskoja lisää, joka mahdollisesti on sitten joltain toiselta D:ltä pois. Tai ostaa omansa omalla rahalla.

Vähän samaa asiaa: Miten paljon teillä kuluu kuukaudessa liuskoja hukkaan esim. mittareiden mittausvirheiden takia? Ovathan nämäkin yhteiskunnan varoilla hankittuja ja hukkaan heitettyjä liuskoja.  
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

vivianv

• Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 10, 2005, 14:56:00 ip »

Maaria: En ymmärrä pointtiasi, että vertaat mun miniseulaa kaupasta varastamiseen. Sitten ymmärtäisin, jos olisin ottanut mittauksista maksun, mutta kun en ottanut. Ja saman kaupungin sairaanhoitokuluja vähensin takuulla huomattavasti.

Mutta kuten sanoit, tästä asiasta taidamme olla eri mieltä. Voit ehkä lohduttautua sillä, että tapaus oli ja varmaan jääkin ainutkertaiseksi.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #13 : Lokakuu 10, 2005, 15:12:00 ip »

Antsu, tuohan on jo varsin tunnettu ja tiedetty tosiasia, että terveysasemalla käydessä pitää itse tietää, mitä labroja täytyy ottaa ja miten sen jälkeen pitää toimia. Eikös mekin ole suunniteltu niitä lääkiksen opintoja vielä vanhoilla päivillämme juuri sitä varten, että osattaisiin nyky-yhteiskunnassa hoitaa nämä potilaspuolen hommat edes omalla kohdallamme  

Vivianv, voisitko laittaa linkin, missä tuo alkuperäinen viestisi on, jotta tässä keskustelussa ei mentäisi sen suhteen ihan hakoteille?

Ei tietenkään kenenkään ei-diabeetikon tai edes diabeetikon ole pakko ostaa omaa mittaria, jos ei halua, mutta toki jotain voi tehdä pakottamattakin, jos oma terveydentila kiinnostaa riittävästi, eikä se oman mittarin hankkiminen siltikään ole ainoa vaihtoehto  

Diabeteksen, ja varsinkin kakkostyypin seulonnassa noin yleisellä tasolla on varmasti paljonkin parantamisen varaa, mutta olen samaa mieltä, kuin tuossa edellä jo tuli ilmi, että se ei ole meidän ykköstyypin diabeetikoiden tehtävä meidän omaan hoitoomme tarkoitetuilla liuskoilla.

Me saamme eri tavalla liuskoja riippuen siitä, missä asumme ja omasta mielestäni on väärin käyttää näitä maksuttomasti saatuja, omaan hoitoon tarkoitettuja liuskoja ei-diabeetikoiden verensokerin mittaamiseen ainakin niin kauan, kun jokainen diabeetikko ei saa yhtä monta liuskaa, oli se sitten rajoitettu määrä tai ei rajoitettu. Ja edelleenkin ymmärrän satunnaisen liuskan  "väärinkäytön".

Mun mielestä sekin on aika loogista, että jos käytämme maksuttomasti saatuja hoitovälineitä muuhunkin kuin niiden varsinaiseen tarkoitukseen, tulee systeemiin helposti jotain muutoksia. Ja tuo ei sitten koske yhtä ainoaa tapausta, vaan jos tuollainen liuskojen "väärinkäyttö" yleistyy.

Ja nämä olivat jälleen vain omia mielipiteitäni  
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Lokakuu 10, 2005, 15:14:00 ip »

En verrannut, vaan havainnollistin, ettei mielestäni määrä ratkaise, jos asia sinänsä tuntuu (minusta) väärältä. Periaatteellisuudella tarkoitin sitä ajatusta, toimisiko homma, jos kaikki tekisivät samoin. Kuten sanoin: ne liuskat saadaan ihmisten rahoilla kustannettuna tietyyn tarkoitukseen eikä niin, että saaja itse keksii mitä niillä voisi tehdä.

Virhemittaukset ovat eri juttu, koska eihän se ole diabeetikon tietoista toimintaa. Olen vaan yhä sitä mieltä, että meillä diabeetikoilla on myös vastuuta eikä vaan oikeuksia. Eikä kukaan liuskoistaan ole minulle tilivelvollinen (onneksi    ), mutta halusin vaan keskustelua itseäni ihmetyttäneestä aiheesta.
Kirjattu

Linkkejä