Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumpun aloittajat, kauanko osastolla?  (Luettu 5554 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Re: Pumpun aloittajat, kauanko osastolla?
« Vastaus #30 : Lokakuu 04, 2005, 19:55:00 ip »

HYVÄ TONNI!    
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Lumi

• Vieras
« Vastaus #31 : Lokakuu 05, 2005, 11:59:00 ap »

Mä sain pumpun vuonna 1986. Muistaakseni olin osastolla yön yli. Eli kaksi päivää. Sitten kotona ohjekirjan kanssa opiskelin lisää.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Lokakuu 05, 2005, 13:34:00 ip »

Tänä päivänä tuo pumppuun siirtyminen on tehty helpoksi ja käyttäjäystävälliseksi.
Pumpun saa kuivaharjoitteluun kotiin muutamaksi päiväksi, joistakin pumpuista on saatavana ns. virtuaalipumppu joko rompulla tai netissä, jolla voi kuivaharjoitella milloin vain.
D-hoitotiimin jäsen ja pumpun edustaja ovat useimmiten molemmat 24 h "langan päässä" ja sähköpostin kautta tavattavissa, jos on kysyttävää.

Edellytyksenä on, että pumpun saajalla on hallinnassa sekä hiilihydraattien arviointi/laskenta että perus-(basaali) insuliinin että ateria-(bolu-) insuliinin tehtävät.
Ja oman elimistön reagointi liikuntaan ja insuliiniherkkyys eri vrk-aikoina on hyvä tuntea.

Siis muutama vuosi D1-elämää takana ja talonpoikaisjärkeä korvien välissä.

Joistakin viesteistä päätellen tuo osastolla olo ei juuri auta, ellei kyseessä ole nimenomaan pumppuhoitoon perehtynyt sairaala/lääkärit. Elämä osastolla poikkeaa niin paljon normaalista, että asiat on kuitenkin opeteltava uudelleen kotioloissa.
Ehkä kuitenkin tuo pumpun täyttö, kanyylien valinta ja letkujen vaihto on tärkeää opetella hyvässä ohjauksessa. Samoin pumpun annostelun alkuarvot voi kokenut d-hoitaja lääkärin tuella antaa.

Lasten kohdalla tilanne on varmaan erilainen, osastolla olo välttämätöntä, ja vanhempien pumppukoulutus siinä samalla.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Guest

• Vieras
« Vastaus #33 : Lokakuu 05, 2005, 16:45:00 ip »

Tapsa, oliko niin, että sinulla on Animas-pumppu? Mitä mieltä olet

- pumpun käyttöominaisuuksista?
- onko se helppokäyttöinen?
- onko ampullin vaihto helppoa?
- entä pariston vaihto?
- minkälainen paristo?
- onko näyttö mielestäsi riittävän iso ja selkeä?
- onko näytön valo riittävä?

Älä pelstästy, ei tämä ole mikään ristikuulustelu, mutta kyselen vaan uteliaisuuttani ja omaa seuraavaa pumppuani ajatellen  
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Lokakuu 05, 2005, 18:54:00 ip »

Hei, tässä mielipiteitäni:

- pumpun käyttöominaisuuksista?
Oikein hyvät, helppo oppia, ks virtuaalipumppu, linkki alla
- onko se helppokäyttöinen?
On, erittäin, ks linkki alla
- onko ampullin vaihto helppoa?
On, voi ottaa esim. kynäampullista, samassa paketissa varainskat
- entä pariston vaihto?
Vanha pois, uusi sisään, ajetaan muutama tarkistus
- minkälainen paristo?
1,5 v AA litium-paristo, kestää pari kuukautta
- onko näyttö mielestäsi riittävän iso ja selkeä?
On, suomenkieliset valikot
- onko näytön valo riittävä?
En ole testannut kaikissa olosuhteissa, hämärässä toimii kyllä hyvin

Katso  http://www.animascorp.com/products/pr_insulinpump_IR1200Spec.shtml
ja  http://www.animascorp.com/vpir1200/vpmo.shtml
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Lokakuu 05, 2005, 21:15:00 ip »

Mulla oli pumppu jonkin aikaa vuonna 2001. En ollut osastolla yötä saadessani pumpun. Lääkärini ja pumppufirman edustaja esittelivät minulle pumpun ja antoivat sen mukaani kotiin. Käskivät tutustua pumpun toimintoihin ja kiinnittämään sen, kun pumppu tuntuu tutulta. Laitoin pumpun kiinni samana päivänä kotona. En kylläkään ollut yksin, vaan asuin silloin vanhempieni luona.
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Lokakuu 05, 2005, 21:44:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti Maaria.:
[qb]- - - Se vähän harmittaa, kun sairaalan ruoista ei tiedä hiilareita, eivätkä kuulema mulle niitä laske. Mukaan lähtee desin mitta, vaaka ja omia syömisiä. Hh-herkkänä tuollainen 1,5 mmol tulee tosi helposti arviointivirheistä.[/qb]
OT: en voi uskoa/tajuta, että sairaalan saupuskoista ei saa tietää hiilareita?! Perusteliko ne tuota lausuntoa millään? Miten muut sairaat D:t pistää inskaa osastolla? Minusta aika ala-arvoista toimintaa.  :mad:  Sorry purkaus!  
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Lokakuu 05, 2005, 22:06:00 ip »

Jaa, viimeksi olin sairaalassa talvella 2000-2001 useammankin kerran (se mun jalkajuttu tutkimuksineen).

Itse kyllä arvioin ruoan hiilarit - ihan niinkuin teen kaikkialla muuallakin. Itseasiassa minusta ainakin HYKSin verisuonikirurgian osastolla olivat ruoat aika selkeitä eli arviointi oli kohtuullisen helppoa.

Sitä voisi kuvitella, että siellä d-puolella olisi ainakin mahdollisuus tsekata omat arvionsa jostain... Toki ihan hiilarilaskennan koulutuksen kannalta on hyvä yrittää ensin itse arvioida ne. Tuohan on aika hyvä harjoittelun paikka, kun apukin on sitten lähellä - toista kuin välttämättä kotioloissa  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Guest

• Vieras
« Vastaus #38 : Lokakuu 06, 2005, 12:26:00 ip »

Kiitos Tapsa noista Animaksen tiedoista ja linkeistä. Kävin äsken kokeilemassa ja kun "otin" Animaksella boluksia, niin säpsähdin, kun pumppu piippasi lopussa, koska tuli tunne, että ne bolukset meni ihan oikeasti minuun  
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Lokakuu 06, 2005, 13:58:00 ip »

Hahaa, Siiri, taisit saada Animas-tartunnan    .
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #40 : Lokakuu 06, 2005, 14:10:00 ip »

Täytyy myöntää, että osuit oikeaan Tapsa  

Mulla on tiettyjä vaivoistani johtuvia "rajoituksia" pumpun suhteen ja tuossa Animaksessa ne näyttäisivät toteutuvan paremmin kuin Spiritissä, joten täytyypä kysellä, olisiko täällä päin mahdollisuuksia saada sellainen nyt, kun kaupunki on valinnut tuon Siritin. Hinnoista en tiedä kumpi on kalliimpi, mutta oletettavasti Animas, koska Spirit on jo valittu  
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Lokakuu 06, 2005, 16:26:00 ip »

Kotona taas, nyt pumppu vyötäröllä. Suht mukavasti mennyt, vaikka basaalia onkin vielä tarkkaa säätöä vailla. Tuntuu kummalta ja jännältä.  

Hiilarilaskennasta kommentoisin, että pumpussa on kyllä tarpeeksi uuden opettelua ja kun muutosta tulee muutenkin, haluaisin pitää hiilarit vakioina. Osastolla d-lääkäri ja d-hoitaja vierailivat luonani ei siellä muuten ollut kukaan d-ekspertti. Minä en aina saa arvioita nappiin. Varsinkin kun ruoista ei aina tiennyt "taustoja".

Vähän väsyttää, kun yöllä mitattiin niin tiuhaan.
Kirjattu

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Lokakuu 06, 2005, 16:29:00 ip »

Sori, en huomannut Riksun viestiä. Perustelu oli se, että minähän olen konkari ja se, ettei se niin tarkkaa ole. No on se tarkkaa, jos 10 g hh nostaa sokereita 5 mmol. Ja kun nyt nimenomaan säädettiin basaaleita.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2005, 17:59:00 ip »

Maarialle onnea matkaan uuden "kaverin" kanssa!  
Toivottavasti tulen joskus perässä...
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Jossu

• Jäsen
« Vastaus #44 : Lokakuu 06, 2005, 19:38:00 ip »

mäkään en ollu päivääkään xD olin ensimmäinen lasten puolella, joka täällä sai pumpun, joten hoitajat osastolla olisi ollut vielä enemmän pihalla kun me xD olin ekaks viikon keittosuolaliuoksella ja opettelin vaan ottamaan boluksia mukamas ja pistin normaalisti vielä sen viikon. sitten siirryin insuliiniin   !!
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59