Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumpun aloittajat, kauanko osastolla?  (Luettu 5555 kertaa)

Maaria.

• Vanha tekijä
Pumpun aloittajat, kauanko osastolla?
« : Syyskuu 29, 2005, 22:03:00 ip »

Menen ensi viikolla osastolle aloittelemaan pumpun kanssa. Ajankohta on huono, sillä koiravanhukseni on sairastellut. Sille minun poissaoloni on samaa kuin yksinolo, vaikka seurana olisi 100 muuta ihmistä. Enkä minäkään osaa olla oikein erossa siitä... Nyt mietin, että kuinkakohan kauan se pumpun opettelu osastolla yleensä on?
Kirjattu

Tatta

• Jäsen
Re: Pumpun aloittajat, kauanko osastolla?
« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2005, 22:14:00 ip »

Menin maanantaina ja jo keskiviikkona pääsin kotiin. Varmistettiin, että tuli täysi vuorokausi uuden basaalin kanssa ja se oli suurinpiirtein kohdallaan.

T: Tatta
Kirjattu
*** Tatta ***

"Mielipuolisuus on perinnöllistä. Saat sen lapsiltasi. "

InkeriR

• Jäsen
« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2005, 22:31:00 ip »

ei päivääkään. Kuivaharjoittelin pumpulla muutaman viikon ja sitten polilla noin kaksi tuntia ja pumppu puksutti vyötäröllä. Muutaman viikon ajan soittelin hoitajalle (tarvittaessa lääkärille) verensokeriarvoja ja niiden mukaan hiottiin basaali kohdalleen.. Elin siis "normaalioloissa".
Kirjattu
InkeriR -pumppaa pumppaa-

Xenia

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2005, 23:03:00 ip »

Minä olin osastolla tiistaista perjantaihin. Lisäksi kävin sielä vielä maanantai aamuna pyörähtämässä, mutta onneksi päästivät minun sitten kuitenkin kotiin. Osastolla olin pikään (kai?) yöllisten matalien ja hypoon heräämättömyyteni vuoksi. Tsemppiä pumputteluun. Laita kuulumisia!
Kirjattu
---------------
Xenia, D1, pumppuilija

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2005, 09:50:00 ap »

Ns. polikliininen pumpun käyttöönotto vie diabeetikosta riippuen 2...6 tuntia poliklinikalla, sitten kotiin mittailun ja hätänumeroiden kanssa.

Ns sairaslomaa noin viikko lähinnä basaalin säätöä varten. Aluksi paljon yömittauksia, mikä päivisin voi väsyttää.

Riippuu varmaan sekä hoitopaikasta että diabeetikosta, miten toimitaan. Kokeneet ovat eri asemassa kuin esim. lapset.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Syyskuu 30, 2005, 10:06:00 ap »

Menin tiistai-aamuna ja torstaina päivällä pääsin kotiin. Eka vuorokausi meni ns. hukkaan, sillä pumppu ei jostain syystä pelittänyt ja sokerit huiteli 30:ssä  Lopulta meni hermot ja vaadin Insumanin (lääkärini suosikki) tilalle pistoksista tutun Humalogin. Ja sitten alkoikin sujua. Syytä ekan vuorokauden huiman korkeille ei selvinnyt, inskaa meni 2x normaalia enemmän ja silti jouduin korjailemaan kynällä. Kaikesta tympeintä oli, ettei kukaan koko osastolla tiennyt miten pumpun kanssa toimia, vaan itse lueskelin kirjaa ja yritin pähkäillä syytä. Vasta myöhemmin D-hoitaja sanoi, että josko olisi mäntä ollut huonosti. No selvisin, ja sain vaadittua Humalogin takaisin (epikriisissä lukee: potilas vaatii Humalogin keskusteluista huolimatta;)Oltuani vuorokauden Humalogilla pääsin kotiin.Sittenhän tuo säätäminen vasta alkoi, mutta olin kyllä tyytyväinen ollessani osastolla sen ekan kauhean yön, vaikkei kukaan mitään osannutkaan tehdä
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Syyskuu 30, 2005, 12:29:00 ip »

Toivon pääseväni nopeasti kotiin. Toisaalta insuliiniherkkyys on tehnyt sen, että aiemmin en ole juuri koskaan edes harkinnut hoitajien/ lääkärien annostusohjeita. Ne neuvotut lisäysmäärät ovat olleet sellaisia, että olisin samantien hypoilla niiden kanssa. Koen siis olevani itse paras säätäjä inskamäärissä.

Olen kyllä ihan poikki. Univelkaa jo ennestään paljon yön hankalista sokereista, 15v koira sairasteluineen hoidettavana, palkallista sairaslomaa tiedossa 0 päivää ja edessä pumpun kanssa yöheräilyjä...    No, jospa tämä tästä ajan kanssa.
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #7 : Syyskuu 30, 2005, 13:20:00 ip »

Kotona sain tutustua pumppuun yksinäni (luulevat kai, ettei insinööri tarvitse apua   ... en kyllä tarvinnutkaan   ). Ja polikliinisesti aloitettiin... Pari tuntia pumppualoitus muistaakseni kesti. Mukaani sain maahantuojan, D-hoitajan ja lääkärin numerot, jotta apua tarvitessani voisin koska tahansa soittaa heille. Alussa kävin pari kertaa muutaman päivän välein näyttämässä, että kanyylinvaihto ja säiliöntäyttö onnistuu sekä VS-arvoja näyttämässä.

Aloituspalaverissa sain hyvät ohjeet perusinsuliinimäärien riittävyyden tutkimiseen ja alussa minun piti huomioida Lantuksen loppuvaikutus (eli vähemmillä basaaleilla mentiin).

Osastollekin olisin päässyt, jos olisin yksinäisenä ihmisenä halunnut, mutta kieltäydyin (varmuuden vuoksi yövyin ekan pumppuyön vanhempien luona, että ainakin joku olisi aamulla tarkistamassa olenko hengissä   ).

Öitä hoitohenkilöstö eniten epäili, ettei vahingossakaan pääsisi sokrut menemään liian matalille. Tämän ongelman hoidin heräämällä aluksi öisin 2-3 kertaa mittailemaan ennen varsinaista basaalin riittävyyden tutkimista.

Pumppu oli ollut viikon verran ennenkuin aloin tutkimaan itse basaalien tarkkoja määriä, jotta Lantus ei todellakaan enää vaikuttaisi taustalla ja tekisi sen takia turhia muutoksia basaaliin.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Guest

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2005, 15:27:00 ip »

Mulla kävi pumppuun siirtyminen tosi nopeasti. Menin sovittuna aikana d-hoitajan vastaanotolle ja siellä kiinnitin itse kanyylin ja täytin insuliiniampullin. Basaaliksi laitettiin pieni vakioannos ympäri vuorokauden ja sen jälkeen kotiin opettelemaan ja säätämään lisää. Kaikkiaan aikaa meni polilla ehkä tunnin verran.

Mitään rajoituksia ei tullut liikunnan tai aherrusten suhteen, sen sijaan ateriabolusten ottaminen kiellettiin alkuun. Se taas aiheutti korkeita yli 15 sokeriteta ja kun en saanut soittamallakaan lupaa bolusten ottoon, otin niitä omin luvin, kun olo oli niin huono. Itse en ole tottunut noin korkeisiin sokereihin ja sen vuoksi noilla arvoilla oli koko ajan huono olo.

Oleellista kai on tarkka verensokerin seuranta heti pumppuun siirtymisen jälkeen ja niiden perusteella oikean basaalin hakeminen.

Tsemppiä sulle Maaria, älä turhaan "pelkää" pumppua  
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 30, 2005, 15:50:00 ip »

Siiri, kerrottiinko sinulle, miksei boluksia saanut ottaa ?
Kirjattu

tiuku

• Jäsen
« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2005, 16:36:00 ip »

Oisinkohan minä ollut osastolla jotain kolmisen vuorokautta, siitä on nyt aikaa vissiin 5,5 vuotta kun pumpun sain. Ajankohta sattui hyvin, olin lukulomalla yo-kirjoituksia varten ja sain sillä perusteella jopa "yksityishuoneen" että sain rauhassa päntätä ja nauttia täydestä palvelusta...  
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 30, 2005, 16:37:00 ip »

Tapsa, mulle sanottiin, että ensin pitää etsiä basaali ja sitten vasta tulee bolukset kuvioihin, mutta tuosta on tosiaan jo jokunen vuosi aikaa.

Itse en ole tuon systeemin kannalla ja sen vuoksi otinkin omin luvin boluksia. Mulla ainakin syömiset ilman boluksia sotkivat koko systeemin totaalisesti eikä basaalistakaan olisi saanut mitään selkkoa.
Kirjattu

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #12 : Syyskuu 30, 2005, 18:25:00 ip »

Mulla aloitettiin polikliinisesti. Olin ollut viikonlopun yli keittosuolalla täytetyn pumpun kanssa harjoittelemassa (ja totuttelemassa siihen et on laite kiinni ja menossa mukana) ja maanantaina sitten pari tuntia d-hoitusun opastuksessa insuliinit pumppuun.

Ekan parin viikon aikana mittailin 1-2 kertaa yölläkin ja lääkäri soitti joka päivä. parissa viikossa saatiin basaalit kohdilleen. Kehotettiin varovaisesti laittaan ns.korjausboluksia korkeisiin, mut ateriabolukset sain laittaa ihan normaalisti.

Ihme juttu, miten Siiriä neuvottu! kuinka se basaali edes voi löytyä, jos ei boluksia voi laittaa ja sokrut on ties kuinka korkealla?

Ihmettelee marjalehti
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

Maaria.

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Syyskuu 30, 2005, 19:53:00 ip »

Minulla noiden yöheräilyjen oheisilmiö ovat tavallista korkeammat verensokerit eli yöheräilyllä ei saa tarkkaa sopivaa basaalia varmasti. Mutta toki niillä saa osviittaa oikeasta suunnasta.

Aika hassua, jos yön mahdolliset matalat ovat muka syy joutua osastolle. Kaikki insuliinin vaihdokset tehdään kai muuten kotona ja sama riski se on niissäkin. Minulla nyt protan kanssa hypoja aika usein öisin. Muutenkaan en edes muista, koska olisin muutellut inskamääriä jonkun muun ohjeilla. Ihan alussa on ollut lääkärin sanomat määrät, sitten kaikki muu on ollut minun päästäni lähtöisin.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 30, 2005, 21:49:00 ip »

Tuo basaalin haku ilman boluksia on pöhköä. Paitsi, jos pystyy olemaan myös syömättä hiilihydraatteja ja varmaan muutakin.

Eihän niin kukaan kauaa jaksa.

Mutta ehkä alussa muutamia tunteja, tällöin kuitenkin vanhat lantukset tai muut pitkävaikutteiset ovat sotkemassa.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59