Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta  (Luettu 13549 kertaa)

Sirkku62

• Intoilija
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #30 : Syyskuu 21, 2005, 23:36:00 ip »

Olen juuri vaihtanut Glukometer Eliten Ascencia Contouriin. Lähin paikkani, josta hoitovälineitä saan, on Kivelän sairaala. On oikeastaan aika hyvä, koska en jaksa kiivetä korkeaa mäkeä Laakson sairaalaan ja minun on käytettävä taksia lyhyen matkaa. Jos Marian sairaala on toiseksi lähin jakelupaikka, en aio mennä sinne puliukkojen sekaan jonottamaan.  

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Syyskuu 22, 2005, 22:32:00 ip »

Laitoin kaupungille mailia ja pyysin tiedotusta, miten välinejakelu tullaan toteuttamaan. Laitoin seuraavia kysymyksiä (ei kovin jäseneltynä sihteeri oli lomalla    )

- Mitkä ovat jakelupisteet?
- Miten ne ovat auki?
- Miten tarviketilaukset tehdään? Onko mahdollisuutta tehdä puhelmitse, netin kautta maililla?
- Kuinka pitkä tilausaika tavaroilla on (= saako tavaroita heti vai täytyykö odottaa)?
- Entä insuliinipumpputarvikkeet löytyykö niitä heti hyllystä (nykyisin on tilattu erikseen/ potilas)?
-Miten jakelupiste määräytyy? Voiko asiakas käyttää itselleen parhaiten sopivaa jakelupisteitä vai onko jakelupiste sidottu jotenkin kotiosoitteeseen? Ja voiko sama asiakas käyttää eri jakelupisteitä (esim. työ- ja lomajat)
- Mihin verensokerimittareihin kaupunki ostaa ensi vuoden alusta liuskoja? Jos asiakaan vanhaan mittariin ei saa enää liuskoja, maksaako kaupunki uudesta mittarista aiheutuvat kulut?
- Millainen on tarvikkeiden saatavuus ensi vuonna? Jos asiakkaalla on esimerkiksi tarve suurempaan liuskamäärään "kuin säännöt sanovat" saako sen automaattisesti (kuten ennen on saanut) vai tarvitaanko hoitavan lääkärin lähete/suostumus tai jotain muuta dokumenttia?

Katsotaan mitä vastailevat. Laitan tänne infoa sitten  
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 23, 2005, 10:43:00 ap »

Hyviä kysymyksiä, toivottavasti vastaus tulee pian. Nyt on jo syyskuu lopuillaan, kyllä tieto pitäisi jo olla olemassa.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 28, 2005, 00:05:00 ap »

Helsingin kaupungila tuli nyt vastaus; oheinen vastaus on lainausmerkeissä suoraan otettu minulle tulleesta sähköpostista ainoastaan vastaajan nimi jätetty pois.

"Tervehdys!

Kyselit 23.9. terveyskeskukselle lähettämässäsi sähköpostissa vuoden 2006
alussa muuttuvasta diabeetikkojen hoitovälinejakelusta. Ensi vuoden alussa on
tulossa  muutoksia koko omahoitotarvikejakeluun. Alamme virastossa piakkoin
tiedottamaan asiasta. Kiitokset palautteestasi."

Että jäämme odottelemaan kun kaupunki joskus tiedottaa asiasta...  
Kirjattu

peppi40

• Jäsen
« Vastaus #34 : Syyskuu 28, 2005, 21:45:00 ip »

Hei,

luin viestejänne ja kovasti jotkut peräänkuulluttivat sitä, että Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistys ei tee mitään asialle, vai ymmärsinkö oikein?. Itse olen hallituksen jäsen ja hesalainen.

Asiaa ei ole valmisteltu mitenkään salassa. Itse olen ollut varsin aktiivisesti yhteydessä esimerkiksi hallintoylilääkäri Jukka Pelliseen, koillisen diabetestyöryhmän lääkäriin Eeva Leppävuoreen, hallintosihteeri Annikki Lajuseen, Helsingin diabetestyöryhmän lääkäriin Ari Aimolahteen ja muutamaan muuhun henkilöön, jotka saattaisivat tietää jotain ko. asiasta. Kovin suuria suunnitelmia heillä on ja itse uskovat, että tämä on mahtava juttu ja rahaa säästyy Yhdistyksen kantaa valmisteluvaiheessa ei ole kuultu, ei kuulemma ole ollut tarpeen.  

Olen tuonut heille oman näkemykseni asiasta ja erityisesti siitä, että on paljon ihmisiä, joiden matka pitenee ja hankaloituu plus vanhat ihmiset,.......Kaikkea en viitsi tässä vuodattaa. Olemme yhdistyksen kautta yrittäneet jopa "tunkeutua" heidän työryhmään, muttemme ole kelvanneet, vaikka siellä diabeetikoiden edustaja pitäisikin olla.
Ilman muuta kaikkien teidän kommentit uudistuksen hyvistä ja huonoista puolista ovat tervetulleita ja haluammekin niitä, koska olen varsin selvästi kertonut heille, että myös yhdistys kerää tietoja 1.1.2006 jälkeen uudistuksen tuomista hyvistä ja huonoista puolista ja toimittaa ne kyseiselle työryhmälle.

Terveisin Maarit Paldanius
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Syyskuu 29, 2005, 00:44:00 ap »

Minua kiinnostaisi tietää, että millä perusteella uusi systeemi säästää rahaa. Silläkö, että diabeetikot alkavat käyttämään vähemmän liuskoja? Vai sillä perusteella, että liuskojen kuljetuskustannukset laskevat? Vai sillä perusteella, että jakelussa tarvitaan vähemmän työvoimaa kuin ennen? Toivottavasti tässä ei käy samalla tavalla kuin Helsingin vammaiskuljetuksissa, kun alettiin rahaa säästämään.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 29, 2005, 01:43:00 ap »

Eli yhdistys siis tiivistetysti kerää tietoja ja yrittää laittaa ne jonkun päätöksiä tekevän pöydälle työryhmään soluttautuvan agentin kautta?  
Kirjattu

Josse

• Matkailija
« Vastaus #37 : Syyskuu 29, 2005, 11:15:00 ap »

Kävin tänään diabeteshoitajan luona Laakson sairaalan sisätautien konsultaatiopolilla ja kyselin Helsingin uudesta välinejakelusysteemistä.
Hän ei käytännönjärjestelyistä tiennyt kuin sen, että jakelupaikkoja on 3 (Kivelä, Koskela, Herttoniemi) ja välineiden hakemisen pitäisi olla mahdollista mistä hyvänsä näistä pisteistä. Ilta-aukioloista oli ollut puhetta, että niitä olisi useampana iltana.

Mutta siitä miten jakelu käytännössä toteutetaan ei ole kukaan heillekään kertonut mitään. Marraskuussa heillä on Laakson sairaalassa jonkin sortin kokous, johon olivat saaneet jonkun asiaan perehtyneen kertomaan tästä käytännön toteutuksesta.

Jotenkin minulle tuli tunne, että tästä ei hyvää seuraa. Vuoden vaihteeseen on n. 3 kk ja systeemi tuntuu olevan ihan levällään...
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #38 : Syyskuu 29, 2005, 12:08:00 ip »

Sain samanlaista tietoa oamhoitajaltani kuin Josse. Terveysasemallani ei ole muuta tietoa uudesta jakelusysteemistä kuin  mitä ovat lehdistä lukeneet. Nuo kolme jakelupaikkaa tuli mainituksi. Lisäksi lääkärin tulee toimittaa määräys liuskareseptistä jakelujärjestelmään. Liuskat voi hakea, mistä pisteestä tahansa.

Ensi vuonnahan käytössä on suppeampi mittarivalikoima kuin nyt on ollut. Tähän asti on liuskoja saanut kaikkiin mittareihin. Poistuviin mittarimalleihin ei enää ole hankittu uusia liuskoja vaan henkilöille, joilla on tällainen malli, annetaan uusi mittari ja siihen liuskat. Terveysasemat toimittavat vuoden vaihteessa kaikki jäljelle jääneet verensokeriliuskat keskitetylle systeemille.

Paljonko edellä olevasta on faktaa ja paljonko pääteltyä, ei täysin selvinnyt minulle.  
Kirjattu

peppi40

• Jäsen
« Vastaus #39 : Syyskuu 29, 2005, 21:07:00 ip »

Hei,

yritän vastata faktana, mitä tiedän tai olen saanut tietää.

Faktaa on, että

1) Omahoitotarvikejakelu (sisältää muutakin kuin diabeetikoiden tarvitsemat) keskitetään Kivelään, Koskelaan ja Herttoniemeen.

2) Omahoitotarvikkeiden lähetteiden kirjoittaminen jää edelleen asiakkaan oman terveysaseman lääkärin ja terveydenhoitajan tehtäväksi. Käsittääkseni tällä hetkellä on käynnissä nykyisten lähetteiden siirto tietokoneelle, joten asia siltä osin kunnossa.

3) Itse en ole kuullut, että tämä järjestelmä olisi puolen vuoden kokeilu, vaan siihen siirrytään. Sen sijaan puolen vuoden aikana on tarkoitus kerätä faktaa järjestelmän mukanaan tuomista hyvistä ja huonoista puolista. Siksi on tärkeää, että kaikki me annamme palautetta. Myös yhdistykseen palautetta voi ja saa antaa. Sieltä palaute toimitetaan Helsingin kaupungin virkamiehille ja asiaa seuraaville tahoille suoraan, ei mitenkään salamyhkäisesti.

Olemme siis yrittäneet saada ihan virallisesti diabetestyöryhmään diabeetikoiden edustajan jäseneksi, siinä kuitenkaan onnistumatta. Olemme saaneet vastaukseksi, ettei siellä voi olla diabeetikkoedustajaa, koska siellä käsitellään salassapidettäviä asioita (ymmärrettävää). Asiassa on kuitenkin edetty, ja on mahdollista, että saamme kutsun sellaisten asioiden käsittelyyn, jotka koskevat diabeetikoita.

4) Käykää lukemassa netistä esimerkiksi perusteluita säästöille. Eli nettiosoitteesta www.hel.fi/terveyskeskus/hela/terveyslautakunta

Asiaa seurataan. Olkaamme rauhallisin mielin.

T. Maarit Paldanius
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #40 : Syyskuu 29, 2005, 21:40:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti peppi40:
[qb]
4) Käykää lukemassa netistä esimerkiksi perusteluita säästöille. Eli nettiosoitteesta www.hel.fi/terveyskeskus/hela/terveyslautakunta

T. Maarit Paldanius[/qb]
En saanut tuota linkkiä toimimaan, mutta ilmeisesti sama teksti löytyi toisesta paikasta.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #41 : Syyskuu 30, 2005, 12:33:00 ip »

Vanhuksille tästä tulee todellinen ongelma, sillä yli 70v diabeetikoita on HKIssä aika paljon, eivätkä he osaa tilata netillä. Diabeteshoitajani ehdotti, että he voisivat soittaa omalle d-hoitajalleen tilauksen ja d-hoitaja tilaisi netin kautta (jos mahdollista) omaan terveyskeskukseen. Muuten vanhukset saattavat joutua menemään taksilla, koska kaikkiin kolmeen paikkaan ei pääse viereen julkisilla (rollaattorit jne). Mutta miten ehdotuksen saisi em. Laakson marraskuun kokoukseen??? Ehdotuksia?
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #42 : Syyskuu 30, 2005, 15:12:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti peppi40:
[qb]

2) Omahoitotarvikkeiden lähetteiden kirjoittaminen jää edelleen asiakkaan oman terveysaseman lääkärin ja terveydenhoitajan tehtäväksi. Käsittääkseni tällä hetkellä on käynnissä nykyisten lähetteiden siirto tietokoneelle, joten asia siltä osin kunnossa.

[/qb]
Nyt on pakko kysyä, että kuka kirjoittaa tuon lähetteen esim. omalla kohdallani, kun diabeteksen vuoksi käyn Meilahdessa pumppupolilla, munuaisten vuoksi erään kaupungin sairaalan konsultaatiopolilla ja terveysasemalla käyn vain flunssan tms. vastaavien vaivojen vuoksi?

Haluaisin myös tarkistaa tuon lähetteen ja ensi vuonna saamani liuskamäärän etukäteen, mutta mistä?

Jos vain flunssiani tms. hoitava terveysaseman lääkäri kirjoittaa tuon lähetteen, niin kuka ottaa jatkossa vastuun diabetekseni tasapainosta ja hoidosta, jos liuskamäärä ei enää riitäkään?

Pitkään sairastaneena diabeetikko-nefropaatikkona en mitenkään haluaisi vaarantaa munuaisteni tämän hetken vakaata ja hyvää tilannetta sillä, että Hba1c nousisi välinejakelun kokeilun kustanuksella sen vuoksi, että jatkossa en saisi enää tarpeeksi verensokerin mittausliuskoja.

Vai olenko ymmärtänyt väärin tämän asian?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 30, 2005, 17:30:00 ip »

Sama juttu kuin edellä siinä mielessä, että en ole nähnyt terveysasemani lääkäriä yhtään ainutta kertaa elämässäni. Olen hoidattanut itseäni (myös diabetesta) YTHS:ssä ja nyt yksityisellä vuoden verran.

Eli pitääkö nyt mennä terveysasemalle näyttäytymään, että saan tavanomaisen, tavallista korkeamman liuskamäärän?
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

D-uuno

• Vieras
« Vastaus #44 : Lokakuu 03, 2005, 09:58:00 ap »

Uunona!
Nyt alan olla ihan pihalla tässä liuskajakeluasiassa.
Tarve on suuri.
Voisikos se yhdistys laatia jonkin tiedotteen, ja lähettää meille. Jäsen olen ollut pitkään.
Katsoin sivuja, ja ajattelin, että saisikos huomenna tietoa tuolta
 http://www.psdiabetes.fi/tapahtumat.htm
Onko kukaan muu ollut tuollaisessa kokouksessa.
Uskallanko mennä?
toivoo D-uuno
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14