Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta  (Luettu 13564 kertaa)

zebra1

• Lentävä kynä
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #15 : Syyskuu 20, 2005, 12:36:00 ip »

Mulla oli näköjään ensimmäisessä viestissä virhe: Laakso ei ollutkaan listalla.

Mun ongelmani tän asian ajamisessa on se, että ei juurikaan ole omaa lehmää ojassa. Oma jakelupaikkani on nimittäin noiden säilyvien joukossa. Siksi tätä hommaa ei kannata sälyttää vain mun niskaani  

Surkuhupaisalta vaikuttaa tuo ehdotus, että "yhtenä iltana viikossa 18 asti". Eipä se paljon asioita paranna. Jos vapaampia hakuaikoja mainostetaan, pitäisi olla monta iltaa viikossa ja pitempään kuin kuuteen.

Samoin tuo "joidenkin asiakkaiden hakumatka pitenee". Siis haloo, useimpien pitenee ihan takuuvarmasti.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 20, 2005, 12:41:00 ip »

Misty, tottakai sinne kannattaa olla yhteydessä suoraan, eihän tämä hanke sitä mitenkään estä tai mitätöi.

Käsittääkseni asia on kuitenkin _käytännössä_ jo päätetty, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää "huononnuksen parantaminen", ei huononnuksen estäminen. Jos olen väärässä niin tosi hyvä. Barrikadeille!
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 20, 2005, 13:00:00 ip »

Ei vasta puolen vuoden koeaika on päätetty! Sen jälkeen tehdään LOPULLISET päätökset. Eli vielä voidaan vaikuttaa ja paljon!
Kirjattu

TuuliÄiti

• Aloittelija
« Vastaus #18 : Syyskuu 20, 2005, 13:06:00 ip »

Näin autottomana 3 lapsen yksinhuoltajana vähän kyllä huolestuttaa ensi vuosi. Olen saanut 4-vuotiaalle diabeetikkopojalleni tähän asti liuskat läheiseltä terveysasemalta aika kätevästi, vaikkakin niitä aina annetaan kerralla niin vähän, että saan hakea niitä 4 viikon välein.
 Noista kolmesta sairaalasta nopeimmin pääsisin Koskelaan. Katsoin reittioppaasta, matka-ajaksi tulisi 30 - 40 minuuttia yhteen suuntaan. Kun tulen töistä päiväkodin kautta, olemme pojan kanssa kotona noin varttia vaille viisi, sitten insuliini, päivällinen syötynä ehkä puoli kuusi tai varttia vaille kuusi (ellei poika päätä kiukutella ruoasta, koululaisetkin vaativat yleensä jotain huomiota). Illallinen ja vs mittaus seitsemältä, illan pitkävaikutteinen puoli kahdeksalta ja napero kipattuna sänkyyn kahdeksalta pesujen ym jälkeen. Sitten on "isojen" vuoro..... Onkohan tuossa edes teoriassa mahdollista ehtiä toiselle puolelle kaupunkia uhmaikäinen pukemisen vastustelija mukana. (iloinen persoona muuten , mutta kiire ei ole pikkulapsia varten)
Kaikkien työnantaja ei katso kovin suopeasti työajalla omien asioiden hoitoa. Joutuisin tekemään tunnit sisään. Milloin tekisin, kun insuliinit on annettava ajallaan?

Kyllä minä tähän varmaan jonkin ratkaisun virittelen, mutta ei ole kätevää, ei...
Kirjattu

TuuliÄiti

• Aloittelija
« Vastaus #19 : Syyskuu 20, 2005, 13:16:00 ip »

Niin, poika juuri kuumeessa ja liuskoja menee aika paljon. Tuli tässä kotona ollessa mieleen, että onko ainoa vaihtoehto, että itse tai lapsi "sairastuu", että pääsee liuskoja hakemaan...? Kirjoittaisin kyllä poissaolohakemukseen syyksi liuskakuume tms...  
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 20, 2005, 13:26:00 ip »

Kuten sanottu aion olla yhteydessä suoraan terveyslautakuntaan se on tehokkain tapa vaikuttaa. Minulle voi yksärillä laittaa omia mietteitä juuri edellä kuvatuista tilanteista miten välinejakelun muutos käytännössä omaan elämään vaikuttaa. Laitan mielelläni ne eteenpäin suoraan terveyslautakuntaa lokakuun lopussa.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #21 : Syyskuu 20, 2005, 14:52:00 ip »

Tuosta Jossen viestistä tuli mieleen, että eiköhän mekin kaikki 11.300 Helsingin diabeetikkoa (tai ainakin Kohtauspaikan diabeetikot) keskitetä omat hoitotarvikehakumme 1.1.2006 alkaen niin, että tilaamme hoitovälineemme yhtenä ja samana päivänä viikkoa ennen hakupäivää ja sen jälkeen kokoonnumme tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuun ensimmäisenä arkipäivänä klo 17:45 vuorotellen eri jakelupaikkojen ovelle ja haemme hoitovälineemme yhtenä päivänä  

Itse en henkilökohtaisesti näe kovin suurena ongelmana hoitovälineiden hakumatkaa. Ehkä me olemme täällä pääkaupunkiseudulla "tottuneet" siinä suhteessa hyvään palveluun verrattuna muun maan diabeetikkoihin, kun olemme saaneet tarvikkeemme lähiterveysasemaltamme.

Minua huolestuttaa enemmänkin se määrä, minkä jatkossa saamme hoitovälineitä. Toivottavasti hoitovälinejakelun keskittämisen tuomasta 552.00 euron vuotuisista välittömistä säästöstä käytetään todella reilu osa siihen, että saamme yksilötasolla riittävästi hoitovälineitä.

Mielestäni tuossa Antsun linkissä oli yksi erittäin huolestuttava lause "omahoitotarvikkeita jaetaan samoin perustein kaikille tarvitseville".

Me kaikki diabeetikotkin olemme keskenämme hyvin erilaisia, olemme hyvin erilaisissa perhe-, ikä- ja muissa elämäntilanteissa ja meillä on erilaisia komplikaatioita ja myös muita, diabetekseen liittymättömiä sairauksia, jotka todellakin vaativat tiheämpää verensokerin seurantaa. Itselläni esim. juuri matala verenpaine aiheuttaa samantapaisia epämääräisiä oireita kuin hypot, samoin reuma aiheuttaa suun kuivuutta matalillakin verensokereilla. Lisäksi on sisäkorvaan ja tasapainoelimeen liittyviä sairauksia, joiden oireet ovat samantapaisia ja yhtä epämääräisiä. Varmasti on olemassa monia muitakin sairauksia. Me kaikki myös sairastamme eri tavalla ns. tavallisia flunssia ym, jolloin liuskojen kulutus on helposti kääntäen verrannollinen päivystypoliklinikoiden "kulutukseen" ketoasidoosissa.

Mielestäni myös insuliini- ja tai hiilariherkkyys tulisi huomioita liuskojen määrässä.

Toivottavasti kaikki hoitovälinelähetteitä kirjoittavat lääkärit myös ymmärtävät näiden kaikkien asioiden riittävän tärkeyden. Esim. itselläni on sellainen tilanne, että jos esim. suu on kuiva kuin korppu ja otan vaikka ylimääräisen 0,5 iu boluksen tietämättä (siis mittaamatta), että verensokeri on esim. 5 paikkeilla, niin tunnin sisällä on varmasti hypo eli minulla ei suun kuivuminen johdu läheskään aina sokereista, vaan reumasta.

Miksi terveysvirasto ei jaa (vai jakaako??) vanhentuneita hävikkiliuskoja niille, jotka haluaisivat niitä ylimääräisinä liuskoina? Itse ainakin käytän aina kaikki liuskat loppuun päivämääristä riippumatta. Joku liuskapakkaus on joskus päässyt vanhenemaan eikä mittari kelpuuttanut sitä enää, mutta minäpä "huijasin" mittaria ja muutin sen päivämääräasetuksia vuoden taaksepäin ja systeemit pelasivat jälleen ja verensokeriarvotkin olivat ihan ok verrattuna uusiin liuskoihin.

Ja lopuksi vielä, mutta ei vähäpätöisimpänä... Misty, hyvä jos jaksat viedä asiaa eteenpäin terveyslautakuntaan. Voithan antaa heille myös tämän viestiketjun linkin tai tulostaa ketjun, jotta saavat lukea kokemuksia elävästä elämästä - ne kun voivat usein olla hyvinkin erilaisia kuin pelkät käsitykset tai tutkimustulokset.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 20, 2005, 15:25:00 ip »

Peesaan Siiriä ja ehdotan lisäksi että puhuttaisiin asiasta täällä julkisesti, vähän turhalta tuntuu hajottaa keskustelua kahteen leiriin. Oisko ok, jos Misty laittaisit keskustelun tulokset suoraan lautakuntaan ja mä D-yhdistykseen? Mitä useampaa reittiä tieto kulkee, sen parempi.

TuuliÄiti, just tuollaisia käytännön ongelmien kuvauksia me mun mielestäni tarvittaisiin että jakelusta päättävät ymmärtäisivät paremmin mitä seuraamuksia tällä uudella systeemillä voi olla.

Muuten, ne luultavasti vetoavat siihen, että "eihän se ole kuin yksi päivä yhdeksästäkymmenestä, neljä kertaa vuodessa". Nyt on jo tullut esiin, että ohjeiden mukaan saadut liuskat eivät riitä ja on toistuvasti pakko hakea useammin. Tai se yksikin kerta on erittäin vaikea organisoida.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 20, 2005, 15:32:00 ip »

Hyvä idea Zebra!  
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #24 : Syyskuu 20, 2005, 16:00:00 ip »

Misty ja Zebra, mitä mieltä olette, jos laittaisitte ne kirjelmänne ennen perille toimittamista 'kiertämään' vaikka sähköpostilla ainakin meille tutuille ja me lisäisimme nimemme loppuun ikään kuin 'allekirjoitukseksi' tai sitten voisimme tietysti ihan oikeasti allekirjoittaa ne esim. D-klubin tapaamisessa?

Saisikohan useammalla nimellä enemmän tehoa aikaan...  
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 20, 2005, 16:54:00 ip »

Joo, kierrätetään vaan. (Tää on kyllä nyt enemmän keskustelua keskustelusta kuin keskustelua asiasta...)
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Syyskuu 20, 2005, 17:39:00 ip »

Minä käytin YTV:n reittiopasta hyväkseni ja laskeskelin mitä mulle tarkoittaa tuo, että Malmin terveysasema ei enää olisi jakelupaikkana eikä myöskään vieressä oleva Malmin sairaala. Tässä tulokset koskien matka-aikoja julkisilla kulkuvälineillä (niin ja asuinpaikkana yksi laajan Koillis-Helsingin lähiöistä):

käynti välinejakelussa kotoa käsin (vain edestakaiset matka-ajat):
Malmin sairaala: 14 min
Koskelan sairaala: 56-60 min
Herttoniemen sairaala: 76-94 min
Kivelän sairaala: 86-88 min
Laakson sairaala: 80-90 min

Tämänhetkisen työmatkani (mutta kukaan ei takaa työpaikan säilymistä) yhteydessä tehtävän haun kokonaismatka-ajat ovat seuraavat:
Malmin sairaala:  39-45 min
Koskelan sairaala: 48-54 min
Herttoniemen sairaala: 61-62 min
Kivelän sairaala: 66-69 min
Laakson sairaala: 58-68 min

Ja ainoastaan Malmille pääsen niin työstä kuin kotontakin yhdellä julkisella kulkuvälineellä ilman yli kahden kilometrin kävelymatkoja  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Konrad

• Vieras
« Vastaus #27 : Syyskuu 20, 2005, 18:31:00 ip »

Helsingin tulevasta välinejakelusta on ollut mielenkiintoista ja vilkasta keskustelua. Itselläni on herännyt muutamia kysymyksiä ja kannanottoja.

Uusi järjestyshän astuu voimaan vuoden 2006 alusta. Onko vielä mitään ohjeistuksia asiasta diabeetikoille saatavilla? Jakelupaikat ovat jatkossa ilmeiseti Herttoniemi, Kivelä ja Koskela? Miten käytännössä liuskojen jakelu toimii? Syöttääkö oma lääkäri, diabeteshoitaja tms. potilaille jaettavien liuskojen määrät mittarityyppeineen johonkin tietojärjestelmään? Voiko uudet liuskat hakea jakelupisteestä ilman mitään sen kummempia ennakkovarauksia, kun vanhat on käytetty riittoisuusarvion mukaan loppuun?

Edellä viitattiin jo logistiikkaongelmiin. Isot määrät asiakkaita harvoissa jakelupisteissä johtaa väkisin ainakin ajoittaisiin ruuhkautumisiin, jos jakelupisteissä ei ole ajanvarausta. Pah! Toivottaasti liuskoja on kuitenkin tarpeeksi puskurissa.

Itselleni ei tuo matka sinänsä ole ongelma, vaikka matka pitenee jakelupisteeseen. Liikuntaa harrastavana saa kävelystä hyötyliikuntaa.    Olen saanut liuskat 15 viikon välein, joten ei tarvitsisi monta kertaa vuodessa kävellä. Tietysti, kun säästöihin Hki rupeaa, niin tablettikäyttöisenä kakkosena uhkaa Diabeteliiton uusien suositusten mukaan jopa, että jakoon tulee vain yksi liuska viikossa, jolloin hakureissut vähenevät. Tähän asti on ollut 10 liuskaa/viikko, joka sekin on useimmiten riittämätön.

Ei tästä voi hyvä seurata.  
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 20, 2005, 18:48:00 ip »

Hmm. No itse asun Koskelan sairaalan lähistöllä, mutta mikäli tuo hoitovälineiden haku edellyttää ollenkaan sitä, että pitää ketään hoitajaa nähdä, tekee kyllä tiukkaa (en minäkään kesken työpäivää voi lähteä jonottelemaan terveyskeskukseen, varsinkin kun sinne tuhrautuvasta ajasta ei koskaan ole mitään tarkkaa tietoa - aikoja kun ei voi varata esim. labraan tai hoitajille tai ainakaan niin, että niistä varatuista ajoista pitäisi kukaan muu kuin itse kiinni).

Lisäksi, vaikken yksinhuoltaja olekaan, pitää itsenikin hoitaa lapsi päiväkodista säälliseen aikaan kotiin syömään, jne., eikä siihen kuvioon kaivata kyllä yhtään ylimääräistä mutkaa matkaan.

Mikäli homma toimii Koskelassa kuten se toimii tällä hetkellä lähimmällä terveysasemallani eli että soitan diabeteshoitajalle, kerron mitä tarvitsen ja hän toimittaa tavarat valmiiksi sortattuina t-aseman infoon, josta voin kuitata ja noutaa välineet milloin tahansa t-aseman aukioloaikana niin tuon keskittämisen ei välttämättä tarvitse itselleni tarkoittaa massiivista huononnusta asiaan, vain pidempää matkaa, joskin se hoituu kyllä yhdellä julkkarilla. Tietysti vielä parempaa, jos Koskelassa noudon voi tehdä ns. sairaalan puolelta, jolloin aukioloajat ovat paremmat kuin terveysasemalla...
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

KatriM

• Intoilija
« Vastaus #29 : Syyskuu 20, 2005, 19:28:00 ip »

Vielä lisään sen tiedon, että mittarit on kilpailutettu ja kaikkiin ei enää saa 1.1.2006 alkaen liuskoja. Tarkistakaa siis omasta hoitopaikastanne meneekö mittari vaihtoon !
Kirjattu

Linkkejä