Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta  (Luettu 13563 kertaa)

zebra1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4638
kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« : Syyskuu 19, 2005, 14:10:00 ip »

Keskustelimme D-klubin tapaamisessa Helsingin uudesta välinejakelujärjestelmästä, joka otetaan käyttöön ensi vuoden alussa. Siinä keskitetään jakelu neljään paikkaan (Koskela, Herttoniemi, Laakso ja Kivelä).

Haluaisimme kerätä tässä vaiheessa kohtauspaikkalaisilta pelkoja ja uhkakuvia välinejakelun onnistumisesta. Sen jälkeen otamme yhteyttä Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistykseen, ja toivomme heidän seuraavan kyseisten asioiden toteutumista käytännössä.

Kukaan meistä ei voi vielä tietää, miten jakelu tulee toimimaan. Siinä on luultavasti paljon parannuksia entiseen (esimerkiksi haku on mahdollista myös iltaisin, joten työaikaa ei ole pakko käyttää). Mutta ainakin meidän mielissämme heräsi myös uhkakuvia, ja toivomme voivamme vaikuttaa asiaan niin, etteivät ne toteutuisi.

Tähän ketjuun toivomme siis kommentteja niiltä, joita asia tulee koskemaan: helsinkiläisiltä.

Seuraavat asiat mietityttivät D-klubin jäseniä:

- Pitkät ja julkisen liikenteen varassa oleville hankalat hakumatkat

- Erilaiset elämäntilanteet. Esimerkiksi pienten lasten yksinhuoltajalle tai omaishoitajalle pitkä matka voi olla erityisen hankala.

- Suuri liuskatarve. Jos henkilökohtaista kontaktia jakelijaan ei ole, väheneekö jousto erityistilanteissa?

- Saako liuskoja hakea lisää, jos ne loppuvat kesken? Vai tulkitaanko ohjeita tiukasti?

- Mitä "erityistilanne" käytännössä tarkoittaa? Hyväksytäänkö sellaiseksi aktiivinen elämäntapa, johon kuuluu liikuntaa, autoilua ja työntekoa jatkuvasti? Hyväksytäänkö jatkuvasti labiili diabetes, jossa ei ole mahdollista löytää yhtä sopivaa tapaa hoitaa itseään, vaan muutoksia on tehtävä joka päivä? Hyväksytäänkö hypon kaltaisia oireita aiheuttavat muut sairaudet, kuten matala verenpaine tai huimausta aiheuttavat sairaudet (erotettava hypo toisen sairauden aiheuttamista oireista)?

- Hyväksytäänkö hukkaliuskat, joita tietyt mittarit tuottavat helposti? Hyväksytäänkö heikentynyt hienomotoriikka (esimerkiksi muun sairauden vuoksi, jonka kanssa hukkaliuskoja tulee helposti?

Toiveitamme joustavan jakelun turvaamiseksi:

- Tilaus myös sähköpostilla + kuittaus jottei tarpeettomia hakukäyntejä tulisi.

- Kaikki tarjolla olevat tarvikkeet nettiin näytille + tietoa niistä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

D1-1978

  • Veteraani
  • Viestejä: 1770
  • Levemir, Liprolog, D1
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2005, 16:11:00 ip »

Suuri liuskatarve. Hakaniemen diabeteshoitajan mukaan suuri liuskatarve hoidetaan lääkärin lähetteellä, kuten aiemminkin. Eli henkilökohtaista suhde jakelijaan ei tarvita (minulle on tähänkin mennessä jakanut se, jonka olen saanut kiinni). Erityistilanteet, kuten sairaus, ovat tässä mielessä ongelmallisia, koska liuskoja tulee saamaan vain tietyn määrän per kk. Varmaan täytyy saada lääkärinlausunto, että sairauspäiville pitää antaa x kpl lisäliuskoja. Ja sairaus pitää varmaan myös näyttää B-lausunnolla  
Kirjattu

Misty

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2695
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2005, 00:28:00 ap »

Hoitovälinejakelussa on puolen vuoden koeaika ennen lopullisen päätöksen tekoa välinejakelun kohtalosta. Mielestäni hesalaisten ei tule alistua siihen, että meitä juoksutetaan luukulta luukulle. Lähiterveysasema on paikka mistä kuntalaisten tulee saada kaikki palvelut.

En myöskään ole vakuuttunut Diabetesyhdistyksen mielenkiinnosta hoitaa tätä asiaa. Mitä yhdistys on tähän mennessä tehnyt asian eteen? Ei yhtään mitään.
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2005, 01:25:00 ap »

Ehdottomasti tilaus sähköpostilla. Ja niin, että kun tilaa, niin olisivat sitten myös valmiina. Nythän tilaus on ollut lähinnä muodollisuus, sitten kun menee hakemaan, niin eivät kuitenkaan ole valmiina, vaan joudutaan hakemaan varastosta. Hakuiltoja pitää olla vähintään kaksi viikossa, ettei satu sellaiseen iltaan, jolloin ei koskaan pääse. Ja nyt kun keskitetään, niin on kai meillä oikeus odottaa, että liuskat eivät ole koskaan lopussa, kun menemme hakemaan.

Tärkeintä: TARPEEKSI LIUSKOJA on saatava. Minä en ainakaan pärjää yhtään päivää ilman liuskoja, siinä on vähän ajan päästä sokerit yli 40.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Josse

  • Matkailija
  • Viestejä: 74
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2005, 09:16:00 ap »

Onneksi tuolla viestin alussa oli, että nyt siis "halutaan" pelkoja ja uhkakuvia. Tässä vaiheessa minulla ei ainakaan ole vielä mitään tietoa siitä miten liuskojen ym. jakelu käytännössä toteutetaan. Onko esim. samalta "luukulta" D-tarvikkeiden jakelun lisäksi hakemassa tarvikkeitaan kaikki ne jotka kotihoidossaan jotain tarviketta tarvitsevat esim. avanne-potilaat.

Minulle tulee mieleen kauhuskenaario, jossa  hakijat ottavat numerolapun ja jonottavat välineitään. Jakelusta vastaa yksi henkilö ja pahimmassa tapauksessa tarvikkeiden saantia joutuu odottamaan ties kuinka kauan.

Kyllä D-yhdistystä varmaan kiinnostaa tämä asia. Syy miksi se ei ole tehnyt mitään on se, että asia oli valmisteltu ja päätetty ennnen kuin se edes tuli julkisuuteen. Onneksi on edes se ½ vuoden koeaika ja toivottavasti sen kuluessa palautetta kerätään myös suoraan palvelun käyttäjiltä.

Itse toivon että jokainen diabeetikko saisi liuskoja ym. sen määrän kuin tarvitsee. Tämän keskittämisenhän piti nimenomaan tuoda säästöjä niin nämä rahat voisi sitten käyttää tarvikkeiden hankkimiseen.
Kirjattu

KatriM

  • Intoilija
  • Viestejä: 271
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2005, 09:25:00 ap »

Olen kysynyt asiasta Helsingin d-yhdistykseltä, mutta vastausta en ole saanut. Kyllä mielestäni tähän olisi pitänyt reagoida heti kun se tuli tietoon. Olisi varmaankin ollut vielä mahdollisuus vaikuttaa. Ja joka tapauksessa pitää älähtää kun tehdään huonoja päätöksiä. Eikö se juuri ole yhdistyksen tehtävä ? Otin itse yhteyttä terveyslautakunnan jäseneen joka pahoitteli sitä, ettei ymmärrystä lautakunna jäseniltä löytynyt. Oma d-lääkärini kertoi että on mahdollista, että hankinnat ym. keskitetään muutta välineet toimitetaan omalle terveysasemalle. Tämähän olisi hieno juttu ja yhdistys voisi nyt keskittyä tähän. On todella hävytöntä edes ajatella että ihmisiä juoksutetaan pitkin kaupunkia hakemassa välttämättömiä välineitä ! :mad:
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2005, 09:38:00 ap »

Terveyslautakunnalle asian esitelleet virkamiehet ovat varmaan (?) perustelleet asian niin hyvin, että ehdotus keskittämisestä on tuntunut järkevimmältä mahdolliselta. Lautakunnan jäsenet eivät kaikki välttämättä tunne diabetesta erityisen hyvin, joten esittelijät ovat avainasemassa. Tämähän voi olla hyväkin juttu, jos siitä seuraa, että a) kaikki helsinkiläiset diabeetikot saavat edelleen liuskoja niin paljon kuin tarvitsevat ja b) jakelu toimii sujuvasti. No minäkin olen kyllä aika skeptinen tämän suhteen.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2005, 10:52:00 ap »

Helsingin terveyslautakunnan kokousten esityslitoja ja pöytäkirjoja koskien hoitovälinejakelun keskittämistä:

 http://www.hel.fi/terveyskeskus/suomi/hallinto/terveyslautakunta/esityslistat.html

Kaivakaa esille esityslista 1.3.2005 (Terke 01.03.2005 ...) ja niissä kohta 7 (esitys hoitotarvikejakelun keskittämisestä). Vastaavassa pöytäkirjassa on sitten kohta 59§, jossa on päätös. Esityslistalta löytyy tietoja muutoksen perusteluista mm. rahallisine laskelmineen...

Kiintoisia lukuhetkiä niille joilla intoa riittää  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

zebra1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4638
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2005, 10:56:00 ap »

Hyviä pointteja, lisää vaan.

Päädyimme siihen, että ainakin kokeilemme yhdistystä tämän asian hoitamisessa. Siihen on pari syytä: 1) yhdistyksellä on enemmän auktoriteettia kuin yksittäisillä ihmisillä, joten valituksella saattaa olla jopa jotain vaikutusta ja 2) kellään meistä D-klubin palaverissa olleilla ei ole aikaa tai voimia alkaa pyörittää varsinaista valitusruljanssia.

Jos olemme loogisia, emme voi päättää tässä vaiheessa että uudistus on epäonnistunut. Sen tietää vasta kun sitä on kokeiltu. Systeemin toimivuutta täytyy kuitenkin jonkun selvittää, ja tämä ketju on tavallaan selvityksen esityötä.

Kaikki kommentit ovat tarpeen. Erityisesti kaipaisin omien konkreettisten tilanteiden kuvailua. Mikä oma tilanne on, ja miten sen pelkää vaikuttavan keskitettyyn liuskajakeluun? Onko konkreettisia ehdotuksia siitä, miten liuskajakelu toimisi hyvin?
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Misty

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2695
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2005, 11:31:00 ap »

Hyvä KatriM sinulla oli loistavia pointteja!

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelun lähtökohta miksi suostumme siihen, että meidän oikeuksiamme huononnetaan? ´Ja miksi mietimme että miten palveluiden huononnus toteutetaan mahdollisimman kivuttomas
Ja kuten tuossa aikaisemmin todettiin D-yhdistyksen taholta ei hirveästi ole aktiviteettia nähty tämän asian suhteen...vai ollaanko sieltä luvattu tehdä asialle jotain???
Kirjattu

freestyle2168

  • Vieras
  • Viestejä: 20
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2005, 11:33:00 ap »

Näin ei Helsinkiläisenä - teillä on kylläkin tosi hyvä systeemi hoitotarvikejakelussa. Pitäisi olla melkein kateellinen!!

7

ESITYS HOITOTARVIKEJAKELUN KESKITTÄMISESTÄ

Terke

Toiminnan kuvaus

Palvelun saajat

Kansanterveyslain 14 §:n mukaisiin kunnan tehtäviin kuuluu myös antaa maksutta potilaiden pitkäaikaisen (yli kolme kuukautta kestävän) sairautensa kotihoitoon tarvitsemia sairaanhoitotarvikkeita. Toiminnalla pyritään vähentämään pitkäaikaisen sairauden aiheuttamia huomattavia hoitokustannuksia sekä edistämään kotona tapahtuvaa hoitoa.

Sairaanhoitotarvikkeiden jakelun piiriin kuuluvat terveysasemien ja kotihoidon asiakkaat (= asiakkaan itsensä toteuttamaa hoitoa, kotisairaanhoitoa ja kotisairaalahoitoa).

Kyseessä on avosairaanhoitoon ja kotihoitoon kuuluva toiminta, joka tapahtuu lääkärin valvonnassa ja lääketieteellisen hoitotarpeen perusteella.

Omahoitotarvikkeiden jakelu tapahtuu tällä hetkellä terveysasemilta lääkärin määräyksestä, hoitavan lääkärin lähetteen perusteella. Toiminta on terveysaseman ylilääkärin tai hänen määräämänsä terveyskeskuslääkärin sekä terveysaseman henkilökunnan valvonnassa.

Omahoitotarvikkeita saavia asiakkaita oli vuoden 2003 lopussa noin 18 200, joista kotihoidon piirissä oli n. 2 400.

Asiakasmäärä jakaantui eri tuotteita saaviin asiakkaisiin seuraavasti:

- diabetestarvikkeita saavia asiakkaita n.11 300

- avannetuotteita saavia n. 560

- inkontinenssituotteita saavia n. 6 100, joista vaippojen kotiinkuljetuksen piirissä n. 4 850 ja virtsakatetrien kotiinkuljetuksen piirissä n. 160 asiakasta.

- haavanhoitotarvikkeita saavia n. 340 ja

- muita omahoitotarvikkeita saavia n. 210.

Toiminnassa tarvittava henkilökunta

Omahoitotarvikkeiden jakeluun osallistuu terveysasemalla koko henkilökunta. Terveyskeskuslääkäreiden tehtävänä on arvioida asiakkaiden tarvitsema omahoitotarvikkeiden määrä ja huolehtia omahoitotarvikkeiden saantiin oikeuttavien lähetteiden kirjoittamisesta asiakkaille. Terveydenhuoltohenkilöstön (terveydenhoitajat, sairaanhoitajat, perushoitajat ja lähihoitajat) toiminta keskittyy omahoitotarvikkeiden jakeluun liittyvään puhelintyöhön (ajanvaraukset hoitajille, neuvonta ja ohjaus), tilausten ja tarvikkeiden käsittelyyn (kotiinkuljetussopimukset, tavaroiden vastaanotto ja varastointi) sekä tarvikkeiden jakeluun asiakkaille. Asiakkaiden neuvonta ja ohjaus kuuluu pääasiallisesti terveydenhoitajille.

Helsingin terveyskeskuksen 31 terveysasemalla työskentelee tällä hetkellä 359 terveydenhoitajaa, erikoissairaanhoitajaa, sairaanhoitajaa ja osastonhoitajaa sekä 220,5 perushoitajaa, lähihoitajaa, terveyskeskusavustajaa ja toimistovirkailijaa eli yhteensä 579,5 työntekijää. Kaikki nämä edellä luetellut työntekijät osallistuvat omahoitotarvikkeiden jakeluun terveysasemilla.

Helsingin terveyskeskuksen 6 terveysasemalla tehtiin omahoitotarvikkeiden jakeluun liittyvä työajanseuranta viikolla 36 Töölön ja Lauttasaaren terveysasemilla 30.8.- 3.9. 2004 ja viikolla 39 Malmin, Pihlajanmäen, Pukinmäen ja Pitäjänmäen terveysasemilla 20.9.-24.9.2004 (ks. liite 9).

Omahoitotarvikejakeluun tarvittava henkilökuntamäärä terveysasemilla on seurannan tulosten perusteella 17,6 työntekijää viikossa.

Terveysasemien työntekijöiden käyttämä viikkotyöaika omahoitotarvikejakeluun on tällä hetkellä suhteellisen suuri johtuen työpisteiden erilaisista tilaus- ja toimintakäytännöistä sekä siitä, että omahoitotarvikkeiden jakelutyö tapahtuu terveysasemilla muun työn ohessa. Asiakkaiden toiveet otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan. Vaikka asiakkaita ohjataan soittamaan etukäteen, he tulevat usein asemalle ennalta suunnittelemattomaan aikaan noutamaan hoitovälineitä. Koska jakelutyö asiakkaille tehdään eripituisissa jaksoissa muun työn lomassa eri päivinä ja siihen osallistuu koko hoitohenkilökunta, on se myös tästä syystä vaikeasti mitattavissa.

Tarvikkeiden kustannukset

Omahoitotarvikkeisiin kului vuonna 2003 5,8 milj. euroa. Tilaus- ja toimituspisteitä on nykytilanteessa paljon, joka aiheuttaa paljon ostotoimintaan liittyvää työtä (esim. tilausten tekoa, toimitusten valvontaa, ostolaskujen käsittelyä jne.).

Omahoitotarvikkeita ostettiin 70 toimittajalta vuonna 2003 (ks. liite 11). Ostotoiminta oli kuitenkin hyvin keskittynyttä, koska kymmeneltä suurimmalta toimittajalta ostettiin 97 % kaikista ostoista (ks. kuvio 2). Suurin toimittaja oli Helsingin kaupungin hankintakeskus (53,5 %), joka toimittaa eri toimittajien tarvikkeita. Hankintakeskukselta ostettiin omahoitotarvikkeita 3 028 000 euron edestä. Ostohinnoissa on mukana hankintakeskuksen perimä varastolisä (keskimäärin 15 %), joka tekee kyseisestä ostohinnasta noin 395 000 euroa. Laskuja omahoitotarvikkeiden ostoissa käsiteltiin noin 7 700.

Toiminnan uudelleen järjestelyn tarve

Omahoitotarvikkeita jaetaan potilaille terveyskeskuksen 31:ltä terveysasemalta. Jakelutoiminnan hajautuminen näin moneen toimipisteeseen aiheuttaa ongelmia, jotka keskitetyssä mallissa voitaisiin välttää. Seuraavassa on kuvattu keskeiset ongelmakohdat:

- Omahoitotarvikkeiden jakelutyö tapahtuu terveysasemilla muun työn ohessa. Jakeluun liittyy tarvikkeiden potilaalle jakamisen lisäksi tarvikkeiden tilaamista toimittajilta, tavaran vastaanottoa, laskujen tarkastamista ja näihin kaikkiin mahdollisesti liittyvää virheiden korjaamista. Ostotoiminta ja siihen liittyvät muut tehtävät eivät ole terveysaseman ydintoimintaa ja ovat osittain myös osaamisen puutteen (harvoin toistuvia) vuoksi aikaa vieviä. Tehtäviä tekevien henkilöiden runsas määrä vaikeuttaa perehdyttämistä ja osaamisen kehittymistä. Omahoitotarvikkeiden jakamisesta tehtyä ohjetta toteutetaan eri tavoin, koska esille tulee helposti tulkintavaikeuksia, minkä seurauksena voi olla erilaisia käytäntöjä terveysasemilla.

- Kaikilla terveysasemilla ei ole kunnon tiloja tarvikkeiden välivarastointiin. Toisaalta ostotoiminnan tekeminen ilman asiaan perehtymistä johtaa helposti ylisuuriin ostoeriin, joka puolestaan aiheuttaa tarvikkeiden hävikin lisääntymistä esim. vanhenemisen johdosta.

- Potilaalle voidaan erikoissairaanhoidosta määrätä tarvikkeita, jotka eivät kuulu terveyskeskuksen valikoimaan. Korvaavan tuotteen hakeminen valikoimasta vaatii asiantuntemusta. Ristiriitoja saattaa syntyä myös potilaiden odotusten takia siitä, mitä tarvikkeita terveyskeskuksen kuuluu ilmaiseksi jakaa.

- Tarvikkeiden menekin ennustaminen on vaikeaa, kun tarvikkeiden jakelu on hajautettu useisiin toimipisteisiin. Terveysasemilla ei pystytä ennakoimaan tilauksia eivätkä tavarantoimittajat pysty ennakoimaan kysyntää. Nämä yhdessä aiheuttavat pidentyneitä toimitusaikoja.

- Omahoitotarvikkeiden jakelun tilastointi joudutaan tekemään kokonaan manuaalisesti keräämällä tietoa eri lähteistä. Tämä on työlästä verrattuna siihen, että keskitetyssä mallissa terveyskeskuksen materiaalihallinnon tietojärjestelmän (SAP) käyttöä voitaisiin laajentaa kattamaan omahoitotarvikkeiden jakelu- ja ostotoiminta.

Toiminnan ongelmien ratkaisemiseksi terveyskeskuksen työryhmä puheenjohtajanaan Pihlajamäen terveysaseman ylilääkäri Heikki Sumuvuori on valmistellut esityksen toiminnan keskittämisestä. Terveyskeskuksen johtoryhmä on käsitellyt työryhmän esityksen ja omalta osaltaan kannattaa esitystä.

Esitys toiminnan keskittämisestä

Ottaen huomioon liikenneyhteydet ja ennakoiden omahoitotarvikkeita saavien asiakkaiden asioimista, omahoitotarvikejakelu ehdotetaan keskitettäväksi kolmeen toimipisteeseen: Kivelän, Koskelan ja Herttoniemen sairaaloihin.

Asiakasmäärältään jokaisessa toimipisteessä olisi noin 6000 asiakasta. Asiakkaat voisivat hakea omahoitotarvikkeensa itse määrittelemästään jakelupisteestä.

Tulevaksi henkilökuntamääräksi arvioidaan 9 työntekijää: kolme henkilöä/toimipiste, esim. 1 terveydenhoitaja/sairaanhoitaja ja 2 perushoitajaa/toimipiste. Omahoitotarvikkeiden lähetteiden kirjoittaminen jäisi edelleen asiakkaan omalle terveysasemalle lääkärin ja terveydenhoitajan tehtäväksi.

Keskittämisen päätavoitteina ovat asiakkaiden samanarvoiseen asemaan saattaminen, kustannussäästöt sekä työntekijöiden asiantuntemuksen ja asiakkaiden ohjauksen parantaminen.

Keskittämisen hyödyt ja haitat

Keskittäminen tuottaa seuraavia hyötyjä asiakkaille:

- omahoitotarvikkeita jaetaan samoin perustein kaikille tarvitseville

- jakelua järjestetään arkipäivisin myös virka-ajan ulkopuolella, esim. yhtenä päivänä viikossa klo 18.00 saakka

- mahdollisuus sähköiseen tilaamiseen (internet, fax)

- omahoitotarvikkeita voidaan hakea asiakkaan /omaisen itse määrittelemästä paikasta (poikkeuksena erikoistuotteet, joita tilataan vain sovittuun paikkaan)

- jakelupisteiden henkilöstön asiantuntijuus on parempi, mikä parantaa myös palvelua

Keskittäminen tuottaa seuraavia haittoja asiakkaille:

- joillekin asiakkaille tarvikkeiden hakumatka pitenee

Keskittäminen tuottaa seuraavia hyötyjä terveyskeskukselle:

_ terveysaseman hoitohenkilökunnan työaikaa vapautuu varsinaiseen hoitotyöhön

_ jakelutoimintaa tekevän henkilökunnan osaaminen parantuu merkittävästi

_ terveysasemien välivarastoinnista voidaan luopua

_ Merkittäviä säästöjä aikaansaadaan varastokustannusten alenemisesta (hankintakeskuksen varastolisä) sekä sitoutuneet pääoman pienenemisestä että tarvikkeiden paremmasta hyödyntämistä (esim. tuotteiden vanhentumisen vähentyminen).

_ Terveysasemien tiloja voidaan vapauttaa tarvikkeiden varastoinnista muuhun käyttöön,

_ materiaalihallinnon tietojärjestelmän (SAP) käyttöä voidaan laajentaa kattamaan omahoitotarvikkeiden osto- ja jakelutoiminta,

_ materiaalihallinnon tietojärjestelmää hyödyntämällä saadaan ajantasaista informaatiota.

_ Käsin tehtävästä tilastoinnista voidaan kokonaan luopua,

_ Tarvikkeiden kulutuksen ennakointi paranee, kun siirrytään ennakkotilausjärjestelmään; potilaan tullessa hakemaan tarvikkeita, ovat ne jo valmiina kerättyinä

_ Yhteistyötä erikoissairaanhoidon kanssa voidaan tehostaa ja potilaille myönnettävien erikoistarvikkeiden jakelua voidaan ohjata paremmin.

_ voidaan välttää päällekkäisten hoitotarvikkeiden hankkiminen, eli voidaan tarjota kokonaistaloudellisesti edullisin tuote (=kilpailutetaan tuote hinta-laatu suhteessa) tiettyyn hoitoon ilman että potilasturvallisuus vaarantuisi.

Keskittämisellä ei ole haittoja terveyskeskukselle.

Keskittämisen yksilöidyt taloudelliset vaikutukset

Omahoitotarvikejakelun keskittämisellä saavutetaan taloudellisia säästöjä ostotoiminnassa sekä prosessikustannuksissa.

Keskittäminen aiheuttaa kertaluonteisia kustannuksia kuten tilojen muutostyöt 20 000 e ja tietojärjestelmän vaatimat muutostyöt 30 000 e sekä vuokrakustannuksia terveyskeskukselle Herttoniemen, Kivelän ja Koskelan sairaaloiden tiloista noin 21 682 e vuodessa.

- Keskittämällä ostotoiminta voidaan paremmin hyödyntää kaupungin tekemiä sopimuksia. Sopimusten ohi tapahtuvien ostojen eliminoimisella voidaan eri lähteiden mukaan saavuttaa 5-20 % säästöt ostohinnoista. Voidaankin arvioida, että omahoitotarvikkeiden keskittämisen avulla saavutettaisiin 5 % säästö ostohinnoista, kun minimoidaan ostosopimusten ohi ostaminen. Arvioitu säästö tulisi siitä osasta ostoja, joka tehdään suoraan toimittajilta (2,8 milj. e) eli noin 140 000 e vuodessa.

- Terveyskeskusten varsinaisissa varastoissa (3 kpl) tavaran hävikki (tavaran vanhentuminen jne.) on noin 0,3 % luokkaa. Voidaan arvioida, että terveysasemilla välivarastoitavien tavaroiden osalta hävikki on ainakin kaksinkertainen, koska varastointi on jakaantunut 76 eri pisteeseen. Mikäli keskittämisellä voidaan hävikki saattaa samalle tasolle kuin varsinaisissa varastoissa, saavutetaan 17 400 e säästöt vuositasolla.

- Terveyskeskusten varsinaisissa varastoissa varastonarvo on noin kymmenesosa varastoon ostettavien tarvikkeiden määrästä. Karkeana sääntönä voidaan pitää, että varastoitava volyymi muuttuu varastojen lukumäärän neliöjuuren suhteessa. Jos toiminta keskitetään kolmeen toimipisteeseen, vähenee varastoitavan tavaran määrä viidennekseen nykytilanteesta. Tarkkaa arviota sitoutuneet pääoman pienenemiselle ei voida kuitenkaan tehdä.

- Keskittämisen seurauksena voidaan siirtyä ostamaan tarvikkeet suoraan toimittajilta hankintakeskuksen käytön sijaan. Hankintahinnoista saavutetaan 395 000 e säästö vuositasolla, jonka hankintakeskus on perinyt varastoinnin aiheuttamina kustannuksina.

- Omahoitotarvikejakeluun on laskettu nykytilassa tarvittavan 17,6 hengen työpanos. Keskitetyssä mallissa tultaisiin toimeen 9 hengen työpanoksella. Laskennallinen säästö 8,6 * 31 000 e = 266 600 e vuositasolla (ks. liite 12).

Keskittämisen seurauksena välittömiksi säästöiksi saadaan 552 400 euroa vuodessa sekä välillisinä säästöinä 266 600 euroa.

Toimitusjohtaja toteaa, että mikäli terveyslautakunta hyväksyy esityksen toiminnan keskittämisestä, yksityiskohtainen suunnittelu käynnistetään välittömästi tavoitteena toiminnan keskittäminen viimeistään vuoden 2006 alusta lukien.

TJA
 Terveyslautakunta päättänee, että terveyskeskuksen kansanterveyslain mukainen sairaanhoitotarvikkeiden jakelutoiminta keskitetään esitettyjen linjausten mukaisesti viimeistään 1.1.2006 alkaen.

Pöytäkirjanote terveysasemat-osastolle.
 

Lisätiedot:
Moisander Leena, hallintolakimies, puhelin 31042220, 0408200893

59 §

ESITYS HOITOTARVIKEJAKELUN KESKITTÄMISESTÄ

Terke

Esityslistan asia TJA/7

Merkittiin, että kokouksessa esittelijä täydensi päätösehdotuksensa päätöksestä ilmeneväksi.

TJA
 Terveyslautakunta päätti, että terveyskeskuksen kansanterveyslain mukainen sairaanhoitotarvikkeiden jakelutoiminta keskitetään esitettyjen linjausten mukaisesti viimeistään 1.1.2006 alkaen.

Lisäksi terveyslautakunta päätti, että terveyslautakunnalle raportoidaan järjestelyn tuloksista ja siitä saaduista kokemuksista puolen vuoden toiminnan jälkeen.

Pöytäkirjanote terveysasemat-osastolle.
 

Lisätiedot:
Moisander Leena, hallintolakimies, puhelin 31042220, 0408200893
Kirjattu

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2005, 11:51:00 ap »

Tarviko tuo nyt kokonaan kopsata palstalle keskustelua pidentämään. Minähän olin juuri edellä laittanut samasta asiasta linkin sivuille  

No ei millään pahalla kuitenkaan  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

KatriM

  • Intoilija
  • Viestejä: 271
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2005, 11:52:00 ap »

Zebra1:
alueelta Siltamäki & Suutarila, jossa asun, ei ole suoraa bussiyhteyttä yhteenkään jakeluun tulevaan sairaalaan. Malmin sairaala, jossa on alueemme d-poliklinikka, ei ole listalla.
Jokainen alueen diabeetikko joutuu siis matkustamaan esim. Koskelan sairaalaan kahdella bussilla. Ihmettelen miten tämä parantaisi palvelua. Välineitä on saanut tarpeen mukaan tähänkin saakka.
Homman pointti on mielestäni se, että yritetään pikkuisen säästää ja tehdään satojen helsinkiläisten asioiden hoito hankalammaksi. Mieleen on jäänyt jostain lukemani lausahdus että kaupungin täytyy saada vastinetta hoitovälinekustannuksille siitä, että diabeetikot pitävät tasapainon hyvänä (!). Vaaditaanko tätä muilta potilasryhmiltä ?
Kirjattu

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2005, 12:07:00 ip »

Sama ongelma, kuin KatriM:llä. Ja ihmettelyn aihen miksei Malmin sairaala ole valittujen jakelupisteiden joukossa? Eli käyntien keskittämisestä yhteen pisteeseen (johon todellakin pääsi niin töistä kuin kotoakin yhdellä bussilla ja jopa parilla eri numerolla) pitää hajauttaa.

Aiemmin sain yleensä aina yhdistettyä välinejakelussa käynnin johonkin normaaleista labra/lääkäri/jalkojenhoitaja -käynneistä, mutta nyt pitää sitten lähteä erikseen liikkeelle ja vieläpä usealla bussilla kulkien.

Malmin sairaalassahan on nimenomaan sisätautien konsultointipolikin, jossa on ainakin omalla kohdallani ollut todella asiantunteva d-henkilökunta. D-hoitajalle tuossa vähän aiemmin ihmettelinkin Malmin sairaalan pudottamista joukosta ja hän ei ainakaan tiennyt mitään kunnon perusteita sille, miksi valinta oli juuri tuo mikä oli.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Misty

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2695
Re: kommentteja helsingin uudesta välinejakelusta
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2005, 12:23:00 ip »

Kysyn edelleen miksi tyytyä palvelun huonontamiseen ja halutaan parannuksia huononnukseen? Tavarat tulee saada lähiterveysasemalta eikä Timbuktusta.

Zebra niillä on helppoa, jotka asuvat jakelupisteen vieressä. Itse asun Itä-Helsingissä käyn töissä julkisilla Länsi-Vantaalla ja minin pitäisi hakea julkisilla kulkuneuvoilla tavarat talvipakkasilla. Ei kiitos! Entä vanhukset, liikuntaesteiset ja pienten lasten vanhemmat?  

Itse aion myös KatriM:n tapaan olla yhteydessä suoraan terveyslautakuntaan.
Kirjattu
 

Linkkejä