Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: pumpun positiiviset puolet?  (Luettu 6890 kertaa)

nulla

• Vieras
Re: pumpun positiiviset puolet?
« Vastaus #45 : Elokuu 25, 2005, 10:35:00 ap »

Vielä tätä pumppuasiaa. Minulle suositeltiin vaihtamista monipistos-Levemir -systeemistä pumppuun. Vaihto tehtäisiin terveyskeskuksessa, se on kuulemma ainoa tk Suomessa, jossa pumppuhoito aloitetaan.

Minulle esiteltiin 3 eri pumppumallia, joista saisin valita. Mutta mutta, ei kai pumppu tätä elämää sen helpommaksi tee? Minusta on keljua se, että jos haluaa olla tasapainossa, koko ajan saa olla "varpaillaan": mitata ja pistää ylimääräistä tai vähentää annosta (monipistossysteemissä). Tasaista elämää ei ole ollut. Ja ei kai se tasaisemmaksi muuttuisi pumpun jälkeenkään? Siis onko millään hoitosysteemillä mahdollista elää mittaamatta ja jatkuvasti huolehtimatta, jos haluaa pysyä tasapainossa?

Kiitos näistä pumppukommenteista. Ne auttavat paljon.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #46 : Elokuu 25, 2005, 11:44:00 ap »

Ei taida vielä olla sellaista systeemiä kehitetty, missä ei hoidon onnistumiseksi tarvitsisi tehdä yhtään mitään, mutta toivotaan, että joskus tulevaisuudessa sellainenkin keksitään.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä pumppumalleja sinulle esiteltiin. Itseäni kiinnostaa toistaiseksi eniten Minimedin Paradigm, koska ainakin siihen on mahdollisuus jossain vaiheessa myöhemmin saada jatkuvasti verensokeria mittaava sensori  http://www.minimed.com/
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #47 : Elokuu 25, 2005, 13:40:00 ip »

Ai niin, unohtui vielä tuosta äskeisessä viestisä mainita, että saat varmaan halutessasi sen pumpun ensin koekäyttöön vaikka ilman insuliinia.

Mulle ainakin tarjottiin tuota mahdollisuutta ja olin ensin ottamassa pumpun vain koekäyttöön vyötärölle roikkumaan, mutta viime hetkillä tulin siihen tulokseen, että eiköhän se ole sama, vaikka kokeilen samantien insuliinin kanssa, niin tiedän oikeesti, minkälaista on elää sen kanssa.

Nyt tiedän ja pumppu roikkuu edelleen vyötäröllä enkä siitä luovu, jos ei ole pakko  

Mun mielestä yksi tosiasia on kuitenkin se, että ei se pelkkä pumpun saaminen ja vyötäröllä roikkuminen takaa tasaisia sokereita, vaan kyllä pumpun kanssa on myös tehtävä työtä tasapainon eteen. Voisi ehkä sanoa, että samalla työmäärällä saa pumpun kanssa jonkun verran paremman tasapainon kuin ilman pumppua.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #48 : Elokuu 25, 2005, 14:47:00 ip »

Minuakin kiinnostaa, mitkä pumppumallit sinulle Nulla esiteltiin.

Olen itsekin kokeilua odottamassa ja joko Animas 1200 tai Paradigm 512 ovat "vaakalaudalla".

Kummastakin on uudempi malli olemassa, mutta ei Suomessa saatavana.

Pumpun käyttäjille kysymys: Käytättekö paljon tuota tilapäistä basaalia (jos pumppunne sen sallii), ja oletteko itse hakenut ja löytänyt optimaalisen vrk-profiilin perusinsuliinille.

Onko joku hyödyntänyt Bolus-Wizardia (siis uusimpien pumppujen laskuria, jolla saadaan tarvittava ateriainsuliiniannos laskettua, kun tietyt perusasiat annetaan).
Kirjattu

nulla

• Vieras
« Vastaus #49 : Elokuu 25, 2005, 14:52:00 ip »

Kiitos, Siiri, kommenteista. Minulle esiteltiin Accusence -mittaria, joka kuulemma on ainoa, jolla enää HUS:ssa aloitetaan pumppuhoitoa (halvin, noin 1500 e). Toisena mallina oli se, jonka muistin olleen MiniMillä (siellä minigolfturnauksessa, kun heiluttelimme mailoja. Sellainen pieni ja sininen, merkki alkoi M -kirjaimella. Tämä on kallein, yli 4000 e, mutta myös kehittynein ja siihen kuulemma saa kaukosäätimen). Kolmas oli pieni hopeanvärinen, ei vaakatasossa niinkuin nuo muut, vaan "pystyssä". Tämän hinta oli noin 4000 e.

Pumppu vaihdetaan kuulemma 4 vuoden välein. Se Accusense piti insuliinia truutatessaan meteliä (säkätystä), näin tämän mallin siis livenä. Kallein on kuulemma hiljaisin.

Nyt varmaan odotan seuraavan Hba1c:n ja mietin sen jälkeen mitä tehdä. Kovasti kyllä minigolfissa vakuutettiin, ettei pumppu häiritse elämää... sängyssäkään...
Kirjattu

nulla

• Vieras
« Vastaus #50 : Elokuu 25, 2005, 14:53:00 ip »

Niin, ja kiitos kommenteista myös Tapsalle. Ryntäsin vastaamaan niin pian, että huomasin nimen vasta myöhemmin.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #51 : Elokuu 25, 2005, 15:31:00 ip »

Tapsa: Mulla on temp basal jokapäiväisessä käytössä, kun elämäni on kovin epäsäännöllistä sekä liikunnan että syömisen suhteen. Temp basalia käytän erityisesti ennen kaikenlaita liikuntaa ja sen myös sen aikana. Samoin käytän sitä joskus illalla nukkumaan mennessä, jos sokerit on viiden pinnassa enkä jaksa enää syödä.

Minä olen säätänyt basalin itse. Sain d-polilta alkuannokset ja sen jälkeen olen säätänyt niitä omin päin. Mun annokset on ehkä hieman yleisestä systeemistä poikkeavia (basal-bolus -suhde), mutta oleellista on kai se, että se sopii mulle ja mun elämään eli liikuntaan ja syömisiin.

Wizardia mun pumpussa (Minimed 508) ei ole ja näin äkkiseltään sen perusteella, mitä olen siitä kuullut, tulee mieleen ajatus, että osaako se Wizard ennakoida myös parin tunnin tulevan ja menneen liikunnan. Onhan siinä tietysti vielä manuaalinen säätömahdollisuus + annoksen hyväksymin olemassa, mutta mulle se ei ehkä ihan sellaisenaan sopisi. En ole tuosta varma, mutta tuollaisen käsityksen sain, kun maahantuojan edustaja esitteli mulle Paradigm-pumppua, en kyllä muista mitä versiota.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #52 : Elokuu 25, 2005, 15:49:00 ip »

Nulla, olikohan se toinen pumppu juuri Minimed 508, koska meillä on Minimin kanssa samanlaiset pumput ja niihin kuuluu kaukosäätö? Eikö Meikussa ole ollenkaan vaihtoehtona Minimedin uudempaa mallia eli Paradigmia?

Nuo kaksi muuta mainitsemaasi pumppua ovat mulle outoja enkä osaa sanoa niistä yhtään mitään, mutta tän Minimed 508:in suhteen olen edelleen samaa mieltä kuin turnauksessa  

Minkä ongelman vuoksi sulle on ehdotettu pumppuhoitoa?
Kirjattu

marjalehti

• Vieras
« Vastaus #53 : Elokuu 25, 2005, 17:45:00 ip »

Tapsa ja Siiri:
Täälläkin temp basal aina liikunnan yhteydessä käytössä. Käytän myös bolus wizardia (=carb smart animas pumpussa), mutta pumppu ei tiedä, mitä liikuntaa on tulossa, joten annan pumpun arvioida sopivaa annosta ensin ja pistän sitten pienemmän annoksen,jos oon lähdössä pyöräileen tms.

Animaksessa on lisäksi ns. bolus insuliinia jäljellä (BIJ)-laskuri. Se tarkoittaa sitä et kone laskee edellisestä boluksen annosta kuluneen ajan ja arvioi matemaattisesti "systeemissä" jäljellä olevan insuliinin määrän. (Kuulostaa hankalalta, mutta:)

Minusta se on hyvä ominaisuus esim. silloin jos olen mitannut korkeahkon vs-lukeman ja harkitsen sen korjaamista. Jos BIJ:ssa on ikäänkuin jäljellä olevaa insuliinia vielä riittävästi, ei välttämättä tarvitse laittaa lisäboluksia menemään  , jotta sais vs:n laskemaan -> ei tule turhia hypoja! (Vaikka ainahan ne on turhia...)

Basaalit on lääkärin kanssa säädetyt, nopeasti löytyi hyvä taso sen suhteen. Nyt olen tosin siirtymässä takaisin työelämään, jossa liikuntaa tulee väkisinkin enemmän ja erilaista kuin lasten kanssa kotona. Mittailulla ja temp basaalin käytöllä varmistan, et tulee basaalit siten itse oikein säädettyä (varmaan joutuu pienentämään päivän aikaisia basaaleja).

Minun pumppuni on suomenkielinen, mikä oli yksi ratkaiseva tekijä (vaikka tuskin se englanninkielisyys olisi ongelma ollut), kaukosäädintä tähän pumppuun ei saa.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #54 : Elokuu 25, 2005, 18:47:00 ip »

Insuliinipumppuihin saa (uusimpiin, Animas, Paradigm) laskurin, joka arvioi, paljonko edellisestä boluksesta eli pikainsuliinipistoksesta on vielä vaikutusta jäljellä.
Ajatus sopii tietenkin myös kynän käyttäjille. Jos pistää lisää, kun edellinen pistoskin vielä "muhii" kudoksissa, lisäpiikin vaikutus summautuu edelliseen ja lopputulos voi olla yllättävä.
Pikainsuliinillakin on "häntävaikutus", NovoRapidilla suurempi, Humalogilla pienempi. Lisäksi pikainsuliinkin imeytyminen vaihtelee kerrasta toiseen, ja voi olla myös eri henkilöillä erilainen.
Siksi korjauspistosta arvioidessa pitäisi aina miettiä, johtuuko korkea arvo ylitankkauksesta vai siitä, että edellinen pikapiikki on vielä vaikutukseltaan kesken.

Tuon bolus-laskurin voinee tosiaan korvata myös pääsälaskulla, kun lisäksi pitää arvioida lähituntien fyysinen rasitus.

Lienee erilaineen laskutulos Bolus Wizardilla riippuen siitä, onko pumpussa NovoRapid vai Humalog.
Pumpun etuna lienee se, että neula on pitempään samassa kohdassa, jolloin imeytyminen on aina sen ajan tasainen. Ja basaalin osalta myös "tipoittainen annostelu" tasoittanee vaikutusta. Boluksethan menevät kerralla kokonaan, ellei sitten hyödynnä jatkettua/hidastettua bolusta tai itse pistä sitä useassa eri osassa.
Kirjattu

marjalehti

• Vieras
« Vastaus #55 : Elokuu 26, 2005, 15:54:00 ip »

Pumppuun voi ohjelmoida sen insuliinin "metaboloitumisajan" sen mukaan mikä insuliini on käytössä. Minulla Humalog ja arvio aika 3h. Pumppu siis laskee kaavamaisesti, että viimeinen pistetty bolus olisi "käytetty" (eli 0) kolmen tunnin kuluttua. Itsehän pitää sitten huomioida, mitä on syönyt ja kuinka paljon aikoo liikkua yms...

Periaatteessa pelisäännöt on samat kuin kynilläkin (pistosten suhteen), mutta kynien kanssa ei välttämättä tule ajatelleeksi pistosten päällekkäisyyksiä (tai sitä miten paljon edellisen pistoksen insuliinia vielä "muhii").

Puhumattakaan siitä että on vielä pitkävaikutteisenkin insuliinin huippuvaikutukset ja -käyrät otettava huomioon. Johonkin toiseenkin keskusteluun kirjoitin tämä saman asian, mut kertauksena vielä tähänkin:

Pumpun ehdoton hyvä puoli mielestäni on se, että käytössä on vain yksi insuliinilaatu. Sen käyrät tuntee ja ei tartte miettiä onko joku korkea tai matala vs-lukema pikan vai pitkän puutetta tai vajausta.

Pieni peikko on tietysti ketoasidoosiriskin kasvu kun käyttää pelkkää pikaa.
Kirjattu

dadda

• Vieras
« Vastaus #56 : Elokuu 26, 2005, 17:56:00 ip »

nulla: tää oli mulle just suuri oivallus pumpun kanssa, eli millään hoitomuodolla EI saa tasaista elämää ilman mittailua ja huolehtimista. Hoitomuotoa etsiessäni luulin, että kun kerran löytää oikean hoidon ja annokset, se on siinä. Pumpulla on vaan enemmän mahdollisuuksia reagoida niihin mittaustuloksiin, jolloin niistä on oikeasti hyötyä. Voi opetella oman kehonsa toimintaa ja käyriä, ei jonkun kulloisenkin insuliinilaadun. Siksi on väärin sanoa, että pumppu vaatisi enemmän töitä ja tarkkuutta - pumppu mahdollistaa suuremman tarkkuuden, jos oman taudin luonne sitä vaatii. Se on vaan palkitsevampaa, kun tarkkuus palkitaan - silloin voi harkiten tarkkuudesta joustaakin. tsemppiä!
Kirjattu

nulla

• Vieras
« Vastaus #57 : Elokuu 26, 2005, 21:03:00 ip »

Kun minulle esiteltiin pumppuja, hämmennyin niin, etteivät mallien nimet jääneet mieleeni. Nyt kun selaan nettisivuja, huomaan, että mallit olivat Accusence, Animas (mallin numeroa en tunnista) ja Minimed Paradigm. Diabeteshoitajan mukaan HUS tosiaankin aloittaa uudet hoidot pelkästään Accusencellä, joka hoitajan mielestä on "karvahattuversio".

Pumppua ehkä suositeltiin hoitoväsymiseni vuoksi. Kuulostaa hassulta, mutta ehkä ajateltiin, että kun kuitenkin olen valmis tekemään hommia, niin pumpun kanssa voisi onnistua paremmin. Hba1c on kuuden ja seitsemän välillä, mutta hajontaa on paljon.

On tosi jännittävää lukea kokemuksianne. Oikeastaan kaikki kokemukset ovat positiivisia. Onko kukaan koskaan luopunut pumpusta sen saatuaan?
Kirjattu

Linkkejä