Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: pumpun positiiviset puolet?  (Luettu 6892 kertaa)

Riksu

• Vanha tekijä
Re: pumpun positiiviset puolet?
« Vastaus #30 : Heinäkuu 21, 2005, 15:28:00 ip »

tapsa: minä en ainakaan ole kuullut koko asiasta, tosin olen käyttänyt jo jonkin aikaan D-Tronia. En kyllä yhtään ihmettelisi omien kokemusten jälkeen. Minua kiinnostaa mainitsemasi linkki, jos sen vielä löydät.
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Heinäkuu 21, 2005, 15:57:00 ip »

Ei otalinkki löytyäkseen, sen sijaan:

http://www.diabetesnet.com/diabetes_technology/insulinpumps_disetronic.php

The H-TRONplus insulin pump comes as two pumps for the price of one. This European approach to safety ensures

that if anything goes wrong, no interruption of insulin delivery will occur. The H-TRONplus is well built and has served users well over years of use. Like the D-TRONplus, this pump delivers insulin every three minutes or 20 times an hour to ensure blood sugars remain level. Its DC motor offers a strong delivery and with three minute delivery ensures little chance of occlusion even at low infusion rates.

One nice feature of this pump is the ease of bolusing. Buttons on one side of the pump can be accurately pressed to deliver boluses, whether you want to wear it under a dress or simply don't want to take it out of your pocket. The pump offers 24 basal rates with a few button pushes and provides the total basal delivery for the day. Only one basal profile is available, however. Recall information is provided for the last 10 boluses, the total insulin delivered since midnight, units of insulin left in the reservoir, and the past five alarms. Basal rates can be increased and decreased in 10 percent increments, and this is done as a percentage of whatever basal would be running at that time of day.

Although the buttons on the H-TRONplus are convenient, there are a couple of mild cautions. When both buttons are pressed simultaneously, this places the pump into suspend mode where programming changes are made. Once into suspend mode, a series of depressions of one of the side buttons causes the H-TRONplus to increase or decrease the basal rates by 10% increments for each press. Once the increase or decrease has been selected, the pump beeps back the number of 10% increments and goes into run mode. Although an unlikely scenario, if a user is not paying attention while the pump is in suspend, a series of unintended pushes of one of the two buttons could cause the basal rate to increase or decrease and the pump will go back into run mode with this setting. See close ups of the H-TRONplus at Erik Wold's site.

The other problem would occur if one of the pump buttons is accidentally pushed, such as might occur in a pocket filled with keys, comb, pen, meter, and test strip can, even the good design of the buttons may not prevent an accidental bolus. This pump has no block feature and is not a good choice for small children.

Silent operation can be programmed. Two microprocessors constantly recheck each other to ensure safety and prevent over-delivery. A low insulin alert sounds when 20 units are left in the reservoir. A free technical inspection is done on each pump at 24 months to ensure the highest level of service. It can be discretely worn with no exposed parts or doors to pop open. The only time choice is 24 hour military time. The H-TRONplus is well built. If you like to literally throw your pump around, the glock-like case of the Animas will handle that type of punishment better, but under normal life conditions this pump stands up under duress.

Another small caution is that the H-TRONplus has three threaded seals: one each for the two batteries, plus a third to seal the reservoir and provide a connection to the infusion set. If one of the "caps" that goes into these slots is not threaded correctly and then tightened by force, a hairline crack will appear through the threads in the case. A crack may also appear around the display area if the pump is dropped from some height onto a hard surface, such as concrete. These cracks are rare, but if the pump is then placed underwater, excess insulin delivery may occur. This actually happened to a handful of pumpers, so Disetronic withdrew its "Waterproof" approval for the H-TRONplus.

No problems have been reported in H-TRONpluses that do not have a crack in the pump case. H-TRONplus users are advised to check their cases for hairline cracks and make sure their batteries are snug. With a wide variety of detachable infusion sets available, taking any pump off prior to swimming is the best approach to preventing problems in the H-TRONplus and Paradigm pumps. Other pumps have not been reported to have this particular problem.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

jock

• Vieras
« Vastaus #32 : Heinäkuu 26, 2005, 00:12:00 ap »

Mulla ollut viime joulukuusta saakka Minimedin Paradigm 712  http://www.minimed.com/patientfam/pf_ipt_paradigm_x12_insulin_pump.shtml  käytössä eikä ole ollut pistämistä yhtään ikävä.
Pumppuun siirryttiin omasta tahdostani, kun lähinnä työn epäsäännöllinen fyysinen rasittavuus oli kynien kanssa hankala hallita. Eli siis jos enemmän joutui rehkimään niin kohta sai olla hiki päässä jotain syömässä   . Pumpussa insuliinina humalog ja pitkää ei tartte joten em. tilanteet paljon helpommin hanskassa.
Pumppuun olen lisäksi väsännyt eri ohjelmat työhön ja viikonlopuiksi kun inskan tarve on erilainen (myös aamunkoittoilmiö kaikkosi kun aamuyöstä basaalia menee enemmän).
Pumppu itsessään ei ole kertaakaan "tilttaillut" ja muutenkin kaukosäätimineen kaikkineen tosi näppärä laite. Kanyylina on Quick-set jota voin hyvin pitää 3-4 vuorokautta vatsassa tai reisissä ilman mitään ihoärsytyksiä. Pumpussa riittää inskaa 4-5 päivän tarpeisiin.
hba1c on pumpun kanssa ollut alle 7 eli mulle se ainakin tuntuu sopivan.
Kirjattu
dm1 - MiniMed Paradigm® 712 - Humalog

Lumi

• Vieras
« Vastaus #33 : Heinäkuu 26, 2005, 16:07:00 ip »

Mielenkiinnolla olen lukenut tätä keskustelua.. mulla on pumppu ollut pian 20v., ja edelleen tykkään tästä hoitomuodosta.
Pistokammoni oli aikoinaan syy siirtyä pumppuun, ja kammo on vieläkin. Eli se on yks suuri positiivinen puoli minulla, pistoksia vähemmän! Myös pumpun neula on ihanan lyhyt ja terävä. Myös lisäannoksen ottamiset on helppoja, uuden ampullin vaihto on suht helppoa, uuden pumpun käyttöönotto helppoa, kiitos hyvien ohjeiden.

Pumppuni on toiminut hyvin, nyt mulla on H-Tronplus. Varainsuliinireseptiä pyydän lääkäriltäni kerran vuodessa, ja miettinyt olen, jos sitä tarttisin, mitenköhän kävisi? En taitaisi osata käyttää tämän hetken systeemejä.. on mun edellisestä insuliinipistoksesta jo tosi pitkä aika.
Kirjattu

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #34 : Heinäkuu 29, 2005, 18:14:00 ip »

Ajattelin kommentoida Tapsan laittaman tekstin… ja yrittää tarkentaa myös vähän pumpun puolia. Mulla on H-Tonplus. (suomenkieleni ei ehkä ihan luista… mutta kai ymmärrätte)

Ne kaks nappia mitä käytetään antaakseen bolusta (ateria-annokset) ovat aika ”tröga” (ei helpolla voi painaa niitä). Pitää kunnolla painaa niitä ennen kun tapahtuu mitään, elikä minusta on hyvin vaikeata vahingolla onnistua painaa niitä ja antaa itselleen jonkun inska-annoksen mitä ei oltu ajateltu. Mulla on myös pumppu ollut taskuissa avaimien ja muun kaman kanssa eikä koskaan ole sattunut mitä ”yllätys-painauksia”.
Olen laittanut pumpun hiljaiselle käytännölle, muuten pumppu piipittää esimerkiksi joka boluksen 0,5- välein elikä jos annan 2 bolusta, niin pumppu piippaa neljä kertaa ja se voi olla tosi ärsyttävää. (Tuntuu että olisi kuin räjähtävä pommi…    )
Mikä haittaa, elokuvissa: Pumpussa ei ole valaistusta ja jos syön karkkia niin en näe mitä pistän. Tietysti tunnen kun painan nappia mutta koska nappi on niin ”trög” niin en tiedä onko se lähettänyt mitään insuliinia ylipäänsä, sen näen vian ”displayistä”. (Itse olen ratkaissut ongelman niin että nostan pumpun korvan ääreen ja kuuntelen alkaako surisemaan…    )
Vaikka olen laittanut pumpun hiljaiselle niin se hälyttää ”hätätilanteissa”: Kun patteri on lopussa mm.
Yksi näistä hälytyksistä: Jos pumpun nappeihin ei ole koskenut 12 tuntiin niin pumppu sulkee itsensä kokonaan kiinni ja hälyttää, (siitä syystä jos henkilöltä on mennyt taju pois). Mulla käy silloin tällöin niin ja tämä tapahtuu aina kesken unta aamuyöllä. Piipitys voi olla aika hiljainen erityisesti kun pumppu on peitteiten alla. Itse kyllä herään aina lopulta siihen piipitykseen. (Nykyaikaan yritän muistaa koskea jotain nappia ennen nukkumista niin ei tarvitse turhaan herätä kesken unien.    )

Jos letku irtoa tai pumpusta jollain muualla tavalla valuu insuliinit ”pellolle” niin pumppu ei hälytä tietenkään… Tämä on sattunut kaksi kertaa ja ne kerrat olen herännyt pahaoloon ja huomannut mitä on tapahtunut. Ei ole koskaan tullut ketoacidosmyrkytystä.

Tähän pitää laittaa vielä yksi kokemus napeista: Eräänä iltana halusin tsekata minkä basaalin olin laittanut vuorokaudeksi. Tsekkauksen jälkeen kestää muutama sekuntti ennen kun pumppu menee takaisin ”suspend” kohdalle niin että voi taasen laittaa pumpun päälle. Kerkesin nukahtamaan tämän hetken aikana ja sitten sitä herättiin pahaoloon…

Jos lähden matkalle mun on pakko myös laahata piikit mukaan, jos pumppu hajoa. Vaihtoehto olisi tietysti siirtyä piikeille, mutta niin kun Riksu jo laittoi:
”Miksi sekoittaa hyvin toimiva inskasysteemi muutaman päivän pitkävaikutteiskuurilla, jonka lopettaminen on taas on oma projekti?”

Olen kokenut H-tronin pumpun kuitenkin hyvin kestäväiseksi. Multa se on monet kerrat pudonnut taskusta kovalle lattialle eikä ole kertaakaan mennyt rikki. Pumpulla on kahden vuoden elinaika. Muistaakseni pumppu hälyttää 8 viikkoa ensimmäistä kertaa että pian on aika vaihtaa pumppu. Hoitotiimini kyllä pitää siitä huolen että vaihdan sen ajoissa.

Ja sitten vielä kanyyleistä… Käytän disetronictenderiä missä nahan alle jää pieni letku eikä neula. Koen tämän paljon mukavammaksi koska neulan tunnen heti jos vyö tai joku painaa vähänkin vatsaani.
Nämä pienet haitat ja ärsytykset ovat pisara verrattu pumpun positiivisiin puoliin. Uskon että pumppu on se väline millä voi saada kaikista helpommin tasaisemman vs-tason. Minulle lääkäri oli ehdottanut monta kertaan pumppua samoista syistä kun Duudsoni. En suostunut koskaan mutta lopulta minun tilanne oli niin rasittava että oli pakko kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa ja tässä sitä nyt ollaan peräti 4 vuotta.
Mun rasittavin ongelma oli verensokerinheittelyt ja niitten aiheuttamat sydänhakkaamiset. Nyt voin tasaisesti jaeta esimerkiksi boluksen 3 osaan kun syön aterian missä on hitaita/nopeita hiilareita ja saada rauhallisen veresokerin nousun ja palo takaisin normaalille. Ja koska pumppu pumppaa tasaisesti insuliiniä niin veresokerini pysyy tasaisesti hyvällä tasolla vaikka olisin syömättä vuorokauden. Jos tarvitsen yhtäkkiä vähemmän basaalia vaikka yhtäkkisestä liikunnasta niin voin laskea basaalin heti ja se antaa myös sen vaikutuksen heti. Tämä ei ollut suinkaan mahdollista piikkejän aikana… Nyt olen ottamassa uuden askeleen: voin juoda tavallisen colan koska olen löytämässä miten annan boluksen ja nostan basaalin sokerimäärään nähden. Koska olen löytämässä sen ideaalisen vs-tason nousut ja laskemiset niin nukun öisin paremmin (ei tarvitse enää käydä joka yö pari kertaa vessassa), arvelen että olen tuntenut oikean nälän tunnetta, hypot ovat poissa (jos en sattumalta arvioi väärin boluksen). Nykyisiä matalia sokereita (mitä ei tietystikään voi ihan välttää) en kutsu enää hypoiksi. Ne ovat vain tunteita siitä että pitäisi pistä suuhun hedelmän tai jotain muuta sopivaa mikä antaa paremman tunnen.
Alan kyllä tuntemaan että pumppuni on aivojeni kanssa täysin toimiva haima…    . Tietysti olen saanut tehdä työtä sen edestä ja liuskoja on mennyt. Seuraavani päämääräni on vähentää liuskojen käyttämistä siitä syystä että tiedän aika tavalla miten pelaan boluksien kanssa kun syön. Haaveeni että tulla terveeksi ei ole enää mahdottomuus, ken tietää vaikka keksivätkin pumpun joka itse tuntee insuliinin tarpeen, huh mikä vapaus…
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Elokuu 07, 2005, 13:48:00 ip »

D-Tronissa onkin jo taustavalo! On muuten erittäin kätevä pimeässä. Käytän jopa taskulamppuna kun yritän hiippailla miestä herättämättä yöllä vessaan tai syömään!    
Kirjattu
Riksu

Sartsu1

• Vieras
« Vastaus #36 : Elokuu 09, 2005, 19:34:00 ip »

Meillä poika 13v, D.tä takana 9vuotta, viimeiset kaksi vuotta on ollut yhtä taistelua D:n kanssa,
verensokerit heitelleet 2-30 väliä eri vuorokauden aikoina + hormoonit ja murrosikä pikkuhiljaa tulivat mukaan kuvioihin, HBA1 9-11 välissä. Saimme pitkällisen harkinnan jälkeen pumpun kaksi kuukautta sitten, tuolloin HBA1 9,7 ja TÄNÄÄN 7,2!!!! Olimme kyynel silmäkulmassa poika, äiti ja D-hoitaja. Töitä on tehty, mutta tähän asti ei suurempia vaikeuksia ole kohdattu, basaalit löytyi kohdalleen suht´ helposti. Nyt alkaa taas koulu, muutoksia tulee varmasti.  Pois emme pumppua antaisi, alussa olimme sitä vastaan(poika harrastaa judoa ja näin kesällä tramboliini on kova sana), ajattelimme, että ns. kova liikunta estäisi pumpun kanssa elämisen, mutta kaikki on onnistunut. Eihän se tuosta noin vain mene, mutta huolellisella suunnittelulla pärjää pitkälle.
Kirjattu

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #37 : Elokuu 10, 2005, 14:41:00 ip »

Tapsa kyseli Animas-pumppujen tuesta. Minulla on animas-pumppu ollut pian 2 kuukautta, ja yhden kerran olen joutunut soittamaan tukeen (tuki toimii 24h niinkuin kaikissa muissakin firmoissa ymmärtääkseni) ja keskellä yötä... Pumppu hälytti jonkin aivan ihmeellisen vikakoodin, käski käyttää patteria pois ja laittaa sen takaisin ja soittaa huoltoon. patterin uudelleenlaiton jälkeen pumppu toimi kuten pitikin, mutta sen verran se pelästytti että herätin pharmanovan pumppu-ihmisen keskellä yötä, kun kerran pumppu niin vaati tekemään...

Pumppuun olen ollut todella tyytyväinen, sain sen epäsäännöllisen työn takia. Lantus ja Humalog olivat insuliineina ennen pumppua. Ja minulla kesti melkein viikon ennenkuin Lantus oli häippässyt systeemistä aloittaessani pumpulla, varainsuliiniksi sain protaphanin, koska se eliminoituu nopeammin kuin lantus.

Huolellinen tämän kanssa saa olla ja töitä on tehtävä, niinkuin monet ovat jo todenneetkin.
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #38 : Elokuu 11, 2005, 17:03:00 ip »

vielä kerran aiheesta... tosiaan, töitä on tehtävä, mutta ero lantus-kokeiluun on kohdallani se, että pumpun kanssa työstä saa näkyviä tuloksia! Hyvät aamusokerit palkitsee, ja antaa motivaatiota elintapoihin, kun oikeasta hoidosta seuraa useimmiten odotettu tulos. Vihdoin edes jotain tolkkua säätämiseen.

Töitä tein tosissani lantunkin kanssa, toisin kuin jyväskyläläinen lääkärini epäili. Samoin, jos kuukautiskierron kanssa on heittelyä, pumpulla siihen voi reagoida eri basaalein. eli: ei poista ongelmia, mutta helpottaa niihin reagoimista.

ps. täytyy sanoa, että odotan mielenkiinnolla Tapsa sun pumppukokeilua! olet aina niin perusteellinen soveltaessasi hoitoja itseesi, ja vielä selväsanainen ja maallikkojärkinen niistä muille kertoessasi! Nyt kun saisi vielä Zebran pumpulle, niin saatais vielä tieteelliset käppyrät eri basaalien vaikutuksista...     ja tuo oli sitten kehuksi tarkoitettu vitsi, elä ota tosissasi!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Elokuu 15, 2005, 19:39:00 ip »

Heh Dadda, mua ei saa pumpulle, ei sitten millään.

Suoraan sanottuna yksi suurimmista syistä on se, että en ihan usko siihen ettei se haittaisi tuolla sänkypuolella, jos kyseessä on satunnainen tai uusi kumppani. (Olen tässä valitettavasti siirtymässä ainakin väliaikaisesti ns vapaille markkinoille.)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Guest

• Vieras
« Vastaus #40 : Elokuu 15, 2005, 20:24:00 ip »

Zebra, voin vakuuttaa, ettei pumppu häiritse sänkypuuhia, ei nukkumista eikä muutakaan...  

Olen muutenkin sitä mieltä, että jos jotain miespuolista häiritsee mun pumppu, niin ei muuta kun pellolle vaan... siis se mies, ei pumppu  
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Elokuu 15, 2005, 20:31:00 ip »

Samaa mieltä Siirin kanssa    Usein uusissa tuttavuuksissa herättää kauheasti kiinnostusta pumppu  
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Elokuu 16, 2005, 11:10:00 ap »

Pakko kertoa sinkkuajoilta: tapasin mukavan miehen. Oikealla hetkellä kerroin sairaudestani ja pumpusta. Yhden kerran rakasteltiin ja suhde loppui siihen. Mies ei kuulemma uskaltanut enää koskea minuun ja häntä pelotti pumppuni. Minä en ollut valmis ottamaan pumppua aina pois, joten suhteemme loppui lyhyeen. Tosin oli suhteen loppumiseen muitakin syitä...
Kirjattu
Riksu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Elokuu 16, 2005, 14:46:00 ip »

Eikös se ole yksi pumpun positiivinen puoli että se toimii joko kumppanin lähentäjänä/karkottajana?    Toisille kova paikka suhteessa on armeija tai puolison lapset, oisko se dippendaaleilla pumppu?  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #44 : Elokuu 16, 2005, 17:20:00 ip »

juu tosiaan oli Z vaan heitto, viittasin vaan perusteelliseen ja tieteelliseen asennoitumiseesi hoitoa kohtaan! anteeksi! tietenkään ei voi mennä muita hoidossa neuvomaan. voimia!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä