Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: pumpun positiiviset puolet?  (Luettu 6647 kertaa)

Guest

• Vieras
Re: pumpun positiiviset puolet?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 20, 2005, 19:44:00 ip »

dadda, sori, en kommentoinut kirjoitustasi. Ihmettelin vaan itse sitä jälleen kerran, että Meilahdesta ovat antaneet Lantusta varainskaksi pumppuhumalogin tilalle, kun sen vaikutusprofiili kuitenkin tunnetaan hyvin.

Mulla vs-tasapaino on kaiken lisäksi vielä sellanen, että en siedä pitkään yli 12 mmol/l sokereita, kun tulee paha olo ja jo sen vuoksi en haluaisi ryhtyä edes kokeilemaan Lantusta.

Jos nyt ottaisin äkkiseltään pumpun pois ja Lantuksen tilalle, niin ainakin mulla alkaisi aikamoinen arvonta insuliiniannosten, hiilareitten ja liikunnan kanssa ja sokereita pitäisi varmaankin mittailla entistä tiuhempaan. Toisaalta tuo olisi kyllä aika haastavaakin...

Ja tuon Levemir-reseptin olen päättänyt pyytää jo ajat sitten, mutta viimeksi unohtui, vaikka oli lapulla  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Heinäkuu 20, 2005, 20:38:00 ip »

Kuinka pitkäksi aikaa tuo varainska on tarkoitettu?

Siis tarkoitan, että millaisiin pumputtaolojaksoihin sitä hoitotaho on yleensä normaaleissa pumpun huolto/korjaus -sessioissa neuvonut varautumaan?

Kuinka pian saa uuden pumpun esim. rikkoituneen tilalle? Asioidaanko sitä aina suoraan valmistajan/maahantuojan kanssa via onko esim. Hesassa jotenkin Hus välissä?

Mietin vaan sitä, että ehtiikö siinä mitenkään päästä sinuiksi varajärjestelmän kanssa ennenkuin pumppu on uudelleen käytettävissä. Ei kait se millään pitkävaikutteisella ihan päivässä, parissa löydy. Nimittäin se ideaali annos. Kyse kuitenkin on hoitomuodon vaihdoksesta.

Toisaalta esim. "loman" pitoa varten voisin kuvitella, että helpointa olisi (Jos ei nyt vuosikymmeniä ole pumppua käyttänyt) palaa siihen ennen pumppua olleeseen pitkävaikutteiseen (jos nyt silloiset annokset ja aikataulu on vielä mielessä ja sokeritasapaino ei kuitenkaan ole ollut ihan kamala).

Tälläisiä täällä miettii pumputon Antsu1, joka todellakaan ei ymmärrä pumpusta mitään  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Heinäkuu 20, 2005, 22:08:00 ip »

Musta Lantus pumpun varavaihtoehtona on kyllä todella uskomaton ratkaisu. Ainakin mulla Protasta Lantukseen siirtyessä Lantus alkoi vaikuttaa kunnolla vasta kolmantena päivänä.

Herranen aika, kyllähän nyt joku 3xprota olisi paljon turvallisempaa, jos joku yhtäkkinen ja lyhytaikainen tarve tulee!

Tai miksei tosiaan Levemir, mutta monella pumpunkäyttäjällä monta protapiikkiä saattaisi osua paremmin omaan insuliinintarpeeseen, ja siinä olisi sitä säätövaraakin.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Heinäkuu 21, 2005, 09:36:00 ap »

Mulla on ollut kautta aikojen pumpun varainskoina vanhat tutut prota ja actrapid. Niinä kertoina kun olen joutunut varainskoihin turvautumaan on varainskoilla pitänyt pelata 0,5-4 vuorokautta. Millään kerralla en ole protaa ottanut käyttöön ollenkaan vaan olen pelannut actralla ja tiheillä vs mittailuilla + pistämisellä. Hyvin on toiminut. Tänä keväänä tein päätöksen, että jätän nämä molemmat vanhat inskat pois, (koska ovat esitäytettyjä kyniä ja minusta suurta tuhlausta pitää varalla ja heittää lopulta käyttämättömänä pois) ja käytän varainskana samaa humalogia jota on pumpussakin. Hankin siis säiliöille kynän ja meinaan näin pärjätä hätätilanteessa. Lomaa en ole koskaan pumpusta pitänyt enkä pidä. Miksi sekoittaa hyvin toimiva inskasysteemi muutaman päivän pitkävaikutteiskuurilla, jonka lopettaminen on taas on oma projekti?
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #19 : Heinäkuu 21, 2005, 10:06:00 ap »

Niin ei pumppua saa pitää minään sateentekijänä, sillä työtä sekin vaatii ja paljon. Itselläni on nyt 4. viikkoa pumppu ja juuri kun näytti siltä että basaali alkaa löytyä tuli kk-kierto ja heitti kaiken päälaelleen:( Minulla syy pumpun saantiin oli suuri inskatarpeen vaihtelu ja yöhypot. Olen käyttänyt Lantusta reilun vuoden ja se oli auttamattomasti liian hidas. Vaihdoin takaisin 3xprota, minkä avulla perusinskaa pystyy kyllä joustavasti säätämään, mutta yöhypot kiusasivat lähes joka yö. Koska olen raskaudensuunnittelussa lääkäri katsoi paremmaksi siirtyä pumppuhoitoon kuin Levemiriin.(Ja Leviksen käyttäjät huom! Älkäätte nyt pillastuko tuosta em. lauseesta. Se oli vain lääkärini mielipide minun tapauksessani!!) Nyt sitten opettelen tätä hoitomuotoa edelleen sormenpäät kipeinä. Mutta siis pointti oli laittaa vielä vähän hmmm. kyseenalaistavampi kirjoitus pumppuhoidosta kaikkien hyvien kokemuksien väliin. Hoitomuoto on kallis ja sen eteen on tehtävä töitä. Jos siis pumppuhoidon aloittamiseen löytyy aiheita, täytyy mielestäni pumpun saaneen olla myös tulosvastuullinen kallista laitteestaan. Huonoon hoitotasapainoon kun pääse halvemmallakin.
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 21, 2005, 11:07:00 ap »

Mä olen ihan samaa mieltä anna-marin kanssa.  
Itse vaihdoin Levikseen yöhypojen vuoksi keväällä ja tuntuu, että nyt ne taas hyvän alun jälkeen palaavat takaisin.  :mad:
Olen lueskellut näitä pumppukirjoituksia ja parhaillaankin mietin pää kuumana, mikä olisi viisainta omalla kohdallani.
Tiedän lääkärini suostuvan pumppuun jos sitä pyydän.
Nytkin mittailen päivittäin sokereita 8-10 kertaa ja motivaatiota löytyy tarpeeksi. Mutta silti mietityttää.
Täytyy kait taas uskoa ja luottaa siihen, että kyllä asiat loksahtaa paikoilleen kun ei turhia hätäile!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Heinäkuu 21, 2005, 11:08:00 ap »

Unohtui: olis tosiaan ihan hyvä kuulla niitä mahdollisia huonojakin puolia....
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #22 : Heinäkuu 21, 2005, 13:07:00 ip »

Antsu, tuo varainska on tarkoitettu kaikenlaisiin tilanteisiin, joita voi tulla eli jos pumppu hajoaa tai menee huoltoon eikä heti saa uutta pumppua tai jos itse haluaa tai on tarve olla ilman pumppua. Päivän pärjää pelkällä Humalogilla, mutta jos kyseessä on pitempi aika, niin silloin tarvitaan myös pitkävaikutteista, kuten hyvin tiedät  

Ainakin Minimedin huolto on mun mielestä tosi hidas. Mulla pumppu on ollut huollossa ja viimeinen reissu kesti toooosi pitkään. Sain Meikusta lainapumpun siksi aikaa, mutta sekin kesti useamman viikon ennen kuin sen sain. Vasta siinä vaiheessa suostuin luopumaan omastani.

Huollot sun muut pitäisi kait aina hoitaa Meikun pumppupolin kautta, mikä tietysti omalta osaltaan myös hidastaa touhua  

Minusta olisi myös luonnollisinta, että varasysteeminä olisi ennen pumppua ollut pitkävaikutteinen, josta on jo omakohtaista kokemusta määristä ja vaikutuskäyristä. Tuosta Lantuksesta kun mulla ei ole minkäänlaista kokemusta.

Mun d-hoitaja kyselee aina välillä kokemuksiani ja mielipiteitäni pumpun käytöstä ja sanoi, että hänellä olisi diabeetikoita, jotka haluaisivat pumpun sen vuoksi, että pääsisivät helpommalla.

Omana mielipiteenäni sanoin tuohon, että pumpun kanssa ei todellakaan pääse helpommalla, vaan se vaatii mun mielestä enemmän työtä ja ennen kaikkea motivaatiota, kun pumpussa on vain lyhytvaikutteista insuliinia. On mm. seurattava verensokereita tiheämpään pumpun- ja katetrin häiriötilojen vuoksi, samoin katetrin kiinnityskohtaa iholla, pumppua ja varsinkin katetria on varjeltava niin kuumuudelta kuin jäätymiseltä, on vaihdettava katetria, ampullia ja paristoja harva se päivä yms. Jos tuon kaiken viitsii tehdä, niin silloin pumppu palkitsee paremmilla sokeriarvoilla. Ei pidä unohtaa, että myös pumppulaisen tasapaino voi olla huono.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Heinäkuu 21, 2005, 13:20:00 ip »

Onko teillä pumppulaisilla sellaset verensokerimittarit, joista näkee myös ketoaineet vai selviättekö "pissaliuskoilla"?
Ihoni on myös kovin herkkä, saan jo sairaalan ihoystävällisestä valkoisesta laastaristakin ihottumaa. Miten olette tämän ongelman ratkaisseet?
Kiitos vastauksista!  
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #24 : Heinäkuu 21, 2005, 13:39:00 ip »

Toukokuu1965:
- minulla on vsmittari jolla mittaan myös ketoaineet. Saan siihen jopa välinejakelusta liuskat (tämä ei ole itsetäänselvyys meillä!)
- vaihdan kanyylin paikkaa joka päivä (kiinteäneulallinen mallia, helpo vaihtaa), rasvaan ihoa päivittäin perusvoiteella ja kutiseville alueille käytän hydrokortisonia kuureina.
Kirjattu
Riksu

Guest

• Vieras
« Vastaus #25 : Heinäkuu 21, 2005, 13:47:00 ip »

Mulla on myös sellainen mittari, joka mittaa ketoaineet ja liuskoja saan välinejakelusta, tosin käytän ko. mittaria vain silloin, kun iskee joku pitempi kuumetauti tms. ja/tai sokerit sekoilee oudosti pitemmän aikaa eli hyvin harvoin tulee mitettua.

Mulla on teippien kanssa sama ongelma eli saan allergisen reaktion niistä. Katetria pystyn yleensä käyttämään sellaisenaan, mutta mulla onkin jatkuva ympärivuotinen antihistamiinilääkitys päällä ihan muusta syystä. Ja ahkerassa käytössä myös kilon rasvapurkit  
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Heinäkuu 21, 2005, 14:19:00 ip »

Seuraan mielenkiinnolla tätä pumppukeskustelua, olen itsekin pannut pumpun "tilaukseen".
Sitä on minulle kaupiteltu lähinnä kokeneen d-hoitajani toimesta jo vuosien ajan, joten ehkä sen saankin kesälomakauden jälkeen.
Syynä on, että sen kummemmin Lantus kuin Levemirkään ei tunnu sallivan sellaista peruinsuliiniprofiilia, jota kehoni kaipaa.

Pumpun valmistajien sivuilta, www.animascorp.com ja www.minimed.com löytyy kyllä tietoa ja linkkejä lisätietoonkin, mutta täällä kirjoitetut käytännön kokemukset ovat erinomainen täydennys. Kiitokset erikoisesti Riksulle, joka on kirjoittanut lähes kaiken oleellisen eduista ja haitoista.
D-hoitajani vankin puoltava kommentti on, että kaikki hänen tietämänsä d1-tyypin lääkärit (siis itsekin diabeetikot) käyttävät pumppuhoitoa (Tero Kangas, Markku Saraheimo, Veikko Koivisto...).
Varmaan aluksi riittää ihmeteltävää omakohtaisessa pumppuhoidossa, mutta riittähän sitä muutenkin. Ilmeinen ongelma on, että hoitohenkilökunta on hyvin epätasaisesti perillä pumppuhoidon kiemuroista, riittävä tuki voi olla onnen kauppaa. Samaten suhteellisen pieni pumppuhoitoisten määrä vielä haittaa riittävän varapumppureservin ylläpitoa ja huoltoverkoston tehokkuutta.
Veikkaan kuitenkin, että pumpun käyttäjien määrä tulee voimakkaasti kasvamaan ja etenkin lapsia siirretään pumppuhoitoon yhä herkemmin.

Uskon ja toivonkin, että tällä palstalla tulee olemaan suuri merkitys tukemassa pumppuhoitoisten alkuongelmissa, tietenkin muun tuen ohella.

Miten on, Riksu, Seniori ja muutkin "pumppukonkarit", miten pelaa huolto ja tuki, vai onko siihen mainittavaa tarvetta ollut vuosien varrella ?
Miten Animas-pumppulaisten tuki toimii ?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Heinäkuu 21, 2005, 14:37:00 ip »

Tuo tuki mua juuri huolettaa. Käyn paikallisessa aluesairaalassa d-kontrolleissa ja sieltä käsittääkseni hoidetaan myös pumppuasiat. Pieni sairaalamme, hyvä sellainen, on ollut useaan otteeseen lakkautusuhan alla ja tälläkään hetkellä tulevaisuus ei ole taattu. Jos sairaala lakkautetaan, lähin hoitopaikka on 70 km:n päässä oleva keskussairaala. Ehdinkö sinne tarvittaessa ajoissa ja miten, kun mies on vuorotyössä ja itselläni ei ole ajokorttia. Asumme suht syrjässä ja yleiset kulkuneuvot kulkevat huonosti.
Silti motivaatiota riittäisi...
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Heinäkuu 21, 2005, 14:53:00 ip »

tapsa: isot kiitokset kiitoksita! Mukavaa, että kirjoituksista on ollut jollekin hyötyä ja apua!  

Minulla on ollut Accu-Chekin (entinen disetronic) pumppumallit alusta asti. Huoltoa olen tarvinut reilun kymmenen vuoden aikana noin kolme kertaa. Joka kerralla pumppu on lähtenyt Saksaan huolettavaksia. Milloin on mäntä hajonnut, olen rikkonut näytön, pattereiden kanssa oli ongelmia jne. Täällä tarkemman selostukset:  http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=000352#000005
Lahdessa keskussairaalan polilta on yleensä saanut varapumpun melkein samana päivänä tai sitten se on tullut postissa kotiin suoraan maahantuojalta. Viikonloppuisin uutta pumppua on sairaalasta turha haikailla, apu löytyy vasta kun D-hoitaja on töissä.

Huollot ovat joka kerralla kestäneet kauan, kuukausia. Viimeisin 6 kuukauttaa. Joskus ei pumppu ole ikinä tullut takaisin. Aina ei ole saanut selvää vastaus mikä oli vikana. Pumpun edustus on vaihdellut vuosien aikana useamman firman välillä ja aina kyseisen myyntiedustajan tietotaito ei ole luonnollisesti pysynyt perässä. Omatoimisuus ja taito vaati vastauksia ja nevoja ovatkin olleet ensiarvoisen tärkeitä kun pumpussa on ollut vikaa tai ongelmia.
Kirjattu
Riksu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Heinäkuu 21, 2005, 15:22:00 ip »

Selaillessani jokin päivä sitten www-sivuja pumpputietoja etsiskellen, silmiini osui tieto, että USA:ssa on H-Tron-pumput asetettu myyntikieltoon, syynä epävarma toiminta (olikohan useissa tapauksissa mäntä jumiutunut), ja nykylaatustandardien mukaan siitä seuraa ehdoton myyntikielto.
 Jos oikein tulkitsin, koko firma lopettaa toimintansa.
Valitettavasti en heti löytänyt tuota linkkiä uudelleen, panen esiin, jos tulee vastaan.

Onko tieto tullut käyttäjille, ja jos, niin missä muodossa ?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14