Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: pumpun positiiviset puolet?  (Luettu 6665 kertaa)

päiviö

• Jäsen
pumpun positiiviset puolet?
« : Heinäkuu 12, 2005, 20:11:00 ip »

tämä olisi nyt etupäässä pumpun käyttäjille jotka ovat olleet myös pistoshoidossa. oletteko pitäneet kummastako enemmän ja millaisia positiivisia asioita pumpussa on verrattuna pistoshoitoon. olen itse ajatellut pumppua mutta ajattelin vielä kerran punnita asiaa. *kiittää ja kumartaa*
Kirjattu
20. v d1 vuodesta -99, lantuksella ja humalogilla eteenpäin

Tatta

• Jäsen
Re: pumpun positiiviset puolet?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2005, 20:50:00 ip »

Pistämisen saa / voi unohtaa, se on ihanaa. Vaikka pistinkin lähes 38 vuotta, en koskaan päässyt neulakammostani. Se on vieläkin, mutta kiitos pumpun, ei tarvitse pistää useita kertoja päivässä.

Tasapainokin on paljon helpompi ylläpitää, viitsii laittaa pienille naposteluillekin boluksen. Näin helteillä kun annostus muutenkin on pienempää, niin basaalia voi muuttaa tarpeen mukaan. Ei tarvitse etukäteen miettiä, millainen päivä on tulossa ja mitä haluaa tehdä. On helppoa vain  tarvittaessa pienentää perusannostaan.

Mukavaa on sekin, ettei tarvitse lähteä mihinkään pistämään, tai arvata kuinka pajon mä syön ja sitten laittaa annostus arvion mukaan. Nyt voi napauttaa wizardiin, että vs-arvoni on tämä ja näin monta hiilaria syön /söin ja jos ruokailee pitkään esim. pitsalla niin voi laittaa annoksen menemään ensin vaikka 60 % ja sitten loput 40 % tunnin kuluessa.

Hypot ovat hävinneet lähes täysin, joulukuussa 2004 (= aika ennen pumppua) minulla oli kuukaudessa 59 kpl:tta alle 3,5 vs-arvoja. Nyt kesäkuussa oli yhteensä 15 kpl:tta ja heinäkuussa  ollaan päästy jo siihen että hypoja on ollut vain 4. Todella ihanaa.

Aamu korkeiden osalta taas on mukavaa, kun nekin ovat hävinneet.

En kertaakaan ole kokenut, että pumppu olisi haitallinen tai haittaisi olemistani. Päin vastoin olo on vapaampi kuin pistamisen aikaan. Ainoana miinuksena näen kanyylien vaihdot (mokomakin neulan takia). Joudun vaihtamaan niitä aika usein, kun paikka tahtoo ärtyä kovin helposti.

Terv. Pumppu-fanaatikko Tatta
Kirjattu
*** Tatta ***

"Mielipuolisuus on perinnöllistä. Saat sen lapsiltasi. "

päiviö

• Jäsen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2005, 00:47:00 ap »

hmm. entäs sitten esimerkiksi uiminen tai saunominen? aiheuttaako ongelmia?
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2005, 10:22:00 ap »

Kannattaa tehdä haku sanoilla insuliinipumppu, pumppu ja pumppuhoito. Löytyy pitkiä keskusteluja pumpun käyttökokemuksista.

Hyvää pumpussa verattuna piikkeihin:
- insuliini ja pistosväline on aina mukana, ei tarvitse panikoida muistinko ottaa kynät mukaan
- ei tarvitse pistää!
- tasapaino parani pelkällä pumpulla useita Hbai1c yksiköitä
- tasapainon pitäminen on helpompaa kun insulliini tule elimistöön tasaisemmin
- ruoka-ajat voi unohtaa, perusannoksella pärjää pidempäänkin ilman syömistä. Luonnollisesti alkuun pitää annokset säätää ensin kohdilleen.
- lisäannos syömisen mukaan on erittäin helppo ottaa missä ja milloin vaan vain nappia painelemalla
- perusannosta on helppo muuttaa tai pumppumallista riippuen ottaa vaikka toinen perusannosprofiili käyttöön "heittämällä" koska tahansa, esim hormonikierron eri vaiheissa
- perusannoksen määrää voi helposti säädellä tilapäisesti alemmas tai ylemmäs esim. rankan urheilun tai pitkän päivällisen mukaan.
- yksi insuliinilaatu, yksi vaikutuskäyrä,
- valikoimissa on erilaisia kanyylimalleja, kantopusseja ja letkujen pituuksia, joten jokaiselle löytyy varmasti se oma ja oikea.
- itse käytän kanyylia jos on kiinteä neula ja koko systeemi otetaan ihosta irti uidessa, suihkussa ja saunoessa. Kosteiden toimintojen pääteeksi kanyylli laitettaan takaisin ja samalla tulee vaihdettua paikkaakin luontevasti = ei mitään ongelmia  
- ei haittaa nukkuessa, rakastellessa tai siivotessa -> asennekysymys ja kantopussin valintakysymys
- pois en anna muuta kuin "kuolleen ruumiini yli"  

Siis lähes samat vastaukset kuin Tattalla. Mitä voimmekaan tästä päätellä ...  
T: Pumppu-fanaatikko2 Riksu
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

marjukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2005, 10:27:00 ap »

yhdyn edellisten mielipiteisiin
t. pumppufanaatikko 3 marjukka
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2005, 10:44:00 ap »

3 viikkoa pumppausta takana, mitähän summailisin..Yöhypot ovat hävinneet, ja tuntuu aivan ihmeellisestä kun voi nukkua heräämättä kylmää hikeen. Pistin aiemmin 3xprotaa + 4-5 kertaa päivässä Humalogia ja sekin tietysti on kivaa ettei tarvitse pistellä, mutta se ei koskaan ollut mulle mikään kynnyskysymys. Tasapaino ei todennäköisesti enää parane, Hba1c ennen 6,5, mutta tasaisuutta toivon pystyväni paremmin ylläpitämään (hypot pois). Olen ennenkin ollut aktiivinen omahoidossa, mutta nyt kun pumpussa Humalog pitää olla vielä tarkempana. Kovaa työtä nämä 3 ekaa viikkoa ovat ollet, sillä sairaalassa arvioidut annokset ovat lähes puolittuneet kotihoidossa. Jotenka en mä tätä helppona hoitomuotona pitäisi, vaan se vaatii todella aktiivista otetta. Mutta jos pumpun avulla yöt rauhoittuu, niin olen tyytyväinen. Itsekin vähän aikaa sitten kyselin uimisesta, sillä d-hoitajan sijainen sanoi ettei kanyylin kanssa (disetronic tender) voi uida. No teiltä tulleiden neuvojen perusteella kysyin "oikealta" D-hoitajalta asiasta ja hän sanoi että kyllä voi uida kun vaan korkkaa kanyylin ja pistää vedenpitävän haavakalvon päälle. Näillä eväin palasin rakkaan liikuntani pariin tyytyväisenä  Tiettyihin ongelmiin pumppu tuo avun, mutta ei se mikään oikotie onneen ole, vaan vaatii työtä kuten pistoshoitokin. Mutta kaipa tämä ajan myötä helpottuu ja sormenpäät saa edes vähän toipua;)
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Primrose

• Aktiivinen
  • D1 vuodesta 1989 VEO-pumpussa Apidra
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2005, 10:56:00 ap »

Minulla on pumppu käytössä toista kesää, eikä suurempia ongelmia uimisen kanssa ole ollut.  Kun menen uimaan, laitan kanyylin kiinnityskohtaan korkin, eikä minulla ole ollut minkäänlaisia tulehduksia näiden kahden kesän aikana. En ole mikään hurja vesipeto, joten uimareissuilla olen ollut pumpusta irti puolesta tunnista tuntiin. Katson sokerit aina ennen ja jälkeen uimareissun, ja arvojen mukaan sitten toimin insuliinin annostuksen kanssa- useinmiten arvot menevät alaspäin, vaikka olenkin irti pumpusta. Jos uintireissu kestää syystä tai toisesta pidempään kuin tunnin, tsekkailen sokereita ja otan välillä lisäboluksia, ettei tule inskavajetta. Saunomisen kanssa ei kohdallani ole ollut ongelmia, mutta olen kyllä niin huono saunomaan,silä viihdyn saunassa korkeintaan kymmenen minuuttia  

Tällaisina hellepäivinä olen kyllä joutunut vaihtamaan kanyylit ja inskasäiliötä useammin, sillä tuntuu, että insuliini suorastaan "kiehuu" pumpussa, ja sen teho laskee nopeasti. Tai sitten tämä helle vaan nostattaa sokereita, ja välillä ollaan sitten taas matalilla  
Kirjattu

Primrose

• Aktiivinen
  • D1 vuodesta 1989 VEO-pumpussa Apidra
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2005, 11:00:00 ap »

Ja pois en pumppua antaisi mistään hinnasta  
-yksi fanaatikko lisää-
Kirjattu

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2005, 19:45:00 ip »

Mä allekirjoitan teidän kaikkien kirjoittamia ja niinkuin Primrose laittoi "Ja pois en pumppua antaisi mistään hinnasta", sanon siihen; en minäkään.
Että täältä tuli vielä yksi p-fanaatikko...

Mä olen taas sitten kala vedessä ja kova saunomaan. Teen niinkuin Primrose kirjoitti uimiseen nähden.
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

päiviö

• Jäsen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 14, 2005, 16:21:00 ip »

eli te suosittelette kaikki pumppua käsi sydämmellä kirjoitusten perusteella. oliko teidän kuinka helppoa saada pumppuhoito? nyt syttyi kyllä niin pahan puoleinen halu päästä kokeilemaan tuota hoitomuotoa että otan kyllä ensi kerralla kun on kontrolli asian ehdottomasti puheeksi  
Kirjattu

InkeriR

• Jäsen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 15, 2005, 02:05:00 ap »

käsi sydämellä! En minäkään vaihtaisi pois pumppua enää! Kokeilin viime kesänä kuinka sujuu monipistoshoidolla (ajattelin että helpottaa uimista, yms). Se ei sujunut. Verensokeri heitteli laidasta laitaan vaikka yritin säätää annoksia pumpun basaaleja vastaaviksi. Aamusta oli vanhat tutut reaktiiviset kun yöllä kävi matalilla moneen otteeseen. Ja päivällä heikotti monesti. Pumppu on siis minulle ykkösparas vaihtoehto.

-Jää pois pistämiset (vähintään 8x vrk) ja niiden unohtamiset!
-perusannoksella voin olla syömättä yli puoli vrk:tta (jos siis basaali kohdallaan)
-matalat helpompi hoitaa (pumppu pois päältä)
-urheilu helpompaa (ei tarvi välttämättä "tankata" ylimääräistä ennen suoritusta)
 tässä muutama..

Iipi
Kirjattu
InkeriR -pumppaa pumppaa-

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2005, 18:44:00 ip »

Hieman pippuria mukaan...  

En käytä pumppua, koska minulle ei (ainakaan toistaiseksi) ole tarjoutunut taloudellisia mahdollisuuksia pumppuhoitoon.
Tässä onkin se yksi isonpuoleinen miinus, joka Suomen olosuhteissa niin helposti unohtuu, kun diabeteksen hoidosta puhutaan. Pumppu on nimittäin verrattain kallis koje, ja vielä kalliimmaksi se tulee, kun huomioidaan pumpun käytöstä aihetutvat kustannukset. Erityisesti pumppuhoidossa tarvitsevien kanyylien hinta on lähinnä naurettava      
Kaikki tämä unohtamatta sitä, että joillekin diabeetikoille ainoastaan pumppuhoito tekee mahdolliseksi hyvin liki normaalin verensokeriprofiilin. Tähän ihannetilanteeseen päädyttäessä on mahdollista, että myös hoitomuodon korkeahkot kustannukset tasoittuvat poisjääneiden lisäsairausten muodossa  
Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että diabetes on erittäin yksilöllinen sairaus - se hoitomuoto, joka soveltuu toinen diabeetikko kaikista parhaiten, saattaa osoittautua toiselle diabeetikolle täysin sopimattomaksi. Onkin mielenkiintoista todeta, että kun vielä joitakin vuosia sitten pumppuhoitoa pidettiin erityisen hyvin raskaana oleville naisille sopivana, sitä nykyisin pidetäänkin ainoastaan toissijaisena hoitomuotona (happomyrkytysriskin vuoksi).
Lisäksi monessa tapauksessa pumppuhoito voidaan varsin hyvin korvata tavallisilla (ja verrattain halvoilla) insuliinikynillä suoritetulla intensiivihoidolla, koska erityisesti glargiini-nimisen insuliinianalogin käyttö on tuntuvasti parantanut monipistoshoidon onnistumisen mahdollisuuksia.
"Lantus forever, ketoacidosis never"  
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #12 : Heinäkuu 20, 2005, 14:56:00 ip »

e o j, tarkoitit vissiin, että pumppu on yhteiskunnalle kallis, välineitähän ei makseta itse? ja että teilläpäin pumppua ei saa helposti, jolloin sen joutuisi kustantamaan itse, jolloin taloudellisia mahdollisuuksia ei ole?

kuten on moneen kertaan sanottu, pumppu sopii juuri niille, joille lantus ei missään nimessä sovi, eli joiden inskan tarve on epätasainen - lantushan on optimitilanteessa tasainen. Siksi lantuksen tarjoaminen pumpun vaihtoehdoksi on lähinnä vitsi, joka ei monen vuoden itkujen ja turhien kokeilujen jälkeen naurata.

Totta on, ettei sovi myöskään kaikkien luonteelle, kyllä vaatii aluksi opettelua ja mittailua mutta mulla oli ainoa keino päästä edes mittailujen avulla tasapainoon.

Varmasti on hapanta lukea pumpun ylistyksiä, jos itse sellaisen haluaisi muttei ole mahdollisuutta, mutta tämä lienee yhteiskunnallinen ongelma eikä pumppulaisten vika?  

Enkä pumpusta enää luovu, en!! ihan vaan sen takia, että mun insuliiniherkkyydellä ja tarvekäyrällä mikään muu hoito ei sovi.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Guest

• Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 20, 2005, 15:16:00 ip »

Lainaus
pumppu sopii juuri niille, joille lantus ei missään nimessä sovi
Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta Lantuksesta, mutta sain silti varainsuliiniksi Lantuksen, jos pumppu pettää minä hetkenä hyvänsä tai jos haluan pitää "lomaa" pumpusta. Ennen pumppua oli prota käytössä.

Alkuun menisi varmasti sormi suuhun pelatessa Lantuksen kanssa. Ongelmatilanteista on tähän asti selvitty pelkällä Humalogilla eikä sitä "lomaakaan" en ole vielä tarvittu. Seuraavalla lääkärikäynnillä täytyy kai pyytää Levemir-resepti varalle.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #14 : Heinäkuu 20, 2005, 17:39:00 ip »

noh, kyseessähän on varainska, jolloin käyttö on väli- ja lyhytaikaista, tarkoitin ettei sovi kaikille pitkäaikaisen, hyvän tasapainon saavuttamiseen. Mutta totta, lantushan myös alkaa vaikuttamaan hitaasti, ja annosmuutokset näkyvät hitaasti, että sinänsä joku nopeampireagointinen sopinee paremmin varainskaksi?

ja sori kun tuohahdin...  
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä