Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: 12 mm neulat ja insuliinin teho  (Luettu 5479 kertaa)

zebra1

• Lentävä kynä
12 mm neulat ja insuliinin teho
« : Kesäkuu 06, 2005, 14:39:00 ip »

Vaihdoin viime keskiviikkona 12 mm:n neuloihin (Penfine universal click) lääkärin käskystä. Sanoi että pitkillä neuloilla insuliini pysyy luotettavammin nahan alla. Aikaisemmin mulla oli 8 mm neulat.

Sokerit hurahtivat matalalle, siis _todella_ matalalle. Yön aikana vs laski 10 mmol ja päivällä piti syödä 100 g hh ylimääräistä.

Mikään yhden päivän häiriö tämä ei ole, eikä liikunnasta tms voi löytää syytä. Itse asiassa menossa on se aika, jolloin vs:n pitäisi olla pikemminkin koholla.

Vähensin ilta-Levemiriä 2 ky (7-->5), mikä on noilla annoksilla iso vähennys. Aamupiikkiäkin pitäisi pienentää, koska päivät on edelleen melkoista matalalentoa.

Mulle oli todella suuri yllätys, että neulojen pituudella voi olla näin suuri merkitys. Nyt insuliinia ei pääse tulemaan ulos pistoreiästä, se on ihan nähtävissä oleva juttu. Mutta en kyllä ollut tajunnut että se pois tuleva määrä on noin suuri.

p.s. Clickit pelaa hyvin Levemirin kynän kanssa, mutta Novopen Juniorin kanssa ne eivät tunnu toimivan. Tai en tiedä onko vika neuloissa vai kynässä, mutta Junior työntää välillä pelkkää ilmaa. Silti sokerit matalalla...
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Viljo

• Lentävä kynä
Re: 12 mm neulat ja insuliinin teho
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2005, 22:03:00 ip »

Moi zebra1!

Olisiko mahdollista että 12mm:n neulalla insuliini meeneekin lihakseen jolloin tapahtuu huomattavasti nopeampi insuliinin imeytyminen verenkiertoon ja täten nopea veresokerin lasku.

12mm:n neula mahdollisesti ylettää rasvakerroksen läpi lihakseen saakka ja kun käyttää 12mm:n neuloja pitäisi pistää viistoon ja peukalon ja etusormen avulla muodostaa kunnollinen poimu rasvakerroksesta että ei paina insuliinia lihakseen.

Minulla oli tämä ongelma ja lääkäri määräsi että en saa käyttää 6mm:ä pitempiä neuloja ja sen jälkeen ongelmat nopeasti alenevista sokereista katosivat.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2005, 22:04:00 ip »

Onpas suuri vaikutus! Olen koko 8-v d-urani käyttänyt 8 mm neuloja. Kyllähän pistettäessä aina tihkuu inskaa ulos, välillä vähemmän ja toisinaan taas koko pistos tuntuu epäonnistuvan ja tursuvan pinnalle...Minkä vuoksi lääkäri suositteli sinulle pidempää neulaa, onko ollut jotain erityistä ongelmaa? Tuntuuko pistäminen samalta kuin lyhyemmällä?
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2005, 23:46:00 ip »

Kyllä tuo neulan pituus todellakin saattaa huomattavasti insuliinin imeytymisnopeuteen - ennenhän suositeltiin jopa pistoksia olkavarteen, mutta nyttemmin niistä on yleensä luovuttu, koska olkavarresta löytyvän rasvakudoksen määrä ei yleensä ole riittävä turvallisten pistosten antamiseksi.
Valitettavasti tuntuu myös olevan niin, että pidempään insuliinihoitoista diabetesta sairastaneen ihonalaisesta rasvakudoksesta saattaa helpostikin löytyä kohtia, joissa insuliinin imeytyminen poikkeaa suuresti keskimääräisestä. Toisin sanoen rasvakudos ei olekaan enää niin tasa-aineinen kuin joskus nuorempana     Ei näinollen ole mitenkään yllättävää, että pitkään diabetesta sairastanut saattaa toisinaan saada jopa työkyvyttömyyseläkettä, kun tasapainon säilyttäminen ei enää sujukaan yhtä "yksinkertaisesti" kuin aiemmin.
Joka tapauksessa neulaa ulosvedettäessä ei kuitenkaan pitäisi kiiruhtaa liikaa, vaan on suositeltavaa pitää neula suhteellisen kauan (kymmenisen sekuntia) ihonalaisessa rasvakudoksessa.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2005, 00:47:00 ap »

Ei mene lihakseen, siitä olen ihan varma. Otan poimun ja pistän 45 asteen kulmassa, kuten lääkärikin opasti. 8 millin neuloilla pistin ehkä vähän pystympään. Aina olen kyllä pitänyt sitä piikkiä nahassa pitkään, että siinä ei ole tullut muutosta.

Ja vs on siis tasaisesti matalalla (ei siis romahda pistoksen jälkeen), eli kyllä sitä perusinsuliinia on liikaa.

Lääkäri tosiaan sanoi, että riittävän pitkillä neuloilla se insuliinin pysyminen nahan alla on varmempaa. Ei mulla mitään erityisiä ongelmia ollut, mutta koska mun tasapaino on näin heittelevä, oli sitä mieltä että kannattaisi varmistaa tasainen insuliinin saanti vielä tällä neula-asialla.  

Olisin voinut väittää että neljällä millillä ei ole merkitystä, mutta nyt en enää voi  
Kirjattu

Erica79

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2005, 00:24:00 ap »

Mielenkiintoinen aihe, itse olen kuullut että 12 mm neuloja käytetään vaan todella ylipainoisilla ja paljon rasvakudosta omaavilla henkilöillä, ja tämän ohjeen mukaan olen itsekin toiminut. Diabeteshoitaja ja d-lääkäri tämän ohjeen takana?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2005, 13:35:00 ip »

Erica79, mä olen normaalipainoinen, että siitä ei ole kyse. Sen verran on läskiä mahassa ja takapuolessa, että saan pistettyä 12 mm neuloilla hyvin.

Ja tosiaan lääkärin "määräyksestä" siirryin näihin pitkiin neuloihin. Lääkäri on tosi pitkän linjan d-asiantuntija ja itsekin diabeetikko. Epäilin itsekin että lieneekö tuolla vaikutusta, mutta tein kuitenkin niin kuin se käski. Tällä kertaa kannatti ohittaa virallinen d-propaganda ja uskoa kokemuksen ääntä  
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2005, 14:57:00 ip »

Hmm. Ikinä en ole mistään suosituksista neulojen pituuden vs. painoindeksin, tms. välillä kuullutkaan..?

Mutta aina olen pistänyt 12 mm neuloilla, kun luontuvat paremmin itselleni. Enpä ole koskaan kärsinyt esim. pistosalueen mustelmistakaan ilmeisesti neulojen pituuden/pistokulman ansiosta, tms.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2005, 00:57:00 ap »

Hirveillä seipäillä te itteenne tökitte.
Mulla on 5mm neulat.
Diabetes hoitaja tayssissa käski kuusi vuotta sitten alkaa pistää niillä,kun on vähän rasva kudosta.
Mutta nyt sitä on jo tullut muutama kilo.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54