Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418365 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Paljonko hoitovälineitä minulle kuuluu antaa?  (Luettu 2906 kertaa)

BlueDeath

• Vieras
Vs: Paljonko hoitovälineitä minulle kuuluu antaa?
« Vastaus #15 : Toukokuu 06, 2013, 22:10:15 ip »

Huh huh. Muutenkin ja nuo kokeilut. Tuollainen lääkäri pitäisi erottaa >:(
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Toukokuu 06, 2013, 22:15:04 ip »

Todettiinko sulla sitten ykkönen c-peptidikokein vai miten? Ihme lääkäri!! Toivottavasi saat hoitoosi tolkkua. Ja olet niin oikeassa tuosta että hoitotahon homma on asiat opettaa ja antaa välineet itsenäiseen opetteluun. Kaikilla ei kaikki mene oppikirjan mukaan, eli tulokset voi olla huonoja vaikka tekisi kaiken pilkulleen. Vain mittaamalla oppii.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

majavi

• Jäsen
  • levemir ja novorapid, 11/2007, pumppu 30.7.13
« Vastaus #17 : Toukokuu 06, 2013, 23:26:13 ip »

vai haiman parantuminen.. just juu.... mikä lie valelääkäri oli kyseessä....  :o
Kirjattu

illanvirkku

• Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 06, 2013, 23:58:16 ip »

Haiman ihmeparantumiseen uskova lääkäri saikin lähteä kohta noiden kokeilujen jälkeen ja samainen lääkäri ehti tehdä siinäkin ajassa kaikenlaista kummastuttavaa muillekin potilaille. Yhdellekin kirjoitti eräänkin todistuksen jossa potilas sai itse sanella miten se kirjoitetaan ja siltikin tuli vielä väärä todistus ;D

Kerran minulta jätettiin labrassa pitkä sokeri ottamatta jostain syystä vaikka muita verikokeita otettiinkin ja tuloksia kysyessäni sain taas sättimisen että kieltäytymiseni takia ei voitu sitä ottaa :o! Minä hämmästyneenä vaatimaan sitä koetta otettavaksi uusintana ja varmasti annan sen ottaa kuten edelliselläkin kerralla olin käsivarsi ojossa labrassa. Pitkin hampain sitten antoivat uuden ajan ja taas pääsivät minua haukkumaan odotetusti :(. Verikokeiden tuloksia en ole saanut tietää vasta kuin kaksi kertaa ja viimeksi vasta sain ne tulokset mustaa valkoisella mukaani. Vuosia sitten C-peptidikokeesta lääkäriltä kysyessäni hän ei pitänyt sitä silloin tarpeellisena ja sen jälkeen siitä ei olekaan puhuttu..?
Tänään mittaillessani verensokeria huomasin arvojen pysyneen koko päivän alle 10 kun pistelen oppimallani tavalla. Ei illallakaan noussut 13-16 välille, kuten tavallisesti :). Kaipa se tästä..
Kirjattu

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #19 : Toukokuu 07, 2013, 05:24:35 ap »

Mun nykyinen D-lääkäri ( <3 ) on nimenomaan korostanut että älä hanki parempaa hoitotasapainoa hänen tai D-hoitajan takia vaan itsesi takia. Tämä juuri on Sinunkin tärkeää sisäistää, huono hoitotasapaino ei ole lääkäriltäsi tai huutavalta hoitajaltasi pois, sen sijaan parempi hoitotapaino on Sinulle plussaa. On hirveä tilanne (sanon kokemuksesta) jos tyyliin D-hoitaja ottaa henkilökohtaisesti korkeat sokerisi.

Yritä lyödä niille jauhot kurkkuun vaatimalla heitä auttamaan saamaan sokerit kuntoon. Ei ole diabeetikon velvollisuus "miellyttää" hoitotahoa vaan vain ja ainoastaan itseään. Ole itsellesi hyvä.
Kirjattu

illanvirkku

• Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 07, 2013, 06:13:07 ap »

Kiitos vastauksestasi Tomaatti. Puhut asiaa ja just noin olenkin alkanut nyt tehdä. Minulla on paljon kokemusta tullut siitä kun olen täydellisesti paastoamallakin saada sokereita alas ennen vastaaotolle menoa ja lopputulos onkin ollut täydellisen epäonnistunut >:( ja hoitaja kimpussani sitten huutamassa mitä sitä onkaan taas tullut syötyä. Kun rehellisesti sanon etten mitään eilisestä lähtien niin siitä vasta riemu repeää ja haukkuminen alkaa.. Ja varoitukset liiallisesta syömisestä..

Nyt tuntuu että kun syön pieniä aterioita niin inskakin toimii niin kuin pitääkin kun pistän sitä oppimallani tavalla. Minulla on säännöllinen elämä ja siitä elimistöni tuntuu tykkäävän. Vain tämä asia on kivenä kengässäni.. Nyt pitää mennä. Mukavaa päivää kaikille teille ihanille keskustelijoille..  :D!
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Toukokuu 07, 2013, 07:06:42 ap »

Tässä on tiedote.

Ovat tulkinneet oikeusasiamiehen ratkaisuun hoitovälineistä ja niiden määristä siten että hoitavan lääkärin suosituksen mukainen määrä.

Saas nährä mikä on ministeriön 1.7.2013 ilmoitus toimenpiteistä?

Oikeusasiamies: hoitotarvikejakelun lainvastaisuuksiin puututtava

Diabeetikoiden hoitotarvikejakelua on rajoitettu joissain kunnissa lainvastaisesti, yksilölliset tarpeet huomiotta jättäen. Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on ottanut asiaan kantaa kahden kantelun perusteella.

Oikeusasiamiehen mukaan pitkäaikaissairaiden hoitotarvikejakelun käytäntöihin pitää puuttua, jotta potilaiden lainmukainen ja yhdenvertainen kohtelu voidaan turvata. Oikeusasiamies on pyytänyt sosiaali- ja terveysministeriötä ohjaamaan kuntia ja kuntayhtymiä lainmukaiseen käytäntöön. Ministeriön tulee ilmoittaa toimenpiteistään 1.7.2013 mennessä.

Terveydenhuoltolain mukaan hoitosuunnitelman mukaiset hoitotarvikkeet kuuluvat sairaanhoitopalveluihin, jotka kunnan on järjestettävä. Lisäksi tarvikkeet ovat maksuttomia.

Viljo

Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Toukokuu 07, 2013, 07:19:08 ap »

Tässä on tiedote.

Ovat tulkinneet oikeusasiamiehen ratkaisuun hoitovälineistä ja niiden määristä siten että hoitavan lääkärin suosituksen mukainen määrä.

Saas nährä mikä on ministeriön 1.7.2013 ilmoitus toimenpiteistä?

Oikeusasiamies: hoitotarvikejakelun lainvastaisuuksiin puututtava

Diabeetikoiden hoitotarvikejakelua on rajoitettu joissain kunnissa lainvastaisesti, yksilölliset tarpeet huomiotta jättäen. Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on ottanut asiaan kantaa kahden kantelun perusteella.

Oikeusasiamiehen mukaan pitkäaikaissairaiden hoitotarvikejakelun käytäntöihin pitää puuttua, jotta potilaiden lainmukainen ja yhdenvertainen kohtelu voidaan turvata. Oikeusasiamies on pyytänyt sosiaali- ja terveysministeriötä ohjaamaan kuntia ja kuntayhtymiä lainmukaiseen käytäntöön. Ministeriön tulee ilmoittaa toimenpiteistään 1.7.2013 mennessä.

Terveydenhuoltolain mukaan hoitosuunnitelman mukaiset hoitotarvikkeet kuuluvat sairaanhoitopalveluihin, jotka kunnan on järjestettävä. Lisäksi tarvikkeet ovat maksuttomia.

Viljo

Minäkin odotan mielenkiinnolla mitä vastaavat ministeriöstä...

Oman hoitotarvikejakeluvalitukseni (siis tässä vaiheessa on oikaisuvaatimus...) perusteluissa viittäsin tuohon oikeusasiamiehen ratkaisuun.
Päätöstä odotellessa..
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #23 : Toukokuu 07, 2013, 09:11:12 ap »

Illanvirkku, onpa sulla sattunut kohdalle epäasiallisesti käyttäytyviä hoitajia/lääkäreitä! Komppaan tomaattia ja muita: hoitohenkilökunta on sitä varten, että opastavat ja neuvovat ja miettivät yhdessä sun kanssa ratkaisuja hoitoosi. Jotenkin tosi alkeellisen ja epäammattimaisen kuuloista meininkiä, että aikuiselle ihmisellä huudetaan ja väitetään, että tahallasi hoidat itseäsi päin mäntyä.  ::) Mahtavaa, että olet itse niin kypsä, että pystyt olemaan alistumatta epäasiallisuuksiin.

Mulle tuli mieleen, että oletko kuullut Diabetesliiton järjestämistä kursseista? Niillä on mahdollista päästä tosi hyvien hoitajien ja lääkärien ym. asiantuntijoiden huomaan. Monet ovat hyötyneet valtavasti kursseista ja nimenomaan saaneet välineitä arkipäivän hoitamiseen. Kursseilla pistetään perusasiat kuntoon huippuasiantuntijoiden avulla.

Tsemppiä tasapainon etsintään!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Konrad

• Vieras
« Vastaus #24 : Toukokuu 07, 2013, 22:22:57 ip »

Helsingissä ei hoitava lääkäri tosiaankaan päätä liuskojen määrästä, vaan portaat ovat:

Hoitava lääkäri -> hoitavan lääkärin esimies, ylilääkäri -> liuskajakelun ylilääkäri.

Olen ymmärtänyt, että nuo kaksi ylintä porrasta eivät saisi asiaan edes puuttua. Viimeinen porras herättäisi lähinnä hilpeyttä, jos ei tietäisi sen tulppaavaa vaikutusta.

Itselläni takavuosina oli tapaus, että sain lääkärin suostumaan runsaampiin liuskoihin. Omahoitaja puuttui asiaan ja puhui lääkärin kanssa. Tuloksena oli, että sain vain niukat liuskat. Omahoitaja, jonka diabetesosaaminen oli perussairaanhoitajan tasoa päätti siis käytännössä asian. Tämä siis tapahtui jo ennen keskitettyä liuskajakelua.

Onko asioita Helsingissä tarpeellista viedä oikeusasiamiehelle asti? Riittäisikö valitus ao. lautakunnalle?
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Toukokuu 08, 2013, 21:27:58 ip »

Helsingissä ei hoitava lääkäri tosiaankaan päätä liuskojen määrästä, vaan portaat ovat:

Hoitava lääkäri -> hoitavan lääkärin esimies, ylilääkäri -> liuskajakelun ylilääkäri.

Olen ymmärtänyt, että nuo kaksi ylintä porrasta eivät saisi asiaan edes puuttua. Viimeinen porras herättäisi lähinnä hilpeyttä, jos ei tietäisi sen tulppaavaa vaikutusta.

Itselläni takavuosina oli tapaus, että sain lääkärin suostumaan runsaampiin liuskoihin. Omahoitaja puuttui asiaan ja puhui lääkärin kanssa. Tuloksena oli, että sain vain niukat liuskat. Omahoitaja, jonka diabetesosaaminen oli perussairaanhoitajan tasoa päätti siis käytännössä asian. Tämä siis tapahtui jo ennen keskitettyä liuskajakelua.

Onko asioita Helsingissä tarpeellista viedä oikeusasiamiehelle asti? Riittäisikö valitus ao. lautakunnalle?

Jonkun tai mieluummin useammankin pitäisi jaksaa vääntää Helsingissäkin.
Lautakuntaan valittamisesta voisi aloittaa.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Kide

• Veteraani
« Vastaus #26 : Toukokuu 08, 2013, 22:33:19 ip »

Kuten toisessa ketjussa sensoreita koskien kerroin (http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1875104.135.html), itse kysyin asiaa suoraan siltä ylilääkäriltä, joka asiasta vastaa. Mulla oli onneksi takana kelan lisäselvityspyyntö kunnan virallisesta linjasta. Siihen oli hyvä vedota.

Puhelimitse sain em. henkilön kiinni, hän pyysi kirjallista yhteydenottoani, jonka sai, ja johon vastasi asiallisesti ja lain henkeä kunnoittaen . Enää odotan, mitä hoitotaho sanoo, kun kuulee, ettei voi ainakaan minun kohdallani enää vedota kunnan linjaan hoitosuositusta tehdessään. Tarpeen mukaan on suositus tehtävä. Jos sitten hoitava lääkäri ummistaa silmänsä tosiasioilta, niin sitten en tiedä... vielä.

Jonkun tai mieluummin useammankin pitäisi jaksaa vääntää Helsingissäkin.
Lautakuntaan valittamisesta voisi aloittaa.

Näin juuri! Härkää sarvista olisi nopeampi ja kenties tehokkaampikin tie. Jaksakaa!  :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2013, 22:56:24 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Linkkejä