Kohtauspaikka > Hoitovälineet

allerginen pumpun kanyylien tarroille?

(1/2) > >>

dadda:
nyt n. 2 pumppuviikon jälkeen tuntuu pumppu helpolta käyttää eikä yhtään hankalalta kantaa mukana, annoksissa on vielä etsimistä. Taidanpa siis tykätä pumpusta.

Nyt on eteen tullut kuitenkin uusi ongelma: Disentronicin Rapid-kanyylin tarra ärsyttää ihoani kovasti. Tarran irrottamisen jälkeen on ihossa kuiva, punainen, kutiseva läikkä, joka ei ihan heti katoa. Maha alkaa näyttää aika hurjalta  

Onkohan kyseessä vain ihon tottumattomuus vai olenko liimalle allerginen? onko kanyyleissa eroa tämän suhteen, esim. tarran materiaaleissa? altistanko itseni jollekin pahemmallekin elämää vaikeuttavalle liima-allergialle?

Tuntuu, että kun jo nyt kutisee noin, mites sitten ne tulevat 50 vuotta    jotka olen aikonut pumppua käyttää? Eihän ittelle sopivan hoitomuodon löytyminen vihdoin VOI kaatua yhteen tarraan!

Lynkky:
Terve
Sama ongelma on minullakin.

Kuukausi takana pumppukautta.

**DONOTDELETE**:
Minä olen käyttänyt kanyylien tarrojen kanssa alusta asti skin-prep ja remove pyyhkeitä, kun ihoni on arkaa lajia. Ennen kanyylin laittoa iho pyyhkäistään skin-prep -lapulla, jolloin iholle tulee eräänlainen kalvo, joka suojaa ihoa liimalta. Kun kanyyli otetaan pois, iho pyyhitään remove -lapulla, joka poistaa kalvon iholta. Lappuja saan samasta paikasta kuin mistä haen muutkin pumppuvälineet eli diabeteshoitajalta. Valmistajaa en nyt muista enkä voi tarkistaa, kun olen töissä, mutta jos kiinnostaa, niin voin ilmoittaa valmistajan.

dadda:
kanerva71: kuulostaa mahtavalta! kiitos!!

Riksu:
Olin allerginen kanyylin muovisiivekkeen ja neulan liitoksessa käytetylle liimalle. Vaihdoin kanyylin sellaiseen, jossa on kangassiiveke ja oireet katosivat. Teippi jättää ihooni ikävät, kuivat ja kutisevat jäljet. Rasvaan nahkaani huolella, välillä kortinsonilla ja suurimmaksi osaksi aikaa rasvaisella perusvoiteella. Osittain tästä syystä en tykkää neulattomista kanyyleista, joita pidetään monta päivää samassa kohtaa: nahka punoittaa ja reikä tulehtuu. Vanhanaikainen kanyyli neulalla on hyvä, kun sen voi vaihtaa vaikka kuinka usein eri paikkoihin ja ottaa kokonaan pois esim suihkussa. Toimii minulla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta