Kohtauspaikka > Hoitovälineet

Koska vaihtaa vanha inskakynä uuteen?

(1/2) > >>

Guest:
Tänään kun kävin lekurin luona normaalilla 3-kk tarkastuksella mun lääkäri huomasi kysyä, että kuinka vanha mun inskakynä on. Lantuksen kynä ei ole tietenkään vielä vuottakaan, mutta Novorapidia pistän samalla kynällä kuin Actraa aikoinaan eli ainakin viisi vuotta vanha. Onhan mulla uusi kynä varastossa, mutta luulin että se otetaan käyttöön vasta kun koko vanha systeemi hajoaa käsiin.

Mun lääkäri kauhistui ja sanoi, että ne kynät pitää vaihtaa vuoden välein tai niihin voi tulla toimintahäiriöitä. Meinasi, että se kynän mäntä väsyy jotenkin. Ja kertoi myös potilaastaan jonka diabetesta ei saatu ollenkaan tasapainoon. Sitten olivat viimeisenä keinona vaihtaneet kynän ja johan alkoi tapahtua ja oikeat inskamäärät löytyä.

Eli kysymys kuuluu: kuinka usein te muut vaihdatte vanhan insuliinikynänne uuteen?

Antsu1:
Minä kysyin yhdessä tilaisuudessa Novon edustajilta kynän käyttöajoista ja he mielestäni suosittelivat vaihtoa max. kolmen vuoden välein.

No toki itselläni on ollut yksi ja sama Novon kynä niin kauan kuin protaa käytin eli tosi, tosi monta vuotta (veikkaisin jopa 10 vuotta. koskahan nuo Novon kynät tulivatkaan markkinoille?). Nyt tietty lantuksen aikana tuo kynä toimii ilmeisesti sen parisen vuotta ja sitten on vaihdettava.

Actraa pistin sillä 1,5 ml kynällä myöskin niin kauan kuin inska oli pienissä ampulleissa.

Ja multa ei ole koskaan hoitotaso kysellyt mitään kynien iästä. En ole tosin osannut itsekään kysellä, koskapa kynät toimivat moitteettomasti. Kynän vaihto on tapahtunut ainoastaan annostelutarkkuuden vuoksi tai ampullikoon vaihtumisen takia.

**DONOTDELETE**:
Optipen Pro 1 hajosi (näyttö pimeni) n. 1½ vuoden käytön jälkeen keskellä manner-Kiinaa ilman mitään ennakkovaroitusta. Onneksi oli Lantuksen kertakäyttökynä mukana varoiksi. Tän jälkeen en enää käytä muita kuin kertakäyttökyniä.

zebra1:
Käytin 9 vuotta 1,5 ml säiliön Novopeniä. Vaihdoin uuteen kynään vasta noin kuukaisi sitten. Vanha kynä oli mun mielestäni toiminut hyvin, mutta tän vuoden tammikuusta lähtien sokerit alkoivat seilata ihan ihmeellisesti.

Tajusin (maaliskuussa, idiootti minä) että kynässä oli likaa, joka ihan mekaanisesti esti männän toiminnan. Putsasin ja taas näytti toimivan. En tietenkään enää luottanut kynään ja siksi vaihdoin. Olisi varmaan pitänyt vaihtaa aikaisemmin, olisi saattanut säästyä kevään huonolta hoitotasapainolta. Tosin syynä saattoi olla myös stressi, mistä näitä koskaan tietää.

Marja68:
Mä laitoin muuten sen 5 vuotta vanhan, mutta vielä toimivan kynän nyt talteen varakynäksi itselleni. Jos toi uus nyt jostain syystä brakaa, niin otan sitten taas vanhan väliaikaiseen käyttöön. Just matkoille kannattaa kyllä ottaa toimivia kyniä ym. mukaan ettei käy hullusti.

Mun sokereissa ei kyllä uuden kynän myötä tapahtunut mitään radikaaleja muutoksia eli hyvin vanha kynä on toiminut.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta