Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskauden suunnittelu  (Luettu 1284 kertaa)

kate

• Vieras
Raskauden suunnittelu
« : Tammikuu 10, 2006, 15:02:00 ip »

Hei vaan, olen ihan uusi täällä keskustelussa ja varmaankin aihetta on puitu jo aiemmin läpi riittämiin saakka, mutta minulle tämä on nyt ajankohtainen, joten kaipailisin kokemuksia...

Eli ihan alkumetreillä ollaan suunnittelemassa raskautta ja valitettavasti paikkakuntamme terveydenhoitojärjestelmä jättää aika paljon asiakkaan varaan... Ensinnäkin diabetekseni hoito (D1) on ollut vuosikaudet jo ihan TK-pohjalla ja TK-lääkäri on minulle jo kauan sitten sanonut että heti kun edes harkitsee raskautta, niin yhteys neuvolaan, josta sitten ohjataan eteenpäin. Nyt kun tiedustelin asiaa neuvolasta, siellä ihmeteltiin, että mitäs sinä nyt tänne soittelet, että soitteleppa sitten uudestaan kun olet raskaana :-( Eli neuvolantäti oli sitä mieltä että jos arvot on kunnossa niin eikun yrittämään vaan... Toki osaan itseni hyvin hoitaa, apuja kun en ole paljon ennenkään saanut sitten lastenlääkäriltä siirtymisen jälkeen, mutta silti näin isossa asiassa ehkä kaipaisi vähän asiantuntijan kommentteja. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on ollut ? Tokihan se kuulostaa kivalta, jos vaan saa ominpäin alkaa yrittämään jos vaan arvot on kunnossa, mutta silti...kauheen orpo olo tulee kun tuntuu että on ihan oman onnen nojassa. Diabeteksen lisäksi minulla on vielä kilpirauhasen vajaatoiminta joka on ainakin oloni puolesta ihan kunnossa, mutta kiinnostaisi kuulla, jos jollakin on kokemuksia aiheesta -> vaikuttaako mitenkään raskaaksi tulemiseen ym. Toki olenkin ihan oma-aloitteisesti varaillut labrakokeisiin aikoja ja kait sitten vaan kyselen TK-lääkärin mielipiteitä...
Kirjattu

vivianv

• Vieras
Re: Raskauden suunnittelu
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2006, 15:25:00 ip »

No kuule, kyllä kannatta ottaa heti yhteys sinne, missä asuinkuntasi d-raskaudet ja synnytykset hoidetaan. Varsinkin kun sulla on kilpirauhasjuttuja, niin aiheetonta se ei mitenkään päin ole. Tästä eteenpäin joudut kuitenkin kyseenalaistamaan monet neuvolan ohjeet, joten tästä se alkaa sitten  

Alkutsekki on hyvä tehdä, silmät, munuaiset, muiden lääkkeiden tarkistukset (esim verenpaine) ja vs-käyräänkin saatat joutua. Tiedoistasi ei näy, missä asut, mutta pääkaupunkiseudun paikka on NKL ja muualla keskussairaalat.
Kirjattu

raakel

• Matkailija
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2006, 15:44:00 ip »

Meidän esikoinen oli vajaan vuoden, kun D-lääkäri keskussairaalassa totesi, että "nyt vaan toista putkeen, kun kaikki meni ekalla kerralla niin hyvin!". Arvotkin oli kohdallaan, eli HBa1C huiteli jossain 5-6 nurkilla. Tein työtä käskettyä ja soittelin sitten noin rv 8 aikoihin äippäpolille ja sain ensimmäisen ajan. Olen toki koko ajan käynyt D-polilla kontrollikäynneillä 3 kk välein, joten lääkärillä oli hyvä käsitys hoitotasapainosta ja terveydentilasta muutenkin. Ei kai se muuten olisi tuollaisia mennyt ehdottelemaan! Onnea hankkeeseen!!!
Kirjattu

Ellen

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2006, 19:42:00 ip »

Mä käyn aluesairaala tasoisessa hoidossa ja sieltä minut ohjattiin eteenpäin raskauden suunnittelua varten yliopistosairaalaan sillä aluesairaala ei hoida meillä lainkaan diabeetikoiden raskauksia.Mulla ainakin aluksi tutkittiin kaikki ja hba1c hinattiin koko ajan alaspäin ja sitten vihdoin saatiin lupa yrittää raskautta.Plussauksen jälkeen varasin äitiyspolille ajan sekä omaan terveyskeskukseen neuvolaa varten..valitettavasti tämä raskaus oli tuulimunaraskaus.Uskon,että nämä asiat toimivat jokaisella paikkakunnalla omalla tavalla mutta ei se ole mukavaa,jos itsellä on olo että on oman onnensa nojassa..Tsemppiä!
Kirjattu

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2006, 10:10:00 ap »

täällä myös yksi jolla diabetes ja kilpirauhasenvajaatoiminta ja vielä lisäksi hypertensio.
mulla on jouduttu raskausaikana nostamaan thyroxinia puolikkaalla tabletilla ja en mä kyllä edes huomaa koko sairauden olemassaoloa!
(kilpparivajaatoiminta tosin huomattiinkin vatsa raskauden alussa.)
anteeksi mahdolliset kirjoitusvirheet, silmälasit ovat vielä yöpöydällä= )
olen kuullut että kilppari voi vaikuttaa raskaaksi tuloon negatiivisesti mutta en mä ainakaan huomannut tätä!
ja vaikka arvot ovatkin olleet silloin raskaaksi tulon yhteydessä
koholla niin lapsi on mahassa ja voi hyvin!
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59