Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Spontaani synnytys  (Luettu 2151 kertaa)

Pulla

• Jäsen
Spontaani synnytys
« : Marraskuu 06, 2005, 16:05:00 ip »

Moro!
Ihan vaan tuli mieleen, että pitääkö meidän deeäitien toimia jotenkin eri tavalla kuin terveiden, jos synnytys käynnistyy ihan normaalisti kotioloissa? Lähteä esim. jostain syystä nopeammin sairaalaan tms.? Tokihan sitä sitten puhelimella tulee kysyttyä jos näin kävis..
Kokemuksia?
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
Re: Spontaani synnytys
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2005, 18:53:00 ip »

Enpä ole ihan spontaanista d-synnytyksestä juuri kertomuksia kuullut, mutta tuskin kannattaa jäädä kotiin odottelemaan syystä, että d-äitien osalta valmistelut ovat hieman tiukemmat (esim. pitkävaikutteista insuliinia ei saisi olla kauheasti elimistössä, jotta voidaan optimoida syntymähetken osalta se, ettei mene hypoille äidiltä liian insuliinin takia).

Tippaahan tuupataan juuri siksi, että sokeria voidaan antaa nopeasti suoneen, mutta itse tipan laittaminen nyt ei ole mikään aikaavievä juttu.

Lisäksi, jos nyt homma sattuisi menemään mutkaiseksi, sairaalan on helpompi saada asiantuntijat paikalle hoitamaan kinkkiset tilanteet ajan kanssa. Kysehän ei ole pelkästään siitä, että äidillä on kaikki ok verensokeriensa kanssa, myös vauvan verensokerit pitää saada hoidettua kuntoon ripeästi (omalta osaltani vauvan vuoksi paikalle kutsuttiin lastenlääkärikin, mutta en tiedä onko tuo yleinen käytäntö vai odottivatko muutenkin hankaluuksia diabetesjohdannaisten lisäksi - olin aika pihalla liiallisesta kipulääkityksestä, joten ei tullut kysyttyä viime kerralla).
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2005, 11:29:00 ap »

minun edellinen synnytykseni käynnistyi spontaanisti vkoilla 36+6, lapsivedet hurahti kotona  vessanpönttöön. lähdin aikailematta sairaalaan ja koko synnytys kesti 14h 25 min.lopuksi käytettiin apuna imukuppia koska voimat oli jo aika lopussa ja ponnistussuunta huono.
synnytyksen aikana minulta välillä kiellettiin juominen mutta taas välillä tuotiin mehulasia nenän eteen koska verensokerit alkoivat laskemaan.juo,älä juo....
synnytyksen jälkeen taas sokerit nousivat tuonne liki 15 koska insuliinia ei annettu ja syödäkkin sai.ja insuliinipumppu joka rintaani oli synnytyksen alussa laitettu, vuoti....
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2005, 17:09:00 ip »

Itsellä lapsivedet meni urheilukentän laidalla seuratessani esikoisen urheilukisaa, eikä käynyt mielessäkään mennä muualle kuin sairaalaan.

Ja deeäiti varmaan lähtee tarkistamaan ponnekkaammat supistelutkin?
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2005, 17:44:00 ip »

marjalehti;
epäilen todellakin että diabeetikot lähtevät aika helpolla sairaalalle koska kaiken näköiset insullinipumput sun muut on aseteltava jo hyvissä ajoin. muut niin sanotut tavis äidit lähtevätkin sitten viimme tipassa, olettaisin!?!
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

MariH

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Marraskuu 07, 2005, 18:28:00 ip »

Minulla eka synnytys -03 alkoi yöllä kovilla supisteluilla. Soitin Kysiin, josta käskettiin olla kotona niin kauan kuin pystyy, kun kerran vedet eivät olleet menneet ja sokereita pystyi mittaamaan. Lähdinkin sitten "liian aikaisin" vaikka sillä reissulla synnytettiin, kylläkin 18 tuntia supistusten alkamisen jälkeen.Sairaalaan menin siinä vaiheessa kun supistuksia oli ollut 4 tuntia säännöllisesti. Luulin, että ne olivat kovia supistuksia, mutta sehän olikin vasta alkusoittoa  

Toisella synnytysreissulla homma käynnistettiin, joten eipä tarvinnut kotona vartoilla tulevaa.

Tipat ekassa synnytyksessä laitettiin joskus 8 tunnin supistelujen jälkeen, toisessa ei laitettu mitään kun kaikki oli ohi alle 3 tunnissa.
Kirjattu

Sirkku

• Intoilija
« Vastaus #6 : Marraskuu 07, 2005, 21:26:00 ip »

Mylvija80:ltä on pitänyt kysyä, että missä sairaalassa olet esikoisesi mahtanut synnyttää?

Muistelen nimittäin, että täällä on pumppulaiset joskus keskustelleet siitä, mikseivät saa synnyttää niin, että pumppu on käytössä vaan heillekin pitää laittaa glukoosi + insuliinitipat. Jännä, että jossain toisaalla verensokeria hoidetaan synnytyksen aikana nimenomaan pumpulla.
Kirjattu
D1 - pumppu/humalog

Kanerva*

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Marraskuu 07, 2005, 21:42:00 ip »

Vaikken mylvija80 olekaan, niin voinen vastata silti    Ainakin Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa d-äideillä on pumppu synnytyksen aikana. Itselläni oli pumppu koko raskauden ajan ja synnytyksen ajaksi vaihdettiin vain sairaalan pumppu, jota käyttämään kätilöt oli koulutettu. Ja hyvin homma pelasikin  
Kirjattu

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #8 : Marraskuu 16, 2005, 15:39:00 ip »

joo, minäkin synnytin pohjois-karjalankeskus sairaalassa!
pumppu on ollut kaikilla tutuilla synnytyksen ajan ketkä ovat täällä päin synnyttäneet.siis ei ole muuten ollut mutta nimenomaan synnytyksen aikana.mitään glukoositippaa ei ollut, muita tippoja tosin siitäkin edestä.
olen aina luullut että tämä on käytäntö kaikkialla!?!
kanerva hei oletko nyt raskaana? ajattelin vain kun ollaan ilmeisesti samalta suunnalta ja täällä päin ainakin vauva kasvaa masussa!!!
Kirjattu

raakel

• Matkailija
« Vastaus #9 : Marraskuu 24, 2005, 08:09:00 ap »

Moi! Mulla meni lapsivedet kotona iltapäivällä rv 35+5 ja hurautin samantien taksilla sairaalaan. Lääkärit totesivat, että ei tässä kuitenkaan tänään mitään tapahdu ja mun annettin syödä tukeva päivällinen. Heti sen jälkeen supistukset sitten alkoivatkin ja neljän tunnin kuluttua olin pukertanut ulos pienen tyttövauvan. Mitään pumppuja ei aseteltu. Aikanaan oli d-lääkärin kanssa suunniteltu synnytyspäivän insuliiniannostukset ym., mutta kun en koskaan ehtinyt siihen "suunniteltuun" synnytykseen, niin tämä meni ihan omalla painollaan ja hyvin menikin. Glukoositipassa muistaakseni olin ja heti synnytyksen jälkeen mittasin sokrut ja ne keikkui jossain 10 tietämillä. Eli kyllä tämä "soitellen sotaan"-metodikin voi toimia.
Kirjattu

Hippeli

• Intoilija
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2005, 13:12:00 ip »

Mua ihmetyttää, kun tähän asti on äpolilla puhuttu, että mun synnytys pitää suunnitella etukäteen, kun d:n lisäksi on sekä vuoto- että tukostaipumus, mut viime kertanen gyne sano, että ois ihan hyvä jos synnytys käynnistyis spontaanisti, ku ensisynnytäjän synnytys on vaikee saada käyntiin ennen rv 37. Alatiesynnytys ois mun tapauksessa turvallisin vaihtoehto imukupilla autettuna. Mut jos tää nyt tästä ittekseen käynnistyy, niin mikä on sairaalan valmius berien yms. osalta...??
Kirjattu

Hippeli

• Intoilija
« Vastaus #11 : Joulukuu 04, 2005, 18:25:00 ip »

siis ei berien vaan verien..
Kirjattu

Linkkejä