Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: millä vkoilla valkuaista ja verenpainetta?  (Luettu 1349 kertaa)

mylvija80

• Veteraani
millä vkoilla valkuaista ja verenpainetta?
« : Lokakuu 29, 2005, 17:01:00 ip »

minä tietämätön taas kyselen... millä vkoilla teille on tullut valkuaista? entäs tuo verenpaine? mulla on neljännen raskauskuukaauden alusta lähtien noussut verenpaine hiukasenn ennen n 125/75 nyt 135/79. harmittaa ihan hullun lailla, syön siis albtolia tohon verenpaineeseen raskauden ajan. olen kuullut että valkuaista voi tulla jo alkuvaiheessakin mutta voiko se olla niin? kiitos taas etukäteen, on rauhoittavaa lukea toisten kokemuksia= )
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Peten äiti

• Jäsen
Re: millä vkoilla valkuaista ja verenpainetta?
« Vastaus #1 : Lokakuu 30, 2005, 10:24:00 ap »

Hei.
En oikein tiedä onko miusta apua mutta tässä muutama fakta. Olen tavannut työssäni äitejä joilla valkuaiset sekä verenpaine ovat nousseet viikoilla 26-29. Silloin sikiön tilaa seurataan ja jos on ongelmia niin voidaan ottaa sairaalaan sisälle. Toksemia uhka on siis olemassa ja jokainen reagoi varmasti eri tavoin näihinkin juttuhin.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2005, 10:50:00 ap »

Jees, valkuainen virtsassa voi olla merkki useammastakin asiasta kuin vain raskausmyrkytyksestä, joten siitä syystä tuota valkuaistakin voi löytyä missä vaiheessa raskautta tahansa:

Virtsassa oleva valkuainen voi olla oire raskausmyrkytyksestä, virtsatietulehduksesta tai liian vähäisestä juomisesta. Myös runsas valkovuoto voi aiheuttaa virtsaan valkuaista. (  http://www.soneraplaza.fi/ellit/artikkeli/simple/0,2702,h-7131_a-120502,00.html  )

Itselläni valkuaista ei ekassa raskaudessa löytynyt missään vaiheessa ja tämänkin rakauden osalta olen toistaiseksi ainakin "kuivilla". Joka kertahan tuo tsekataan, mikä on yksin hyvä sillä jos sitä löytyy, kannattaa varmasti seurata tilannetta & poistaa ilmeiset syyt (jos juominen on jäänyt vähiin, lisätään juomista, jne.)

Verenpaine on itselläni noussut ekassa raskaudessa vkon 34 jälkeen (yksittäisiä korkeampia arvoja oli toki satunnaisesti jo aiemminkin, mutta itselläni tulos riippuu siitä missä mittaus tehdään (olen valkotakkikammoinen ;-) ja varsinkin siitä, olenko hetkeä ennen tai jopa mittaushetkellä voinut pahoin (kärsin myös ekan raskauden 3h välein ilmenneestä pahoinvoinnista, mistä aiheutuvat kouristelut, jne. näkyvät tietysti verenpaineessa). Tässä raskaudessa (nyt vkolla 29) verenpaine ei ole noussut vielä juuri mihinkään.

Perustuuko tuo oma noussut verenpaineesi yksittäiseen mittaukseen vai nousevaan trendiin ja mittaatko näitä myös itse vai katsotaanko se ainoastaan polilla..? Voi selittää osan tuosta noususta riippuen siitä, miten asia on.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #3 : Lokakuu 30, 2005, 16:50:00 ip »

mulla paine nousee lääkärillä jopa 160/100 mutta kotona mitatut ovat vielä ok. mittaan siis kotona joka päivä, olenkohan peräti jo hysteerikko??? mulla on siis viikkoja kasassa vasta 15+5 ja jännittää koko ajan meneekö kaikki hyvin. eka poika syntyi vkoilla 37 eli ajallaan mutta toivottavasti tämäkin....voikohan sitä valkuaista tulla jo esim vkolla 20?
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 30, 2005, 19:24:00 ip »

Aiempaan vastaukseeni viitaten: kyllä sitä valkuaista voi tulla ihan missä raskauden vaiheessa tahansa. Raskausmyrkytykseen liittyvänä sitä alkaa ilmaantua Peten äidin kertomilla viikoilla.

Oleellisinta on selvittää syy valkuaisen ilmaantumiselle, jottei lähde turhaan pelkäämään pahinta (raskausmyrkytys), vaan korjaa joskus itsestään selvyyksinä pidetyt jutut: juo riittävästi vuorokaudessa, näytteenantotilanteessa oikeasti suorittaa sen alapesun ohjeiden mukaan ja tietysti tsekkauttaa sen, ettei ole esim. virtsatietulehdusta päällä.

Ja noista verenpaineista: jos ne kerran ovat kotona mitattuna ok, voi varmaan mittauskertoja vähentääkin vaikka pariin kertaan viikossa..? Tai jos nyt välttämättä haluat mitata, antaa palaa vaan (eihän se sinällään mitään maksa), mutta miksi nähdä se vaiva mikäli asia aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin oikeasti on syytä?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Linkkejä