Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: lantus ja raskaus  (Luettu 1259 kertaa)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
lantus ja raskaus
« : Toukokuu 05, 2005, 12:36:00 ip »

Hei vaan kaikille!

Minulle on annettu tietoa, että vielä ei voi käyttää lantusta raskauden aikana, koska tietoa kyseistä insuliinista ei ole raskauden ajalta tarpeeksi. Onko näin?

Mitä insuliineja itse käytätte/käytitte raskauden ajalla?
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

puunukke

• Aktiivinen
Re: lantus ja raskaus
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2005, 13:05:00 ip »

Heippa!
Mulla ainakin on käytössä Lantus ja tukevasti raskaana ollaan  
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2005, 19:11:00 ip »

Mun lääkäri sanoi, että näitä uusia pitkävaikutteisia insuliineja (Lantus ja Levemir) ei voi suositella käytettäväksi raskauden aikana, kunnes niistä on kokemusta riittävästi.

Lääketieteellisiä kokeita ei voida tehdä raskaana olevilla naisilla, joten kokemusta karttuu vain kun raskaana olevat naiset käyttävät näitä insuliineja.

Uuden insuliinin käyttö raskaana ollessa täytyy tehdä omalla riskillä. Mut toisaalta lääkärini sanoi, että "minkään insuliinin ei ole koskaan havaittu aiheuttavan mitään pahaa sikiölle, mutta huono tasapaino on selkeä riskitekijä". Eli jos tasapaino on hyvä Lantuksella tai Levemirillä, se on pienempi riski kuin huono tasapaino esim Protalla.

Itse uskon tätä lääkäriä (erittäin kokenut d-lääkäri ja itsekin diabeetikko) ja tulen raskaaksi - jos on hyvä tuuri - Levemiriä käyttäen.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Elviira

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2005, 10:56:00 ap »

Totuus kai näiden lääkkeiden kanssa  ylipäätään on se, että mitäänhän ei ole "testattu" raskaana olevilla, koska raskaana olevilla ei saa testata..

Mutta oma kokemukseni: käytin lantusta, koska sillä sain tasapainon pidettyä kuuden pinnassa koko raskausajan. Prothapanilla tasapaino heitteli laidasta laitaan. Lääkärin mukaan ei riskejä. No, nyt on sitten terve ja kaikinpuolin kunnossa oleva tyttö kainalossa. Syntymäpaino oli 3735, raskausviikkoja 39 tasan. Sokeritippaa pidettiin kaksi päivää- syntymähetken sokerit olivat niinkin hyvät kuin 3,9.

Esikoisen aikana tasapainoilin Protan avulla, sain pidettyä hyvänä mutta huomattavasti kovemmalla työllä. Syntymäpaino hänellä oli 4110g rv 38+5. Samanaikaa oli tipassa. Vierihoidot molemmilla siis parin päivän jälkeen! Sektiolla syntyivät molemmat.

Eli, pointti..kumpikampi ja mikä sopii on varmasti ihmisestä kiinni. Paras kuitenkin kaiketi on saada se kunnon tasapaino aikaiseksi, mikä on vauvan kannalta paras vaihtoehto.

Meillä ihmeteltiin kovasti osastolla että lieko diabeetikko vauvoja ollenkaan kun noin pieniä ja terhakoita olleet molemmat.
Kirjattu

Caritta

• Aloittelija
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2005, 16:28:00 ip »

Hei!

Minulla oli käytössä koko raskausajan Lantus, eikä kukaan missään vaiheessa edes kyseenalaistanut lääkkeen käyttöä raskausaikana. Nyt olen onnellinen 7 viikoisen tyttövauvan äiti ja kaikki on mennyt hienosti. Raskauden ajan hba1c arvot olivat 4,5 - 6,2 välillä. Tyttö syntyi rv 37+2 ja hänen mittansa olivat 49 cm ja 3620 g. Hoidossa olin koko raskausajan NKL:lla. Vauva ei tarvinnut sokeritippaa  syntymän jälkeen ollenkaan. Hänellä oli vain pari vähän matalampaa arvoa eikä muitakaan ongelmia ilmennyt.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59