Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Miksi sokerit "korkeat"?  (Luettu 1289 kertaa)

Kiira

• Matkailija
Miksi sokerit "korkeat"?
« : Maaliskuu 09, 2005, 13:37:00 ip »

Elikkäs,olen ihan alkuraskautta elelevä nainen. Nyt raskausviikkoja vasta 6.

Sokerit viimeisen viikon koko ajan 8-9,yleensä ennen ateriaa 8 ja pari tuntia ruoan jälkeen 9. Laitan tällä hetkellä useamman yksikön insuliinia kuin normaalisti mutta silti sokerit tuota luokkaa.
Niitähän kuitenkin pitäisi saada alemmaksi...
tuli vain mieleeni että kuuluuko tähän alkuraskauteen juuri näille viikoille sellaista että sokerit jotenkin koholla kun alkio juuri käy kovaa muutosta läpi?

Minulla 3 vuotias lapsi mutta hänen raskauttaan en enää niin kovin tarkkaan muista mutta sellainen mielikuva että sokerit oli puolioväliin raskautta tosi matalat ja sitten puolivälissä alkoivat nousta kun sitä insuliiniakin rupesi sitten menemään paljon enemmän.

Ehkä stressaan ihan turhaa mutta paniikkia otan kun tiedän lääkärin puuttuvan noihin sokereihin vaikka eihän tässä kone olla joka aina toimisi niin täydellisen hyvin ja sokereihin ei aina vaan pysty itse täysin vaikuttamaan.

Ps. mitä suosituksia teillä muilla on noista sokereista? mitä niiden pitäisi olla ennen aterioita ja jälkeen?
Aiemmassa raskaudessani oli määräys että ennen ateriaa 4-5.3 ja 1,5 tuntia ruoan jälkeen alle 7. Liekö muutoksen tuulia?
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
Re: Miksi sokerit "korkeat"?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2005, 18:43:00 ip »

Mulle ainakin on sanottu että sokerit ennen aterioita 4-7 ja jälkeen alle 8.
Sokerien käyttäytyminen raskaudessa on aika yksilöllistä. Useimmiten kai insuliinin tarve laskee alkuraskaudessa ja alkaa nousta puolivälin tienoilla, mutta kyllähän se tarve voi nousta aiemminkin. SUlla ehkä tarttis pitkävaikutteisen annostusta nostaa kun ateriaa ennen olevat arvot on kohollaan.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2005, 19:03:00 ip »

Hei!

Ihan alussa itsellänikin taisi nousta hetkeksi tosi korkealle sokerit (tämä jo ennenkuin tiesin olevan raskaana) ja sitten tapahtui nopea pudotus, joka sittemmin menikin tosi vaikeasti säällisellä tasolla pidettäväksi sokeritasoksi.

Suosituksia en muista edes saaneeni, enkä ole tähän päivää mennessä paheimmin mittaillut ruokailun jälkeisiä arvoja muutenkaan. Omaksi "suositeltavaksi" vaihteluvälikseni olin asettanut 3.5-7.5, ja useimmiten teki kuitenkin tiukkaa liian matalien kanssa. Ja kun oli liian matalia (erittäin huono juttu), oli sitten liian korkeitakin (reaktiiviset) - hba1c oli kuitenkin 5.5 pintaan, joten suositus oli, että saisin nostettua tuota pitkäaikaista ylemmäs vaikka yksittäiset mittaukset korkeita olisikin.

Tsemppiä!
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

BK

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2005, 16:29:00 ip »

mulle annettiin Tyksistä ohjeet että pitäisi päästä "normaaleihin" lukemiin, eli ennen aterioita alle 6 ja aterian jälkeen alle 7,5.
Nyt on raskausviikko 7 ja insuliinin määrää (sekä pitkävaikutteista, että lyhytvaikutteista) nostettiin jotta paremmin onnistuisi ko tavoite. Lääkärissä käynnit ei minua ainakaan helpota ;( sekava olo joka kerta kun sieltä lähtee vaikka "pitkä" arvo 6,9..
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59