Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liuskat kiven alla  (Luettu 2044 kertaa)

Panny

• Jäsen
Liuskat kiven alla
« : Maaliskuu 03, 2005, 12:01:00 ip »

Kävin eilen hakemassa liuska/ neulatäydennystä ja kerroin (jälleen kerran uudelle ihmiselle) baby-projektistamme. Maanittelemalla, kiristämällä ja kovalla vaatimisella sain normaalin 150 lisäksi 50 "ylimääräistä". Tässä ei kuulemma ole mitään syytä mitata enempää kuin normaalisti. AI EI VAI??? Miksi ihmeessä sitten TAYS:sta kehoitetaan mittaamaan entistä enemmän jos siihen ei ole mitään tarvetta... Tasapainoa koitetaan saavuttaa kaikin keinoin, olin juuri siinä 3vrk seurannassa (Joka sivumennen sanoen kannatti. Saatiin selville mm. se, että yöllä olen lähes poikkeuksetta hypoissa yms.)
Olen siis siirtynyt Tampereen terveyskeskuksesta TAYS:n potilaaksi.
Tampere tiedetään todella nihkeäksi hoitovälineiden kanssa, mutta onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kirjattu

Tilpu

• Matkailija
Re: Liuskat kiven alla
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2005, 15:23:00 ip »

En tiedä, kävikö minulla vaan hyvä tuuri, mutta tässä sulle vinkki Tampereen Diabetesneuvolaan: Valittelin, että minun on todella hankala tulla hakemaan välineitä, ja kysyin, voinko ottaa saman tien puolen vuoden välineet 3 kk:n sijaan. Sehän onnistui. En ole ihan varma, kuinka pitkän ajan päästä seuraavan kerran menin (tarkoitus alun perin oli kyllä se 6 kk), mutta mielestäni se ei ihan puolta vuotta ollut; menin kun välineet alkoivat olla lopussa. Minulle sysättiin mitään kyselemättä taas 6 kpl paketteja kouraan, ilmeisesti katsoivat vaan, että kuinka paljon oli viimeksi annettu. Tämä on nyt muutamaan kertaan toistunut. Olen tyytyväinen, koska sain vasta tietää odottavani toista lasta, ja liuskoja menee...
   Toinen hyvä ja "moraalisesti oikea" tapa on pyytää TAYSin hoitavalta lääkäriltä todistus, jossa lukee kuinka paljon verensokereita on tarpeen mittailla. Siihen ei ole kenelläkään mitään rutkuttamista.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2005, 22:30:00 ip »

Antaako Tampere vain 150 liuskaa/ 3kk??? Eihän tuolla määrällä pärjää kukaan oli raskaana tai ei!!!
Kirjattu

Panny

• Jäsen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2005, 09:14:00 ap »

Mun lyhyellä matikalla 3 pakettia, joissa on 50 liuskaa tekee juuri tuon 150...
Aihetta onkin ihmetellä miksi täällä (TRE)säästetään väärästä päästä. Tämä on kestopuheenaihe, johon juurikaan ei ole muutosta ainakaan parempaan tullut. Moni hankkii itse kiskurihinnoilla niitä mm. yhdistyksen kautta.

Seuraavaksi kokeilen kyllä tuota Tilpun konstia ja kun käyn TAYS:ssa seuraavassa seurannassa niin todistusta kehiin ja sassiin, kiitti vinkistä!
Olisi kiva tietää miten paljon muissa isoissa kunnissa saa liuskoja?
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2005, 09:29:00 ap »

En voi taas tähän väliin kun lukee näiden eri palstojen juttuja kuin ihmetellä Diabeetesliiton saamattomuutta ja häntä koipien välissä juoksua näissä asioissa... Jos asia nostettaisiin alueyhdistyksissä ja koko liiton organisaatiossa kunnolla esille tuloksia rupeaisi varmasti tulemaan. Mutta kun ei niin ei...
Kirjattu

Hippeli

• Intoilija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2005, 11:51:00 ap »

Turussa on ihan sama juttu, että liuskoja saa 550kpl vuodessa eli n. 3pkt/3kk. Nyt, kun suunnitellaan raskautta, niin liuskoja saa 25kpl/vk eli 2pkt/kk.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2005, 13:16:00 ip »

Hei!

Tosi kurjaa, että liuskat ovat noin kiven alla erityisesti silloin, kun motivaatiota erinomaiseen hoitoon on olemassa & siitä on kuitenkin kiinni toisen ihmisen elinolosuhteet hakijan lisäksi :-(

Hgissä itselläni ei ole ollut mitään ongelmia saada liuskoja juuri niin paljon kuin on tullut mieleen pyytää (tai sitten ovat katsoneet liuskojen käytön koko tautihistoriani ajalta ja ovat määräämättömästi liuskoja pystyssä allekirjoittaneelle, kun en aiemmin ole mittaamisesta erityisesti perustanut ;-). Käytännössä olen saanut kuudesta kymmeneen pakettia (1 paketti = 2x25 liuskaa) per hakukerta, mutta en kyllä hae näitä erityisen usein. Raskausaikana erityisesti kehottivat ottamaan reilusti (sekä liuskoja, että tuloksia), jotta ei jää homma siitä kiinni!

Hgissäkin on ymmärtääkseni kuitenkin eroja terveysasemien välillä..?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Onde

• Jäsen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 07, 2005, 21:16:00 ip »

Vantaalla  olen saanut raskauksien ja imetyksen ajan liuskoja aina tilaamani määrän eli 10-15 laatikkoa (50kpl/ltk) Liuskoja menee nyt raskauden aikana 5-10 kpl/pvä ja edellisen imetysaikana suunnilleen saman verran. Laskeskelin just, että viimeiset kolme vuotta olenkin ollut varsinainen suurkuluttaja. (suunnittelu-raskaus-imetys-mittausriippuvuus-suunnittelu-raskaus) Tosin, kuten Teakin sanoi, luulen että tilit ovat vasta tasoittumassa, aikaisemmin liuskoja meni pari viikossa. Tällaisen vuosikausia kestäneen tehomittailun jälkeen tuntuu kyllä ihan mahdottomalta, että olisin edes yhtä päivää mittaamatta. En osaa jotenkin olleenkaan elää ilman mittaria ja ainakin paria päivittäistä mittausta.
Kirjattu
D1 1994, pumppussa Novorapid
Tyttö 3/2005, sair. 11/2006
Pumppu 5/2009

Xenia

• Intoilija
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2005, 10:36:00 ap »

Hippeli, pyydä Tyksistä lappu, että tarvitset lisää liuskoja ja toimita se välinejakeluun. Näin pitäisi saada Turustakin enemmän liuskoja. Laitan sinulle aiheesta yksityisviestin.

Panny, Minulla oli myös tuo 3vrk:n seuranta, jonka perusteella totesin, että insuliinin tarpeeni öisin 2 ja 6 :n välillä on aivan olematon. Olin myös lähes joka yö hypoissa. Vs. saattoi nukkumaan mentäessä olla 15 ja aamulla jälleen 14, mutta olikin yöllä käynyt alle 2:ssa. Päivät menikin sitten "reaktiivisesti korkealla" tai "selittämättömästi pompahdellen". Vaihdoin Lantuksen takaisin Protaan ja jätin ilta Protan kokonaan pois. Nyt kun menen nukkumaan 5:n arvolla, on se aamulla edelleen 5. Ensin ongelmana oli, että aamupalan jälkeen vs nousi hirveästi, ennen kuin Prota lähti vaikuttamaan, mutta kun uskalsin ottaa riittävästi ateriainsuliinia aamupalalle, niin sekin tasottui. Mittaan keskimäärin kahdeksan kertaa päivässä, eikä kahden viikon aikana ei ole ollut yhtään yli 15 arvoa. Yli kymmenen arvoja on ollut muutaman kerran aterian jälkeen, mutta pääasiassa vs. on pysynyt 4 ja 7,5 välillä. En usko itsekään tätä todeksi, kun viimeiset kymmenen vuotta on mennyt niin, että vs. on melkein joka aamu joko 2-3 tai sitten yli 10, mutta ei juuri koskaan hyvä.

Taisi mennä ihan otsikon ohi... anteeksi  
Kirjattu
---------------
Xenia, D1, pumppuilija

msk

• Jäsen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2005, 10:40:00 ap »

Hei,
kuten Tilpu toteaa Tampereella saa lääkärin lausunnolla yksilöllisen tarpeen mukaan liuskoja diabetesneuvolasta. Raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville on erityisen tärkeää saada hyvä tasapaino. Tärkeää se on tietysti kaikille.

Omaseuranta on osa hoitoa, joten hoitavan lääkärin kanssa asiasta keskustelemalla saa lausunnon. Tampereen kaavakkeita on TAYS:inkin lääkäreillä.

Tyypin 2 diabeetikoilla on ollut ongelmia silloin kun välineet jaetaan aikuisneuvonnasta. Kaikki hoitajat eivät tunne kaupungin ohjeita. Tampereen diabetesyhdistyksen yhteydenoton perusteella Tampereen hoitovälinejakeluohjetta selkeytetään. Ohje on ohjeellinen eikä sitova.

Diabeetikon oikeus verensokeriliuskoihin ratkaistaan viime kädessä yksilöllisen tarpeen mukaan niin Tampereella kuin muissakin kunnissa. Jos liuskoja ei saa tarvittavaa määrää, siitä voi vain diabeetikko itse tehdä valituksen. Autamme ja neuvomme kyllä yhdistyksissä ja liitossa. Yritämme kuitenkin viedä asioita eteenpäin ettei tarvitsisi lähteä valituksen tielle.

Jos Tampereella on ongelmia, antakaa palautetta välittömästi yhdistykseen tsto@tampereendiabetesyhdistys.fi

Ei nukuta, mutta elävä elämä on tarua ihmeellisempää. Tulkaa mukaan toimintaan niin voimme paremmin yhdessä vaikuttaa.

terveisin Marjatta Stenius-Kaukonen 0400 709050
Kirjattu

Panny

• Jäsen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2005, 09:56:00 ap »

Kiitos Marjatta, Tilpu ja muut
Juttelen asiasta TAYS:n hoitohenkilökunnan kanssa seuraavalla käyntikerralla, johon siihenkään ei ole kovin pitkälti    Tälläistä todistusta en vain aikaisemmin ole osannut edes kysyä.
Kirjattu

Linkkejä