Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Synnytys ja sen jälkeiset inskat  (Luettu 1290 kertaa)

LauraKin

• Intoilija
Synnytys ja sen jälkeiset inskat
« : Helmikuu 14, 2005, 14:08:00 ip »

Eli kertokaa minulle miten synnytyksen aikana on hoidettu inskat ja miten insuliinitarve on käyttäytynyt sen jälkeen ja millä aikavälillä.

Hoitava diabeteslääkärini osasi hyvin kattavasti ja varman oloisesti kertoa miten tilanteessa toimitaan, mutta hän jäi juuri eläkkeelle ja tilalle ei ole vielä otettu varsinaiseen virkaan ketään. Alueen lääkäritilanteen huomioon ottaen voisin veikata että virkaan saadaan pätevä diabeteslääkäri joskus ensi vuonna.
Toisin sanottuna joudun erittäin todennäköisesti synnyttämään sairaalassa jossa ei ole ainuttakaan vahvaa diabetestietoutta omaavaa lääkäriä.
Viime käynnillä uuden d-lääkärin kanssa juttelu ei oikein vakuuttanut minua siitä että hän tietää hommansa.
Kätilöihin en taas luota pätkääkään, äitipolin kätilöistä olen tavannut ehkä yhden sellaisen jonka diabetestietous olisi kohtalainen.
Muut kätilöt vaikuttavat minuun -inhottavaa haukkua mutta- lähinnä vain levottomuutta herättävästi.

Haluan siis kuulla että miten nopeasti insuliinintarve on laskenut ennalleen synnytyksen jälkeen? millainen se oli synnytyksen aikana? ja miten sairaalassa hoidettin inskat?
Kuinka nopeasti siirrettiin tipasta piikille? Miten laskettiin perusinsuliinintarve piikillä jos tiputuksen aikana sitä rukattiin?  

T:Laku rv 24+6
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

Kanerva*

• Aktiivinen
Re: Synnytys ja sen jälkeiset inskat
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2005, 20:56:00 ip »

Kolme kuukautta aikaa synnytyksestä ja tuntuu, etten enää muista ollenkaan miten insuliinit silloin meni   . Yritän kuitenkin jotain kertoa. Minulle tehtiin sektio ja sektiota edeltävänä yönä aamuyöstä minulle laitettiin sairaalan pumppu, jossa oli Humalogia. Koska minulla oli pumppu jo  entuudestaan, niin siihen laitettiin samat annokset kuin omassa pumpussanikin. Näillä annoksilla mentiin synnytyksen (sektion) loppuun saakka. Eli synnytyksen ajan oli samat annokset kuin loppuraskaudessa (tämä olisi ollut myös alatiesynnytyksen aikanakin). Sitten muistaakseni heti heräämössä insuliinit vähennettiin raskautta edeltävälle tasolle. Yleensä insuliinin tarve vähenee aika pian istukan irtoamisen jälkeen (olisiko ihan muutamassa tunnissa). Heti ekan vuorokauden aikana huomasin, että raskautta edeltävät insuliiniannokset olivat minulle liian suuria, joten siinä sitten pienentelin annoksia itse.

Hoitajat hoitivat pumpun ja insuliinin annostelun synnytyksen aikana ja vuorokauden sen jälkeen. Sitten sain siirtyä omaan pumppuun. Sokeritippa oli saman ajan, tosin osan aikaa se oli kiinni. Sokerit pysyivät hyvin koko synnytyksen ajan alle kahdeksassa.
Kirjattu

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2005, 16:16:00 ip »

Mulla on kuopuksen syntymästä aikaa jo 2,5 vuotta... Raskauden aikana insuliinin tarve kohosi joskus rv20 -kohdalla ja loppuun asti kauheita määriä meni insuliinia.

Synnytyksen jälkeisenä päivänä oli suuri työ muistaa miten paljon insuliinia meni ennen raskautta, ekan vrk:n aikana mulle pistettiin puolet siitä määrästä, mitä oli ennen raskautta ja silti mentiin komeasti hypoille.

Toisena päivänä normaalit annokset ja koko sairaalassa oloajan yöherätys klo 3, aina hypo ja jääkaapille.

Synnytyksen aikana (käynnistyi spontaanisti) verensokeria mittailtiin ja sen mukaan sitten pistettiin insuliinia, mulla oli vain keittosuolatiputus. Onnea vaan Laku tulevaan koitokseen!
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

LauraKin

• Intoilija
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2005, 15:14:00 ip »

Huh huh
Kyllä vähän jännittää.
En olis ikinä uskonut että insuliinintarve laskee niin hurjan nopeasti että käytännössä heti kun vauva on maailmassa niin saa alkaa vähentämään.
Mulla menee tällä hetkellä protaa 25+16 yks/vrk ja ennen raskautta meni väliltä 7+7-10+10yks/vrk vaihtelevasti.
Jotenkin pelottavalta se tuntuu että pitää luottaa elimistöönsaä niin paljon että se todella toimii niin että yhtenä päivänä laitetaan 40yks ja seuraavana 10.
No toivottavasti kaikki menee hyvin.
Kunhan vaan ei tarvis sektioon mennä niin oisin onnellinen.
T:Laku rv 25+5
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

palasokeri

• Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2005, 09:09:00 ap »

Minulla jo 3.v tuosta koitoksesta.Minun insuliineistani huolehti synnytyksen ajan mieheni ja hän myös mittaili veren sokerit.Olihan minullakin pelkkä suola tippa.itse synnytyksen aikana sokerit kävi alle4 ja sit yli 10 ja lapsi syntyi juuri silloin kun sokerit korkeella,joten lapsen vs. oli tosi matala muistaakseni jotain 2.paikkeilla. sit lapsi vietiin nopeasti tippaan.Jos olisin menettänyt tajuni en tiedä mitä "söhläystä" se vs.mittausten ja piikkien kans olis ollut.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59