Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416388 viestiä  •  19890 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mody-diabetes  (Luettu 2362 kertaa)

tinttiT

• Vieras
Mody-diabetes
« : Tammikuu 21, 2005, 10:50:00 ap »

Hei!

meillä on suvussa todettu esiintyvän ns. mody-diabetestä (maturity onset diabetes in young) joka lasketaan II tyypin diabetekseksi, eli insuliinineritys on pitkään yleensä nuoruusiästä (mutta ei vielä lapsuudesta)lähtien vähentynyt, mutta vanhemmalla iällä saattaa loppua kokonaan. Tähän liittyy tavallista voimakkaampi perimmöllinen komponentti kuin muihin diabetestyyppeihin.

Pitkään voi pärjätä ruokavalio tai tablettihoidolla.Meidän suku on ollut tutkimuksessa, jossa on todettu geenivirhe joka on tän taustalla (kuulemma dibeteksetä muutama prosentti kuuluu tähän ryhmään.)Minulla on ollut aikaisemmin vain ruokavaliohoito, mutta raskauden alkuvaiheessa jo aloitettiin insuliinihoito ja nyt imetysaikanakin olen tarvinnut vielä pientä annosta Humalogia aterioille, eli kyllä tässä varmaankin lääkityksellä ollaan koko loppuelämä.(ylipainoa ei ole eikä muuta elämäntavoissa mitä vois vielä parantaa)

Heräsin oikeastaan tän diabeteken suhteen vasta nyt rakausaikana, aikasemmin olin vain satunnaisesti paastorvoja itse tarkistellut, yrittänyt pitää diettiä ja GHb + muissa labroissa käynyt kerran vuoteen suunnilleen. Nyt on mm.verensokerin mittaamisesta tullut päivittäinen rutiini. Omalla kohdalla en diabetestä pidä niin pahana asiana. SUURIN HUOLENI  nyt vain tää periytyvyysasia, olen geenivirheen kantaja ja minulla on suuri riski, 50% mahdollisuus antaa se lapsilleni. Tuntuu jotenkin ahdistavalta tietää tämä asia näin konkreettisesti, onko täällä perimällä lupaa lapsia edes tehdä.Olen surrut mm sitä, jos lapseni eivät osaa myöhemmin itseään hoitaa ja sellaista joutuu äitinä vierestä katsomaan.

Toisaalta tämä poika (4kk) on PARASTA mitä elämä on minulle antanut ja toivoisin hänelle todella  sisaruksia myöhemmin(olen itse ainoa lapsi). Onhan meidän suvussa aina diabetestä esiintynyt paljon, mutta esiintyyhän sitä muutenkin suomalaisessa geeniperimässä paljon, eikä tämä asia ole aikaisemmin paljon lapsentekoa meidän suvussa tuntunut rajoittaneen. KOen olevani asian kanssa hirveän yksin, mm kaikki serkkuni ovat  diabetekselta säästyneet, vaikka äidin sisaruksilla se onkin.

Onko kuulolla muita nuoria joilla on todettu tämä mody-diabetes. Vaihtaisin todella mielelläni ajatuksia kanssanne, olen kovasti miettinyt miten muut nuoret tähän asiaan suhtautuvat? vois kekustella asiasta vaikkapa sähköpostitse josei täällä julkisesti.

Mieheni ei oikein minua ymmärrä, hänen suvussaan on esiintynyt syöpää ja hän sanoo et ois sama jos hän sitä murehtis, mutta se on mielestäni eri asia, kun sitä ei näin tarkasti tiedetä, on asia enemmän kinniinkuin kohtalon huomassa.
Sanoisin niin että minun kohdalla tieto tässä aiassa lisää tuskaa.......
Kirjattu

Linkkejä